Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 1)

Yön yli nukuttua tulin kans siihen tulokseen, että stoppareiden käyttö ei sovi minun sijoitustyyliin. Varmaankin TA-pohjaista kauppaa käyien sijoitussuunnitelmaan nuo sopivat.

2 tykkäystä

Toivottavasti sinulla on sitten jokin muu keino hallita sijoitusriskejä.

Alwarin kommentistahan voi päätellä, että stopparin hinta-asetus oli lähinnä summassa asetettu eikä sitä ollut tarkkaan mietitty. Kuten osto- tai myyntipäätöksen tekeminen, myös stopparin asetus vaatii tarkkaa harkintaa suhteessa siihen omaan Risk&Reward suunnitelmaan.

En nyt tähän ryhdy asiaa sen enempää purkamaan auki. Jos koneella istuu päivästä toiseen ja valvoo kunkin sijoituskohteen edistymistä, niin eihän sitä stopparia tosiaan tarvitse, kun myyntipäätöksen voi tehdä sell orderilla siinä kohtaa, kun se ennakoitu tappioraja tulee täyteen. Stopparihan on vain tekninen apuväline riskinhallinnan toteuttamiseksi, eikö niin?

2 tykkäystä

Summassa siinä mielessä, että se ei perustunut mihinkään TA-tulkintaan. Oma mutu havainto näiden enemmän volatiliteettia sisältävien lappujen kanssa on se, että juurikin esim. osarin ilmestyessä ensimmäinen reaktio aiheuttaa hetkellisen kurssinotkahduksen. Oma stratedia saa jatkossakin mennä siihen suuntaan, että hajautus on paras suoja. Jos joku sitten niiaa kunnolla, niin mietitään siinä kohtaa myydäänkö, pidetäänkö vai tankataanko lisää.

3 tykkäystä

Aiemmin en käyttänyt stoppareita ja oli paljon stressaavampaa, kun piti koko ajan seurata, ettei tule suuria tappioita tms. Mulle ainakin stop lossin käyttö sopii tosi hyvin. Esim. Nyt Sammon laskiessa ei mun tarttenu huolehtia tuleeko isoa laskua vai ei. Stoppari haluamassani paikassa ja hoituu automatic. Toki riippuu sijoitustyylistäkin. Itse pyrin sijoittamaan nouseviin trendeihin, eli kun trendi jo selvästi meneillään tai kaikki viittaa sellaisen alkamiseen. Kaikissa osakkeissani on stop lossit säädetty ja jos rahat vapautuu, niin pyrin löytämään uuden nousevassa trendissä olevan osakkeen. Mun tyylille uusi osakesäästötili tulee sopimaan mainiosti, kun kaupankäyntikulut on nykyiseen verrattuna paljon pienemmät.

3 tykkäystä

Silloin sun “suunnitelmaan” voisi tehdä sellaisen säännön, että poistat stopparin osarin yhteydessä tai asetat sen poikkeuksellisen alas (niin pitkälle kuin sun tappionsieto on suurimmillaan). Sen ei tarvitse sitä tarkoittaa, ettei niitä käytä lainkaan.

3 tykkäystä

Täytyy korjata tuohon, kun toisella keskustelualueella mainittiin, että välityskulut ovat sama osakesäästötilillä. Olin ilmeisesti käsittänyt tuon väärin.

@DayTraderXL
Kaipa tuo riippuu sijoitustyylistä ja sopii paremmin mitä enemmän spekuloi osakekurssin seuraavalla käänteellä tai pelaa markkinan odotuksien kanssa. Mitä enemmän sijoittaa fundapohjaisesti sitä huonommin stopparit sopivat yhteen, koska jokainen sijoituspäätös vaatii aina uuden tiedon suhteuttamista nykyiseen hintaan. Riskinhallintaa voi tehdä monella eri tavalla. Stop-loss sopii mielestäni ensisijaisesti päiväkauppaan ja muut strategiat paremmin factor-pohjaisiin strategioihin, mihin moni täällä nojaa sijoittamistaan.

