Osakesijoittaminen

Olvin tulevaisuuden näkymät 2020 -ketju

Olvista ei löytynyt vielä ketjua, joten avataan sellainen nyt. https://www.olvigroup.fi/ https://www.inderes.fi/fi/yhtiot/olvi

Nyt keväällä 2020 on siis poikkeustilanne Suomessa ja maailmalla koronaviruspandemian seurauksena. Suomessakin on ravintolat määrätty suljettaviksi. Myös rajat on suljettu. Mitäs mietteitä Olvista sijoituskohteena foorumilla?

2 tykkäystä

Kalsarikännit kasvattavat suosiotaan, joten uskoisin vähentyneen ravintolamyynnin korjaantuvan nousevana vähittäismyyntinä. Luulisi pärjäävän näissä oloissa paremmin kuin moni muu lafka, mutta ei muutoin näkemystä kun en ole seurannut.

Tietääkö täällä firmaa enemmän seuranneet kuinka iso osa liikevaihdosta tulee ravintolat, baarit, tapahtumat jne. myynnistä, tai ylipäätään tehdäänkö isoimmat voitot tietyissä kvartaaleissa?

3 tykkäystä

Pidän Olvia oikeastaan turvallisimpana suomalaisena pörssiyhtiönä. Kurssilasku tämän kriisin aikana on hieman yllättänyt voimakkuudellaan; oletan toipumisen tapahtuvan melko rivakasti. Olvi on melko kitsas maksamaan osinkoa, mutta vastineeksi yhtiö on osannut investoida hyvin. Oman pääoman tuotto hyvällä tasolla. Osaava ja proaktiivinen johto, vakauttava omistajarakenne.

3 tykkäystä

Olvilla voisi olla tässä tilanteessa kenties mahdollisuus yritysostoihin? Samalla tavalla lockdown iskee kilpailijoihin ja Olvilla ei taida velkaa liikoja olla.

1 tykkäys

Kiinnostava firma ja itsellä seurantalistalla.

En ole seurannut tarkemmin Olvia mutta panimoalan myynnistä löytyy kokemusta yli kymmenen vuoden ajalta. Osa ajasta Olvilla.

Panimobisneksessä yleensä suurin yksittäinen tekijä onnistuneeseen vuoteen on kesän sää, jos on lämmintä niin ihmiset kuluttavat paljon hyväkatteisia tuotteita, siis juuri niitä annospakkauksia jotka on sijoitettu kaupoissa kylmäkaappeihin. Ravintolamyynnissä suurimmat voluumit ovat pitkään olleet Koffilla ja Hartwallilla, nämä samat yhtiöt tulevat olemaan suurimpia kärsijöitä kun ihmiset eivät kuluta tuotteita ravintoloissa, terasseilla ja festareilla. Kannattaa ottaa huomioon myös se, että panimot kärsivät kun isot joukot eivät enää vaella matkustaja-aluksille ja kärrää sieltä lavatolkulla juomia mukanaan.

Voisin kuvitella että tämän keissin suurin voittaja on verottaja kun ihmiset siirtyvät lomautettuina juomaan yhden euron hintaisia marketista löytyviä suomalaisia tarjouslaagereita. Muutama vuosi sitten marketin tarjouslaatikon pantittomasta tukkuhinnasta meni verokarhulle kutakuinkin 70%. Kaupan maailmassa suuret panimot neuvottelevat ketjujen kanssa vuosisopimuksia, näissä sopimuksissa ison volyymin tarjouskalja on yleensä lähes nollakatteinen “sisäänheittotuote”. Samaan sopimukseen liitetyt muut kampanjat ja aktiviteetit tuovat yleensä rahan taloon. Esimerkiksi oikea-aikainen hintakampanja omavalmisteisesta ja hyväkatteisesta tuotteesta (esim. Olvin lonkero, KevytOlo kivennäisvedet) voi olla hyvin tuottoisa panimolle.

Olvin kohdalla kannatta huomioida myös konsernin ulkomaiset tehtaat ja brändit, näistä muistikuvani on sen verran hatarat etten uskalla kirjoittaa niistä sen enempää :sunglasses:

Tämä ei nyt suoraan vastannut kysymykseen mutta ehkä jotain kiinnostaa lukea yleistä, joskin muutaman vuoden vanhaa tietoa panimoalasta.

