Nixu sijoituskohteena

Herantis Pharman toimari @Pekka_Simula on myös täällä ollut vastailemassa, mutta ei täällä hirveästi muita ole näkynyt toistaiseksi🙂

2 tykkäystä

Myös Qt:n IR Virpi Raski on aktiivinen IR täällä foorumilla :slight_smile: @Virpi_Raski

5 tykkäystä

SisuID on erittäin mielenkiintoinen hanke, jossa Nixu on mukana yhtenä toimijana konsortiossa. Meille hanke on ennenkaikkea hyvin synkassa missiomme kanssa: pidämme digitaalisen yhteiskunnan toiminnassa. Turvallinen, helposti saatavilla oleva tapa tunnistautua vahvasti on digitaalisen yhteiskunnan perusedellytys.

SisuID ei ole Nixun tuote, eli emme ole rakentamassa tästä tuotetta, vaikka Nixun IP:tä hankkeessa onkin mukana. Sinällään SisuID ei siis muodosta mitään erillistä tuoteliiketoimintaodotusta. Samaan aikaan on hyvä todeta, että Nixun panostukset SisuID:hen ovat olleet verrattain pieniä, koska hanke on edennyt pilottien ja mm Sitran rahoituksella. Nixu on tehnyt kehitystyötä hankkeeseen sinällään normaalin liiketoiminnan lainalaisuuksilla. Meille SisuID -konsepti on taloudellisten näkymien suhteen täysin “villikortti”: emme ole ladanneet siihen odotuksia, vaan teemme työtä tekemisen ilosta ja toivomme toki että se lähtee konseptina lentoon - jos näin käy, töitä meille sen ympärillä varmasti riittää jatkossakin.

2 tykkäystä

Pyrimme tunnistamaan parhaita teknologioita markkinoilta ja tietysti oman kilpailukykymme kannalta on tärkeää että valitsemme oikein. Puhtaasti kustannusperusteisesti emme siis voi teknologioita valita. Samaan aikaan tietysti kokonaisarviointiin kuuluu hinnoittelu ja jälleenmyynnissä katerakenteet. Kaikki tämä vaihtelee kovasti riippuen mistä teknologioista milloinkin puhutaan.

1 tykkäys

Kiitos! Tämä on erittäin oleellinen strateginen kysymys, joka on hyvä Nixua arvioidessa ymmärtää: Nixu on linjannut, että emme pyri olemaan tuotekehitystalo. Emme siis investoi omien tuotteiden tuotekehitykseen ja niiden tuotehallintaan, vaan valitsemme markkinoilta parhaat tuotteet (jolloin meille jää optio vaihtaa halutessamme). Tämä linja on valittu siksi, että markkinoilla on ja syntyy koko ajan erittäin isolla rahalla kehitettyjä tuotteita. Tässä tuotekisassa mukana pysyminen vaatisi isoja muskeleita ja erilaisia osaamisia kuin meillä nyt on. Riskittömämpi vaihtoehto on rakentaa esim SaaS-palvelut muiden ylläpitämien teknologioiden ympärille ja tuoda lisäarvoa nimenomaan palvelukerroksessa. Omaan käyttöömme toki kehitämme avustavia työkaluja yms. mutta emme tietoisesti tuotteista ja myy niitä asiakkaille.

3 tykkäystä

Kryptovaluutat ja etenkin lohkoketjut yleisemminkin ovat erittäin mielenkiintoisia tulevaisuuden teknologioita. Ja korostan nyt erityisesti sanaa tulevaisuuden - niiden tämän hetken taloudellinen merkitys on erittäin pieni, jolloin meillä tärkeää on olla kiinni niiden kehityksessä ja ymmärtää niitä, kun markkina on kypsä tuottamaan myös hyvää liiketoimintaa - esim Kryptoyrityksiä palvelevan liiketoimintayksikön muodossa :slight_smile:

5 tykkäystä

Nixu on siis tietoturva-alan palvelutalo, joka myy palveluita asiantuntijoiden/konsulttien kautta? Teidän skaalautuminen pohjautuu siinä mielessä henkilöosaamisen myyntiin? Onko teidän asiantuntijat asiakkaalla myös tuntihinnoitteluperusteisesti?

