Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 1)

mulla on katos kova flussa, niin oon vähän liikaa tässä koneella :stuck_out_tongue:

1 tykkäys

Toivu pian lenssusta, niin ei mene kaikki rahat kaupankäyntikuluihin.

4 tykkäystä

Thanks Aston ja Emmainen, Massen uskolliset ystävät :smiling_face_with_three_hearts:

Masse, moitittu ja vähän empatiaa kaipaava

6 tykkäystä

Ostettu Nokian Renkaat heti takas aamusta kun tuo vero päätös tuli ja on lopullinen. Antaa kuitenkin hyvää osingon maksukykyä kun on merkittävä summa kyseessä. Turvaa osingon nostokyvyn jos investoinnit painavat muutoin, jenkkilän tehtaan avausta odotellessa.

Edit: flunssa päällä edelleen t. Veivi Viljo :wink:

2 tykkäystä

Ostin taannoisessa kurssihulinassa myymäni Qt:t takaisin salkkuun korkojen kera. Sinänsä mielenkiintoista, että kun alkuperäinen ostohinta oli 5.xx, taannoinen myyntihinta 10.95 ja takaisinostohinta 9.42, niin välittömät verot vievät tilapäisesti noin 100% laskennallisesta myyntivoitosta :grinning:

4 tykkäystä

Jännää veivaamista :joy: Meinasin jo viime viikon puolella kysyä, minkä vuoksi olet luopumassa rinkuloista. Että oliko jokin painava syy minkä olen missannut? Oma käsitykseni on, että puljulla menee ihan mukavasti ja tulevaisuus näyttää mielenkiintoiselta, etenkin kun ottaa huomioon tuon jenkkilän. Osinkokaan ei ole haitaksi. Tämän takia nappasin salkkuun niitä tammikuussa ja siellä pysykööt.

Ostin perjantain sekametelistä lisää Roviota. Ei onnistunut ajoitus ihan nappiin, mutta pienellä alennuksella. Katsotaan mitä tästä seuraa…:thinking:

3 tykkäystä

Kovin kevein perustein ei kannata myymäänsä yhtiötä ostaa takaisin. Veroseuraukset ovat yksi tekijä, mutta toinen on tuottojen leikkaantuminen. Jos kurssi tästä 9,42:sta nousee takaisin sinne 10,95:een, tienaat 10,95 / 9,42 = +16 %. Jos olisit pitänyt ostoksesi, tienestisi olisi (10,95 - 9,42) / 5…6 = (jotain +25,5 % ja +30,6 % väliltä). Korkoa korolle toimii tässä tapauksessa niin, että halvalla ostanut saa jokaisesta noususta suhteellisesti suuremman edun. Jos osake on selvästi yliarvostettu, se kannattaa myydä ja etsiä tuottoa muista paikoista ja ajoista.

Kalliita osakkeita edestakaisin veivaamalla jäädään metsästämään pientä tuottoa downside-riskin ollessa merkittävä.

4 tykkäystä

Nyt sais veivi viljon lunssa jo helpottaa. Menee muuten isot masset pankille.

Vaikka hyvästä viihteestä pitää kyllä välillä ihan maksaakin. Lunssakin saattaa unohtua veivin huumassa. :hugs:

Masse, Veivin heiton ex-pro

2 tykkäystä

Näinhän se nimenomaan ei mene. Arvonnousu osakkeen noustessa 9,42e → 10,95e on tismalleen sama riippumatta siitä oletko ostanut osakkeet hintaan 6e vai 9,42e kun niitä on sama määrä. Suhteellisella nousulla alkusijoitukseen nähden ei ole mitään väliä (muuten kuin että voi katsoa salkussa kivoja prosentteja). Kun ostaa saman määrän lappuja takaisin halvemmalla on ainoana erona se, että tililläsi on rahaa ja laskennallinen verovelka on rauennut.

10 tykkäystä

Juuri näin. Olin kirjoittamassa tästä pidemminkin esimerkkilaskelman kanssa, mutta kirjoittaessa arvasin että joku on tätä jo kuitenkin ehtinyt kommentoimaan niin jätin sikseen. Absoluuttinen euromääräinen tuotto on se mikä sijoittajaa loppuviimein kiinnostaa, ja se on tässä esitetyissä holdaus- sekä veivauskeississä molemmissa käytännön sama.

