Nikola Corporation

https://www.reuters.com/article/ip-patent-tesla/in-brief-ptab-closes-door-on-tesla-patent-challenge-idUSL1N2BN2OB?fbclid=IwAR2Ygzp-NRmK7ERmZT-rrR3FEp3gEyI-geHJ6SOLJj7kBABfnWaqG9KwhnQ

Tesla Corp on Friday lost a bid to invalidate a patent on a semi-truck door design a competitor has accused it of infringing.

The U.S. Patent and Trademark Office’s Patent Trial and Appeal Board denied Tesla’s request for inter partes review of a patent awarded to rival electric vehicle company Nikola Motor Corp.

10 tykkäystä

Log into Facebook | Facebook. Positiivinen toiminta jatkuu.Nikola Motor Company is proud to provide support to the local community during this time. Our team donated 400 masks each to Avista Senior Living and St. Joseph’s Hospital. #InThisTogether #WeAreUnstoppable Avista Senior Living at North Mountain St. Joseph’s Hospital and Medical Center

3 tykkäystä

Päivitetty SEC filing. En kyllä äkkiä näe mitä on päivitetty mutta nyt huomasin tällaisen pätkän joka saattaa selittää paremmin miksi on haettu jatkoaikaa 31 heinäkuuta asti. Korona-varautumista siis luultavimmin. Oletan että tilanteen ollessa hyvä, yhdistyminen tapahtuu ennen 18.5. joka oli alkuperäinen takaraja. Meetinki suunniteltu tapahtuvaksi NY, joten todennäköisesti uskon että vaihdetaan paikkaa tai pidetään virtuaalisena.

The special meeting is currently scheduled to be held in person as indicated above. However, we are actively monitoring the coronavirus, or COVID-19, situation and if we determine that it is not possible or advisable to hold the special meeting in person, or to hold the meeting on the time or date or at the location indicated above, we will announce alternative arrangements for the meeting as promptly as practicable, which may include switching to a virtual meeting format, or changing the time, date or location of the special meeting. Any such change will be announced via press release and the filing of additional proxy materials with the Securities and Exchange Commission.

1 tykkäys

tuosta on muutama päivä. Eli tiukulle menee tuo 18.5. Mutta kyllä se yhdistyminen sieltä tulee👍

3 tykkäystä

VTIQ vai VTIQU?
Kumpaa ja mitä eroa?

1 tykkäys

Oliko täällä jo avattu seikkaa, että miten tämä Nikolan keissi poikkeaa muista kehitykistä? Lähinnä kun polttokennotekniikkaa on tutkittu iät ja ajat, mutta se ei ole ollut potentiaalinen vaihtoehto vielä autoiluun. Kävin vuonna 2000 autotekniikan opiskelut ja jo silloin tuo polttokenno oli ns kova juttu (meillekin opetettiin tätä tekniikkaa jo silloin), mutta eipä se ole siitä konkreettiesti valunut autoalalle oikeinmitenkään.

Nikola world tapahtumassa syksyllä pitäisi ainakin julkistaa mullistava akkutekniikka.

1 tykkäys

En oikeastaan ole tekniikkaan kovin syvällisesti perehtynyt mutta polttokennotekniikan tulemista on hidastanu isosti ainakin jakeluverkoston puuttuminen ja dieselin ollessa edullisempaa ei oikein ole kiinnostusta riittänyt. Useampikin valmistaja kehittelee nyt polttokennokuorkkeja mutta ei edes Toyota ole saanut aikaan tankkausverkostoa. Muitten taktiikka on ollut yrittää etsiä joku muu joka haluaisi rakentaa verkoston mutta eipä ole halukkaita liiaksi.

Nikolan taktiikka on myydä ainakin aluksi rekkoja isoille toimijoille, ja samaan hintaan sisältyy tankkausasemien rakentaminen juuri sinne mihin ostaja ne haluaa. Ei tarvi siis etukäteen rakentaa kallista verkostoa ja sitoa pääomaa. Rekkoja ei myydä, vaan mielummin liisataan ja hinnan luvataan olevan halvempi tai sama kuin dieselillä. Liisaukseen kuuluu auto, huollot ja jopa polttoaine ym. Normaalisti valmistjalle jää käteen kuorma auton hinta (150-200 000) mutta tällä sopparilla liikevaihtoa tuleekin n. miljoona (polttoaine iso menoerä). Vedyn tuottaminen on ollut aika kallista mutta Nikola on onnistunut painamaan hinnan pohjamutiin ja vielä päästöttömästi tuotettuna. Ilmastonmuutoskaan ei vielä 20v sitten ollut näin tapetilla, joten nyt jos tarjolla on dieselauton hinnalla (tai halvemmalla) päästötön, hiljainen rekka, niin miksi ei kauppa kävisi?

Tekniikan luotettavuuskin on ollut ennen vähän kehno mutta sitä on luonnollisesti kehitelty parempaan. Iso toimija ei välttämättä uskaltaisi ottaa uutta tekniikka isossa mittakaavassa käyttöön ilman että huolto on juurikin valmistajan vastuulla. Tämän takia Nikola sanoo tehneensä komponemteista “liian” kestäviä, jotta huoltokulut pysyisivät varmasti kurissa.

