Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 3)

Vaihdoin eilen ostamani Hyzonit Progenityyn. Kurssit silloin 5.85 ja 2.09. Tätä kirjoittaessa 5.70 ja 2.13. Molemmissa kamala paine alaspäin. PROG 2.0 call-optiot ilmeisesti yritettiin epätoivoisesti pyyhkiä pois.

1 tykkäys

Lisää Hyzonia @5.71 :slight_smile:

22 tykkäystä

Hyzonia lisää 5,71$ loppuhuutarista. Toivottavasti viimeinen lisäys.

Myyty EVO treidi maaliin 1350SEK pinnasta eilen.

21 tykkäystä

Ja Bumtsi Bum 5,69 ,

19 tykkäystä

Minäkin taas lähdin synkille kujille fixiä etsimään ja löytyihän sitä 250 kpl Hyzonia @5.71. Enempää ei viitsinyt ottaa, kun maanantaina saattaa tulla vielä double bottom ja käydään koskemassa 5.50, jos toistetaan viime aikojen liikkeet indeksitasolla.

23 tykkäystä

TietoEvry 300 kpl tällä viikolla. Todnäk huonoin näistä sijoituksista tällä viikolla? OSinkko kiinnostaa. En oikein jaksa uskoa näihin konsulttifirmoihin, joila ei ole omaa patenttia. Mut, jos 4% nykyään tarjotaan niin se on ok.
Tesla 18 kpl tällä viikolla. En aikoinaan tähän uskonut, vaikka olenkn tutkinut. Autot on softaa. Olen oppinut.
Plug 220 kpl tällä viikolla. Isot fyffet jo kerran duuunattu, mut nyt on homma vireillä.
Fcel 700 kpl tällä viikolla. Jos uskoo Plugiin niin tää on sen hovitoimittaja.
Tesla tosin hankittu 10 kpl pari kuukautta sitten, kun vaimo oli saunan jälkeen rasvaamassa. Vaimolla ei vieläkään ole Teslaa. Haluaisi aina beesata mua.

4 tykkäystä

1028 ostettu hyzona lappua… Saatiin tasa luku😥

14 tykkäystä

Fondiaa taannoin ostettu pieni erä salkkuun. Iposta aikoinaan tätä ostin mutta case meni kurssihuipun jälkeen aika kehnosti, että ne tuli myytyä hyvin ±0 tuotolla. Noh omistajaksi Fondian omistajaksi palattu
7,79 €.
Qt tuli myytyä 155,5€ hintaan ihan vain että olisi rahaa Inderesin antiin.
Inderesiä tuli 25 kpl ja niitä nyt pidetään ja tarkkaillaan.

Ehkäpä nyt tähän oppiin mitä haluan tänne konkreettisesti antaa on smart eyen myynti. Vähän oli sellainen pahan maku suussa kun uutisvirta ja näkemys täällä foorumilla meni negatiiviseksi ja peesailijat saivat neniinsä (minä mukaan lukien). Ensimmäinen ajatus oli, että minä en prkl tätä tappiolla myy ja pidän tästä kiinni vaikka 100 vuotta. Itse koin kyllä että olin tämän sijoituspäätöksen hyvin sisäistänyt ja hyväksyin riskit. Mutta koin tällä viikolla valaistumisen(?), muistelin taannoista podia inderesPodi 109: Mikael Rautanen ja analyytikkouran opit (10.9.2021) | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus (kuuntelusuositus!).

Siinä todella hienosti @Mikael_Rautanen kävi läpi takin käännön. En halua tästä takin käännöstä kellekkään kritiikkiä antaa, kuin itselleni, että en aiemmin osannut nähdä tätä casea negatiivisena, ainakaan lyhyellä aikavälillä. Tästä myös kiitos @Verneri_Pulkkinen vartille jossa hän kävi hienosti läpi globaalia automarkkinaa. Silloin laitoin viimeisen naulan tähän arkkuun.

Todellakin koen että tästä opin jotain. Myy silloin kun case muuttuu olennaisesti ja suojele omaa pääomaasi, äläkä hodlaa sitä.
Nyt siihen siihen mitä kaikki ovat odottaneet eli myin smartin n. -10% tappiolla.

