Nordea - Pohjoismainen pankkipriimus

Itse asiassa EKP:n suorassa valvonnassa olevat pankit eli suurimmat pankit eivät voi kaatua, sillä EKP on sitoutunut pelastamaan ne sillä mikä se oli, joku tilapäisen pysyvä riskirahasto. Sitä velkaa sitten kaikki Euroopan pankit maksavat takaisin seuraavat vuodet tai vuosikymmenet, koska muutkin heikossa hapessa olevat pankit on sama pelastaa samaan syssyyn. Eivät pääse poliitikot väliin sotkemaan, kun vaihtoehtona on vain systeemikriisi.

Ps. muut suomalaiset pankit kuin OP, Nordea ja Kuntarahoitus eli Suomen Finanssivalvonnan alaiset annetaan mennä konkkaan, jos ongelmiin joutuvat. Ei kylläkään näy uhkia toistaiseksi.

2 tykkäystä
25 tykkäystä

Nordea ja monet muut perinteiset pankit ovat pärjänneet kilpailussa uusien, alalle tulleiden toimijoiden kanssa.

LONDON, Sept 17 (Reuters) - Anyone can be a banker these days, you just need the right code.

Global brands from Mercedes and Amazon (AMZN.O) to IKEA and Walmart (WMT.N) are cutting out the traditional financial middleman and plugging in software from tech startups to offer customers everything from banking and credit to insurance.

For established financial institutions, the warning signs are flashing.

So-called embedded finance - a fancy term for companies integrating software to offer financial services - means Amazon can let customers “buy now pay later” when they check out and Mercedes drivers can get their cars to pay for their fuel.

To be sure, banks are still behind most of the transactions but investors and analysts say the risk for traditional lenders is that they will get pushed further away from the front end of the finance chain.

4 tykkäystä

Jatkuuko meno vastapalloon:

SEB: Target raised to SEK 125 from SEK 112. Buy remains.

11 tykkäystä

jos kävisi niin, että ekp on pakotettu nostamaan korkoja inflaation seurauksena ja yieldcurve jyrkkenisi pankkien rahoituskatteet kyllä nousisi. toisaalta olisiko se hyvä asia rahoituspisnekselle, jos kurssit laskee ja lainojen kysyntä heikkenee (palvelumaxut)? IMO ei välttämättä.

1 tykkäys

En ole ennen näihin rästiosinkoihin törmännyt niin kysympä eli tuleeko nuo rästiosingot 0.72€ maksuun varsinaisen 2021 osingon lisäksi samalla osinkojen irtoamis päivämäärällä ?

Käsittääkseni 0.72 kilahtaa tilille nyt syksyllä ja 2021 osinko jaetaan keväällä.

8 tykkäystä

1.10 on hallituksen kokous, ei yhtiökokous. Hallitus päättää tuolloin 1.10 osingosta. Tiedotteessa luki, että osingon täsmäytyspäivä olisi 5.10.2021 ja aikaisin mahdollinen maksupäivä olisi 12.10.2021.

6 tykkäystä

Osaako kukaan arvioida miten Evergranden kaatuminen vaikuttaisi Nordeaan? Jostain taisin kaivaa että Nordeallakin olisi miljardin dollarin edestä bondeja kiinni Evergrandessa.

Before you come and make such a comment here linking Nordea with Evergrande, please have a clear reputable source for your ‘claim’ or 'rumour. Because such a comment does not help anyone, and can in fact stir up unnecessary emotions among certain investors.

Now, I have no idea if Nordea have any links to Evergrande bonds.

But I would be quite surprised if they had, given the de-risking phase thay have done during the last 3-5 years, exiting Russia and oil related acivities in Norway, but keeping a bond linked to a highly indebted company in China which is a highly corrupt country with no corporate governance.

20 tykkäystä

As I am not 100% on the form, that is why it is speculation. AFAIK, thought this was a forum for discussing possibilities. From what I gathered 9200 is the number of bonds per million USD. If I am wrong, anyone feel free to correct.

19 tykkäystä

Thanks. Wish you had posted this earlier.

Now this becomes much more intresting… :slight_smile:

My first guess would be a fund of Nordea, but I hope other people have more info on this

2 tykkäystä

Apologies, was on a phone, so was not possible and then had work meetings that I had to attend so forgot to post it.

5 tykkäystä

Nordea, BlackRock and others were aggressively marketing fixed income funds and China on public ads during the summer. Finding bagholders might have been a requirement for being allowed to operate in China. Please remember that banks never try to sell things they want to buy.

1 tykkäys

I think it is this one: Trade at Only 0.08%, Minimum. HK$50/US$8.80 and Flat S$8.80 for SGX! | FSMOne

Issue size 4,68 billion so that would mean that Nordea 9200 = 9,2 million USD

Edit: Outo linkin kuvaus, mutta kyseessä Googlen kautta löytynyt tietosivu kyseisestä bondista

10 tykkäystä

Nordean rahastojen katsauksesta 30.6.2021 löytyy tietoa. https://www.nordea.fi/Images/146-413491/sar2021-fin-final.pdf
Nordea Yrityslaina Plus -rahastossa oli noin 6 miljoonan euron Evergrande bondipositio, joka oli noin 0,77% rahaston arvosta. Nordeaan tällä rahaston sijoituksella ei ole mitään vaikutusta.

26 tykkäystä

Kiitos vastauksista, eli oma 920milj pelko muuttui vain noin 6-10miljoonaan :smiley: Eipä tuo siis pahasti nappaa, vaikka kaikki pois tuotoista jos kaatuu.

9 tykkäystä

No, Nordean kokoiselle firmalle 10 miljoonaa on kahvikassan jakojäännoksen murto-osa.

11 tykkäystä

The insights of this Inderes forum amazes me from time to time. :slight_smile:

So thanks Junnu1 for bringing this to our attention and all the others who contributed so that we now have a likely explantion of how much Nordea (or rather Nordea fund holders) was on the hook if (or when) Evergrande defaults

34 tykkäystä

DNB nostaa tavoitehintaa
DNB: 114 → 122 SEK (12,00 EUR) & Osta

DNB höjer riktkursen för Nordea till 122 kronor (114), upprepar köp - BN (Finwire)
2021-09-22 08:37

Tällä sivustolla muuten muutkin tavoitehinnat, ajantasaisuudesta en ole varma mutta eilinen SEB-päivitys on esimerkiksi jo täällä
https://www.riktkurs.nu/nordea/

7 tykkäystä