Tämä nyt näin ulkomuistista heitettynä miksi Nikola erottuu kilpailijoista. Sanomattakin on selvää, että pelkillä akuilla toimiva kuorma-auto soveltuu vain lyhyille matkoille (Nikolalta tulossa tällainenkin tuotantoon 2021). Pitkillä taipaleilla pitää pyörien pyöriä jatkuvasti ja tankkauksen olla nopeaa. Kaupunkiliikenteessä olevia autoja ehtii sitten enemmän latailla jos ei pääsääntöisesti ole 24/7 liikenteessä.

Edit: Jakeluverkoston on tarkoitus myydä myös kilpailijoille, joten liikevaihto/voitto kasvaa.
Lisäksi, missään materiaalissa ei ole ollut puhe mutta päästöoikeuksien myynnillä on mahdollisuus tehdä merkittävää bisnestä jatkossa. Ja tuossa liisausmallissa ei lasketa ollenkaan jäännösarvoa rekalle kun se palautuu takaisin Nikolalle (olikos 7v kuluttua…?). Varmasti ei ole täysin arvoton kapistus vielä siinä vaiheessa.

4 tykkäystä

1 tykkäys

Todella hyvä artikkeli Nikolasta.

“Työttömyyden kasvaessa koronaviruspandemian takia, sähkö- ja polttokennoautojen valmistaja Nikola Motor on kateellisessa tilanteessa houkutellakseen huippuosaajia useisiin tuotantoa edeltäviin työpaikkoihin.”

Kertoo myös että tuotannon proto on noin kuukauden myöhässä, koska tavarantoimittajalta on osat myöhässä.

"Russell lisäsi, “[koronavirus] vaikuttaa Nikolaan melkein vähiten mitä voitte kuvitella perustuen tosiasiaan, että työmme tällä hetkellä on edelleen enimmäkseen virtuaalista.”

6 tykkäystä

Rikkauden varjopuolia. Saa kaikenlaiset onnenonkijat liikkeelle…

Jos päästöttömyydestä puhutaan, ei varsinkaan raskaan liikenteen osalta muita vaihtoehtoja oikein olekaan.

Tupsta haastattelusta käy ilmi ehkä parhaiten se poikkeavuus tähänastisista

1 tykkäys

Katohan, Terva olikin jo olennaiset tuonut esiin​:smile::+1:

2 tykkäystä

Kyselin aiemmin Nikola -ketjuja/lähteitä muualta maailmasta. Vielä ei ollut silloin paljoa tarjolla mutta nyt alkaa jo löytyä jotain. Tässä listaa mitä olen löytänyt. Osassa ei ole vielä juuri sisältöä mutta laitan tähän nyt ylös jos niistä joskus jotain hyötyä olisi. (Tähti niitten kohdalla joita itse aktiivisesti seuraan.)

*Nikola FB keskusteluryhmä
Nikola Motor Company virallinen FB
*Yahoo VTIQ foorumi
Avanza VectoIQ foorumi
Wall Street.de VTIQ/NKLA keskustelua
Wall Street.de Nikola keskustelua
VTIQ Sec filings
*“Nikola Motor” Google haku (viimeiset 24h)
*Trevor Milton Twitter
*Nikola Motor Company Twitter
Nikola Motor Company Youtube
Nikola Motor Company oma nettisaitti
Börsennews - Diskussion zu VectoIQ Acquisition
Stocktwits - keskusteluketju

Jos löytyy muita niin ilmoitelkaa.

Tuolta Nikolan omalta saitilta täsmennystä aikatauluun.

We expect to close the business combination with VectoIQ in late Q2 2020.

E:lisäys linkkilistaan
E2:lisäys linkkilistaan

10 tykkäystä

Yllättävän vähän ollut puhetta tästä Nikolan kovasta jenkkikilpailijasta, kumpi ehtii ensiksi… tekemisen meininkiä heilläkin.

https://www.hyzonmotors.com/products

7 tykkäystä

Pari Trevorin twiittiä

https://twitter.com/nikolatrevor/status/1251390782788911109?s=19

https://twitter.com/nikolatrevor/status/1251392172726734848?s=19

2 tykkäystä

Hauskaa tai surullisen hauskaa miten vaikeaa monen on tajuta tämä muunnos. Niin monta kertaa virallisista lähteistä sanottu että muuttuu 1:1. Jos omistat 1 kpl VTIQ a $11 juuri ennen mergeriä, niin kohta sulla on 1 kpl NKLA a $11.

Esim noi ylläolevat twiitit saanu jonkun luulemaan näin: (Huom tämä on VÄÄRÄ oletus)

Onhan tässä monimutkaisia elementtejä mutta ei se ihan näin vaikeaa pitäisi olla että luullaan saavan 100% voitto vaihdoksessa.

5 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta, onko täällä kukaan löytänyt tarkempaa tietoa Hyzon motorsin tilanteesta tällä hetkellä? Suora kilpailija Nikolalle, ja heidän sivujen mukaan olisivat jopa Nikolaa edellä tuotekehityksessä, ja tuotantokin alkaisi paljon Nikolaa ennen… :thinking: Toki tankkausverkostoa ei vielä jenkkilässäkään juuri ole millä mahdollistaisi esim. vetyrekkojen ristiin rastiin kulkemisen, mutta kuitenkin…

1 tykkäys

Yrittänny ettiä mutta huonosti löytyy tietoa

Lisää twiittiä Trevorilta

https://twitter.com/nikolatrevor/status/1251587751046033408?s=19

4 tykkäystä