Öljytankkerit - Päätähuimaavia tuottoja vihatuimmalta sektorilta (contango, IMO2020, hype)

#Tankkerit

Olette aivan oikeassa - ei korreloi välttämättä ollenkaan. Se mitä yritin huonosti sanoa oli:
A) Öljy ei liiku - laivat seisovat (edelleen)
B) Kysyntä on edelleen alle Q4/19 ja ei näy merkkejä että olisi ihan suoranaisesti raketoimassa…
C) Tuotantoa on vielä mahdollista kasvattaa huomattavasti - Esim. shale puolella ennustetaan vielä tälle vuodelle kasvua (joskin jää vielä alle 2019 lukujen reilusti). Ja tämän puolesta puhui vahvasti Pioneer Energyn johtaja viime viikon Rystadin järjestämässä seminaarissa.

OPEC voi vetää hanat kiinni, mutta mitä he sillä lopulta saavuttavat? (Zaki Yamani elämänkerta tuo 1970-luvun tapahtumiin paljon mielenkiintoisia näkökohtia ja auttaa hahmottamaan että “uutiset” eivät aina kerro koko totuutta)

Monenlaisia tarinoita on liikkeellä ja helposti löytää dataa joka tukee omia toiveita (ja siis itselläni kiinni rahaa näissä tankkeri lapuissa). Siltikään en ole aivan vakuuttunut tästä tarinasta jota kovasti yritetään syöttää. Uskon enemmänkin melko hitaaseen toipumiseen (pessimisti ei pety?).

1 tykkäys

Uskon myös toipumisen alun olevan hidasta. ( product puoli )Käynnistyessään homma voi lähteä lapasesta. Telakat painavat nyt konttialuksia ymmärrettävästä syystä. Kuljetettavan tuotteen määrän ei tarvitse edes nousta, kun osalla firmoista alkaa kissan päivät. Kalusto vanhenee armotta, uusia ei tehdä ja ne keillä kalusto on kunnossa nauttivat sitten koko rahan edestä. Tähän jos otetaan kulutuksen normalisoituminen mukaan saadaan mukavasti kerrointa.

2 tykkäystä

#Tankkerit

Jep. Ja paljon ajureita, jotka voivat pidemmälläkin aikavälillä lisätä nimenomaan tuotetankkerien kysyntää tonnimailien kasvun kautta.

2 tykkäystä

Ketju mennyt levottomaksi, kun aihe poukkoilee tankkereiden ja konttirahdin välillä. Nämä ovat sijoittamisen kannalta hyvin eri aiheita, niin olisiko hyvä ottaa yksi aihe per ketju?

3 tykkäystä

Joku noheva vois tehdä tästä vaikka äänestyksen. Lähtökohtaisesti shipping ketjut ( täällähän taitaa olla myös drybulk ketju ) on niin hiljaisia että välillä mietin lukeeko näitä kukaan ja sitten olisi vähän tyhmää jos jaoiteltu moneen ketjuun. Itsellä menee jossain uutisvirrassa ja twitterissä limittäin kaikki eri shippingin ja oikeastaan raaka-aineidenkin uutisoinnit niin vähän tottunut soljumaan niiden välillä, etenkin jos me muistetaan nyt laittaa noita # merkintöjä, mutta jos enemmistö haluaa jaotella niin ilman muuta.

4 tykkäystä
  • Omat ketjut eri merikuljetusten muodolle
  • Otetaan kaikki tähän ketjuun ja käytetään alussa #Tankers, #Containers, #Bulkers
  • Jokin muu tapa, mikä??

0 voters

Tuossa yllä jo esimerkkiä miten nuo eri aiheet erottuisivat. Ja täsmennykseksi tuo Dry Bulk ketju oli avattu viime huhtikuussa ja sen jälkeen kerännyt 23 viestiä - eli melko rauhallinen. Konttilaivoista ei ole omaa ketjua ja viestejä sekä dry bulk että tässä ketjussa.

2 tykkäystä

Mitäs tuumimme me, jotka omistamme Avance Gas Holdingia?