19 tykkäystä

Liettuan ja Valko-Venäjän myynti ja liikevoitto ovat kovassa kasvussa, muualla tasaisempaa. Näiden kahden maan liikevoitto 16,5m on jo lähellä Suomesta tulevaa liikevoittoa 18,7m. Olvin kannalta on hyvä, että Valko-Venäjä on täysin auki ja jääkiekko-ja futissarjat pyörivät kuin koronaa ei olisikaan. Olvilla on henkilöstöä enemmän näissä maissa kuin Suomessa, Virossa ja Latviassa yhteensä.

Korona aiheuttaa suuren kuopan tietysti, mutta hyvä asema lähellä olevissa nousevissa talouksissa ei ole ihan huono strategia. Ja luonnollisesti Olvi on yksi oman salkun kivijaloista.

2 tykkäystä

Lähden maski naamalla lähi-Prismaan kartoittamaan, kuinka suuri osuus Olvilla on hyllytilasta. :wink:
Jo aikaisemmin olen huomannut, että olutmerkeillä on Suomessa omat aika vahvat kannattajakuntansa paikkakunnan mukaan, vaikka uutuuksia tulee ja menee.
Toivotaan, että aikaisemmin mainitut hyvin vetävät maat jaksavat pysyä auki vastakin ja juoda olutta. Kilpailu on kyllä kovaa.

3 tykkäystä

Maaseudun Tulevaisuudessa oli viime viikolla (lehden tilaajille) juttu Olvista. Otsikko jäi hyvin mieleen:

kuva
Täytyykin tästä vähitellen siirtyä saunanlämmityspuuhiin ja lähiruokapöytään…

1 tykkäys

Jäi vielä mainitsematta edellisestä viestistä että Olvi valmistaa paljon private labeleitä Suomessa toimiville kauppaketjuille, mm. S-ryhmän kivennäisvesiä, Rainbow-oluet (pintti-tölkki joka löytyy jokaisesta S-ryhmän myymälästä), Pirkka-olut, Lidlin protskujuomat (samanlainen pakkaus kuin Teho-Sporteissa)…

Olvilla on myös lämpimämpi organisaatio kuin pääkilpailijoilla ja työntekijöistä pidetään hyvin huolta. Monet ovatkin olleet pitkään firman palkkalistoilla pitkään ja ovat selvästi ylpeitä työpaikastaan. Jos kuluttaja haluaa suosia kotimaista yritystä ja kotimaista tuotetta on Olvi siihen kolmesta suuresta panimosta paras vaihtoehto.

Omalla kohdalla tuli aikoinaan “mitta täyteen” vähittäiskaupasta ja panimomaailmasta niin ei ole tullut enää tarkemmin seurattua tätä sektoria. Sittemmin olen taas alkanut kuluttaa panimotuotteita mutta rahat menevät 95% paikallisille pienemmille toimijoille. Nyt kun asioita kirjotti parin viestin verran niin täytyypä laittaa Olvi seurantaan ja poimia salkkuun hyvän paikan tullen.

5 tykkäystä

Tuo tuli uutena itselle, että Olvilla on myös protskujuomia. S-kaupan pint lagerit ja tummat kyllä on tuttuja ja tiedossa että ovat Olvin. Katselin Olvin sivuilta, että sen tytäryhtiöpanimo Lidskoe Pivo on 2015 saanut oikeuden valmistaa Pepsiä ja Seven Upia. Vieläköhän näitä valmistetaan ja paljonkohan näistä jää Olville viivan alle :thinking:

1 tykkäys

Teho Sport tuoteperhe on Olvin ja muistaakseni juomat valmistetaan Iisalmessa ja patukat jossain ulkomailla. Olin mukana lanseeraamassa näitä markkinoille joskus reilu viisi vuotta sitten kun palautusjuomat/urheiluravinteet olivat todellinen hittituoteryhmä, muistaakseni koko Ruoka-Keskon nopeimmin kasvava segmentti parina vuonna peräkkäin. Olvi reagoi nopeasti ja pääsi hyvin hypeen mukaan, samalla sai kasvatettua portfoliotaan urheilutapahtumiin ja urheiluhalleihin paremmin sopivaksi.

