Omat kokemukset yhtiöistä

Siirrän parempaan paikkaan:

10 tykkäystä

Kävin eilen puolison kanssa Itiksen Stokkalla. Siellä oli enemmän myyjiä kuin asiakkaita ja ainoat jotka olivat ostoksia tehneet puhuivat venäjää. Kun Stokka oli aikanaan keskellä ostoskeskusta, niin siellä riitti aina jengiä. Muuton jälkeen paikka tuntuu melkein hylätyltä.

En tiedä lukuja, mutta minun on vaikea uskoa, että ko. tavaratalo olisi voitollinen.

10 tykkäystä

En tiedä liittyykö tämä nyt yhtään mihinkään.
Mutta olen kategorisesti välttänyt sijoittamasta mihinkään mihin minulla on henkilökohtainen suhde.
Tämä siksi, etten luo sijoituskohteeseen tunnesidettä.
Haluan tarkastella sijoituskohteita mahdollisimman objektiivisesti ulkopuolelta.
Kukin tavallaan.

15 tykkäystä
8 tykkäystä

Omia kokemuksia. Motonet. Hyviä tarjouksia, laaja valikoima, aina parkkipaikka täynnä ainakin Konalassa Helsingissä. Olen itse viimeisen päälle kitupiikki ostaja ja puristan kaikista viimeiset hinnat nettivertailuja myöten ja paljon ostankin netistä, koska kivijalassa liian kalliit hinnat, mutta Motonetistä teen kyllä ostoksia, sillä hintataso on varsin kilpailukykyinen ja tuotevalikoima laaja ja laatuakin löytyy. Motonetissä niin laadukas valikoima, että lähes aina tulen laadukkaiden heräteostosten kanssa ulos. Viimeksi menin ostamaan metalliporaa, tarjolla oli laadukkaita ja eri materiaalia olevia teriä 5 sorttia. Tulin sitten ulos terien, parin lisäakun ja palstautuvan jeesusteipin kanssa. Jesariakin oli hyllyssä ainakin kymmentä eri sorttia ja eri tarkoituksiin ja eri värisinä. Pisteet valikoimista, noin se pitää hoitaa , pitää olla hyllyssä halpaa, mutta myös laatua, meille joille laatu on tärkeämpi, kuin hinta.

Puuilo. Pari kertaa käynyt. Pettymys. Sekainen kauppa, kaikki tavarat sikinsokin ja yleisvaikutelma epäsiisti/halpa. Tuotteet halpaa rihkamaa, laatua haluavalle pienempi valikoima. Kannattaisi panostaa myymälöiden layoutiin, jopa Tokmannista saa laadukkaamman vaikutelman kuin Puuilosssa. Suttuinen ja pimeä kauppa ja asiakaskunta lippalakkikansaa, johon en vältämättä itse kuulu.

Tokmanni. Siistiytynyt ja nostanut profiiliaan. Ilokseni löysin myös Niken tuotteita myynnistä. Motonetiin verrattuna suttuinen ja sekava, mutta jotain tuolta tulee välillä ostettua.

5 tykkäystä

Puuilo ja Tokmanni ainakin haluavat profiloitua halpakaupoiksi. Ei Puuilolla tuo yleisilme ole sattumaa vaan tarkoin harkittua yrityskuvan rakentamista. Tokmanni taas on viime vuosien aikana tietoisesti muuttanut myymälöidensä ilmettä, samalla sen myymien tuotteiden hintataso on nähdäkseni noussut. Tokmannin osalta oma vaikutelmani on, etteivät he osaa päättää mitä segmenttiä todellisuudessa tavoittelevat.

Ehkä Puuilollla olisi tuossa pohtimisen paikka. Esim. LIDL on muuttanut profiiliaan siistimmäksi. Ennenhän sielläkin myytävä tavara “kaadettiin lattialle” tai vietiin kuormalavoissa ja yleisilme oli todella epäsiisti. Nyt myymälät siistiytyneet. Varmasti strateginen valinta, kaikki eivät halua mennä “sekasotkun” keskelle kauppaan, vaan kaupassakäynnin pitää olla myös esteettisesti nautittava kokemus.

