Nurminen Logistics - Kiinaan limppua ja kinkkua

Vastaus: Antiesitettä ei ole saatu tehtyä ja hyväksytettyä.

Työ on vaiheessa. Vähän niin kuin liha- ja kalatuotteiden kuljetukset, joista ei ole kuulunut kai mitään sen jälkeen kun aikomus alkaa hoitaa niitä, on julkaistu. Nyt saa heittää linkkiä uutisiin / tiedotteisiin, jos oon väärässä, ja elintarvikkeet on saatu kulkemaan ratareittiä Kiinaan Suomesta.

Olen siinä käsityksessä, että nuo kuljetukset ovat jäissä koronan takia. Käsittääkseni Kiinalla on ollut aika voimakkaita rajoituksia nyt pandemian aikana myös raideliikenteen tuonnin ja viennin osalta. Eli näiden osalta sitten pandemian jälkeen nähdään todellinen kysynnän kehitys.

2 tykkäystä

Päivän kauppalehdestä , yhtiöllä aika voimakas noususuhdanne menossa.
"”Vuoden alusta konttihinnat ovat nyt noin kolminkertaistuneet, joillakin reiteillä jopa nelinkertaistuneet”

2 tykkäystä
8 tykkäystä
5 tykkäystä

Nyt näyttää kyllä hyvältä Nurmisen kannalta - sekä nykytilanne että tulevaisuuden näkymät. Tässä poimintoja em. Ylen uutisesta:

– Vuosi sitten riitti kuusi konttijunaa kuukaudessa, nyt junia tulee ja menee Vainikkalan kautta Venäjälle toistakymmentä kuukaudessa, summaa Nurminen Logisticsin myyntijohtaja Marjut Linnajärvi.

– Suomi on tällä hetkellä kauttakulkumaana Euroopan liikenteelle äärimmäisen luotettava ja nopea. Puolan ruuhkat, joita tällä hetkellä on, tulee vaikuttamaan siihen, että eurooppalaiset ja kiinalaiset junaoperaattorit haluavat siirtää liikennettä Suomen kautta.

– Tulevien vuosien aikana Aasian ja Suomen välinen liikenne tulee kymmenkertaistumaan siitä, mitä se on tällä hetkellä, sanoo Marjut Linnajärvi.

Se tarkoittaisi, että Vainikkalan ja Kiinan välillä kulkisi päivittäin 6–7 junaa, ja vuosittain ne kuljettaisivat noin 100 000 konttia.

4 tykkäystä

Meinaakohan @Petri_Gostowski jossain vaiheessa kommentoida Nurminen Logisticsia koskevia viime päivien uutisia ja niiden mahdollista vaikutusta ennusteisiin. Vai onko niin, ettei mitään kommentoitavaa ole, koska yritys ei itse ole virallisesti tiedottanut mitään.

Tällaiset uutiskommentit ei tyypillisesti ylity kommentointikynnystä, jos näissä ei tule uutta tietoa. Harvemmin niissä myös tulee, koska jos yhtiö kertoo uutta niin senhän pitäisi tulla tiedotteella.

Erittäin hyvä lyhyen tähtäimen kysyntä tai aikomukset kasvattaa junien volyymeja lähivuosina ei ole uutta tietoa, sillä näistähän on saatu osviittaa esim. H1:n yhteydessä ja tuoreiden taloudellisten tavoitteiden myötä.

6 tykkäystä

Laaja raportti olisi mukava lukea, varsinkin nyt kun uudet tavoitteet ulkona. Sen ilmestymiseen “lähiaikoina” Petri viittasikin edellisessä päivityksessä syyskuun puolivälissä.

Jos nykyiset Inderesin taulukossa olevat luvut esim. liikevaihdon ja liikevoitto-%:n osalta lopulta osuisivat oikeaan, olisi se Nurmiselta iso epäonnistuminen omiin tavoitteisiinsa nähden. Muuta seurantaa ei taida olla saatavilla, ja yhtiö itse tiedottaa erittäin vähän ja sanallisin ohjeistuksin (“merkittävästi” / “selvästi”). Haastava case analyysille.

3 tykkäystä

Milloin Inderesiltä tulossa kommentteja Nurmisen tilanteeseen? @Petri_Gostowski

Yhtiö julkaisi keskipitkän aikavälin (2021-2023) tavoitteet 15.9. jossa liikevaihdon odotetaan kasvavan tasolle 200milj ja ebitin olevan 9%.
Nämä tavoitteet ylittävät selvästi Inderesin tämänhetkiset arviot (2023e 136milj / 5.6%). Olisi todella mielenkiintoista kuulla Inderesin kommentit yhtiön tavoitteisiin ja mahdolliset ennustemuutokset.

3 tykkäystä

Valitettavasti en voi aikataulun osalta kommentoida tarkemmin, kuin mitä tuossa aikaisemmin on kerrottu eli, että “lähiaikoina”. :zipper_mouth_face:

2 tykkäystä

Suurimmat omistajat pääosin pidättäytyneet myynneistä lokakuussa. Heinä- syyskuun ajan nähtiin reiluja kevennyksiä kuukausittain.

