Tämä on mennyt vähän ammattimaiseen suuntaan siinä mielessä että kunnnon pakettiauto hankittu ja tavaraakin löytyy. Ongelmana on että mediaanilasku on noin 300€.
Työt ovat tulleet sieltä sun täältä mutta otin urakkamaailman käyttöön taas koska muuten olisi liian hiljaista. Jos markkinointikustannuksia miettii niin se on halpaa.
Löysin luotettavan sähkömiehen joka on samassa tilanteessa joten se ei ole ongelma enää. Vielä kun löytyisi putkimies nii n voisin myös isompia projekteja ottaa vastaan. Tuli myös mieleen että miksi en ole suoraan soittanut asiakkaille. Puhelimessa on vaikeampaa sanoa ei ja kun nätisti puhuu niin voi onnistuakin.
Menee helkkaristi aikaa etsiä töitä ja tehdä tarjouksia. Sen lisäksi kirjanpito, kuitteja tulee, laskuja jne. Ajaminen ja parkkipaikan löytäminen ottaa nupiin myös. Kotikaupungissa on muutaman firman monopoli joten on vaikeaa saada jalka oven väliin. Olen tehnyt tarjouksia muutamille pienille taloyhtiöille.
Saa nähdä mitä tänä vuonna tapahtuu. Onneksi ei tarvitse isoja summia investoida. Uusyrityskeskus oli kyllä erittäin hyvä. Ajattelin käydä siellä uudestaan. Pystyvät auttamaan esim google adsin kanssa
Viime viikolla tapahtui se mitä ei olisi saanut tapahtua eli vuoto vanhassa kerrostalossa. Täällä syytetään nyt toisiamme, minä ja talkkarifirma. Jos talkkari olisi tehnyt hommansa oikein niin en olisi tässä tilanteessa. Nämä vanhat kerrostalot ovat pommeja. Ihan oikeasti et ikinä tiedä mitä sieltä löytyy. En vielä tiedä mikä lopputulos on mutta sain tiedon että vaakuutusyhtiöllä on kaikki dokumentit eli lopputulos tulee varmasti tällä tai ensi viikolla.
Liikevaihto 2024 oli 16000. Itse asiassa voidaan puhua puolen vuoden liikevaihdosta koska ennen krsäkuuta olin laskuttanut 120€. Tulos oli -1200. Tämä ei oikein pidä paikkaansa jos otetaan laskuvirheet huomioon, eli venyneet keikat ja pieleen menneet tarjoukset. Työkalut ja osat olivat suurimmat menot. Markkinointiin meni 1500€. Lähdin työkalujen osalta lähes nollasta ja on pakko pitää perusosia autossa. Onneksi perusvarasto on aika hyvällä mallilla.
Joka tapauksessa tein töitä paljon ja opin paljon mutta en enää jaksa juosta edestaksisin muutaman euron takia. Suorastaan ottaa päähän ihmisten tietämättömyys, halutaan kiinteä hinta mutta tarvittavaa infoa ei saa. Sen takia aion yksinkertaisesti tehdä tuntihinnalla ja hintakatolla jos kohteesta ei ole tarpeeksi tietoa.
Olen tyytyväinen että löysin sähkömiehen, moni kohde vaatii molempia. Toinen asia selvittää mitä kannattaa tehdä. Mistä ihmiset maksavat.
Nippelitietona: Suomessa ollaan energia- ja rakentamisessa hyviä ja tarkkoja mutta nämä 70-90 luvulla rakennetut kerrostalot ovat monesti järkyttävässä kunnossa. Esim 2000- luvun alussa tehdyt vesiputkirempat voi olla järkyttävän huonosti tehtyä. Teknisessä huoneessa voi olla pieniä vuotoja siellä täällä.
Olen seuraillut satunnaisesti tåtä ketjua ja miettinyt miten sinua auttaisi. Itse olen tehnyt toistakymmentä vuotta teollisuuteen erinäisiä palveluna tarjottavia juttuja. Konsultoinnin tyylisiä osa. Osa softajuttuja. Enempää en avaa asiaa.
Mutta jos jotai tiedän…
Se mistä tulee oikeasti rahaa…ja hyvin… tee sellaista mitä muut eivät tee.
Mieluummin kaukana kotoa, koska kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.
Saat laitta heti hintaan 1 eteen kun ollaan 200 km päässä kotoa.
Hullua mutta totta.
No ok. Tunnen kyllä kaverin joka on entinen raksamies ja tekee kunnossapitoja yms ja ilmeisen ok menee. Kuulemma paras vuosi oli 2024. Varmaan kun isoja ei kiinnosta"tonni keikat".
Itse en missään tapauksessa lähtisi tekemään yksittäisille ihmisille kun olen tottunut tekemään BtoB juttuja. Ihan jo sen takia kun en pärjäisi hintatietoisten kanssa. Ei siksi etteivät yritykset olisi hintatietoisia. Siksi keksitkin jutun jota muut eivät tee samoin. Silloin hinta on se minkä itse määrität. Nii ettet saa ihan jokaista keikkaa…jotain uniikkia
Ehkä tämä oli vähän kärjistetysti ilmaistu, mutta lähinnä kun tehdään sellaista mille ei ole tarjontaa, niin yleensä olet heti kauempaa kutsuttu ja hinnoittelu voi olla sen mukainen esim 1xx e
Ja kukapa sitä naapurille suostuu paljoa maksamaan kun ei pidä kykyjä kummempana kuin omiaan eli tunnista xx e.
Ihan vaan kärjistettynä esimerkkinä.
No lähinnä ajattelin että sitä että oma ala on niin laaja ja ihmiset ajattelevat että " tuo on kahden tunnin homma" ja löytyy ilmeisesti ihmisiä jotka tekevät käytännössä ilmaiseksi tiettyjä hommia. Veikkaan että omikotiomistajilla on kokemusta sukitusfirmoista. Kuvaus on ilmainen, putket ovat tietenkin huonossa kunnossa ja on kiire saada kuntoon. Annetaan posketon tarjous ja joku tarttuu siihen kun ei ymmärrä mitään hintatasodta ja uskoo myyjän puheisiin. Omatuntoni ei sallisi sellaista mutta pitäisi keksiä joku alue mihin panostaa.
Välillä ottaa päähän että joku voi istua kotona läppärin kanssa ja tienata enemmän rahaa ilman isompia riskejä (?).
B2C on pääsääntöisesti perseestä. Maailmaan mahtuu niin paljon outoa porukkaa että väkisin tulee joku vastaan jossain vaiheessa. Olen vastannut ja kuunnellut näitä edellisessä duunissa missä asiat pääosin hoidettiin sinnepäin. Töitä riitti vaikka ei oltu halpoja, asennukset ei välttämättä huippulaatua mutta 50 vuotta sitten perustettu yritys oli saanut niin vshvan jalansijan että voittoa tehtiin reippaasti joka vuosi vaikka liikevaihto ei kasvanut.
B2C myyntihommissa molemmat puhuvat samaa kieltä ja siitä on joskus hyötyä, joskus taas ei.