Yhtiöstä on ostotarjous hintaan 43 NOK, joka on nyt päivän kurssi.

Itselläni oli tuota hetken aikaa, ostin juuri ilmoituksen jälkeen ja holdasin hetken ja ulostin pikku voitolla. Mielestäni rahat juuri tässä markkinatilanteessa on siellä aika hyvin turvassa. Mahdollisuus kilpailevaan tarjoukseen tuolla hinnalla on kuitenkin melko suuri. En myisi nyt, jos minulla olisi isompi positio.

1 tykkäys

monesti saattaa tosiaan tulla korotettu tarjous, ja eihän niihin ole kauhean aikaisin pakko tarttua (ostotarjouksiin) ja markkinaan voi usein kuitenkin myydä halutessaan, jos on joku muu kohde hollilla.
Tietämättä kyseisestä kohteesta mitään. Olen useita ostotarjouksia saanut vuosien varrella ja itse asiassa olen hoivatiloja lukuunottamatta varmaan lopulta myynyt markkinaan, mutta usein kuitenkin aanut korutetun tarjouksen, kuten esim. Hoivatilat, Siltronic, Nattopharma jne.

1 tykkäys

#lng
flex-lng-gas-market-update-nordea-september-30-2021.pdf (2,1 Mt)
Fressi tiedote Flexiltä. Henk koht oon aika bull tän kanssa kun oma kaasun kanssa pelini koskee lähinnä näitä shipping lafkoja.
#containers


Jos joku pohtii esim Zimin korjailua niin eipä tuolle mitään kummempaa syytä taida olla. Ratejen nousut pysähtynyt, mutta eihän tuo mikään ikuinen katalyytti voinut olla nousulle ja nyt kiikutaan kyllä törkeän kovilla tasoilla suhteessa arvostukseen. Oisko seuraava katalyytti sitten seuraava kova osari tai ilmotuksia osingoista/omien ostoista tms.

Edit. Liitän tämän tähän koska oma puolisoni kuulemma häpeää huumorintajuani.

14 tykkäystä

#container
Taitaa Containeria ja ZIMiä painaa ihan aito pelko supply chain kaaoksen seurauksista, tai sitten on vaan vähän otettu happea muun markkinan mukana. Nyt on kuitenkin jo kaikenlaista ikävää ehtinyt tapahtua ja tää menee sen mun karhuskenaarion mukaan aikalailla, ellei tuota bullwhip saada pysähtymään. Vihreä energia saattaa hyvinkin olla ensimmäisenä tulilinjalla…

Teollisuus itsekin on jo kauhuissaan, että kohta ei sitten enää kuljetella paljoakaan jos homma sakkaa vielä lisää…

2 tykkäystä

Toisaalta esim Costamare ja GSL on melkoisen lähellä huippuja ja yhtä kovilla rateilla vetävä drybulk seilaa kauttaaltaan huipuissa jatkuvasti ylöspäin. Eli isompi korjaus koskee lähinnä Zimiä ja sekin veti melkoisella rallilla ylös ja nyt kun ratet pysäyttänyt nousunsa niin onhan toi toisaalta ihan luonnollistakin vetää happea ennen kvartterirapsoja. Mintzmyer kirjotteli tänään että Zim näyttää houkuttelevammalta kuin 2vko sitten.

Mutta olishan se huikeaa kun niin kauan lattiaan lyöty shipping sektori saa supersyklinsä ja sitten piiskataan jollain regulaatiolla alas😅. Mitä vaan voi kyllä tapahtua. Itse luulen vieläkin että toi iso ralli ja Kiinan toimitusvaikeudet tavaran kanssa kontteihin on vähän saanut korjailua.

