Oikeasti vaihtoehtoiset sijoituskohteet (viinit, kellot, keräilyharvinaisuudet) - mitä keräätte/mihin sijoitatte?

Pitkään olen haaveillut muutaman itselle mieluisan kellon hankinnasta. Nämä ostetaan siihen pitkään, elinikäiseen salkkuun. Yksi on ehdottomasti aiemmissa viesteissä mainittu speedmaster. Kieltämättä rolex oyster perpetual on kiinnostanut aina. Eikös rolle pystytä muutaman uuden tehtaan tulevina vuosina, laskisivatkohan hinnat :smiley:. Kiitos hintaindeksin postaajalle, tuota on kiva seurata.

Mitä mieltä palstan kovimmat kelloflippailijat ovat, onko chrono24 hinnat aina linjassa markkinan kanssa? Onko kotimaassa jotain saittia (tori, facebook?) jota kelloa ostettaessa kannattaa ehdottomasti seurata? Kaikki vinkit tervetulleita. Toivottavasti oman kokoelman ensimmäinen aikarauta olisi hallussa jo vuoden sisällä.

1 tykkäys

Kelloharrastajat Facebook ryhmä on suomen isoin kello ryhmä ja sitä kautta liikkuu eniten suomen sisällä kelloja. Facebookissa on sitten muita pienempiä ryhmiä myös vain myymistä varten.

En kyllä voi missään tapauksessa suositella arvokkaamman kellon ostoa vain sijoitusmielessä.

Tervetuloa kello maailmaan, varo vaan se imaisee äkkiä mukaan :smiley:

9 tykkäystä

Käytetyistä kelloista puhuttaessa varmaankin eniten linjassa Chrono24:ssä, etenkin jos kyseinen merkki ja malli on tosi tunnettu ja yksilöitä paljon myynnissä. On siellä välillä aika laajakin hintahaitari joissain (saman merkkisissä ja mallisissa), mutta käytetyissä vaikuttaa tietysti kunto/huoltohistoria/fullset -asiat paljon. Torissa taas tuntuu, että erityisesti Rolexeista pyydetään mitä mieleen tulee. Myös osista koottuja myydään originaaleina (ks. Frankenwatch).

Itsekään (@Bolse in tavoin) en kelloa ostaisi sijoituksena vaan käyttöön; en malttaisi (malta) olla käyttämättä hienoa hienomekaanista esinettä (ja käytettäessä arvo putoaa, jos/kun patinaa tulee). Kellot on samalla tavalla kiva harrastus kuten osakepoiminta, joten miksipä siitä ei vähän maksaisi.

Arvo lie aikalailla sama asia kuin kullan kanssa: mitä ostaja on milloinkin siitä valmis maksamaan. Toki ”laatukellot” kuten Rolex, Omega, yms. varmasti pitävät arvonsa paremmin. Vähän tuurista sitten kiinni nouseeko arvo (tietyssä mallissa) ajan kanssa paljon, tosi paljon vai jotain muuta. Rolex taitaa osata hinnalla keinottelun, eli hyvä brändi ja tietty niukkuus tuotannossa nostaa hintoja jatkuvasti (uusissa kelloissa).

Sitten on vielä kaiken maailman limited editionit, joiden hinta voi pompata rajustikin jonkin hypen myötä. Ylipäätänsä siis kysyntä luo arvoa näissäkin kapineissa.

Lisätään @Bolse in listaan vielä FB:n kelloflippaajat-ryhmä, jossa asiallisia pelejä vaihtaa omistajaa ihan päivittäin. Sanoisin, että ihan metsään ei mene Speedyn tai Rollen kanssa, jos laadukkaan aikaraudan haluaa.