Puuilossa ihmettelen myös henkilökunnan määrää, eikö se lisää kustannuksia, kun myyjiä hääräilee siellä täällä. Kansa on keskiluokkaistunut, eikä kaikille kelpaa sotkuinen kauppa, vaikka hinta olisikin halpa. Tarkempia kuluttajatutkimuksia voisi tästä tehdä.

1 tykkäys

Huomasin täällä eilen Tokmannissa käydessäni, että ainakin yhden myymälän layout oli muutettu ns. IKEA-tyyppiseksi, kun se aikaisemmin oli normaalin ruokakaupan tyyppinen. Nyt siis pitää kävellä käytännössä koko liikkeen läpi, päästäkseen kassoille. Ainakin tässä kyseissä myymälässä tuo ratkaisu oli mielestäni todella epäonnistunut - myymälän tilat ovat muutenkin ahtaat ja nyt ahtaus korostuu entisestään.

Pienillä asioilla on yllättävän suuri merkitys yksittäisten asiakkaiden käyttäytymiseen: jos jatkossa pitäisi mennä esim. nopealle jäätelö/limsa/paristo/tms. ostoksille, niin valitsen mielummin alakerran K-Supermarketin kun tämän Tokmannin.

4 tykkäystä

Normal, Rusta, Motonet, XXL ja Lager 157 nyt alkuun missä olen käynyt ja layout on sokkelo minkä läpi pitää kävellä päästäkseen kassoille. Jonkinlainen trendi ilmeisesti ja Ikeasta kertovassa jutussa oli tuosta psykologiaa tukevia asioita luoda epävarmuutta ja mitä pidempään viivyt myymälässä ja sen todennäköisempään teet heräteostoksia.

2 tykkäystä

Itse olen ollut Motonettiin sekä tyytyväinen että varsin harmistunut. OEM-osaa löytyy nykyään vähän harvinaisempaankin moottorilaitteeseen, mutta joku tollo on suunnitellut hyllyjärjestyksen uudelleen noin ehkä vuoden-kahden sisällä jollain täysin järjettömällä logiikalla. Esimerkiksi pienmoottoriin sopiva bensiiniletku löytyy puutarhaosastolta missä on kasteluletkuja ja haravoita yms. Kyllä, en olisi koskaan sitä itse löytänyt, ja myymälässäkin väitin olevan virhe hyllynumerossa.

5 tykkäystä

Oli muuten tänään piha aivan turvoksissa ja Tokmannin kassalla sai jonottaa tosissaan. :smile:

4 tykkäystä

Pari kertaa käynyt Raision Puuilossa ja on kyllä jollain tapaa järkyttävä paikka. Sotkuinen vanha halli. Jotain hiekkaa ostin niin ohjattiin kysymään pihan apulaiselta. Siellä oli tyyppi röökillä ja huikkasi vaan että käy hakemassa tuolta.

1 tykkäys

Siirretääs tää keskustelu tänne.

Omassa tuttavapiirissä useilla Harvian kiuas, eikä kenelläkään tuosta ole moitittavaa. Ylipäätään haluaisin kuulla, mikä firma on sellainen jonka mikään tuote ei keräisi mitään paskaa sanottavaa keneltäkään?

Soraäänet/negaatiot saavat huomiota ja tykkäyksiä somessa, riippumatta siitä pitävätkö ne paikkansa vai ei. Näin me ihmiset vain toimitaan, valitettavasti.

10 tykkäystä

Harvian brändin laadusta on alettu kurssilaskun myötä olemaan skeptisiä kun on luettu huonoja arvosteluja ja kuulemma tuotteiden kestävyyttä heikennetty

Trustpilotista löytyi tämmöisestä amerikkalaisesta yhtiöstä kun Apple 6262 arvostelua, joista 69% on saanut huonoimman arvosanan. Vissiin tuokin on silti ihan ok pärjännyt vaikka lokaa tulee ajoittain niskaan asiakkailta

9 tykkäystä

Joskus laittanutkin tuonne Harvian ketjuun asiasta. Rautakaupan myyjänä ollessa törmäsin usean asiakkaan kohdalla, että olivat saunoneet Harvian puukiukaan puhki. Jos aina lämmittää punahehkuun asti niin ei kai se ihme jos ei kestä.

Itsellä ei kokemusta, mutta Miele taitaa olla laatumerkin maineessa. Ostin juuri Samsungin Fold 4, saa nähdä millainen hinta/laatu/kestävyys näinkin kalliissa luurissa on.