Suomessa myytävän Pepsin ja 7Upin valmistaa Hartwall lisenssillä.

3 tykkäystä

Tämä on itselleni melko tärkeä syy olla mukana. Samanlainen huolenpito näkyy hyvin toisessakin yläsavolaisessa yhtiössä eli Ponssessa. Ei ole kovin monessa muussa hyvin tuntemassani yhtiössä tullut moista kulttuuria vastaan.

3 tykkäystä

Liettua tiukensi muutama vuosi sitten merkittävästi alkoholilakejaan, ikärajaa nostettiin, myyntiaikoja lyhennettiin ja veroja korotettiin. Ei näköjään kasvu siitä hyytynyt.

Saa nähdä miten iso merkitys Olville on matkustajatuonnin loppuminen Baltiasta Suomeen, virolaiset tuskin pystyvät koko A. Le Coqin tuotantoa itse kuluttamaan. Toisaalta Olvi on hyvin asemissa kotimaan markkinoilla ja ihmiset ostavat nyt juomansa täältä. Alkoholin kulutuksen lisääntymisestä on viime päivinä kuultu huolestuneita puheenvuoroja.

Kotona alkoholin kulutus on varmaankin lisääntynyt, kapakoissa taas vähentynyt. Myöhemmin selviää kokonaisvaikutus.

1 tykkäys

Olvin yhtiökokouksen videoseurannan tekninen toteutus oli kaiketi hoidettu amatöörivoimin. Säälittävä esitys. Toimitusjohtajan esittämissä numeroissa ei kuitenkaan ollut vikaa. Olvi porskuttaa vakaasti eteenpäin.

Olvi peruuttaa tulosohjeistuksensa vuodelle 2020 (pörssitiedote):

Useilla Olvin päämarkkina-alueilla viranomaisten toimesta toteutetut myyntikanavien sulkemiset aiheuttavat erityisesti tuleville lähikuukausille haasteen ennustaa kannattavuuden kehittymistä vähittäiskauppamyynnin kasvusta huolimatta. Tämän vuoksi Olvi-konserni peruuttaa tulosohjeistuksensa vuodelle 2020.

Olvin ravintola- ja matkustajaliikennemyynnin osuus kokonaisvolyymista on noin 8 %. Jos siitä häviää tämän vuoden aikana koronan myötä puolet, tarkoittaa se kokonaisvolyymin pienentyvän noin 4 %. Ainakin osa tästä kompensoituu kasvaneella vähittäiskauppamyynnillä. Q1/2020-katsaus antaa hieman osviittaa tähän: myynnin kokonaisvolyymi kasvoi 11.5 % vertailukauteen nähden, liikevaihto +9.8 % ja liikevoitto +30.2 %. En osaa olla huolissani.

2 tykkäystä

Aika vaikea tuosta on valtavan huolissaan olla. TE:n juttu parin viikon takaa korosti samaa, eli ravintolamyynnin pienehköä osuutta.

Tosin pienenä riskinä jutussa mainitaan se, että “kriisitilanteissa” keskihinta keskimäärin hieman laskee kun eniten kasvaa halvimpien tuotteiden myynti. Eli myynti kasvaa, mutta kate ei välttämättä samassa suhteessa. Jos ravintoloilla menee huonosti (konkursseja tulossa), niin jotain saatavia voi jäädä myös saamatta, mutta tuskin nekään nyt älyttömän suuria on.

Vahvassa tilassahan yhtiö on kassan suhteen. P/E toki alkaa olemaan aika korkea, mutta sen merkittävyys riippuu siitäkin onko nyt ostamista harkitsemassa (kuten allekirjoittanut) vai vain nauttimassa kyydistä. :slight_smile:

2 tykkäystä

Tuosta TE:n jutusta poimittua:

Lomautusten sijaan Olvi on palkannut Suomessa lisää väkeä ja lisännyt työvuoroja. Tavaraa valmistetaan mahdollisimman paljon varastoon. Näillä toimilla yhtiö varautuu kovaan kysyntään ja sairaustapauksiin.

1 tykkäys