Edit. Sinällään luulen että satamien suurin ruuhkauttaja, etenkin Kiinassa, tiukat koronarajoitukset alkaa höllentyä kun jengiä rokotettu. Itse otin ihan hyvänä asiana kun ratejen nousu näyttää rauhoittuneen. Se muutaman firman jäädytys helmikuulle olisi ollut ihan passeli muillekkin ja keventänyt vähän poliittista painetta, vaikka se niillä rateilla onkin vähän tollainen poliittinen ele. Itseäni enemmän kuumottaa joku öljyn raketointi ja vaikka öljylappua kasan omistan niin saisi olla maltillinen nousu ennenkuin paineet kasvaa liikaa tuottajamailla.

Edit2. Mitään kynttilöitä en oo katellut, mutta aika hyvin pomppii tossa 50$ hujakoilta Zim. Siinä vois mun puolesta pyöriä kvartterirapsaan asti.

4 tykkäystä

#Tankers

Goldman Sachs hikes oil forecast to $90, citing ‘most bullish hurricane in…

Goldman Sachs has boosted its oil price target to $90, citing the lingering impact of Hurricane Ida on supply while demand ramps up, particularly in…

Tästäkö tämä osakekurssien nousu lähti, ainakin scorpion tankers mitä itse seuraan?

Miten näette tämän hetken lähiajan näkymät, onko jotain muuta muuttujia tullut kuin (arvio) öljyn hinnan noususta?

2 tykkäystä

OPEC/+ taitaa kokoustella piakkoin. Toivon kovasti, että lisäävät tuotantoa odotettua enemmän, jotta saadaan öljyä liikkeelle. Siitä voisi lähteä tankkerien positiivinen sykli liikkeelle.

4 tykkäystä

En ehdi enempiä kirjotella tähän hätään, mutta mm ruotsissa kun on suljettu kaksi ydinvoimalaa niin ne paikkaa energianpuutetta polttamalla 20t barrelia öljyä tilalla. Sitten Kiina ilmoittanut että ostaa kaiken vapaan energian joka vaatis kuljettelua. Opec+ lisännee vähän tuotantoa ja muutenkin ennusteet että pre korona kulutus saavutetaan ensi kesänä tarkottaisi sitä että jos markkinat katsoo 6kk päähän niin aiheutettua nousua.

Kaasu maksaa nyt suhteutettuna öljyyn ~150$ barreli eli siellä missä voidaan niin kaasua korvattaneen öljyllä.
Öljyn hinta korreloi vähän vajaavaisesti jos kyseessä vähäinen tuotanto eikä high demand, mutta toki korkea öljyn hinta oikeuttaisi rateihinkin näkymään. Mun mielestä vielä ehkä hieman too soon pidempään nousukauteen mutta case Kiina voi johtaa ainakin hetkittäiseen kovaankin ralliin. Aidompi ratejen nousu varmaan q4 2022 q1 2023 eli ensi talven seasonal demand kvartterit.

Sori fingelska mongerruksesta mutta en pikaseen löytänyt oikeita sanoja kun näitä niin kuhan jotai rustasin.

14 tykkäystä

Itse aprikoin, myös että minkäköhän verran on kohinatason jutut Briteissä vaikuttanut tankkereiden suosioon. Näistä kuvista ja tunnelmista on helppo vetää bulleropäätelmää tankkereihin, että brittejä ei nyt paljon ratet kiinnostaisi ja hätäisempi kuvittelee tämänkaltaisen olevan laajenemassa jne. Tämä siis yleltä.

Tuota Gas to Coal/Oil homman laajuutta on ollut tarkoitus tutkia, mutten ole joutanut. Kuitenkin järkyttävän hintavahko kaasu tosiaan on iso juttu energiaskenessä nyt ja vaikuttaa suoraan öljyn menekkiin talven yli.

Sitten se Merckin koronapilleri ilmeisesti myös herättää tänään erityistä intoa sen kysynnän palaamisesta. SA.n mukaan lentsikat ja risteilijät lähtivät kiipimään uutisesta. No löpöähän ne kaipaa tietty vielä…

Plus kursseissa ehkä näkyy herännyt yleinen kiinnostus real assetteihin inflaation takia.
Maukas kombo.

