Omat kokemukset yhtiöistä

Onko vuoden määräaikainen sopimus Telialle? Se on hyvä Elisalla, että on toistaiseksi sopimus.

Taisi tosiaan näin olla. Mutta mitäpä tuosta. Ainakin halvempi kuin mitä oli Elisalla. :sweat_smile:

Elisa sai toissapäivänä 4 uutta liittymäasiakasta kun omissa nimissä olevat kaksi Telian liittymää ja yksi Moi liittymä vaihtui Elisalle,lisäksi vaimo oli samana päivänä vaihtanut oman DNA liittymänsä myös Elisalle,taitaa olla joku aggressiivinen kampanja menossa.Tänään tilasin Puuilosta perheelle kolmannen robottiruohonleikkurin,Gardena Sileno 700 oli valinta.Omalla pihalla viidettä kesää aloitti Gardenan 2000+ malli ja toiminut kuin unelma,siksi Gardena.Uusin tulee vaimon pihalle jossa on tällä hetkellä Einhell Freelexo joka siirretään vähän helpommalle paikalle mitä tähän mennessä leikattu akkuleikkurilla,siltikin jää vielä alueita joita joutuu leikkaamaan käsin.Puuilosta sai tällä hetkellä halvimmalla,vaimo kyllä kauhisteli,saapahan kuitenkin itselle syyn ottaa pari asennuskaljaa vaikka hintavahan tuollainen on syyksi. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 tykkäystä

Meillä on kylällä ässä ja koo. S selvästi suositumpi. Okei, koohon voi tehdä toiveita, joihin kauppias reagoi. Kauppias joutuu koko ajan pitämään yllä myös somepöhinää, jota Ässällä ei ole lainkaan. Eikä tarvitse. Koo pitää myös postia, matkahuoltoa ym. Silti trafiikki ässään suurempi. On ollut aina.

2 tykkäystä

Niin S on aina ollut Keskoa suurempi, ei tässä mitään uutta ole. Keskon ei tarvitse olla suurin ja suosituin. Kerron vain tässä, että millä keinöilla Kesko on pystynyt menestymään vihreää järtiläistä vastaan ja jolla se tulee jatkossakin menestymään.

Lisäys: ei siis aina mutta jo 20 vuotta ollut Keskoa edellä.

Saisko tähän jotain muutakin kuin mutua :smiley: mitä nyt 10x suurempi tuo litukka kuin s kauppa

2 tykkäystä

No tuoretuotteissa ei paljon globaalit hankintamarkkinat auta vaan melkein kaikki on suomalaisia tuotteita. Teollisissa suuruuden ekonomia vaikuttaa enemmän, mutta niiden vaikutus kokonaisuuteen jää pienemmäksi kuin tuoretuotteiden.

Kannattaa joskus vierailla vaikka siellä hedelmä- ja vihannesosastolla, ja miettiä asiaa uudemman kerran. Valitettavasti Keskon kaupat eivät kyllä mielestäni mitenkään erotu edukseen nykyään hevi-puolen laadulla, mikä on sääli. Toki K-ryhmän kauppojen keskinäiset laatuerot ovat huimat.

Ja niistä “meillä leivotuista” leivistä ja paistopistetuotteistakin aika monesta alkuperämaa löytyy jostain muualta kuin härmästä.

4 tykkäystä

Ei kukaan puhunut hevistä vaan tuoretuotteista. Nuo ovat omat kategoriansa kaikissa kaupparyhmissä. Paistopiste toki globaali, koska ovat pakasteita. Tuoreleivässä on lyhyet säilyvyydet, joten tulevat pääsääntöisesti kotimaasta. Toki jotkut paahtoleivät ja kakut tulevat kauempaa. Mutta Lidlissäkin varmaan 90% tuoreleivän myynneistä on kotimaisilta valmistajilta tulevista tuotteista.

Tuoretuotteista, joita ostetaan monta kertaa viikossa, esim. liha, maito, leipä, Ässällä todella paljon suuremmat volyymit kuin Lidlillä = paremmat hankintahinnat.

