Nikola Corporation

Minun mielestä olisi yhä hyvinkin erikoista, että F päästäisi kilpailijan heidän tontilleen. :thinking:

Siellä sanoivat välittävänsä osakeporukalle selvitettäväksi, mutta enpä nyt yllättynyt, kun katsoin salkkuun ja mitään ei ole tapahtunut.

Ohoh. Aikamoista, jos pitää paikkaansa

https://d32st474bx6q5f.cloudfront.net/nikolamotor/uploads/investor/presentation/presentation_file/7/Nikola_and_VectoIQ_Conference_Presentation_DB_Global_Auto_Conference__6.10.2020_.pdf

Tuosta tämän päivän esitys.

Itse webcastiin pääsee kotisivujen kautta, ei ole vielä siis alkanut.

2 tykkäystä

Itse en omista Nikolan osakkeita, mutta mukava seurata yritystä ja sijoittaa yhteistyökumppanien osakkeisiin.

Itse veikkaisin Badgerin valmistajaksi GM. Miksi? Stephen Girsky on ollut töissä merkittävässä asemassa GM ja samoin moni VectoIQ vaikuttanut henkilö. Tämän lisäksi Nikola Badger uutinen oli GM koskevien uutisten otsikon alla eräällä tekniikka sivustolla. Voi olla toki kaikki ihan sattumaa :thinking:

Konffassa ei sinällään mitään uutta. Ihan mielenkiintoista oli kuunnella.

Kaikille niille, joille Nikola ei ole tuttu, suosittelen ensitöikseen lukemaan tuon tämän päivän esityksen. Siinä on moniin kysymyksiin vastauksia joita täälläkin on alkanut nyt tulla vastaan.

Konffan alussa sanoivat, että eivät ole julkaisseet yrityksiä tilausten takana, pois lukien Anheuser-Busch, joka on ollut development partner. En tiedä minkä ihmeen takia olivat laittaneet seuraavat 6 firmaa tuon lauseen alle. Onkos tässä ihmisille pientä teaseria kenties? Tämä siis vain puhdasta spekulointia ja varmaa tietoa noista ei ole.
kuva

Edit: niin ja $BUD:lla taisi olla tarkoitus korvata lopulta koko fleettinsä Nikolan vehkeillä ja niillä on jo muutamia käytössä tosiaan.

5 tykkäystä

ei mahdu kyllä ford tähän Badger kuvioon nyt mitenkään

3 tykkäystä

1 tykkäys

" “There are three (automakers) in the running right now for a joint venture on Badger, and we will announce who that is in the next few months,” Milton, who is also the company’s executive chairman, told Reuters. "

3 tykkäystä

Ford, Fiat Chrysler ja GM ovat tulleet esiin jo aiemmissa keskusteluissa, niin ne varmaan olisivat todennäköiset yhteistyökumppanit?

1 tykkäys

Pitääkö sen olla perinteinen pick up valmistaja? Ivecokin voisi olla vaihtoehto. Jos sopimus tehtäisiin, niin äkkiäkös sitä amerikan maalle parissa vuodessa uuden tehtaan ja linjaston pykää. USA:ssa se kumminkin valmistettaisiin - uskon.

Vähän veikkaan, että Nikola haluaa tuotannon käynnistyvän “nyt” eli kotietu olisi firmoilla, joilla on jo linjasto lähes valmis lentävään lähtöön.

E:
Tuon CNH Industrial -yhteyden kautta Iveco varmasti on mukana kuvioissa Euroopassa, mutta jenkeissä uskon toimittajaksi tulevan jonkun toisen. Ivecolla ei Wikipedian perusteella ole minkäänlaista laitosta jenkeissä (lähin Brasiliassa, jossa tehdään pakettiautoja): Iveco - Wikipedia

2 tykkäystä

Ehkä haluaa mutta Trevor on sanonut valmistuksen alkavan arviolta 2v päästä. Jos nyt tekee sopparin, niin siinä ajassa kerkiää rakentaa tyhjästäkin. Etu on toki ehdottomasti niiden puolella joilta linjasto jo löytyy.

3 tykkäystä

Mikäs on tällä hetkellä foorumilaisten näkemys firman strategiasta käynnistää liiketoiminta? Näettekö, että näillä hinnoilla olisi järkevää lähteä mukaan jos ajatellaan sijoitushorisontin olevan 3-5v?

Tuohon ei kukaan pysty vastaamaan mitään järkevää koska kaikki on spekulaatiota.

Itse en näillä hinnoilla ostaisi koska kurssiin on ladattu niin paljon asioita.

3 tykkäystä

Jep, yhtiön markkina-arvon heiluessa 30 miljardin tienoilla (se on siis kahden Sampo Groupin verran melkein) pitäisi jossain vaiheessa jonkinlaista, mielellään miljardiluokan, tulosta syntyä. TAM on iso yhtiön presiksissä, mutta pitäisi tietää kuinka isoksi Nikola voi kasvaa, minkälaisia investointeja se vaatii (tämä unohtuu usein sijoittajilta että kasvu maksaa), minkälaista kannattavuutta tällainen pystyy lopulta vuolemaan ja suhteuttaa markkina-arvoa siihen.

Lisäys: yhtiö itse antaa tällaisia haarukoita, näiden realistisuutta sitten vain arvioimaan :smiley:

6 tykkäystä

Ne ketkä omistaa Nikolaa Nordean kautta, onko edelleen mäsänä salkussa? Eilen kovasti luvattiin, että pikimmiten kuntoon ja soitella perään kun kunnossa, mutta yllättäen taaskaan ei mitään tapahtunut :rage:

Hyvää muistutusta reaaliteeteistä Nikolan osalta. Arvostus on lähtenyt aika hanakasti lapikkaasta(lievästi ilmaistuna) ja on hyvä muistaa reaaliteetit tämän osalta.

Lisäksi mahdollisia tulevia rahoituskuvia voidaan vain arvailla ja todennäköisesti omistusosuustulee liudentumaan näiden myötä.

Itse pidän Nikolaa erittäin mielenkiintoisena energiafirmana ja seuraan innolla kehitystä jatkossakin.

5 tykkäystä

Voikohan tuosta alkaa jo vaatimaan jotain korvauksia? Itse en ole osakkeiden puolella Nordean asiakas, joten en ole lukenut heidän pientä pränttiään. Jotta ei menisi ihan OT, niin tässä hassunhauska twiitti Nikolan markkinointimateriaaleihin liittyen: https://twitter.com/jpr007/status/1270275795051663360

No nyt on homma näemmä korjattu ja kaupankäynti onnistuu taas. Taisi joku Nordean ihminen lukea tätä ketjua :slight_smile:

NIKOLA CORPORATION VS TESLA sovitus käsittely 30.kesäkuuta. Saas nähdä joutuuko Tesla maksamaan jotain.

1 tykkäys