Onko aika hypätä risteilyjättien kelkkaan vai olla astumatta uppoavaan laivaan?

Myös aasiassa lähtee risteilyt liikkeelle kun Explorer Dream aloittaa “saari hyppelyt” Taiwanista.

The TUI Cruises ship will not visit any ports but will sail near Norway for scenic cruising for three nights before returning to Germany.

Vieläkö joltain löytyy uskoa risteilyjätteihin? Vaikka pienimuotoista matkaa on, niin suurin osa paateista on satamassa ja raskasta tappiota tehdään kuukaudesta toiseen. Lentomatkailun ennakoitiin palaavan normaaliksi vuonna 2024, veikkaan risteilijöille samaa. Selviävätkö nämä hengissä pahimman yli, kun kassa menee kohti nollaa?

Hieman lisää haasteita Carnivalille, lainaus uutisesta:

“Nonetheless, we expect that the security event included unauthorized access to personal data of guests and employees, which may result in potential claims from guests, employees, shareholders, or regulatory agencies,”

Abbotin pikatesti on merkittävä uutinen risteilyaluksille (linkki alla). Muutenkin nämä muutamat risteilyt jotka on tehty viime aikoina ovat ilmeisen hyvin onnistuneet - kaikki laivalle tulijat on testattu ja tiukat rajoitukset miten saa liikkua satamissa. Vaikka onhan näissä vielä kaikenlaisia isojakin riskejä niin itse uskon, että pahin on takana ja näiden yritysten kursseja aletaan diskonttamaan kohti selvästi parempia aikoja. Todennäköisesti kysyntäkin tulee kasvamaan jos tarjolla on pikatestit kaikille matkustajille. Itselläni näistä ainoastaan Carneval Cruisea.

Tässä vielä linkki päivän testiuutiseen:

2 tykkäystä

https://seekingalpha.com/article/4378684-carnival-corporation-bankruptcy-is-still-option

Toisessa ketjussa oli hyvä linkki. Kannattaa lukea läpi, niin ostohalut vähenee kummasti. Asiat menevät mielestäni odotetun vaikeiksi ja risteilyt eivät palaudu vielä pitkään aikaan normaaliksi. Rokotetta kaivataan kovasti, mutta sekään ei palauta alaa ennen kuin kaikkien kohdemaiden väki on rokotettu.

3 tykkäystä

Nostetaanpa tätä ketjua. Olisi mielenkiintoista kuulla onko porukkaa jo hypännyt takaisin kyytiin ankeilta ajoilta? Itse skippasin pitkälti koko viime vuoden nämä, koska näkymät oli aika synkkiä. Osa saattoi tehdä hyvät veivit näillä, mutta itselläni oli tähtäin hieman pidemmällä, mutta en silti uskaltanut. Monet näistä pomppasi tietysti rokoteuutisten tultua ja jäivät tälle tasoille.

Lähdin itse mukaan sitten vihdoin (CCL) kun vaikutti siltä, että rokotteet oikeastikin tulee saataville, vaikka aikaa vielä hiukan mennöö ennen kuin alkaa porukka olemaan laivoilla. Periaatteena, että matkailuala kyllä palautuu ehkäpä vilä kohtalaisen ryminälläkin, kun alkupatoutumaa jengi saa purettua. Tuntuu että suurin osa porukasta vain odottaa että rajoitukset poistuu ja jonkinlaista turvaa alkaa löytyä ja sitten se on menoa - myös allekirjoittanut. Toistaiseksi toki varovasti mukana ja valmistautunut siihen, että voi mennä pidempään että tämä lappu alkaa tuottamaan, mutta jos pulju pysyy vain pystyssä, niin en kovin isona riskinä näe etteikö homma ala palautumaan paremmalle tasolle. Toki aina voi tulla mutkia matkaan ja paljonkin…

2 tykkäystä

Itse olen aika isolla painolla mukana matkailussa ja salkussa mukana myös CCL. Lähdin jo loppukesällä mukaan, kun kuvittelin että tammi maaliskuussa risteilyt/lennot/hotellit täydessä käytössä.

Näyttää siltä, että maaliskuu oli vähän aikainen, mutta uskon todella että matkailu palautuu ryminällä.

Keskihinta minulla CCL on noin 14$ Pidän tiukasti kiinni.

PS. Q4 Earnings muuten ihan just

Itse olen myös aika isolla painolla salkusta mukana ja keskihinta ccl 12€ luokkaa. Tarkoitus olla mukana vielä pidempää. Uskon risteilyjen tulevaisuuteen.

1 tykkäys

Minulla on todella pieni positio CCL:ää. Kesällä oli enemmänkin, mutta myin syystä tai toisesta pois. Q4 earnings (julkaisu 15.1.) onkin mielenkiintoinen tapaus. Sijoittajia taitaa kiinnostaa kuinka pitkään kassa kestää ennen kuin pohja tulee vastaan. Liikevaihtoa ei taida olla kertynyt yhtään? Konkurssin uhka lienee vielä jollain tapaa realistinen. Tai sitten kassan loppuessa reilu diluutio. Näiden vuoksi en ole vielä uskaltanut lisätä positiotani. Sanoisin kuitenkin, että yksi parhaita korona-pelilappuja jotai on vielä jäljellä.