Nixun lähtökohtana historiassa ovat olleet asiantuntijapalvelut eli ihmisten suorittama kovaa osaamista vaativa työ kuten eettinen hakkerointi, tietomurtojen tutkinta, prosessikonsultointi tai riskianalyysit. Listautumisen yhteydessä 2014 kerroimme kuitenkin strategisena tavoitteenamme olevan Nixun palveluvalikoiman laajentaminen jatkuviin palveluihin ja erityisesti uusien, hallinnoitujen teknologiapohjaisten palvelujen lanseeraaminen asiakkaille. Näistä merkittävimpiä ovat olleet kyberturvavalvomo Nixu Cyber Defense Center. Hallinnoitujen jatkuvien palvelujen osuus on samalla noussut liikevaihdosta n. 15 % (H1/2019) ja jatkuvat palvelut ylipäätään (recurring revenue) ovat n. 40% liikevaihdosta. Pyrimme siis vahvistamaan skaalautuvia, tuntisidonnaisuudesta riippumattomia liiketoimintamalleja. Kovien asiantuntijoiden työ on kuitenkin merkittävässä roolissa asiakkailla luottamuksen rakentamisessa ja emme halua siitä pois. Asiantuntijatyötä myydään sekä tunti/päivähintaperusteisesti että kiinteähintaisina kokonaisuuksina arvopohjaisesti. Emme halua lähtökohtaisesti harrastaa “resurssivuokrausta” eli toimittaa ihmistä asiakkaalle istumaan ja laskuttamaan 100% ajastaan, vaan myymme aina jotain projektia/palvelua jota suorittaa tiimi nixulaisia.

11 tykkäystä

Kiitos selvennyksestä!

3 tykkäystä

Mitä mieltä palstalaiset on tuosta Nixun kurssi/markkina-arvo kehityksestä.Kun tuossa vähän vertailin lukuja esim.lokakuulta 2017 versus tämä hetki niin kurssi on ollut lok.17 noin 13€ ja tällä hetkellä noin 11.40€.Samaan aikaan jos vertaa vuoden 17 ensimmäisen vuosipuoliskon ja tämän vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihtoa niin kasvu on ollut rajua.Ei nyt aivan kaksinkertaistunut mutta ei kauas heitä.Mikä on estänyt kurssin nousun edes suunilleen samaa tahtia mitä itse yritys on kasvanut.Saa myös Petrikin vasta jos haluaa.:relaxed:

Analyytikot (inderes) ja markkinat (instikat) näyttää arvostavan nixua EV/S kertoimen mukaan. Pari vuotta sitten arvostuskertoimet olivat näköjään 30-50 prossaa korkeammat. Eli analyytikot ja markkinat hyväksyivät korkeammat kertoimet.

Joku voi vastata analyyttisemmin. Mikael???

Vähän aikaa sitten sai jollain 8 eurolla.

Niin lokakuun 2017 annissakin instikat maksoivat osakkeesta sen 13€ joka oli silloin muistaakseni 7% halvempi hinta kuin markkina hinta siihen aikaan.

Silloin analyytikot ja markkinat arvottivat nixun EV/S kertoimen nykyistä 30-50 prossaa matalammiksi.

Silloin näköjään kannatti ostaa. Kuka tunnustaa luottaneensa nixuun ja olleensa ostoksilla?

… niin ja luottaneensa toimitusjohtajaan myös.

No kyllähän keskihinnan pitää olla alle viisi euroa :slightly_smiling_face:

Minä ainakin ostin joulukuussa.

Luottoa löytyy👍. Hyvin sopii tuohon otsikkoon👌

Minusta keskihinnalla ei ole niin väliä, kunhan saa paksun tuon rahaa.

Olin ostoksilla :dancer::dancer::dancer:
ja ostin lasten salkkuihin 7-7,4€. Aloin tutkia aihetta 5€ pinnassa ja harmitti, kun silloin kurssi nousi vauhdilla. Itselleni olen ostanut myöhemmin jos muistan oikein 10-11€ paikkeilla. Olisin ostanut aiemmin myös itselleni, mutta silloin jouduin myymään salkkua muista syistä. Nyt olen siis vähän plussalla, mutta ei se minua haittaa. Salkkuni (ja pinnani) on pitkä.

Kauan kauan sitten, kun kuulin ensimmäistä kertaa Nixusta, minua hämäsi sen mielestäni kummallinen nimi. Sinänsä täysin epäolennainen asia, ja minulta tosi typerää. Myöhemmin olen tutustunut. Minusta kovan luokan firma, joka lisäksi kasvaa. Sen lisäksi, että markkinakin kasvaa. Ei paha yhdistelmä.

Minulla on sellainen mutu, että vähäisen vaihdon takia kurssi sahailee rajummin ylös-alas. En tiedä onko tässä teoriassa perää. En usko, että sahailu liitty fundamentteihin. Osaisiko tähän joku Indeltä vastata @Mikael_Rautanen?

2 tykkäystä