Nurminen Logistics - Kiinaan limppua ja kinkkua

Yritin ketjussa Trans-Kaspian kansainvälisen liikennereitin Eurooppaan mahdollisuuksia hahmotella. Olisi kiva kuulla, että onko tämä reitti tuottanut millä tavalla. Muutenkin olisi hienoa, jos pystyvät tarkemmin kertomaan, mitä reittejä on junille käytetty/volumet.

4 tykkäystä

En tiedä, meneekö vähän Roastin tarkoituksen ohitse, mutta minua on askarruttanut, että onko firman siirtymistä kvartaaliraportointiin harkittu? Yksityissijoittajalla on vähän huono näkyvyys firman toimintaan, vaikka Inderesin seuranta toki auttaa.

1 tykkäys

Nurminen on sen verran heikosti tunnettu ja toisaalta posarin perusteella grillattavaa on vaihteeksi vähemmän joten otan mielellään mukaan tällaisia “helpompia” kyssäreitä.

Nurminenhan ei toisaalta ole kovinkaan läpinäkyvä: segmenttien kannattavuutta ei juuri avata, on epäselvää mistä reitistä tulee paljonkin liikevaihtoa, miten uudet aihiot edistyvät, raportointi vain puolen vuoden välein jne.

5 tykkäystä

No olisihan Fenniarail toki jotain voitu napata idän liikenteestä. Vielä jos tilanne olisi ollut, että gost-vaunujen poikkeuslakia ei olisikaan tullut niin pakko olisi ollut saada liikennettä idän liikenteestä.

Mutta mainitsit Operailin mörkövetureista, onhan nuo GE Powerhaulit ihan mielenkiintoisia tehokkaita linjavetureita. Ideaalisti tietysti nuo reitit menisi sähköveturilla, mutta tuollaiset 30-40 vaunun junat menee vielä yhdellä tuollaisella veturilla, taitaa VR:lläkin vaatia vastaavat junat kaksi dieselveturia ja Fenniaraililla samoin.

Tosin itse mietityttää miksei vetureita olla vielä maalattu uuden omistajan värein vaan edelleen vetureissa lukee Operail. Ja oliko North Rail nimi loppuun asti mietitty kun Keski-Euroopassa toimii Northrail -niminen firma yhteenkirjoitettuna.

Tässä on Aapelin kommentit Nurmisen posarista. :slight_smile:

Nurminen Logistics antoi positiivisen tulosvaroituksen ja odottaa operatiivisen tuloksensa olevan selvästi aikaisempaa vahvempi. Ohjeistusnoston taustalla oli yhtiön mukaan alkuvuoden vahva kehitys sekä loppuvuoden parantunut näkymä. Näkymien vahvistuminen on luonnollisesti yhtiön ja osakkeen kannalta positiivista. Tulemme päivittämään näkemyksemme ja ennusteemme yhtiöstä lähipäivinä.

7 tykkäystä

Kympiltä Verneri yrittää roastata posarin antanutta Nurmisen toimaria Olli Pohjanvirtaa.

:point_down: :fire:

11 tykkäystä

Trans-kaspian reitin täytenee olla muuta liiketoimintaa kannattavampi, kun nykyisen ohjeistuksen keskihaarukassa liikevaihdon ollessa 142M€ ja liikevoiton 18,5M€, saadaan liikevoittoprosentiksi koko konsernille 13%. Yhtiöhän raportoi vain Cargon kannattavuuden ja se oli viime vuonna 10%. Baltian liiketoiminnan kannattavuus on ollut aikaisempina vuosina n. 10-20% emeritusanalyytikko Petrin mukaan. Nurmiselta tulee tänä vuonna uusi strategia ja varmaan myös taloudelliset tavoitteet, kun yhtiö tavoitteli tällä strategiakaudella 7% liikevoittotasoa, joka melkein tuplataan tänä vuonna.

Yrityskaupan vuoksi kasvavien poistojen ja rahoituskulujen sekä isojen vähemmistöjen vuoksi tulosta on vaikea laskea nopeasti tai tarkasti auki, kun ei ole saatu vielä tarkkoja lukuja. Jos tälle vuodelle arvioidaan poistojen olevan 5M€ käyttökatteen ja liiketuloksen keskihaarukan erotuksella, rahoituskulujen 3,4M€ kohonneen velkaisuuden takia ja 20% verokanta sekä vähemmistöjen vievän tuloksesta 3M€, olisi tilikauden tulos Nurmisen osakkeenomistajille 9,1M€ ja PE 8,7x sekä ev/ebit 7,4x.

Ohessa sekalaisia ajatuksia nykytilanteesta → Olli sanoi Vernerin roastissa, että meriliikenteen hinnat eivät vaikuttaisi Keski-Aasian Trans-kaspia reittiin. Sotatilannehan oli tosi kehno juttu yhtiölle, kun se oli vasta saanut Kiinan konttiliikenteen Venäjän kautta valtavaan kasvuun, mutta sota pysäytti tämän ja Olli kertoikin, että yhtään junaa ei enää kulje Venäjän läpi. Venäjän väistävä Trans-Kaspian reitti vaikuttaisi nyt vuolevan kultaa ja yhtiöllä vaikuttaa kasvavan palvelutarjonnan vuoksi olevan lukuisia kasvuaihioita käsissään. Operail Finlandin ostaminen vaikuttaa tällä hetkellä jackpotilta Nurmisen osakkeenomistajille, kun Nurmisella on tällä hetkellä monopoli Venäjän liikenteen kanssa, jossa Nurmisen työntekijät tai kalusto eivät ylitä rajaa vaan Ollin mukaan “venäläinen työntää sen Suomen puolelle”.

