Otetaas taas päivitystä NoHon tilanteeseen. Kuten @Porssi-Petteri totesi, niin Tanska poistaa rajoitukset 1.2 alkaen ja kassavirta lähtee pyörimään heti. Norjan osalta en ole oikein saanut selkoa, mutta käsittääkseni siellä myös pohditaan rajoitusten purkua lähiviikkoina.
Suomessa pakka on sitten sekaisin, kun ne kuuluisat Jokisen eväät. Ministerit huutelevat “koronanyrkin” ohi mitä sattuu ja viranomaiset ovat eri linjoilla keskenään. Olen tässä itse yrittänyt selvitellä miten tämä homma purkautuu ja en kovasta yrityksestä huolimatta meinaa ottaa tästä tolkkua
Paine purkaa rajoituksia on Suomessa tällä hetkellä kova, sillä sairaalakuormitus on helpottamassa ja muissa maissa mennään vauhdilla kevyempään suuntaan. Jos olen ymmärtänyt tilanteen oikein, niin meillähän nykyiset rajoitukset päättyvät tämän kuun loppuun ja ilmeisesti jos uusia päätöksi ei tehdä, niin palaisimme koronapassin alaisuuteen ensi tiistaina? Tämä tuskin tulee tapahtumaan (passin kannatus alkaa olla aika matala), vaan saamme lähipäivinä tiedon päivitetyistä rajoituksista. Hesarissa (https://www.hs.fi/talous/art-2000008568705.html) Aku puhui kaksivaiheisesta avaamisesta ja mielestäni tämä ei ole mallina poissuljettu. Mikäli aukioloajat olisivat tätä luokkaa, pyörisi NoHon kassavirta turvallisesti plussalla. Lisäksi tämä mahdollistaisi käyttöpääoman pyörimisen oikeaan suuntaan (tämä isoin ongelma taseen kannalta tällä hetkellä). Vaikka tämä tilanne onkin Suomessa sekava, niin vaikea nähdä tilannetta jossa ravintoloiden aukioloaikoja ei höllennettäisi seuraavan muutaman viikon aikana.