Mihinkäs tämä sun analyysi perustuu? Itse olen tästä kyllä eri mieltä ja olen työskennellyt molemmissa ryhmissä.

1 tykkäys

Koin oman kokemuksen yhtiöstä Nokian Tyres.
Näin kaukalon laitamainoksen jossa luki: “Nokian Tyres”. Neljännessä Finaalissa Florida vs Edmonton.
(en ollut paikan päällä) (videoinnista katsoin)

1 tykkäys

Pääkameran mainokset on ymmärtääkseni lokalisoitu. Eli jos katsoit lähetystä subilta, siellä oli todennäköisesti nähtävissä jokin Nordic-streami.

Jos taas mainokset näkyivät muissa kameroissa, luultavasti kyseessä oli ihan oikeat laitamainokset.

13 tykkäystä

Hienosti kohdennettua mainontaa. Sama mainos näkyy NHL:n youtubeklipissäkin.

Tänään tuli Elisan e-lasku, ja Elisa on nostanut kuukausiveloitustaan kahdella eurolla toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa, joka on voimassa vuoden loppuun. Kuulemma heillä on oikeus nostaa yksipuolisesti hintoja. Olivat kuulemma tiedottaneet korotuksesta huhtikuussa. He ovat kuulemma päivittäneet mobiilivarmenteita ja tietoturvallisuutta. Rahastuksen makua… Täytyy varmaan kilpailuttaa liittymä, kun eivät välitä asiakkaistaan…

4 tykkäystä

Tokmannissa taas käyty. Mikä ihme siinä on, että aina Tokmannista lähtiessä jää pieni ketutus päälle. Ehkä joku yksi kymmenestä käynnistä Tokmannissa jää hyvä fiilis. Pitäisi olla varmaan hyvin tiedossa, että ne viimeiset hetket kaupassa usein vaikuttavat eniten siihen, millainen fiilis asiakkaalle jää ja tekeekö mieli tulla uudestaan. Ikea osaa tuon: kassojen jälkeen voi ostaa halvalla herkkuja niin tulee parempi mieli. Cittari osaa tuon esim. itsepalvelukassoilla: kiitetään ja toivotetaan hyvää illanjatkoa. Mitäs sitten Tokmanni: lähes aina helvetin pitkät kassajonot kun on vain yksi kassa käytössä. Sitten kun lähdet kaupasta ja katsot kuittia, huomaat että taas on kusetettu hinnoissa. Kaksi viimeistä kertaa Tokmannissa on itselläni mennyt aika lailla noin, eikä nuo ole mitenkään poikkeuksellisia.

Edellisellä kerralla ostin Tokmannin appiksen mukaan tarjouksessa olevan tuotteen - eipä tullut tarjoushintaa. Tänään ostin tuotteen, joka selkeästi oli hyllyssä merkitty 3,00e, mutta siitäpä menikin 3,69e. Veikkaisin, että nuo on vain jäävuoren huippu ja jotain mätää tuntuisi olevan tuotteiden hinnoitteluissa, varaston ja tilausten hallinnassa. Eihän näistä kukaan jaksa käydä kassalla valittamassa kun sääliksi käy jo valmiiksi muita ihmisiä, jotka ovat pitkässä kassajonossa - mene siinä sitten valittamaan kassalle hinnasta ja jono vaan pitenee. Ei tässä suurista summista puhuta, joistain euroista tai joskus senteistä, mutta miten tuo vaan voi olla noin vaikeaa, että Tokmannissa ei voi mihinkään hintoihin luottaa - ja sitten pilataan se asiakaskokemus ihan lopussa.