Esimerkkinä: Olen saattanut todeta viime kesänä Nordean olleen edullinen ja vaikkapa muutenkin luottavani yrityksen johtoon jne. Kuitenkin, kuten tiedämme, Q2 oli kurssi- ja fundapohjaisesti heikko. Mikäli omasta mielestäni muuttunut funda suhteessa muuttuneeseen hintaan on heikompi, myyn osakkeet. Mikäli päinvastoin, ostan osaketta lisää (*). Kurssin laskiessa ja fundamenttienkin laskiessa samassa suhteessa mikään ei ole kuitenkaan mielessäni lähtökohtaisesti muuttunut, minulla on vain ollut a) huono tuuri b) markkinoilla on tapahtunut jotain ennustamatonta c) olen arvioinut alunperin fundamentit väärin eli tehnyt virheen.

Kuitenkin, kuten huomasimme, saattaisin itse tehdä täysin täysin päinvastaisen liikkeen, kuin mitä stop-loss olisi tehnyt ja stoppari ei välttämättä muissakaan tilanteissa olisi linjassa suunnitelmani kanssa.

Yritän mieltää jatkopäätöksen yhtiön omistamisesta kulloisellakin hetkellä samaksi asiaksi, kuin päätöksen ostaa osaketta ensimmäistä kertaa. En halua rakastua yksittäiseen yhtiöön vain siksi, että olen “omistaja” tahi ankkuroitua ostohintaani. Vain nykyisellä hinnalla ja tulevaisuudella on merkitystä, ei menneellä. Tällä ajatusleikillä stop-lossin käyttäminen on kuin yhtiön, jota et omista, automaattinen shorttaaminen hetkellä kun sen osake laskee tietyn kynnysarvon alapuolelle.

(*) Lasken jonkin verran arvoa myös trendille, eli pyrin välttämään osakeen kontraamista. Tiettyyn pisteeseen asti sentimentti ja kurssiheilahtelut ovat monessa strategiassa vain kohinaa, johon ei kannata kiinnittää huomiota.

Lisähuomio: Erikoistilanteissa ei välttämättä ole fundapohjaista tietoa saatavilla ja on pakko tehdä kaupppaa sentimentin mukana tai ottaa rehti aikalisä. Esimerkkinä finanssikriisissä et todellakaan halunnut ostaa mitään osaketta tai ainakaan laittaa sotakassaa all-in, kun kurssit olivat tippuneet ensimmäisen 10%.

@rahpak: On hyvä, että olet ollut tyytyväinen stoppareiden käyttöön ja Sammon kohdalla strategia onkin osoittautunut voitolliseksi. En itsekään halua sijoittaa jos siitä joutuu koko ajan stressaamaan. Kyseenalaistin stoppareiden käytön kuitenkin ensisijaisesti voitollisuuden näkökulmasta tavalliselle piensijoittajalle.
Strategiasi muuten vaikuttaa momentum-sijoittamiselta.

OST:n välityskulut ovat samat, mutta voitoista ei tarvitse maksaa veroja ennen kuin nostaa rahat pois. Eli voittovarat voi uudelleensijoittaa kun normaalisiti niistä joutuu maksamaan aina välistä 30% veroja. Pääsee siis nauttimaan korkoa korolle ilmiöstä.

5 tykkäystä

Jos teillä on stopparin, niin muistakaa sitten ostaa halvemmalla takasin, jos ei firmassa uusia vikoja :roll_eyes:

1 tykkäys

Stopparin pointti lienee se että etukäteen määrittelet missä kohtaa tuomitset kaupan epäonnistuneeksi ja/tai toteat että trendi on kääntynyt. Ilman tuota tahtoo pahasti käydä niin että “toivotaan, toivotaan”-ilmiö aiheuttaa paljon enemmän turskaa kun kurssi hitaasti valuu kohti kellaria eikä sitä pohjaa vielä löytynytkään. Itse eilen säästin monta kymppiä kulujenkin jälkeen kun yritykseni etsiä Nokian luisusta pohjaa epäonnistui parikin kertaa. Lopputulos päivän päätteeksi oli aika lähellä plus miinus nollaa kun taas jos olisin istunut torstaina ostetun läjän päällä ilman stoppareita, oltaisiin selvästi pakkasella.

Aamulla nopeasti selvisi että torstai-illan pieni nousu ei pitänyt joten stoppari otti pienet voitot pois ja jälkikäteen olisi pitänyt jo torstai-iltana myydä, mutta oli pieni toive ilmassa että jos aamun avauksessa olisi ostohousut löytyneet.

