NoHo Partners - Pääoman allokoija ravintola-alalla

No Kauppalehden jutussa ei sanottu MITÄÄN paitysi että 30Me kateissa.
Nyt ollaan oikeassa kokoluokassa, eli 40.000e/ravintola/kk.
On nimittäi suljetulla Uudellamaalla nyt niin kalliita kauppapaikkoja, analyytikoiden arviot 3-4Me tappiosta/kk on rankasti alamittainen.

Toivon parasta NoHolle koska hyviä palvelyja tuottavat, mutta nyt on vaikea paikka.

Tämä Korona muuten laskee todennäköisesti liiketilavuokria ja huoneistojen arvoja pääkaupungissa. EI vaan löydy tulevana 2-3vuotena törkyvuokrien maksajia.

3 tykkäystä

Onkohan täällä ketjussa enään ketään, joka suostuu näkemään tässä tilanteessa jotain positiivista? Näköjään toinen paniikkiaalto sai pyyhkästyä loputkin optimistit negaation puolelle. Mikäköhän tässä tilanteessa on taas ihmisten mielestä muuttunut pahempaan? Ainoastaan positiivisia uutisia saatu viime päiviltä (baarit kiinni, neuvottelut vuokranantajien kanssa, viimeisimpänä rahoitusneuvotteluiden käynnistyminen), suhteutettuna odotusarvoihin = konkurssi.

3 tykkäystä

Osakkeen romahdus on pienentänyt position niin pieneksi, ettei se enää tahdo näkyä salkun graafeissa. :smiley:

Jep, ja pakettihan osuisi suunnilleen odotettuun kokoluokkaan:

"Rahoituspaketin kokoluokka vastaa aiempia arvioitamme. Laskelmiemme mukaan NoHo tekee kulujen alasajon jälkeen nykyisissä poikkeusoloissa kuukausitasolla noin 3-4 MEUR:n tappiota. Negatiivinen kassavirta on todennäköisesti jonkin verran suurempi, riippuen käyttöpääoman kehityksestä. Näin ollen rahoitusneuvottelujen onnistuessa yhtiö selviäisi syksyyn asti, mikäli poikkeusolot pitkittyisivät nykyisestä (tällä hetkellä ravintolat kiinni ainakin toukokuun loppuun asti). NoHo kertoi tiedotteessa varautuneensa siihen, että liiketoiminta pysähtyy koronan takia kolmeksi kuukaudeksi ja yhtiö operoi tämän ajan käytännössä ilman liikevaihtoa, eli yhtiö käytännössä itse odottaa poikkeusolojen jatkuvan nyt ilmoitettua pidempään.

Vaikka olemme edelleen varsin luottavaisia NoHon rahoituksen järjestymisen suhteen nostaa rahoituspaketin pitkittyminen siihen liittyviä riskejä. Mikäli yhtiö ei saisi vieraan pääoman rahoitusta järjestettyä, olisi seuraavana vaihtoehtona todennäköisesti oman pääoman hakeminen (osakeanti tai hybridilaina). Nykytilanteessa nämä olisivat erittäin kalliita vaihtoehtoja ja niillä olisi merkittävä negatiivinen vaikutus osakkeen arvoon."

4 tykkäystä

Onkohan täällä ketjussa enään ketään, joka suostuu näkemään tässä tilanteessa jotain positiivista? Näköjään toinen paniikkiaalto sai pyyhkästyä loputkin optimistit negaation puolelle. Mikäköhän tässä tilanteessa on taas ihmisten mielestä muuttunut pahempaan? Ainoastaan positiivisia uutisia saatu viime päiviltä (baarit kiinni, neuvottelut vuokranantajien kanssa, viimeisimpänä rahoitusneuvotteluiden käynnistyminen), suhteutettuna odotusarvoihin = konkurssi.

Ehdottomasti samaa mieltä. Mielestäni viimeisimmät uutiset liittyen NoHoon ovat olleet positiivisia, sillä tuo täysin pysähtynyt kassavirta ja sen johtaminen taloudellisiin vaikeuksiin on ollut jo selvää vähintään toista viikkoa.

