Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Tää Aspocomp ja sen piirilevyt on mulle uus tuttavuus. En tiennyt että tämmöinenkin löytyy pörssistä joka hyötyy 5G:n tulosta Nokian kanssa yhdessä. Huomasin vasta tämän päivän aamukatsauksen yhteydessä. Onko Nokiaan sijoittaneeet ihmiset myös tähän tutustuneet ja jopa mukana? Aspocomp-päivitys - 5G-tulosajurin realisoituminen voi olla lähellä | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Nokia vaikuttaa kyllä lähes pomminvarmalta sijoitukselta, kun tiedossa on, että 5G tilaukset kumuloituvat lähivuosina. Olen taipuvainen ajattelemaan, että 2-3 vuoden jaksolla tämä tarjoilee ylituottoja pääindeksiin verrattuna, nykytasoiltaankin (5 euroa) hankittuna. Omat hankinnat onnistuin tekemään vuodenvaihteessa neljän euron nurkilta, kiitos pitkälle Mikaelin rautaisen asiantuntemuksen.

2 tykkäystä

2020 uskon Mikaelinkin spekuloiman 6-8e tason olevan mahdollinen. Itse tein “Nexitin” 5,3€ tasolta, mutta jos huonon Q2 johdosta hetkellisesti romahtaisi lähemmäs 4,5€ niin hyppään vielä takaisin.

Itsekkin seurailen tuoko Q2 ostajan markkinaa

Jos to tulee monttu, niin 4.5e tankataan lisää:grin:

1 tykkäys

Tännekin vielä Mikaelin ennakkokommentit ja ennusteista :thinking:

1 tykkäys

Tuleeko tällä kertaa livenä Mikaelin ensireaktio tuloksesta? :roll_eyes: viimeks kaikki työkaverit katsottiin yhdessä live aamukahvin kanssa työpaikalla. Oli hieno tilaisuus.

2 tykkäystä

Kyllähän tuossa videolla niin lupailtiin.

Ootko kenties valtiolla tai kunnalla töissä? :smiley:

2 tykkäystä

Joo, Facebookin Osakesijoittaminen-ryhmässä katsotaan taas ensireaktiot! Torstaina klo 7:55 alkaen!

4 tykkäystä

Valitettavasti näyttänee siltä ettei ostajanmarkkinoille päästy. Vieläkin aivan liian kallis lukuihin nähden :frowning:

Juu, ei päästy. 4.5eeroa on se raja. Ens kauel sitten…

1 tykkäys

Mua alkaa pelottaa tää Suri. Q1 sanottiin että on poikkeus ja nyt siirretään taas hyvät tulokset syksylle. Saattaa vielä paljastua isoksi valentelijaks tää toimitusjohtaja. Itella usko matalana.

2 tykkäystä

Kuten Inderes twiittasi, niin riskit on kyllä koholla. Itsekin epäilen Surin sanoja, vaikka kaveri on ollut ennen aika luotettavan oloinen. Mikäli Suri on oikeassa, niin nyt olisi sitten ostonpaikka tulosdipin jälkeen. Onks kukaan lukenut muita analyyseja Nokiasta, onko muita näkökulmia kuin Inderesin Mikael Rautasen olettaen että tää on hänen twiitti?
11

2 tykkäystä

Mikä noissa kansainvälisissä kirjanpitostandardeissa muuten on sellaista, ettei Nokian tulosta voi niillä ilmoittaa? Näyttää nimittäin negatiivista kehitystä.

Nokiaan sijoittavan pitää uskoa 5g:hen, eli datamäärän kasvuun, joka mahdollistaisi Internet of Thingsin. Minulle ei kyllä ole avautunut nämä käyttöesimerkit joita olen kuullut. Leivänpaahdin menisi päälle kun herätyskello soi (eikä silloin kun ihminen on jalkeilla ja valmis aamupalaan). Jääkaappisi ilmoittaisi mitä se sisältää. Valot toimisivat liiketunnistimella katkaisijan sijasta. Minusta vain tuntuu, että kaikki järkevä toiminta on jonkun ihmisen (ei koneen!) tahdosta lähtevää. Ihmisellä on ongelma, johon insinööritaidolla luodaan ratkaisu. Näin luodaan arvoa sille ihmiselle.