Takaisin sisään liukumäen tasaantuessa, mutta stoppari varsin tiukalle koska markkina selvästi haki suuntaa. Pari pientä pomppua matkalla jossa harkitsin pikkuvoittojen keräämistä ja lapun unohtamista toistaiseksi, mutta jäin odottelemaan että markkinat päättäisivät minne päin ollaa menossa. No, sitten kun päätti, stoppari paukkui jälleen ja säästi taas rahaa. Lopussa kalastelin taas alempaa pienen position odottelemaan jos maanantai-aamuna olisi markkinat taas kiinnostuneet kiskasta. Tällä kertaa tosin jos taas jää punaiselle niin taidan jättää Nokian kanssa säätämisen tältä erää.

Vastaava systeemi Rovion super-sukelluksen jälkeen toi ihan mukavat voitot parin päivän aikajänteellä ja stopparit sitten pelastivat turhilta tappioilta kun toinen yritys sisään jälkimmäisen tiputuksen jälkeen ei suostunut enää pomppimaan.

Usein näissä yli 20% kurssireaktioissa on ylireagointia mutta Nokian osalta ensimmäinen pomppu meni sivu suun Nordnetin räpiköidessä palvelimiensa kanssa ja jälkimmäinen jenkkiavauksen luisun jälkeen jäi todella vaisuksi ja sen jälkeen vaikuttaa että markkinat ovat pistäneet tämän lapun jäähyboksiin. Katsotaan jos maanantai-aamuna tilanne on toinen.

2 tykkäystä

Stopparista esimerkki. Ostin Nokiaa á 4,6. Asetin stopparin -15% eli 4,0. Torstaina osari, Nokia 3,62. Stoppari oli unohtunut päälle. Sinne meni Noksut. Myöhemmin torstaina olisin saanut myytyä á 3,82. Toisaalta voipa olla, etten olisi myynyt ja nyt olis salkussa Nokia á 3,46.

Aamulla stoppari harmitti, illalla nauratti.

3 tykkäystä

Jep ja Nordeat olis lähtenyt itseltä todennäköisesti 5,9€ jos olisin pitänyt stopparia ja nyt kurssi on hieman enemmän. @lee2sos toi hyviä pointteja esille tuossa aikaisemmin ja itsellä on vähän vastaavia näkemyksiä aiheesta.

Päiväkauppaan ja lyhyempään holdiin toi stoppari on varmasti ihan ehdoton. Itse kuitenkin tykkään sijoittaa vähän pidemmällä aikavälillä osakkeisiin ja välttämään äkkinäisiä liikkeitä, niin omaan strategiaan tämä stop-loss ei oikeen sovi. Kyllä joissakin tapauksissa varmasti olisin säästänyt jos olisin stopparia käyttänyt, mutta vastaavasti sitä olisi myös hävitty kuten nyt Nordean kanssa.

Näkemyksesi perustuu puhtaasti optimistiseen näkökulmaan sekä siihen, että olet laskenut fundamentit oikein eikä mikään ulkoinen olosuhde muuta näkemystäsi lyhyellä aikavälillä. Pystyt tekemään ostopäätöksen oikein ainakin siten, ettei ostopäätöksen jälkeen hinta lähde laskemaan. Riskinhallintaa ei tarvita, vaikka sairastuisit ja olisit kykenemätön hoitamaan asioistasi, niinkö? Tämä yhtenä esimerkkinä asiasta.

Kuten sanoin, jos olet kykenevä huolehtimaan sijoituksestasi kaikissa olosuhteissa, voi asian muutenkin hoitaa, olemalla koneen äärellä riittävän nopeasti.

Stoplossin käyttö perustuu ihan samalla tavalla sijoitusten hallintaan kuin ostopäätöskin. Se on työkalu niihin tilanteisiin, jolloin tapahtuu jotain odottamatonta, etkä pysty olemaan paikalla. Se on luonnollisesti päivä- tai lyhyenaikavälin kaupankäynnissä paljon tärkeämpi ja kriittinen työkalu.

Minulle on henkilökohtaisesti ihan sama, käytätkö sitä itse vai et, mutta en hirveästi toivoisi ajatusmallisi myyntiä toisille ilman, että asiassa otetaan huomioon kaikki erilaiset asiaan liittyvät näkökulmat. Joka tapauksessahan se on asia, joka pitää kaikilla olla mukana sijoitustoiminnassa - loogisena toimintamallina, jos ei muuten.