Päivitetty omistajaluettelo Osakkeenomistajat | Nurminen Logistics

Yksi mielenkiintoni herättänyt veivaus lokakuussa isoilla omistajilla oli ja nyt Kauppalehden toimittaja oli siitä kysellytkin:

Logistiikkayhtiö Nurminen Logisticsissa toimitusjohtaja Olli Pohjanvirran sijoitusyhtiö ETL Invest myi 18. lokakuuta koko 181 818 osakkeen omistuksensa Juha Nurmisen JN Uljas Oy:lle.

Osakkeet vaihtoivat omistajaa 1,12 euron kappalehinnalla, joten kokonaissummaksi tuli 203 636 euroa.

”Tähän liittyy yli kymmenen vuotta sitten tehty osakekauppa. ETL Invest maksoi tällä kaupalla vanhaan kauppaan liittyviä velkoja pois JN Uljas Oy:lle”, Olli Pohjanvirta kertoo.

Pohjanvirta on kaupan jälkeen yhä kuudenneksi suurin omistaja Nurminen Logisticsissa. Suurin osa siitä on Ruscap Oy:n nimissä.

Kyllä vain, mielenkiintoista olikin kun pörssissä kauppa vilkastui selvästi tiedotetta edeltävänä päivänä. Silloin asiaan saattoi tosin vaikuttaa enemmän Ylen uutinen (viittasitkin yllä), jossa myyntijohtaja puhui Aasian liikenteen kovasta vedosta tulevaisuudessa.

Top-omistajien myynneissä viittaan lähinnä edellisten kuukausien kovimpiin keventäjiin Paloheimoon ja Assaihin. Assai laittoi hanan kiinni jo syyskuussa, Paloheimolta lokakuussa ulos alle 1000kpl kun aikaisempien kk:en myynnit satoja tuhansia kpl.

Pitkästä aikaa yhtiön suunnalta jotain pörssitiedotteen arvoista kerrottavaa. Samassa yhteydessä muutos johtoryhmässä.

Nurmiselta jännä tiedote. Luen tämän itse epäsuoraksi positiiviseksi tulosvaroitukseksi. Odotan kuitenkin miten Inderes tämän tiedotteen tulkitsee.

3 tykkäystä

Julkaisimme Nurmisesta uuden laajan raportin perjantaina, joka on luettavissa täältä.

Nurmisen suunta on kääntynyt nopeasti viimeisen reilun vuoden aikana, mikä on heijastunut myös yhtiön riskiprofiilin laskuna. Lisäksi yhtiö on päässyt voimakkaaseen kasvuun sekä suotuisan markkinatilanteen että Kiinan ja Aasian konttijunan volyymien positiivisen kehityksen myötä. Mielestämme konttijunalla on merkittävää kasvupotentiaalia myös tulevaisuudessa, vaikka kasvun kulmakertoimeen liittyykin vielä epävarmuutta markkinan varhaisesta kehitysvaiheesta johtuen.

16 tykkäystä

Uskon, että kyse rekyylistä. Hyviä uutisia saatiin tänäänkin:

5 tykkäystä

Talouselämän tilaajille tiedoksi, että @Juippi2 linkittämä Kauppalehden maksumuurin takainen artikkeli löytyy myös Talouselämän sivuilta (hieman erilaisella otsikolla):

https://www.talouselama.fi/uutiset/kiinan-ja-suomen-valiseen-junarahtiin-haetaan-vauhtia-tavoitteena-myos-paastovahennykset/

Tässä poimintoja pitkästä artikkelista. Nurminen Logisticsiin on pari mielenkiintoista viittausta. Nurminen on selvästikin verkostoitunut kauttakulkumaiden ja yhteistyökumppanien suuntaan varsin kiitettävällä tavalla.

UTLC ERA on konttikuljetuspalveluiden tarjoaja, joka toimii raideliikenteessä Euroopan ja Kiinan välillä. Yhtiön perustivat yhteisesti Venäjän rautatiet RZD, Valko-Venäjän rautatiet sekä Kazakstanin rautatieyhtiö, joista kukin omistaa 33,33 prosenttia osakkeista. Yhtiö kuljettaa leveäkiskoisilla 1520-raiteilla tavaraa läpikulkurahtina osana säännöllistä Kiinan ja Euroopan välillä kulkevaa konttijunaliikennettä.

…UTLC ERA:n toimitusjohtaja Alexey Grom.

Grom on myös suomalaisen Nurminen Logisticsin hallituksen jäsen.

UTLC ERA on parhaillaan vahvistamassa Suomen reittiä. Yhtiö suunnittelee nostavansa reitin toimitusnopeutta, minkä on tarkoitus lyhentää kuljetusaika Kiinan rajalta Suomeen seitsemään päivään.

UTLC ERA:n palveluita käyttäviä yrityksiä Suomessa ovat muun muassa Nurminen Logistics, Moventas Gears ja Kuehne & Nagel Finland.

2 tykkäystä