Vinkkinä ehkä kuitenkin sinulle, että jos yrität etsiä objektiivisia näkemyksiä yrityksistä, niin tämä foorumi ei ehkä ole siihen paras paikka. Ihmisillä on suuri taipumus etsiä uutisia tukemaan omaa mielipidettään. Myös nämä meidän mielestä positiiviset uutiset voidaan kääntää, ja käännetäänkin negatiiviksi, jos esimerkiksi eilisten uutisten jälkeistä kurssikehitystä katsoo. Tietenkin voi olla, että itse NoHon lappuja omistavana en kykene näkemään sitä kaikkea negatiivista niin selkeästi kuin monet muut.

Esimerkkinä vielä, että menepäs tuonne pörssiromahduksen seurantahuoneeseen. Huomaat nopeasti kenellä on 100% cash positiot tällä hetkellä :slight_smile:

6 tykkäystä

Näinä päivinä oman ajattelun itsenäisyyden merkitys korostuu normaalia enemmän. Toki samalla pitää olla avoin mieli vastakkaisille näkemyksille. Myrkyllisintä seuraa on samanmieliset sijoittajat. :smiley:

12 tykkäystä

No itse ainakin olen tyytyväinen päätöksiini (~90% cash ja päälle päiväpelaamista pääasiassa shorteilla)

image

NoHoa tosin en ole koskaan omistanut ja nyt kun verta on kaduilla niin jopa olen miettinyt että jos menee ihan konkkavaara-hintoihin niin pieni spekulatiivinen siivu voisi ehkä tulla kyseeseen.

Edit: Hmmm… 10 eurosta ~3.5 euroon alkaa olla jo kiinnostava hinta jos uskoo että firma saa rahoituksen kuntoon ja selviää yli tästä sopasta… Pitänee vähän ynnäillä ja tutkia. Pieni sisäinen härkäni sanoo jo iskemään kiinni, mutta riskit ovat luonnollisesti julmetun isot.

4 tykkäystä

Näinä päivinä oman ajattelun itsenäisyyden merkitys korostuu normaalia enemmän. Toki samalla pitää olla avoin mieli vastakkaisille näkemyksille. Myrkyllisintä seuraa on samanmieliset sijoittajat. :smiley:

Nyt menee täysin ohi palstan aiheen, mutta tuo on totta myös. Toisaalta luettuani tunnin verran pörssiromahduksen seurantahuonetta viikko sitten teki mieleni lähteä hamstraamaan WC paperia ja säilykkeitä kaupasta valmistautuakseni loppuvuoden kestävään ulkonaliikkumiskieltoon.

Jotenkin pitäisi osata lukea sekä positiivisia, että negatiivisia uutisia ja luoda niistä joku välimalli, johon itse uskoo. Maailma vaan muuttuu tällä hetkellä niin nopeasti, että viikko sitten luotu arvio tulevaisuudesta on jo usein aika vanhentunut.

No itse ainakin olen tyytyväinen päätöksiini (~90% cash ja päälle päiväpelaamista pääasiassa shorteilla)

Palstan aiheen ohi part 2

Missään vaiheessa en ole sanonut etteikö cash- position omaavat henkilöt olisi olleet tämän korona-aallon voittajia.

Sanoin vain, että ihmisten kommenteista huomaa usein omistavatko he jotakin yhtiötä vai eivät, ovatko täydellä käteispainolla vai eivät jne.

1 tykkäys

Juu tiedostan kyllä tämän mahdollisen harhan, johonka todennäköisesti jollakin tasolla syyllistyn. Luulen, että jokainen meistä syyllistyy siihen jollakin tasolla, ellet anna algoritmiesi toteuttaa jokaista kauppaasi. Tottakai pyrin olemaan optimisti omistusteni suhteen ja riskinä on, että en jostain syystä suostu hyväksymään niitä negatiivisia skenaarioita. Tämä on asia, jota olen pyrkinyt tietoisesti kehittämään niin opiskelemalla aihetta, kuin konkerettisesti havainnoiden omassa ja muiden sijoitustoiminnassa. Tämä ketju on ollut mielestäni yksi parhaista esimerkeistä populan joukkokäyttäytymisestä (pessimistisyys). Muita hyviä esimerkkejä Qt:n ja Kamuxin ketjut (optimistisuus).

