Osakesijoittaminen

Nordic Semiconducter - Norjalainen MCU paja

Foorumilta puuttui lanka Nordicista. Ei hätää, korjaan asian.

Nordic Semiconductor on mielestäni hyvin mielenkiintoinen firma monellakin tapaa. Onkohan kukaan täällä foorumilla tutkinut firmaa enemminkin? NS on mielenkiintoisessa paikassa markkinoillaan. Se on yksi suurista MCU valmistajista, muttei lähelläkään suurimpia kuten NXP:tä tai ST:tä. NS:llä on kuitenkin ässä hihassaan: poskettoman hyvä radio-IP. BT radio on näistä tärkein (rahassa ja volyymissä mitattuna), mutta myös muut radiot sisältyvät portfolioon. Näitä ovat esim LoRa ja cellural.

Mutta mutta, onhan muillakin valmistajilla radioilla varustettuja MCUita. Esimerkiksi STM32WB55. Todellisuudessa tämä IP-lohko ei kuitenkaan ole ST:n, vaan se on ostettu IP jostain muualta. Tämä on nopea tapa tuoda markkinoilla MCU, johon on integroidu BT radio. Tämä helppous tuleekin hinnalla: koska IP on ostettu muualta, ei sitä ole optimoitu hyvin. Laitteelle kehittäminen on vaikeampaa, mutta se on vain kehittäjän ongeama. Mutta tämä myös heijastuu suoraan suoritustehoon, energiatehokkuuteen ja signaalin laatuun yms. Asia on hyvin hyvin tekninen ja vaikea selittää alan ulkopuoliselle. Yritin yksinkertaistaa tätä tähän jonkin verran. Asiassa on myös muitankin tekijöitä. Ei mennä nyt sinne. Siitä montusta on kova työ kaivaa itsensä pois.

NS:n BT onkin sen sijaan aivan eri luku. Se on suunniteltu käytettäväksi suoraan heidän tuotteissaan. Ja sen huomaa. Kehittäminen on mukavaa. Ja suoritus kyky on hyvä. Kansankielisänä esimerkkinä: jos sinun, lukijan, pitäisi arvta mikä on BT:n maksimi kantama niin mitä vastaisit? 10m? 50m? Joku fiksu hoksaa että se riippuu lähetystehosta ja antenneista. Se on totta. Suuntaava antenni ja suuri määrä jerkkua auttaa kovasti. NS:llä on hyvä demo: Nordic Semiconductor – Bluetooth 5 Long Range Test with nRF52840 - YouTube . Tässä käyettiin hyvin pieniä antenneja. Samaa kokoluokkaa mitä matkapuhelista voisi löytyä. Ja video on 4 vuotta vanha. En nyt löydä välittömästi lähdettä, mutta muutaman kilometrin demosta olen myös lukenut.

Kuten Qt ketjussa ollaan huomattu että IoT laitteita tulee kaikkialle. Niissä on näyttöjä, kertoo Qt:n nimeen (itsekkin) vannovat. Niissä on myös BT radioita. Kokoajan kasvavin määrin. Kaikkeen pitää nykyään voida yhdistää. MCU teollisuus on ollut mielestäni jo useamman vuoden murros pisteessä, jossa BT enabloitujen MCU:den kysyntä kasvaa vahvasti radiottomien MCU-piirien reviirille. Näen tässä 5+ vuoden horisontissa hyvää potenttiaalia. Näen NS:n nousevan nopeasti (niin nopeasti kuin tälläinen ala liikkuu) MCU valmistajien huippua kohti.

Nykyisellään NS on korkeasti arvostettu. Mutta tulos tukee tätä. Juuri tulleen osarin luvut olivat melkoisia. Itse hyppäsin jokin aika sitten mukaan tähän junaan. Ja ajattelin pysyä mukana pitkään. Itse kirjoittelen silloin tällöin asiakkaalle nRFxxxxx prossuille softaakin. Väittäisin että minulla on jotain kompetenssia puhua aiheesta teknisestä näkökulmasta. Insinöörinä en talouslaskuista niin välitä.

Yksi lyhyen aikavälin huomioitava asia on maailman silikonipula. NS viestii kuitenkin että heidän toimitukset ovat melko hyvin turvassa. Mutuilisin että NS on MCU alan yksi vahvimmista selviytyjistä. Lukuja on kuitenkin vaikea saada mistään.

21 tykkäystä

Hienoa!

Juuri pari päivää sitten ajattelinkin, että tässä olisi mielenkiintoinen kerjun aihe.

Joskus 15 vuotta sitten olin silloisessa työssäni paljonkin jutuissa näiden kanssa, kun BT LE:tä (nyk BT smart) yritettiin saada Noksun luureihin.
Sittemmin edellisessä startupissa käytössä kauko-ohjaimessa Nordicin tsipit. Ei tarvii vaihtaa pattereita ei.

Luotettavan oloinen firma tältä pohjalta.

Sharevillessä joku norski nosti tän esiin 2020 alussa ja nappasin pienen position itselleni. +200% nyt.

4 tykkäystä

Asiakkaana voin todeta, että tuotteet, tuki ja kehitysympäristö on hyvä. Syynä meidän Nordicin valintaan on nimenomaan BT radio.

Saatavuus tällä hetkellä on kyllä huono, niinkuin kaikilla valmistajilla. Jälleenmyyjien hinnat ovat noin tuplaantuneet vuodenvaihteesta, mutta en ole varma onko Nordic itse nostanut hintojaan vai rahastaako väliporras. Käytämme noin 50.000kpl vuodessa paria eri mallia.

Mutta osake on kyllä minulle liian kallis. Näillä arvostuksilla tosin en oikein onnistu ostamaan mitään, käteistä on tilillä ihan liikaa.

3 tykkäystä

I started looking into them recently and bought some positions in $NOD. I’m trying to get my heard around how they are postioned and their products it’s a very technical area and I’m a non technical person. There’s good secular momentum with cellular iot and recently rumoured to supply apple. Think with 5G this is a good nice play, also think with $SLAB becoming a more pure IOT player valuation are going to converge to $SLAB levels. What’s your view 2-3 years out on $NOD.

1 tykkäys

STM meinaa ostaa Nordicin?

3 tykkäystä

Nyt noin viikko Q2 osarin jälkeen (https://www.nordicsemi.com/-/media/Investor-Relations-and-QA/Quartely-Reports/2021/Q2_Quarterly_Report_2021.pdf?la=en&hash=A5706B599D13B19C7F633B8BCC97B307AA05C429) on arvostus jälleen saanut uuden vedon ylöspäin. Kurssikehitys on varsin maistuvaa. Kannattavuus ja tuloksentekokyky ovat nyt molemmat testattu, sekä kasvua voidaan saavuttaa puolijohdeteollisuuden yleisistä ongelmista huolimatta

Potenttiaalinen ostotarjous on edelleen mahdollisuus, joskin itse näen sekä ostotarjouksen kautta tulevan pikavoiton olevan vähemmän houkutteleva kuin itsenäinen ja voimakkaasti kasvava yritys.