4 tykkäystä

Jos molemmat sijoittajat myyvät positionsa tulevaisuudessa lopullisesti samassa osakkeen ”terminaaliarvostuksessa”, niin treidejä tehneen sijoittajan tuotto nousee luonnollisesti vielä holdaajaa suuremmaksi välitilien ansiosta, väliverot ja kaupankäyntikulut huomioidenkin. Kuinka paljon suuremmaksi riippuu toki minkä suuruisista dipeistä ja kuinka monta kertaa ennen terminaaliarvostuksen saavuttamista takaisinostoja on tehty.

2 tykkäystä

Firman puolella taidetaan ne verotkin maksaa yhteisövero%mukaan. Tietysti tavallaan olis hyvä olla myös tappioita, jos tulee liikaa voittoja. Tappiot ei toki muuten kivoja.

2 tykkäystä

Nyt kun ajattelen asiaa uudelleen niin olet ihan oikeassa tässä. Osaketta kannattaa siis arvioida vertaamalla nykyhintaa sen riskiin ja tulevaisuuden näkymiin. Päättelyvirheeni oli eräänlainen variaatio menneiden kustannusten harhasta. Markkinat eivät välitä mitä sijoittaja osakkeesta maksaa, eikä maksetun hinnan pitäisi olla mikään tekijä tulevaisuutta koskevaa päätöstä tehtäessä, vaikka voittoihin ja tappioihin liittyy psykologisia piirteitä.

Kiitos kun korjasit väärinkäsitykseni.

1 tykkäys

täytyy sanoa, että suurimman sijoitukseni Talenominkin tuotto% on kyllä väljähtänyt lisäostojen takia, kun lapsen salkussa se on jo 128% + osingot… Ei sillä hän on kohta 3 vuotias ja tuolla tahdilla on kyllä jo miljonääri täysi-ikäisenä.

2 tykkäystä

Onko sun Innofactorin minisiivut yhtään paisuneet?
Olisi ehkä kannattanut kahmaista syvempää ?

Ei oo paisunu kun arvon nousulla :slight_smile: sanotaan, että Q4 jälkeen oli kyllä ihan vahva näkemys, että kurssi tulee nousemaan (en kyllä silti paljoa uskaltanut ostaa, jälkikäteen kyllä hyvä todeta, että ois voinu sipaista ihan jonkinlaisen position…), mutta tällainen other bets googlen termein (tai Alphapetin)… on mulla salkussa muutamia muitakin, tosin vähän isompia, esim. Remedy (täähän onkin mukavasti noussut kanssa, oli niin aktiivinen tuo otsikko täällä foorumilla, niin päätin vähän tutustua, mutta pelifirmat pelottaa), Apetit tuollaisia pikkuisia (jos vaikka tulis hyvä sato ja sokerin hinta nousis).

Ovarokin oli ja ihan isommalla positiolla, mutta alko hirvittämään. jos ei saa mitän kassavirtaa ennen 2021 ja muutenkin hankalaa, niin ei maistunu enää.

Ei Rovioa ainakaan kannata pelätä.
Roviolla on talous kunnossa , leffa melkein valmis ja pelit ottavat lisää kierroksia. Hatch sitten Jokerina pakassa.

Next Games onkin sitte täys ruletti, Our worldissa on ideaa kunhan saavat kunnolla pelaamaan ja levitykseen poweria.

Jos isä eli Viljo on 10x lastaan vanhempi (lapsi 3, Viljo 30), niin silloin Massen pitää olla tasa-arvon nimissä myös 10x omaa lastaan vanhempi. No, lapsi on kohta 30, joten onks Masse-setä kohta 300? Vai mikä sedällä meni pieleen?

Masse, alkava dementiako?

2 tykkäystä

no, sanotaanko, että pelifirmoissa jännittää kyllä mahdollinen liikevaihdon ja etenkin tuloksen heittely, jos ei tarvitse kauhean korkeaa tuottoa lähtökohteisesti.
Miksi ei silloin mielummin sijoita vaikka Talenomiin tai Revenioon, tai arkisemmin vaikka Nokian renkaisiin (vaikka sitä veivasinkin). hyvää osinkotuottoa ja jos ostaa sopivalla hinnalla voi arvon nousua saada.

pelifirmoissa toki mahdollisuus suuriin nousuihin.

