alkanut kurssi elpymään pohjista, nyt päästiin jo 30 kruunuun
riskit poistunut asiakkaiden konkursseista kun markkina alkaa vetämään
vähentänyt selvästi öljyntuotantosektorin riippuvaisuutta, enää jäljellä Dhirubhai-1, josta jo alaskirjaukset tehty, tämä kun saadaan pois niin lyhyt aikainen nousu nopeaa
kirstu pullollaan uusia diilejä varten
pari asiakasta lunastanut laivoja, kuten Scorpio Bulkers (myi kaiken pois)
varaa nostaa osinkoa reilusti, mikä on viestitty myös osareissa, että on konservatiivinen taso
Paretolta tuli viime viikolla suositus Osta ja TP 38 kruunua
Kaivavat kaivureilla leveämmäksi kanavaa keulan kohdalta, voin vain kuvitella vakuutusyhtiöiden tuskaa tällä hetkellä kun about sata laivaa seisoo ja lisää tulee koko ajan.
Näin insinöörihenkisenä tuli heti mieleen ratkaisu, Egyptin armeijan panssarit tuonne keulan puolelle, useampi reiden paksuinen hinausvaijeri kiinni keulaan ja sitten ei muuta kuin kovaa vetoa, luulisi että saavat paremman vedon kuin hinaajat.
Laiva on saatu irti ja tästä selvittiin säikähdykseltä. En tiedä lipsuuko tämä ohi sijoitus-scopen, mutta pelkään etten ole ainoa joka vasta tämän myötä havahtui miten haavoittuvia ja merkittäviä paikkoja Panama ja Suez ovat koko globaalille taloudelle. Kuinka vaikea olisi terroristien pysäyttää liikenne viikoiksi kepposillaan ja miten monta miljardia se maksaisi.
Olenko ainoa joka tätä pohtii? ja toki miten se vaikuttaa koko toimialaan?
Panaman tukkoisuus ja korruptio olisi toki mielenkiiintoinen aihe kanssa, mutta sanokaa nyt veteraanit että onko tämä sille sopiva paikka alkuunkaan vai ei.
Kyllähän tällä pahaa vahinkoa voi saada aikaan. Itsellä kävi nopeasti mielessä että EU asetti kiinalaisia pakotelistalle ja kaksi päivää myöhemmin kanaali on sattumalta tukossa. Terroriteon lisäksi tätä voisi käyttää myös melkoisena taloudellisena näpäytyksenä, jos siihen haluttaisiin lähteä.
Jotta ei ihan offtopiciksi menisi, niin Joakim Hannisdahl twiittaili päivällä että “Would see earnings skyrocket if not duly cleared, but we don’t expect this scenario”. Pitkittyessään tällainen kriisi voisi siis nostaa laivakuljetuksien rateja melkoisesti ja sataa myös tankkereiden laareihin.
Näyttää egyptiläiset ottavan ihan tosissaan tämän projektin. Mutta missä on se lapiomies, joka vartioi vieressä? Eihän tämä ilman sitä etene, piällysmies puuttuu!
Tuosta on turha liian isoa numeroa tehdä. Tarjoaa vain loistavan ostopaikan väliaikaisen ”ongelman”myötä. Niin pidemmissä treideissä kuin lyhyemmissäkin. Kuukauden päästä ei kukaan muista koko episodia. Edelleen isosti long NMM/STNG/GLNG
Piirtelin itse tossa nousukanavan ja siitä alareunastahan se tänään kimposi. Tämä siis vahvasti yleistä sentimenttiä vastaan. Kiva oli ottaa iso kourallinen siinä 17,40-17,50 kohdilla.
Laitetaan nyt vaikka tähän ketjuun. Melko kattava juttu case Suezista:
…shipping experts warned a resumption of traffic through the channel could still be days, if not weeks, away…Officials are hoping a higher-than-normal tide expected over the weekend could help lift the ship free…
…Shipping operators occasionally divert ships from the canal to the Cape of Good Hope around the southern tip of Africa to avoid bottlenecks, but sailings can take two weeks longer and cost cargo owners more in freight costs. Shippers said early Thursday they were already taking alternative routes to get supplies of oil, gas and other goods. Shipping costs have risen…The cost of renting some tankers for voyages from the Middle East to Asia has jumped 47% over the last three days, as shippers seek replacements from deliveries that used to transit from Europe to Suez, said Anoop Singh, Singapore-based head of tanker analysis at Braemar ACM.
Avoiding the canal by sailing around Africa can add $450,000 in costs per voyage, Mr. Singh said. As a result, vessels that were already at the entrance of the canal or nearby have mostly stuck with their plans so far. Braemar estimates the equivalent of 2 million barrels a day of crude and refined oil products are currently stuck at the canal—about 2% of global oil consumption.
Niin kuin tässä varmaan kaikki on päätellytkin rated lähti jo ennestään nousupaineisena raketoimaan. Product puolelta ei ollut vaikea arvata, että LR2 ( suurin kokoluokka ) on noussut eniten yli 30% nousu. Matka Afrikan ympäri on pitkä ja sinne ei pikkupaattia kannata laittaa kiertämään 2 viikon rundia. Paineet tullee näkymään osakkeiden hinnoissa.