Q3-katsauksessa kerrottiin, että jäteroskan kuljettaminen voimaloihin voisi kasvaa kymmenien miljoonien eurojen liiketoiminnaksi. Liiketoiminta on näppärässä kasvussa, aiheesta löytyy syksyn mittaan lukuisia lehtiartikkeleja. Jäteroskan kuljettamisesta voi hyvin tulla Nurmiselle hyvinkin merkittävää liiketoimintaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 128M€ ja tälle vuodelle Inderes ennustaa 111M€. Juuri Ruotsista ostettu Essinge Rail voisi saada lisää kuljetusvolyymeja jäteroskaa kuljettamalla.
Nurmisen Q3-katsauksesta:
energiaraaka-ainekuljetukset Etelä-Euroopasta
Pohjoismaihin rautateitse ja meritse ovat kovassa kasvussa ja odotamme niiden kasvavan kymmenien miljoonien eurojen liiketoiminnaksi lähivuosina.
Nämä jäteroskat tuodaan ilmeisesti Loviisaan satamaan. Jätettä tuodaan mm. Italista, Hollannista, Puolasta, Norjasta ja Iso-Britanniasta.
Yle tehnyt hyvän jutun aiheesta:
Kuljetuksesta syntyy kyllä päästöjä, mutta Hiltusen mukaan jätteet tuodaan Suomeen niin sanotuilla paluukonteilla, jotka muuten matkaisivat tyhjinä Suomeen.
Myös raha kulkee kuviossa Suomeen päin. Jätteet ovat Italialle ongelma, josta se haluaa eroon. Siksi suomalaiset jätteenpolttolaitokset saavat rahaa siitä, että ne ottavat italialaisten sekajätteen vastaan.
Tulevaisuudessa kierrätyspolttoaine varastoidaan sisätiloissa - Port of Loviisa
Lounavoima aikoo tuoda Saloon polttojätettä Italiasta – Kemiönsaarelle tulee jo kymmeniätuhansia tonneja kierrätyspolttoainetta Irlannista
Tässä on tilastoja edellisiltä vuosilta jäteroskan tuonnista:
Jätteiden vienti- ja tuontimäärät
Helsingin sataman tilastoja vuodelta 2023, johon myös Loviisan satama kuuluu.
Erityisesti eri energiatuotteiden kulku Loviisan sataman läpi kasvoi selvästi.