2 tykkäystä

Tämähän se on kun se perusuomalainen “insinööri” kantaa kotiin kiukaan(tai hilavitkuttimen), niin ensimmäinen toimenpide on heittää käyttöohje roskiin tai sytykkeeksi. Lopputuloksena saattaa olla tuotteen elinkaaren huomattava lyhentyminen.

Ja kokemuksia: Tokmannin verkkokaupassa useamman kerran jäänyt tilaus menemättä läpi, kun muilla toimijoilla taas menee heittemällä. Saattaa vika toki olla vaikka omissa selain-/yms.asetuksissa, mutta kun koskee vain Tokmannia,niin ehkä voi jossain muuallakin olla vikaa.

1 tykkäys

Itse olen huomannut myös ettei tokmannin verkkosivut oikein ota toimiakseen🤔

1 tykkäys

Kävin erään kaupungin Tokmannilla kesän aikana pariin otteeseen. Alkukesällä oli silmiinpistävän hujanhajan tavarat, sekä hyllyt ammotti tyhjyyttään mm. karamelli osastolla. Ajattelin juuri olleen inventaarion. Noh poikkesin Tokmannille keskikesällä uudelleen. Edelleen sekaisin tuotteita ja vajavaisia hyllyjä, mutta huomattavasti siistimpää kuin alkukesällä. Tänään tuolla Tokmannilla oli taas keskikesän meininki. Toisaalta naapurikaupungin Tokmannilla ollut aina siistimpää ja tavaraa erilailla, joten lienee osassa Tokmannia jotain johtamiseroakin näin havainnoituna.

Toisekseen tuohon Harvian laatuun. Luulempa, että Harvian laatu olisi heikentynyt huutelua tulee olemaan lähivuosina enemmänkin sijoittajien suusta, ketkä osti kalliilla ja nyt kurssin pudotessa koetaan myös laadun heikkeneen. Tai vaikkei olisi osaketta omistanutkaan, niin “sunnuntai-sijoittaja” voi ajatella kurssin laskeneen laadun kanssa käsikädessä. Psykologiaa, joka menee ihmiselle tunteisiin.

Kolmannekseen, Marimekolla on sitä hinnoitteluvoimaa :star_struck: 260 euroa, ja tätä paitaa tulee menemään kaupaksi paljon.

3 tykkäystä

Annetaan nyt oma arvion hyppysellinen pohjoismaiden kiistellyimmästä pörssiyrityksestä eli Xplorasta. Tästä löytyy muuten myös ketju täältä foorumilta.

Oli vähän hassua kun irtisanoin liittymän laatikkoon pölyttymään jääneestä kellosta, niin ei ollut mitään varsinaista napin painallusta niiden sivuilla ”irtisano”, vaan piti ohjeiden mukaan lähettää itse muotoilema sähköposti aspaan ja sitten ne päättää sopparin parin päivän päästä. Lisäksi laskuissa ei lukenut vastaanottajan nimeä, joten kirjoitin kenttään aina ”Xplora” vaikka siihen olis voinut kirjoittaa vaik hevonperse. Mut kuitenkin, irtisanoutuminen onnistui yllättävän hienosti ja asiakasneuvoja antoi vielä ohjeet miten laitteen voi tyhjentää jos sen haluaa myydä. Siitä rispekti. Samaten vaikka irtisanoin sopparin kuun toka vika päivä, niin maksettu sopimus ei ollut oman veikkauksen mukaan kuun loppuun asti voimassa vaan jopa ens (tämän) kuun puoleen väliin. Ihan reiluja.

Tavallaan ihan toimiva peli ja systeemi vaikka olikin arveluttavia noi irtisanomiset ja laskutustiedot. @timontti onko sulla mikä fiilis yhtiöstä?

En ole nyt seurannut tarkemmin, mutta esim omassa perheessä pohdittiin tätäkin vaihtoehtoa. Todettiin, että meidän asuinympäristössä (maaseutu) ei liene tarvetta tälle laitteelle kun koululaiselle tulee sitten tulevaisuudessa hommattua oikea puhelin. Niinpä ehkä laitteen käyttöaika on tyyliin ikävuodet 5-6 v. ennen kouluun menoa, jos sellaisen haluaa laittaa. Eli sangen lyhyt käyttötarve.

2 tykkäystä