9 tykkäystä

Eräs kaverini lähetti lokakuun alussa yhden kuvan tekstarilla. Siinä näkyi hieman auton kylkeä ja oli saateteksti, että kiinnostaako Volvo, vastaa heti. Hinta oli erittäin sopuisa ja aikaa ei ollut hukattavaksi. Niinpä siltä istumalta vastasin, että kyllä kiitos. Auto oli seissyt kymmenisen vuotta ja matkassa oli muuttujia, mutta sain neuvoteltua vielä tieliikenne-elvytyksen ja katsastuksen samaan soppariin. Tänään oli sitten noudon vuoro ja jo ennen kotimatkaa olisin voinut tehdä parin tonnin nousut, mutta tämä museorekisteröity karamelli on kuitenkin määrä panna pitkään salk… talliin muiden kaltaistensa seuraan. Onhan näistä ihan eri tavalla iloa kuin arvopapereista ja kyytikin on vähemmän pomppuista kuin vaikka Plug Powerin kanssa.

54 tykkäystä

En keksi parempaakaan aiheketjua, joten menköön tämä tänne.

Yleensä joutuu miettimään päänsä puhki mihin rahansa laittaa poikimaan tai edes sijoittaa. Toisinaan kohde löytää sinut ilman suurempaa etsimistä. Näin kävi pari viikkoa sitten minulle.

Olen ollut koko elämäni musiikin suurkuluttaja ja nuorempanaa haaveilin muiden mukana rokkitähteydestä. En osaa soittaa mitään, muuta kuin suuta, mutta en ole antanut sen häiritä haaveilua. En kuitenkaan ole päässyt valokuvaa lähemmäs tähteyttä vielä.

Jokin aika sitten minuun otti yhteyttä kotimaista Tom Waits tribuuttilevyä kasannut muusikko. Oli jostain saanut päähänsä, että olen vähintään Suomen kovin Tom Waits fani ja että minulla on säkkikaupalla rahaa. Toisen ehdon täyttyessä olin siltä istumalta valmis projektiin mukaan. Ihan avointa sekkiä en pystynyt bändille kirjoittamaan, mutta hetken keskusteltuamme pääsimme ymmärrykseen siitä millaisia summia tarvitsi panostaa, jotta levyn julkaisu saisi vauhtia. Levy oli jo aikaa sitten äänitetty ja sitä oli lupailtu julkaistavaksi jo viime vuoden puolella. Loppujen lopuksi oli yllättävän pienistä summista kyse, että julkaisu saatiin maaliin.

Tämänkaltaisissa projekteissa ei kaupallinen potentiaali ole mitenkään valtava, jos kohta se ei ole valtava missään suunnalla kulttuurikenttää. Yleensä artisti päätyy maksajaksi tai maksaja artistiksi. Lähdin mukaan pelkästä rakkaudesta lajiin. Ei tällä miljoonaa tienata tai edes kahtakaan ja omien pois saaminenkin voi olla siinä rajalla. Tästä sai mukavasti uutta intoa kesän odottamiseen ja muutaman uuden ystävän, jotka ovat tilaisuuden tullen käsi ojossa.

Viralliset julkaisupäivät levylle ovat
28.3. CD
17.4. Vinyyli

https://www.levykauppax.fi/artist/daniela_downtown_train_band/

41 tykkäystä

Ostaako joku lätkäkortteja? Pöytälaatikosta löytyi pussillinen mm Eric Lindroos näyttäisi olevan monta kertaa :grin:

2 tykkäystä

Ei taida nykyään sijoituskohteena olla hääppöinen tai ainakaan rahankiilto silmissä ei lätkäkortteja kannata haalia.

Itse opiskelin markkinoiden toimintaa lätkäkorttien avulla ennen oikeisiin sijoituksiin siirtymistä. Kaikenlaisia mielenkiintoisia ilmiöitä liittyi korttimarkkinaankin.
Sijoittaminenhan ei loppupeleissä ole yhtään vaikeampaa kuin nuorten lahjakkuuksien draftaaminen. Samasta asiasta pohjimmiltaan kyse.

1 tykkäys

Minä juuri myin 90-luvulla keräämiäni lätkäkortteja. Sain niistä noin 0,015 euroa/kortti. Ei ollut kovin hyvä sijoitus, mutta muistan sen 90-luvun innon ja ilon, kun sai aukaista korttipaketteja ja sieltä tuli jotain uusia kortteja tai harvinaisuuksia keräilykokoelmaan.

9 tykkäystä

Saa sitä iloa lätkäkorteista halutessaan vielä näin vanhemmallakin iällä.:blush:

6 tykkäystä