Nextgamesin tyyppejä tapasin joskus ennen ipoa sattumalta ja siellä oli kyllä kova luotto, mutta en itse sijoittanut. Valitettavasti meni pieleen. Mutta jännityksen vuoksi voi. Rovioon en ole tutustunut, muuta kuin hitusen Ipon osalta todeten, että en ostaisi. Remedy on ainut peliyhtiö jossa on jotain.

Edit: eikö ole vähän kuumottavaa sijoittaa peliyhtiöön?
Edit2: minua ei sitten kannata kuunnella kuin Massea. Minusta on vaan todella mukavaa, että on tällainen foorumi, jossa on paljon muitakin jotka harrastavat sijoittamista. Vaimo ei jaksa kuitenkaan loputtomasti kuunnella, lapsikin on niin pieni, mutta tietää kyllä mitä hänen salkussa on :slight_smile:
edit3: en pelaa mitään pelejä ja koitan olla poissa sosiaalisesta mediasta, ei telkkaria (suoratoistoa kyllä koneelta), tää on aika kivaa.

4 tykkäystä

En todellakaan ole mikään asiantuntija, mutta kun peleistä tuli puhetta niin en malta olla hiljaa :sweat_smile: Kuten aiemmin sanottu, lähipiiri alkaa olla väsyny sijoituskeskusteluun, joten on mukavaa että on paikka missä tätä voi purkaa.

Olen pelannut lähes koko lyhyen elämäni. Hyllystä löytyy paljon yli 50 peliä ja kaikki pleikkarin konsolit ja joitain muitakin. Se tuntuu alalta, jonka ymmärrän parhaiten, sillä olen seurannut tarkasti eri pelien etenemisvaiheita, hypen nousuja ja laskuja. Olen tyypiltäni ehdottomasti singleplayer pelien pelaaja, eli tarina vetoisten pelien fani. Tuntui siis luonnolliselta että salkusta pitää löytyä jotain pelifirmaa, ihan vaan sen vuoksi että mielenkiintoni alaa kohtaan on niin suuri.

Rovio tuntui pelifirmoista omasta mielestäni järkevimmältä valinnalta, vaikka onkin aivan eri tyyppisten pelien kehittäjä, kuin joista itse pidän. Tuntuu että pystyn tällöin olemaan riippumattomampi arvioidessani yritystä ja sen tuotteita. Koen myös, että konsolipelialalla yhden pelin paino on niin valtavan suuri, koska pelinkehitys vie rutosti aikaa, versus mahdolliset pettymykset, jotka (mahdollisesti) vaikuttavat voimakkaasti tulokseen.

Syy miksi en ole kiinnostunut Remedystä, on että minusta Controllin hype on aiheetonta. Omasta mielestäni vastaavia pelejä tulee ja menee, en vain näe siinä mitään poikkeavaa massasta. Toivottavasti olen väärässä, sillä olisi mahtavaa saada suurempaa huomiota suomalaiselle pelitalolle. Huoleni tätä julkaisua kohtaan on vain niin suuri, etten uskalla lähteä mukaan. Julkaisun jälkeen saatan olla uudestaan kiinnostunut.
Saatan taas olla Rovion sijoitusoppaan aivopesemä, mutta itse näen suurta mielenkiintoa Hatchissä ja etenkin Aasian markkinoissa. Edellinen leffa oli yllättävän viihdyttävä. Viime vuoden tulos oli mielestäni hyvä ja talous vaikuttaa asialliselta. Mobiili pelaaminen on kasvussa, joten ihan mukavat merkit ilmassa.
Minua ei ainakaan kuumota sijoittaa tällaiseen yhtiöön. (mieleni varmaan muuttuu sitten kun kurssi on pitkälti pakkasella :sweat_smile: )

Näen pelialalla suurta kasvu potentiaalia, etenkin kun ala on muuttumassa enemmän ja enemmän koko kansan viihteeksi. Tämän takia on jännittävää olla mukana ja seurata miten rojektit etenevä. Niinkuin seurakunnan johtaja täällä on sanonut, “sijoittaminen on viihdettä” (eikös se niin mennyt? :joy:). Joskus täytyy olla valmis maksamaan tästä viihteestä. Jos Control osoittautuu menestykseksi, niin täytyy tutkia mikä omassa arvioimisessa meni pieleen. Kivaa hommaahan tämä spekuloiminen on.

3 tykkäystä