Eikä nuo hinnat ole olleet ainut ongelma: hyllyt on usein tyhjiä ihan perus-tavaroista, kuten hammastahna/-harjat tai halvimmat pesuaineet. Hiilihapotuslaitteen täyttökaasuja olen monesti kysellyt kassalla ja usein on tullut vastausta, että ei ole nyt varastossa ja ei mitään tietoa milloin tulee lisää - joskus varastot ovat olleet loppu useita viikkoja. Puuilosta on sitten löytynyt heti varastosta täyttökaasuja. Irtokarkkejakin erehdyin kerran ostamaan Tokmannista kun oli tarjouksessa ja maistuivat siltä, että ovat olleet siellä lojumassa/kovettumassa pari kuukautta. Myymälä, jossa itse käyn on suhteellisen uusi (ehkä 3-5 v vanha) ja keskikokoinen PK-seudulla, eli edustaa varmaan ihan normaalia Tokmannin myymälää.

Cittarin ja Puuilon kanssa ei näitä ongelmia ole minulla ollut. Olen onnellinen Puuilon ja Keskon osakkeenomistaja, mutta en tule kyllä Tokmannia enää koskaan ostamaan - ei vaan pysty näiden omien asiakaskokemusten takia vaikka saisi halvalla.

34 tykkäystä

Sama täällä.

Kassalla jonoa lähes aina. Vakio on, että kassahenkilökunnasta tingitty, mutta lisäksi syitä ovat 1) vanhemmat ihmiset kertomassa puhelinnumeroa asiakkuudesta, koska heillä ei mahdollisuutta älypuhelimeen ja QR-koodeihin 2) joku hinta on väärin ja asiakas siitä reklamoimassa ja myyjä kyselemässä osastolta.

Jos jotain tiettyä tuotetta kaipaa ja lähellä on Puuilo, niin nykyään katsoo etukäteen netistä tuotteen hyllypaikan ja etsii tuotteen käsiinsä. Tokmannilta saa etsiä myyjää kissojen ja koirien kanssa, joka voisi auttaa etsimään saman asian.

Jossain vaiheessa Tokmannilta sai aidon oikeasti edullisesti tavaraa. Nykyään on näitä ämpärikampanjoita, mitkä ei ainakaan itseä houkuta.

Tokmannilla tulee lähinnä käytyä, koska mökin lähellä ei ole Puuiloa tai muuta rautakauppaa.

10 tykkäystä

Mulla ei juurikaan mitään traumaattisia kokemuksia ns. normaaleista kauppapaikoista/kauppaliikkeistä. Mä olen aina ollut ja olen edelleenkin suht arkirealistinen siinä missä kaupoissa asioin. Ostamistani ohjaa 110% hyvät tarjoukset/edullisuus huomioiden laatu ja saatavuus näkökulmat. Esimerkkinä alla:

S-ryhmä (periaatteessa Inex S-keskusvarasto & jakelu): perheen ruokaostokset noin 95%:sti Inexin (Sipoo) keskusjakelusta, kerran viikossa koko viikon ruoat perheelle. Toiminut ihan hyvin, mitä nyt välillä jotain puuttuu tai jokin on mielestäni liian lähellä “viimeinen käyttöpäivää”, mutta siis ei mitään hälyttävää. Miksi sieltä? No koska halvinta, ihan ok sovellus & hyvä kotiin jakelun/logistiikan toimintamalli, sekä hyvä laatu (huomioituna halutut/valitut tuotemerkit)

Kesko: Hemmetin hyvät kalatiskin sisäänheittotuotteet (huom. PK-seutu) → eli siis tuore kala kalatiskiltä. Useimmassa cittarissa saat jopa siitä 2kg lohesta sen toisen puolen halutessasi. Eli kaikki merenelävät ostan Cittarin kalatiskiltä, eikä hintaa tarvitse edes hikotella, en muista koska olisin ostanut viimeeksi tuoretta merilohta Cittarin kalatiskiltä yli 15€/kg. Yleensä siis sisäänheittotuote ja saanut noin 10-12€/kg. Suosittelen tsekkailemaan hintoja kun Cittarissa tulee käytyä

Puuilo: Loistavia hyviä tarjouksia rakennus /DIY työkaluista tuotteista. Puuilossa on hienoa ollut siis kuluttajan näkökulmasta nämä edulliset “laatutyökalut ja materiaalit”, tästä viimeisin esimerkki on mm. terassi joka tuli tehtyä, Puuilosta kävin paljon tarvikketta ja kamaa siihen hakemassa. nykyään on alkanut näkymään entistä enemmän Puuilon omia tuotemerkkejä, joista ITSE en ole niin innostunut ja niitä välttelen, mutta tietysti Puuilolle se on aina kotiapäin kannattavuuden näkökulmasta, jos/kun asiakkaat näitä haluavat ostaa. Ei ole omakohtaisia negatiivisia osto-kokemuksia Puuilosta.