Myönnän, että näen NoHon hieman poikkeuksellisessa valossa atm, koska olen myöntänyt itselleni sen mahdollisuuden, että tästä tulee ensimmäinen konkurssikokemus sijoitussalkkuuni (jollain perverssillä tavalla jopa toivon sitä). Tämän seurauksena toki on helpompi asennoitua positiivisiin uutisiin, koska “mitään hävittävää ei ole”. Tämä auttaa minua myös tietoisesti välttelemään itse panikointia, jonka ansiosta uskon pystyväni näkemään pienempiäkin positiivisia uutisia tämän hetkisessä huminassa. Ei se tarkoita, ettenkö voisi olla väärässä.

Kuitenkaan alkuperäinen motiivini ei ollut hakea tukea omiin näkemyksiini, vaan kritisoisa jälleen sitä pessimistisyyden ja kriittisyyden massaa, joka tämänkin ketjun on täyttänyt. Ketä se palvelee, että konkurssikypsää firmaa kommentoidaan vaan aiheilla, jotka puolustavat tätä skenaariota? Palvelisiko se meitä sijoittajia isossa kuvassa paremmin, jos aiheita käsiteltäisiin hieman laajemmassa perspektiivissä? Yritän vain ymmärtää yllä esiintyvien pessimististen ja ääriskeptisten kommentoijien motiiveja? Yhtä lailla hekin varmasti hakevat sitä vahvistusta omiin näkemyksiinsä toistamalla toinen toistaan ja syyttämällä yhtiötä jne.

Edit: ennenkun kukaan ehtii kommentoimaan; tiedostan, että myös tässä tilanteessa liika optimistisuuden “lietsonta” voi olla jopa todella edesvastuutonta. En pyri myöskänä siihen, vaan koen, että jonkin asteinen balanssi olisi hyvä säilyttää, kuten @Verneri_Pulkkinen tuossa ylempänä mainitsikin:

1 tykkäys

Hybridilainalla on on hyvä kikkailla niin hyvässä kuin pahassa…
Toivottavasti NoHo ei tarvitse antia tai hybridiä, jos niin nykykurssi on liikaa…

Eikös Sammollaole suht tuore hybridi ulkona, toki suunnattu herkku se…

“Hybridilaina on laina, joka on oman pääomanehtoista rahoitusta. Siten lainan asema konkurssitilanteessa on muita velkojia huonompi. Lähtökohtaisesti lainassa ei ole eräpäivää lainkaan, mutta hinnoittelulla voidaan rakentaa malli, jossa lainan korko nousee suhteessa aikaan.”

1 tykkäys

Houkuttelisi myös hieman kokeilla. Ylimääräistä rasitetta tästä tulee pitkäksi aikaa, mutta uskotko, että 5-10 v sisällä tämä voisi olla samoissa lukemissa kuin ennen romahdusta? Mielestäni kasvua ei juurikaan taidettu hinnoitella. Tuo tarkoittaisi melkein kurssin triplaamista? Ihan hyvä betsi siinä mielessä …

Pitäisiköhän pilkki laittaa? :thinking: Tänään joku oli halunnut päästä hieman edullisemmallakin lapuista eroon.

En voi neuvoja antaa. Riskiä on tarjolla, muusta en tiedä.

Osta ihmeessä jos kestät riskin ettei rahoitusta tule? Osakeanti jos tulee niin kurssi on alle 2eur nopeasti.

Mieti ihan itsekin, lainaisitko näillä spekseillä 30milliä heille?

2 tykkäystä

Näinpä tämä on. Voi helposti tulla +50% tai -50% ja se voi tulla ns. instana johon ei voi reagoida kun kaikki riippunee tuosta rahoituksesta. Lottolappu sanan todellisessa merkityksessä.