4 tykkäystä

Mm Jenkeissä syystä tai toisesta suosittu Cramer on tällä viikolla sanonut “buy energy stocks, any energystocks” ja moni taitaa laskea suoraan öljytankkerit siihen skeneen ja varmaan osittain näin voi sanoakkin.

Tähän voi lisätä vielä ilmeisesti aika vajaat inventaariot kaikkialla. Eli syystä tai toisesta ( todennäköisesti esg ) 2020 ei puskettu joka koloa täyteen “ilmaista” öljyä koska sitähän ei enää käytetä, mutta nopeasti lisääntynyt kysyntä, opec+ maiden kova sisäinen kuri hinnan nostamisessa kestäville tasoille ja 2020 vuoden tappioiden paikkaaminen, on johtanut tilanteeseen missä sitä ei ole reservissäkään kovin kummoisesti.

4 tykkäystä

Romutukset ovat lähteneet jyrkkään nousuun, tämä korreloi nyt tulevaisuuden rateihin. Tässä siis kaiken yllä mainitun lisäksi yksi tekijä nousun selittäjäksi. Markkinat ottaa ensimmäisiä etukenoja. Osa konttipuolen sijoittajista siirtänee panoksia pikku hiljaa tankkeri puolelle. Näin on tehnyt myös allekirjoittanut.

9 tykkäystä

Onhan tuo jo pakko alkaa näkyä öljytankkerien rateissa kun jokapuolella huudetaan että ölppä on loppu, päällimmäisenä tuo brittien öljykriisi, viime vuoden lopulta asti olen holdannut omaa possaani ja kerran käytiin jo 24dollarin kohilla mutta oma targetti on vähintään tuplat siitä koska eihän tämmöstä tilannetta ole kai aiemmin ollut missä öljyn tarpeen status näin massiivinen :thinking:

Oman salkkuni riskinhallinnan hälytyskellot jo soi koska Scorpio on kiilannut itsensä ykköseksi viimeaikaisen nousun myötä kun samaan aikaan olen tasoittelut muitten firmojen osuutta hajauttamalla rajusti, mutta kuten sanoin tilanne on nyt todella omituinen öljyrintamalla ja katson kortin loppuun ja ehkä kävelen joskus sitten pankkiin hymy korvissa…

6 tykkäystä

Briteissä toki suurelta osin kyse kuskien puutteesta kun brexit potki puolalaiset ulos maasta ja kukaan ei täytä niitä asemia nyt kun britit teki ns “vessapaperitemput” eli hamstrasivat minkä pystyivät. Toki uskon itsekkin että pitkin talvea saa löpöstä maksaa kokoajan enemmän.

Mulle on vielä aavistuksen epäselvää mikä toi kysyntä on, tulee olemaan, mutta uskoisin kyl kans että useamman vuoden kova sykli edessä. Ehkä tässä vaan saattaa tulla varaslähtö ja sitten bullback jos noustaan osakkeiden hinnassa liian nopeasti. Ei se demand puoli kuitenkaan ihan vielä siellä ole, joskin pitäähän se 6kk päähän katsoakkin. Oma tankkeri panostus on myös merkittävä osa salkkua. Maanantaina opec kokousta mikä on taas merkittävä koko energiasektorille.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-10-02/saudis-triumph-in-oil-market-with-comeback-from-covid-crisis?srnd=premium-europe
Some OPEC+ delegates say privately that the increase approved at Monday’s meeting could be bigger than the scheduled 400,000 barrels a day. Scenarios for larger hikes have been considered, said one official.

The Saudis themselves don’t want to see prices spiral toward $100 a barrel, as excessive fuel costs would curtail demand and stimulate a revival in U.S. shale output, according to people familiar with the kingdom’s thinking.

A spike in crude prices – just weeks before world leaders gather in Glasgow, Scotland, for a fresh round of climate talks intended to shift the world away from fossil fuels – could boost support for the transition to renewable energy.

But the kingdom is not yet convinced that crude’s jump above $80 in London earlier this week reflects a genuine supply shortage, the people said.

4 tykkäystä