Seuraan sivusilmällä Nexstimiä ajatuksena ehkä tulla mukaan sijoittajaksi joskus myöhemmin. Toimitusjohtajalle haluaisin esittää pari kysymystä.
- Mikä on Nexstimin markkinaosuus?
Grandviewresearch.com -sivusto esittää TMS-hoidon markkinoiden kooksi vuonna 2018 USD 883 miljoonaa. Vuosittainen kasvu on 8,8 %, ja jatkuu todennäköisesti voimakkaana hamaan tulevaisuuteen, kun tekniikalla siirrytään hoitamaan yhä uusia aivoperäisiä sairauksia. Nyt hoitomarkkinoiden koko pitäisi olla jo USD 1,2 mrd.
Jos tuosta laitevalmistajien osuus ottaen huomioon kalliit kertakäyttöosat olisi luokkaa USD 100 – 300 miljoonaan, tästä voimme päätellä, että Nexstimin markkinaosuus 4 miljoonan euron liikevaihdolla laitevalmistuksessa on likimain nolla.
Tämän laitevalmistajien markkinan jakaa verrattain harvalukuinen joukko: Brainsway Ltd.; Nexstim Plc; Magstim; Neuronetics, Inc.; TMS Neurosolutions; Mag Venture; and eNeura Inc. Tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseen.
- Miksi Nexstim kasvaa niin tuskastuttavan hitaasti?
Nexstim antaa ymmärtää, että sillä on markkinoiden kehittynein laite TMS-hoitoon. Nexstimin liikevaihto on käytännössä edelleenkin nolla. Kun nollaan lisätään 30 % kasvu, pysytään edelleen nollassa. Jos Nexstim olisi aidosti kilpailukykyinen, se valtaisi markkinaosuuksia rivakasti. Nyt niin ei näytä käyvän. Nexstim ilmoittaa nyt jokaisen laitemyynnin erikseen sijoittajille. Alkuvuodesta laitemyynti on ollut edelleen hidasta eikä siinä näy kiihtymisen merkkejä, vaikka markkinoiden koko kasvaa poikkeuksellisen kovaa. Mihin Nexstim hukkaa kilpailukykynsä, jos sillä ylipäänsä sellaista on? Miksi Nexstimin laitteet eivät myy?