Roast tuli kyllä hyvään vaiheeseen, kun yhtiö on hieman musta laatikko, josta tulee lukuja kaksi kertaa vuodessa ja liiketoimintoja ei avata kovin tarkasti. Kuitenkin Nurminen on tällä hetkellä hyvin mielenkiintoisessa tilanteessa vahvan tuloskasvun ja lukuisien kasvuaihioiden kanssa. Toivotaan, että yhtiö siirtyy ensi vuonna kvartaaliraportointiin, josta Olli puhuikin roastissa :slight_smile:

15 tykkäystä

Hyvä haastattelu ja hyviä kysymyksiä ja tulihan tuo Nurmisen liiketoimintaa laajasti esille…

Toki vähän jäi hämäräksi, että mikä tämän North Railin tulevaisuus on. Pyritäänkö kuinka edes ajamaan Suomen sisäisiäkin kuljetuksia, jos saadaan vaunukalustoon ratkaisuita vai odotetaanko että naapurissa alkaa olla tilanne toinen, että itärajalta saadaan ruveta kuljettamaan taas tavaraa kuten ennen.

2 tykkäystä

Pitäisikö tämän ketjun ostikko muuttaa: Nurminen kuljettajaa venäjältä tuotteita joita muut eivät eettisistä syistä kuljeta

Perusteena se että tällä ulkomaankaupalla venäjä rahoittaa ukrainan sotaa ja suomi on ainoa rajanaapuri jonka läpi näitä viedään. Kukaan muu ei suostu.

1 tykkäys

Kuuntelitko tuota Roastia? Kuten tuossa yllä sanotaan “Sotatilannehan oli tosi kehno juttu yhtiölle, kun se oli vasta saanut Kiinan konttiliikenteen Venäjän kautta valtavaan kasvuun, mutta sota pysäytti tämän ja Olli kertoikin, että yhtään junaa ei enää kulje Venäjän läpi.”

5 tykkäystä

Juu ne tuo Venäjän tuottamia tuotteita suomen läpi joita muut eivät suostu kuljettamaan. Ei sovi ketjun otsikkoon kinkkua kiinaan

1 tykkäys

Mihin tietosi perustuu? Mielestäni kulkee edelleen Baltian maiden kautta.

Eikös Roastissa maininta eteläisestä reitistä Turkin kautta Bakuun ja siitä eteenpäin. No itsellä se mielenkiinto enemmän North Railiin, mutta onhan se Nurmisen pääbisnes nyt muualla kuin siinä tytäryhtiössä ja onhan siinäkin muita omistajia.

(Ja kulkeehan Venäjän tavaraliikennettä Baltiassakin edelleen rajan yli myös. Vaikka Viron Operail lopetti Viron puolella niin siellä tuli Latvian valtiollinen yhtiö ja Viron yksityinen yhteistyössä tekemään Viron puolella. Ja onhan EU:n komission päätös, että rautatiekuljetuksia Venäjän ja Kaliningradin välillä ei voida kieltää, joten Liettuassakin Venäjän liikenteen junat kulkee+ja eiköhän Latviankin valtiollinen tee tuota omassa maassaankin)

2 tykkäystä

Tässä analyytikon kommentti päivitetyistä ennusteista.

6 tykkäystä

Laskeskelin lukuja auki viikonloppuna ja jäin ihmettelemään mistä oma ja Inderesin 12M€ ero tulee yritysarvoon. Yhtiön markkina-arvo oli vuonna 2022 46,86M€ ja korolliset nettovelat sisältäen vuokravelat olivat 28,93M€ eli yritysarvo, ev, olisi 75,79, mutta Inderesin ennustetaulukossa se on 88M€. Mistä tämä ero tulee? Vuosaaren terminaalikiinteistöhän on yhtiöitetty ja kiinteistöyhtiö vastaa itse sen veloista, Nurminen omistaa kiinteistöyhtiöstä 51% ja Nurmisen taseessa oli kiinteistöyhtiön ottama 14,1M€:n velka.


Tämä ote on vuoden 2022 tilinpäätöstiedotteesta:
image

Et ole huomioinut Nurmisen ostaneen tämän vuoden alussa Operail Finlandin liiketoiminnot 27,7 miljoonan euron kauppahinnalla.

Yrityskauppahan meni maaliin vuoden 2023 puolella, joten sitä ei näytetä vielä vuoden 2022 luvuissa.

Moi,

Mainitsemasi ero johtuu konsernirakenteessa olevista vähemmistöosuuksista (vuoden 2022 lopussa Baltia, Vuosaaren kiinteistö) ja näiden arvioimastamme arvosta. Yritysarvoon ja vähemmistöihin liittyvää teemaa käyty aikaisemmin läpi mm. täällä ja täällä.

Hyvä huomata, että North Railin hankinnan myötä vähemmistöjen määrä myös kasvaa, sillä Nurmisen osuus uudesta yhtiöstä on noin 80 %.

7 tykkäystä

Kyllä ne kuljetukset loppui Venäjän ja Kaliningradin välillä samalla tavalla kuin että VR lopetti tuotteiden kuljettamisen ettei Putin saa sotakassaan valuuttaa.

North Rail haki muuten maalikuussa “toimintamme laajentuessa” kahta ratapihatyöntekijää Siilinjärvelle ja Uuteenkaupunkiin. Yaralla on toimipisteet molemmissa paikoissa. Kouvola-Siilinjärven juna on ollut jo huhtikuusta asti toiminnassa ja vie ilmeisesti ammoniakkia Yaran Ruokosuon (Siilinjärven) toimipisteelle.

2 tykkäystä