21 tykkäystä

Myyty TJ Groupin(myöh.Westend ICT, Innofactor) vuonna 2000 ostetut osakkeet pois reilulla prosentuaalisella tappiolla. 21vuotta tuo rivi on silmääni särkenyt. Toki on edelleen mahdollista, että Innofactor ampuu ensi vuonna +1000% ylöspäin,mutta…
Tässä on ollut itselleni se opetus, että kun näitä riskisempiä osakkeita edelleenkin poimin salkkuuni niin huonoihin uutisiin reagoin herkemmin realisoimalla tappion mielummin pienenä kuin suurena. Pitkässä salkussa holdaillaan sitten jotain ihan muuta kuin näitä missä on riskinä käydä kuin aasialaisessa yökerhossa tulipalon sattuessa. Eli kaikki ei ehdi ajoissa ulos.

24 tykkäystä

Tän ois voinut varmaan yhtälailla postata sijoitusvirheet -ketjuun, mutta Hyzon possa lähti eilen stoppariin melkein päivän alimpaan hintaan @5,7. Sentään AOT:lta, eli saahan tästä ~150$ verohuojennuksia…

Katsellaan toistaiseksi sivusta. Liikaa epävarmuustekijöitä ja liian vähän konkretiaa itselle vielä todella potentiaalisessa casessa. Jos näkymät selkeytyy huomattavasti, oon valmis hyppäämään kyytiin myös ylempää.

6 tykkäystä

Hyzonia lisää @5,71 ja Voxtur lisää @0,94.
Lifeline jäi salkuun Nordnetin teknisen vian takia.
Orocon pilkki ei tarttunut. Vihertää sen verran…

12 tykkäystä

Tein juuri päin vastoin. 2003 näytti nousu mahdolliselta ja ostin (nyk.) Innofactoria hajautettuun (virtuaaliseen) riskisalkkuun ja nyt lisäsin kun yksi hypähtänyt poistui kokonaan. Riskisalkussa on kokoelma, jonka arvo on x ja odotus y. Joku sieltä aina nousee niin että salkun arvo on x+y. Myyn vähintään y:n verran pois nousijaa. Tarvittaessa uutta riskiä sisään. Riski säilyy samana, mutta sitä pienentää kerätty siivu. Nyt on tilanne, että sigma(y)>x, joten onko riskiä enää? On se edelleen suunnilleen yhtä iso, mutta kokonaisuutena sitä voisi kasvattaakin. Innofactoria lisää siksi, että se voi tehdä yllätyksen, kuten heititkin.

1 tykkäys

Hyzonia osteltu tasoilta shorttirapsan jälkeen $6,27 ja eilen $5,96. Nyt tasan 1000 kpl.

12 tykkäystä

Autostorea merkattu 480 kpl.

(Villi veikkaus monta tästä saan: 0 kpl) :face_with_hand_over_mouth:

2 tykkäystä

Hyzon ulos salkusta @5,68$
Kun ei lähe niin ei lähe.
Vaatinee suuremman luokan positiivista uutista kurssinousuun.

4 tykkäystä

Perjantaina lisäilty:
SmartEye 100 —> 125 kpl @ 179 SEK (näitä myytin 195 ja 215 luvuilla aiemmin 75kpl pois, nyt tarkoitus lisäillä pikkuhiljaa kun on saatu ne viimeisetkin paperikädet ravisteltua irti pohjilta)
Plug 70 —> 80 kpl @ 31.5$ (Alkuvuoden huumassa nämä tuli myytyä, sen jälkeen maaliskuusta asti ostettu aina pikkuerä lisää, khh nyt 30.89$ johon olen melko tyytyväinen vaikka tässä syksyllä olis voinut tuolla alle 26$ lukemissa olla rohkeampi)

5 tykkäystä

Tecnotree @1,392 sipaisu. Hieman myöhästyin avauksesta.
Nyt kuitenkin se 1001 kpl. Pieni luku jollekin, iso itselleni.

32 tykkäystä

Ostettu Tokmannia @22,02. Uskon, että loppuvuosi vahva ja muutenkin sopivan tylsä firma omaan makuun.

10 tykkäystä

Sama vanha kaava: Harviaa salkkuun, kun saa taas 50€ pintaan.

26 tykkäystä

Täytetty puolison salkkua Harvialla, kun alta 50€ taas sai.

16 tykkäystä