Tokmanni: Tokmannista käyn ostamassa huomattavan määrän mm. sovelluksen mobiilikuponkien ja klubin alennustuotteet. Näistä esim. pehmopaperit, siivous/pesuaineet, virvoikkeet, työkalut/tarvikeet. Tokmannista olen löytänyt/löydän ison määrän edullisia tuotteita, siis huom. edullisempia tuotteita mitä löydän esim. S-ryhmän tai Puuilon myymälöistä → tästä esimerkkinä siis sama hemmetin patio työmaan hankintoja mistä myös ylempänä Puuilon kohdalta mainitsin :sweat_smile: Mutta itselleni tyypillisesti siis kaikki ostokseni mobiilikuponkien ja klubi-tuotteiden näkökulmasta. JA ei havaittuja ongelmia ja/tai negatiivisia ostopäätöksiä itselläni liittyen tuotteiden hintaristiidat Hyllyssä vs Kassalla. Muutamia kertoja tämäntyyppisiä itselläni on ollut, mutta ne ovat olleet täysin omia mokia → olen katsonut väärän tuotteen hinnan ja kuitissa olen huomannut ostaneeni toisen tuotteen, koska ovat olleet hyllyssä lähekkäin ja suht samantyyppisiä.

SummaSummarum: Käytän säännöllisesti kaikkia yllä olevia kauppoja. Omia ostoja ei ohjaa se, että olen Puuilon osakkeenomistaja (listautumisesta) tai Tokmannin osakkeenomistaja. Omia ostoksia ohjaa täysin 110% kustannustehokkuus → ostan aina siltä mikä myy kyseisen haluamani (merkki ja laatu) tuotteen halvimmalla (sillä ei ole itseni kohdalla mitään väliä, että omistanko vai enkö omista kyseisen yrityksen osaketta) ja se, että kaupat ovat suht lähellä ja sopivan automatkan päässä. Tämän johdosta asioin yllä olevan listauksen mukaisissa paikoissa. Mielestäni kaikki nämä ovat erinomaisia liikkeitä, jotka itseasiassa vielä operoi aika hienosti omalla segmentillään ja tuottavat jatkuvasti hyviä ja edullisia tarjouksia, jotka kannattaa käydä hakemassa jos/kun tarvetta on.

PS: Jos huomaan jonkun yrityksen myyvän haluamiani tuotteita ja sitä kautta ohjaa ja lisää ostokäyttäytyistäni kyseisen yrityksen kauppoihin - samalla vähentäen asioimistani jossakin toisessa yrityksessä - niin silloin tietysti pohdin osakkeiden osto-ohjelmaa kyseiseen yritykseen ja samalla niiden osakkeiden myyntiä, joiden liikkeissä en enää asioi. Eli tämä arkirealismini näkyy kaikessa “hyvässä ja huonossa” myös siis osakeomistuksissani… :smile: Olikos se Buffet tms. joka totesi, että jos omistat jotain yritystä, niin olisi typerää olla käyttämättä kyseisen yrityksen palveluita&tuotteita :face_with_monocle:

7 tykkäystä

Nordean kanssa on ollut itselläni todella positiiviset kokemukset, vaikka en olekaan Nordean asiakas. Minulla on Nordealta vain heidän Stockmann Mastercard -luottokortti. Joskus vuosia sitten kun he tuon kortin myönsivät, en muistaakseni mistään nähnyt kortin tietoja, tapahtumia tai voinut tehdä siihen itse muutoksia. Nykyään Nordealla on OmaLuotto -palvelu, jossa voin toisen pankin asiakkaana muuttaa kortin lyhennyserää, eräpäivää, katsoa tapahtumat jne. täysin maksutta. Maksuvahvistukset onnistuvat myös toisen pankin asiakkaana Nordea ID -sovelluksella. Nordea on myös vastaillut heidän Nordea OmaPosti -palvelun kautta pariin otteeseen kysymyksiini hyvinkin ripeästi, yleensä 24h sisällä, vaikka en siis ole varsinaisesti Nordean asiakas muutoin kuin tuon kortin kautta.

Viimeksi kysyin Nordean Stockmann Mastercard -kortin liittämisestä Google Wallettiin. Minulla ei siis ole Nordean pankkitunnuksia, joten en pystynyt kortin aktivointia tekemään loppuun asti Google Walletissa kun se pyysi tunnistautumista Nordean appiksella. Kortin aktivoinnin viimeistely Wallettiin onnistui lähettämällä viesti Nordea OmaPostin kautta. Ohjeita tähän oli kyllä vähän vaikea löytää, mutta lopulta törmäsin täällä tähän: “Google Pay -mobiilimaksamiseen voit liittää kortin myös muun pankin asiakkaana lähettämällä viestin Omapostin kautta. Omapostiin tunnistaudut oman pankkisi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella osoitteessa Nordea Omaposti | Nordea Rahoitus. Laita viestiin kortistasi 4 viimeistä numeroa ja otsikkoon Google Pay.”. Itse en kyllä noita 4 viimeistä numeroa edes laittanut vaan pyysin vain viestissä, että saisiko Stockmann Mastercard korttini aktivoinnen suoritettua loppuun aspan kautta.

Jännä, että Nordea osasi tuon Wallet-aktivoinnin tehdä loppuun aspan kautta, mutta OP:lle tämä osoittautui ylivoimakseksi. Koska minulla ei ole OP:n tunnuksia, en pystynyt mitenkään lisäämään OP:n myöntämää KPlussa Mastercardia Google Wallettiin, koska se vaatii lopussa tunnistautumista OP:n tunnuksilla. Teknisesti aktivointi siis olisi mahdollista OP:n aspan kautta, koska se onnistui Nordealtakin, mutta kukaan ei OP:lla osaa sitä tehdä (soitin OP:n aspaan ja laitoin myös viestiä). Curven kautta kikkailemalla tuon OPn kortin sain lopulta Wallettiin, mutta vähän jäi kädetön fiilis OPn aspasta kun eivät tuota osanneet tehdä ja Nordea osasi.

OP:lla ei myöskään ole mitään tapaa lähettää kiireetöntä viestiä aspaan pankkipalveluihin liittyen, jos nyt ei halua lähteä chattailemaan tai soittelemaan. Jos menen op.fi -sivulle ja kirjaudun toisen pankin tunnareilla, voin lähettää viestin vain vakuutusasioihin liittyen. Jäi tästä sellainen fiilis, että Nordealla on paremmat järjestelmät ja osaavampi aspa kuin OP:lla.

6 tykkäystä

Voisi hyötyä jos niillä olisi tavaraa. Odottanut toiseen kypärään plexiä vuoden ja toiseen tulee ehkä syyskuussa. Onneksi fcmoto Saksasta sai toimitettua kolmessa päivässä . Sama ajovarusteet, löytyy kääpiöille ja koripalloilijoille… muut koot puuttuu välistä. Ja tulee jos tulee :nerd_face:

Mulle ainakin toimitettiin Schuberth avattava umpikypärä. Tuli kun sydänhalvaus!
Oli loistava reissussa, pinlokit ja hiljainen kun mikä avattavaksi. Yleensä toki ajan avopotalla, mutta reissuun pakko ottaa parempi ja turvallisempi. Sekin tietty heillä voi olla ettei 20euron visiirin toimituksella niin kiire vaikka sinulle tärkeä?