3 tykkäystä

Stopparin käytöstä pitää tietysti osata huolehtia samoin kuin muistakin teknisistä kaupankäyntiasioista. Niitähän voi muuttaa ja asettaa alemmaksi, jos näin katsoo parhaaksi. Jälkikäteen on tosi helppoa aina tarkastella asioita, että stoppari toimi väärin. Mutta mitäs jos kurssi jatkaakin syöksyään? Tai toisaalta yhtä hyvin voi kysyä, että miksi se oli asetettu 15% mukaan eikä vaikka 25% mukaan. Kuten olen yrittänyt sanoa, sehän määräytyy sen mukaan, minkä tappion olet valmis maksamaan kyseisestä sijoituksesta.

Lähtökohtaisesti, mitä pidempään markkinoilla olet ja mitä lyhyt aikaisempi hankintasi on, sitä useammin tulet yllätetyksi ison laskusyöksyn suhteen.

Mutta - eiköhän tässä tullut nyt saarnattua jo tarpeeksi. Eihän tämä minun saarnapuuni ole. Itse olen niin monta tappiota aikoinaan kokenut, että olen halunnut vaan nostaa tätä asiaa esille. Hyvin moni ei edes tiedä, että tällainenkin työkalu on ylipäätään olemassa.

7 tykkäystä

Sitten pysähdytään hetkeksi tarkastelemaan tilannetta uudestaan ja jos ne asiat vielä löytyy yhtiöstä, joidenka perusteella on päättänyt sijoittaa yhtiöön, niin sitten ostetaan lisää. Jos näin ei tapahdu ja ei enää tunnista niitä asioita miksi on yhtiöön sijoittanut, niin sitten myydään laput pois ja nostetaan käsi pystyyn virheen merkiksi.

2 tykkäystä

Hyvä niin. Suurin osa sijoittajista vaan ei pääse siitä putoavasta puukosta eroon. Kuten sanoin, stoplossin voi tehdä monella tavalla, mutta jos sitä ei ole etukäteen kiinnittänyt tai muuten määritellyt, ihminen tuppaa siirtämään ne siivoukset huomiseen. Mutta - tämä oli viimeinen viesti tästä aiheesta minun osaltani!

3 tykkäystä

Ei mutta hyvä pointteja sinullakin, katsoin asiaa kyllä aika mustavalkoisesti. Keskustelua aiheesta hain ja nyt sitä saatiin :+1:. Mutta nyt luukku kiinni tähän ja jatketaan ketjun oikealla aiheella. Joku voi aloittaa oman ketjun jos haluaa jatkaa.

joku saattaisi ajatella jopa niin, että kun sellainen stop loss on olemassa se on varmaan joillekin aika hyödyllinen, mutta ei pakollinen.

1 tykkäys

En ole koskaan käyttänyt stop-lossia, koska olen ostanut osakkeet pitkään salkkuun. Ymmärrän stop-lossin edut kuten @DayTraderXL @Johannes_Sippola @MoneyWalker edellä esittäneet. Minun filosofiani on se, että olen valmis häviämään yhden sijoittamani pääoman vaikka kokonaan. Haluan tehdä päätöksen tietoisesti enkä millään asetetulla automaatilla, jonka kuitenkin unohdan. Koska hajautusta on tarpeeksi, ei yhden tai kahden häviäminen - tai realistisemmin reilu pudotus - kuin vähän harmita. Minulle sijoittaminen on enemmän huvia kuin työtä ja siksi olen siitä pahimmassa tapauksessa valmis maksamaankin (:wink: viittaus Masseen).

Muistakaa kuitenkin, että osakkeen hinnan lasku ei tarkoita automaattisesti häviötä. Voitot ja häviöt lasketaaan tapahtuneiksi vasta, kun myyt. Ei kannata hermoilla kaikista osakekurssien lasketteluista.

13 tykkäystä

Tätä en kyllä usko :smiley:
Tai sitten samalla logiikalla mummot voi pitää kolikkopelejä harrastuksena

1 tykkäys

Suomalaisten rahapeliongelmiin tutustuneena ja niiden kanssa työskennelleenä, voin kertoa, että mummot pitävät kolikkopelejä mm. ystävinä ja harrastuksina.

Ketjun aiheeseen liittyen: Myin Nokiat Q3 tuloksen jälkeen. Tappiota tuli, mutta niitä en enää surkuttele.

1 tykkäys