Olen huomannut että tekniikka on mennyt taaksepäin. Pääsimme jo hetkeksi 90-luvun Internetin pop-up-sonnasta kunnes firmat keksivät että tässähän on paikka haastaa käyttäjää kertomaan mielipiteensä sivustosta pienellä kyssärillä. Pelaajat eivät enää pelaa pelejä, vaan asia on toisinpäin. Miten me muka tietäisimme mitä asiakas haluaa, jos emme jäljittäisi hänen jokaista klikkaustaan? Kuinka monet vaalit ja somekampanjat ohjataan mikrotargetoinnilla tulevaisuudessa?

Internetiin kytketyt, paljon tekniikkaa sisältävät vempeleet kuluttavat enemmän sähköä, ovat häiriöalttiimpia ja altistavat käyttäjät tietosuojaongelmille. Näen mahdollisuuden, että trendi voi kulkea myös tätä kehitystä vastaan, jos huomataan ettei se ole toivottava.

1 tykkäys

Ihmeellisesti monissa keskusteluissa puhutaan Nokian pettäneen sijoittajat, ja luottamuksen yhtiöön menneen, vaikka Nokia (Suri) on Q1-raportin julkaisusta lähtien monesti viestinyt toisenkin neljänneksen olevan heikko. Itse en nähnyt tätä luottamusta horjuttavana, enkä koe että Suri tai Nokia olisi pettänyt minut omistajana. Mutta jos toisella vuosipuoliskolla tulee selkeä pettymys ohjeistukseen nähden, ja etenkin jos kilpailijat suoriutuvat samaan aikaan selvästi paremmin, on itselläni tarkastelun paikka. Voinko luottaa Nokian ja Surin kyvykkyyteen jatkossa? Koska typerä virhe sekin on, että jää liian pitkäksi aikaa roikkumaan häviävään yhtiöön.

Siitä ei pääse mihinkään, että lukujen valossa verkkoliiketoiminnan tulos oli toista kertaa peräkkäin todella heikko, eikä ensimmäisen vuosipuoliskon kannattavuus ole pitkässä juoksussa hyväksyttävää. Kun ei sen paremmin lukujen taakse ole näkyvyyttä, on tietysti vaikea arvioida kannattavuuden laskun todellisia syitä, mutta jos se saadaan normalisoitua edellisten tilikausien Q3-Q4 tasolle ja 5G-toimitukset todella alkavat kiihtyvässä tahdissa, ei tuo EPS-ohjeistus näytä epärealistiselta. Eikä mua haittaa vaikka siihen ei sentilleen päästäisikään, kunhan Nokia osoittaa olevansa starttiviivalla ja vielä ylittävänsä ensimmäiset aidat vähintäänkin kilpailijoiden tahdissa.

Negari voisi olla itselleni ihan hyväkin asia, koska mulla on selkeä lisäystaso mielessä olettaen, että ei tule yhtiön tai toimialan suurta kuvaa muuttavaa informaatiota. Joka tapauksessa mielenkiinnolla aina seuraan, kun koko yhtiön markkina-arvo lähestyy Technologies-yksikön arvoa. :grin: Se kun kuitenkin tuottaa tämänhetkisellä kannattavuudellaan jatkuvaa liikevoittoa noin 1,2 miljardia euroa vuodessa, enkä näe syytä miksi se jatkossa olisi ainakaan yhtään vähemmän. Päin vastoin.

2 tykkäystä

Eiks se mee muka sillai et se technologies yksikkö on niit patentti? Eiks muka patentit raukea jossain vaiheessa vai onks nää jotain tosi pitkiä patentteja? Pystytkö vähän avaamaan, haluisin oppia miten toi patenttibusines toimii?

Muistelin että Indereskin on tuota patenttisalkkua joskus avannut, ja olihan se. Tässä on lyhyt näkemys patenttisalkusta:

4 tykkäystä

Kiitos kovasti! Tuol oli aika monta hyvää pointtia. En edes ajatellut ennen että patenttibusines voidaan laajentaa IoT laitteisiin ja autoihin kun ne räjähtää käsiin mikä tuo lisää kasvua patenteille suoraan viivan alle.

Noksun keskihankintahinta on 3.95e, mutta sekin lähtee, jos syksyllä alkaa tulla vähänkin
negatiivista uutisointia. Eka rotta hukkuvasta laivasta - ja vielä voitolla:)

Ilmeisesti T-Mobilen kanssa sopimus syntynyt. Näinköhän markkinat reagoi ja kurssi lähtee taas nousuun? “In the coming few days you should expect to hear more as we have a large signed deal with one of the large North American customers that we are preparing to announce.”

2 tykkäystä