6 tykkäystä

Uskon että selviää, mutta on tuossa 30 miljoonassa kova takaisinmaksaminen. Viime vuoden, joka oli ennätyksellisen hyvä, ravintolaliiketoiminnan tulos oli 11,7 miljoonaa. Eli tarvitaan yli 2,5 ennätysvuoden tulos ennen kuin ollaan edes takaisin lähtöpisteessä.

1 tykkäys

Jep, mutta jos nyt ollaan ~3.5 euroa niin kurssi voi olla 5-6 euroa heti kun rahoitus varmistuu vaikka olisikin tiedossa että edessä on kivinen tie.

Tai sitten mennään osakeantiin ja se on 2 euroa.

Tai koko pulju pistää lapun luukulle.

Ei voi tietää. Siis lottolappu.

3 tykkäystä

Otetaan nyt esimerkkinä nuo teidän esittämät luvut eri skenaarioihin:

a) Ulkoinen rahoitus löytyy → Kurssi lähes triplaantuu → 3.50€ → 9.50€
b) Tulee osakenati → Kurssi tippuu → 3.50€ → 2.00€

Käytännössä siis ostamalla yhden osakkeen lyöt tässä 1,50€ vetoa siitä, että ulkoinen rahoitus löytyy.

1,50€ vedolla tarjolla voittoa 6,00€ (9,50€ - 3,50€) ulkoisen rahoituksen löytyessä.

Jos vedonlyönti on vähänkään tuttu käsite niin käytännössä tämä tarkottaisi vetoa, jossa pelaamasi kerroin on 5.00 eli nettovoittosi olisi 4 * panos (4*1,50€ = 6,00€). Tähän vetoon kannattaa tarttua jos näet ulkoisen rahoituksen todennäköisyydeksi yli 20%.

Toki ei ole ihan näin simppeliä koska pitää muistaa, että kurssi tuskin heti nousee noin rajusti eli pitäisi diskontata tähän päivään nuo tuotot sekä nuo skenaarioiden tuotto-odotukset ovat täysin hihasta heitettyjä ja voivat olla todella erilaisia oikeasti. Jokaisen homma on tietenkin itse arvioida tuotto-odotukset sekä todennäköisyydet.

Vedonlyöjänä nyt kuitenkin olen tällä hetkellä sitä mieltä, että tämä lappu on yksi parhaista betseistäni mitä olen lyönyt, vaikka tässä tappion mahdollisuus onkin. Mikäli todennäköisyys sille, että ulkoinen rahoitus löytyy ja yritys selviää on yli 50% kuten minua viisaammat ovat olettaneet esim. Sauli niin tuotto-odotus on mielestäni suurempi kuin yhdessäkään muussa osakkeessa tällä hetkellä lyhyehköllä aikavälillä.

Mielestäni perustelu, ettei osake ole hyvä ostos tällä hetkellä kohonneen riskin takia on p*skapuhetta, sillä kohonnut riskihän näkyy myös osakkeen arvossa. Hyvä perustelu vaatii mielestäni todennäköisyydet eri skenaarioille ja niille laaditut tuotto-odotukset, josta sitten voi laskea tämän -EV osakkeeksi. Toki jos ei riskiä siedä lainkaan edes suurien tuotto-odotuksien edessä niin kannattaa jättäytyä pois, mutta olisiko indeksisijoittaminen silloin parempi vaihtoehto noin muutenkin osakkeiden sijaan? :slight_smile:

5 tykkäystä

Ei nousisi noin paljoa - vaikka firma selviää, se ei tee rahaa vielä pitkään aikaan. Jopa tuplaantuminen on 3kk aikajänteellä yliampuvaa. Triplaatumiseen menisi ainakin 2-3 vuotta vaikka kaikki menisi täydellisesti.

2 tykkäystä

Ei nousisi noin paljoa - vaikka firma selviää, se ei tee rahaa vielä pitkään aikaan. Jopa tuplaantuminen on 3kk aikajänteellä yliampuvaa.

Kuten sanoin, otin esimerkkinä vain yllä mainitut skenaariot.