1 tykkäys

Eikö tänään ole Earnings?

https://www.carnivalcorp.com/events/event-details/carnival-corporation-plc-q4-2020-business-update

Jahas, Nasdaqin sivuilla lukee, että 15: " CCL Earnings Date Earnings announcement* for CCL: Jan 15, 2021". https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/ccl/earnings

En usko, että earnings aiheuttaa hirveän suurta liikehdintää suuntaan tai toiseen. Jään mielenkiinnolla odottamaan.

Sama,

Pidän kiinni, kävi miten kävi. Näytävät odottavan keskimäärin 1,86$ tappiota per osake. (ei lähdettä).

Hyvin negatiivinen olen ollut koko korona-ajan ja olen edelleen. Viime ja tämän vuoden tappioiden paikkaamiseen menee todella kauan ja sitä ennen lisärahoitus lienee tarpeen. 2021 saatetaan risteillä loppuvuodesta isommassa mittakaavassa, mutta todella vaikea vuosi on tästäkin tulossa. Eläkeläisillä voi kestää pitkään ennen kuin uskaltavat laivoille palata, jossain taisi olla arvio että 2024 voisi olla homma palautunut 2019 tasolle ja sitä ennen omistajien varallisuutta on syöty urakalla.

Lisäksi ovat tarjonneet ties mitä reiluja alennuksia vakiokävijöille, joten voitto putoaa matkustajaa kohden varmasti reilusti kunhan risteilyt isommassa mittakaavassa jatkuvat.

1 tykkäys

Itse ostin keväällä koronadipistä CCL ja RCL. Myin nyt Joulukuun alussa hintaan 20,65 ja 79,67.

Oma vahva usko on, että kun 2020 tulokset tulevat ja ne näyttävät todella karmaisevalta ja samaan aikaan korona ei ole juurikaan parantunut niin osake dippaa vielä hyvinkin alaspäin.

1 tykkäys

Earnings callista: “We ended the year with $9.5 billion in cash and we have the liquidity in place to sustain ourselves throughout 2021, even in a zero revenue environment. And we are emerging from a pause, a more efficient and even better operating company. Now we executed a significant rationalization of our fleet, reducing capacity by 13%. …”. Olihan siellä paljon muutakin, mutta tuossa yksi tärkeimmistä.

Kassassa on paalua täksi vuodeksi, laivastoa on pienennetty ja kuluja karsittu kovalla kädellä. Johto lupaa että koronasta nousee trimmattu organisaatio josta on karsittu kaikki rönsyt pois. Jos tähän uskoo, niin kohta voisi äänestää lompakollaan.

7 tykkäystä

Vieläkös täällä ihmisiä roikkuu risteilyjäteissä mukana? Viimeksi Hesarissa uutisoituna Finnveran alaskirjauksista ja Carnival mainittuna.

Päätin itse hypätä laivasta tästä kohti Carnivalin kanssa, 10kk holdia takana ja vähän reilu 100% nousu kurssiin. En näe enää suurta nousua olevan saatavilla mutta kuten usein, olen ollut väärässäkin. Positio oli pieni seurantapositio itselläni.

Valtion takaukset | Valtion vientirahoittaja Finnvera kirjasi yli miljardin euron tappion risteilylaivojen takausten takia: https://www.hs.fi/talous/art-2000007820911.html?share=0a438bb95a7e08f1b4f1cb34df1768a8

Ei liity suoraan laivaliikenteeseen, mutta antaa kuvaa siitä, että “rapakon takana” olevien risteilyvarustamoiden toipuminen voisi hyvinkin alkaa tämän vuoden jälkipuoliskon aikana.

Kurssi kiittää toistaiseksi Carnivalin rahatilannetta ja varausasteita. En lukenut vielä kokonaan.

  • U.S. GAAP net loss of (2.0) billion and adjusted net loss of (2.0) billion for the first quarter of 2021.
  • First quarter 2021 ended with $11.5 billion of cash and short-term investments.
  • Cash burn rate in the first quarter of 2021 was better than expected as the company has identified and implemented opportunities to optimize its monthly spend.
  • Booking volumes for all future cruises during the first quarter of 2021 were approximately 90% higher than booking volumes during the fourth quarter of 2020.
  • Cumulative advanced bookings for full year 2022 are ahead of a very strong 2019, despite minimal advertising or marketing.
  • Six of the company’s nine brands are expected to resume limited guest cruise operations by this summer.
    • AIDA resumed guest cruise operations in March sailing in the Canary Islands.
    • Costa expects to resume guest cruise operations in May sailing to Italian ports.
    • P&O Cruises (UK), Cunard and Princess Cruises will each offer a series of UK cruises this summer.
    • Seabourn expects to resume guest cruise operations this summer sailing from Greece.
2 tykkäystä

Risteilijä markkinat eivät näköjään ole kokonaan kuolleet. Ainakin yksi varustamo uskaltaa tilata uuden laivan.

1 tykkäys