Ostin/myin juuri äsken (Osa 6)

Ostin lisää KH Groupia, kun halvalla sain.

Uskon huonekalukaupan tervehtymiseen vuonna 2024. Toivottavasti osien arvo alkaa viimein näkymään, kun Indoor Group palaa kassakoneeksi. KH Koneilla on edessä vielä vaikeampia vuosia, mutta minulla riittää kärsivällisyyttä :slight_smile:

37 tykkäystä

Kevennys Stockmann 2000 kpl á 3,00 (jäi jäljelle 4000 kpl).

11 tykkäystä

Reissussa kun on edelleen, ei ole tänne ehtinyt paljoa kirjoittelemaan. Tällä viikolla tullut lisättyä MPW @3.45 taalaa ja Fisker @1.2 sekä @1.15 taalaa.

7 tykkäystä

Goforea lisätty, sen osuus nousi Nordnetin salkussani kahteentoista prosenttiin eli nyt se on selkeästi suurin omistukseni salkussani. :slight_smile:

Olen tänne ketjuun jo aiemmin kertonut perustelujani, ja yhtiö on mulle yksi tutuimmista. Nopeasti keksityt plussat ja miinukset:

  • On lasketellut kohtalaisesti marraskuun huipuista, ei valtavasti kuitenkaan ja saihan tätä syksyllä halvemmallakin

  • Goforen työntekijätyytyväisyys tekee vaikutuksen ja kun edelleen olen ollut havaitsevani lisää hyviä merkkejä siitä

  • Kokoisekseen ilmeisesti aika notkea ja toisaalta pienempiin toimijoihin nähden pystyy ottamaan vastaan haasteellisempia projekteja

  • Maineikas toimija laadukkaan innovatiivisella toiminnalla

  • Asemoitunut ainakin yleisesti ottaen hyvin markkinoille

  • Luonnollisesti alakohtaiset ongelmat; palkkainflaatio

  • Kykeneekö hallitsemaan kasvua ja pitämään kannattavuuden korkealla, sitä markkinat odottavat ainakin

  • Useamman kerran on yhtiön kohdalla korostettu sitä, miten riippuvainen se on julkisesta sektorista ja tietyistä asiakkaista

Loppusanat

Gofore on hieno toimija, jolla on vahva perusta, mutta siltä odotetaan kovaa kasvua, kannattavuutta eikä imagon auta kauheasti ottaa osumaa ja mitäs, jos julkinen sektori budjetoi niukkuutta ja isoja asiakkaita lähtee.

Yhtiön ketju on laadukas ja kriittiset kommentit mainioita. Huolestuttava merkki on tavallaan kuitenkin se, että yhtiön ketjuissa me sijoittajat olemme kovin härkäisiä ja huomataan selkeästi vahvemmin positiiviset seikat kuin mahdollisuudetkin. Olemmekohan me turhan bulleroita odotuksiamme kanssa emmekä osaa tai uskalla pohtia mahdollisia erilaisia riskejä ja vauhdikkaan alan tuomia yllätyksiä. :slight_smile:

Niin tai näin… on hienoa, miten aktiivisia Goforen väki on ollut yhtiöketjussa mm. @Emmi_Berlin1 ja @Timur_Karki. Kiitos suuresti! :pray:

Yhtiö on minun mielestäni kiinnostava ja laadukas, joten yhtiöketjussa… rohkeasti vain foorumilaiset pohtimaan mahdollisia riskejä ja uhkatekijöitä. Hyvän yhtiön osalta ainakin pitäisi uskaltaa keskustella niistäkin ja kiitoksia heille, jotka niitäkin ovat ketjussa hienosti pohtineetkin. Se on joskus vähän yleisesti ottaen epäilyttävää esimerkiksi sijoitussomeissa, jos ollaan bulleroita ja kerrotaan vain positiivisia seikkoja yhtiöstä… tällaisille yhtiöille taitaa tulla eniten niitä ikäviä “yllätyksiä”. :slight_smile:

Katsotaan, miten tälle käy lähivuosina…

Kiitokset analyytikoille, ketjuun kirjoittaneille ja kaikille muille kenen kanssa olen yhtiöstä keskustellut.

Rentoa ja rauhallista tiistai-iltaa! :slight_smile:

Lets-see-what-happens GIFs - Get the best GIF on GIPHY

73 tykkäystä

F-Securen ja Inderesin veivit onnistui. Molemmista n. Satanen käteen mutta Spinnovan yritys kusi täysin. Katsotaan pääseekö siitä vielä täysin eroon. 3,07 oli kappalehintana kun tuli haalittua n. 2000€:lla

Kovvoo hommoo tämä “treidaaminen” mutta kivempaa kuin hedelmäpelien pelaaminen.

19 tykkäystä

Tälle vuodelle tavoitteena tutustua kasvu- osakkeisiin, joten avattu rivi Kempower.

4 tykkäystä

IDT:n lisäys tuli tehtyä 32,8 USD:n pinnasta, kuten suunnitelmissa olikin.

4 tykkäystä

Myyty tänään WithSecurea 1.085€ , eilen myin 1c halvemmalla. Tarkoitus myydä koko isohko positioni vähitellen pois ja ostaa tilalle vähitellen lisää SSH:ta.
Jotenkin oma usko WS:ään mennyt ja tarkoitus jatkaa F-Securen ja SSH:n kanssa eteenpäin.

13 tykkäystä

Itellä parit tammikuuilmiö-yritykset muutaman prosentin painolla, eli satasilla leikitään. Vaikka sanoin leikitään, niin opettelen tätä samalla. Kovin isolla ei uskalla uhkapelejä harrastaa. Todennäköisesti ns. Lyhyeen pitoon ja keväällä pois.

Spinnova tällä hetkellä +12% tuotto ja uusinpana ostin hieman Exel Compositeä toissa päivänä ±0%

Ja tosiaan ihan nappikauppaa, mutta samalla myös pientä mukavaa jännitystä ja viihdettä elämään :slightly_smiling_face:

20 tykkäystä

Illan selvittelytyön ja rahan töihinlaittamispäätöksen jälkeen ostin tänään lisää Mandatumia. Pitkään pitoon, sillä uskoni osinkotuottoon on vahva, luulen myös kurssin nousevan tulevina vuosina.

14 tykkäystä

Ostettu positio uraaniin: Global X Uranium UCITS ETF. Pohdinnassa josko vielä palaisi Global Atomicin kyytiin, kun tuli kesällä hypättyä vallankaappauksen jälkimainingeissa pois huonoon aikaan. Ketjussa kuitenkin kerrottiin yhtiön todenneen “Business as usual”

7 tykkäystä

Myyty kaikki oriolat, reilu 16% tuotto tyydyttää alle puolen vuoden pitoon. Ja Oriola + ERP uudistus ei herätä positiivisia tuntemuksia.

5 tykkäystä

Triplattu Fortum omistus. Hedgaan mun spot sähkösopimustani kun kattelin että säätiedotus lupasi kylmää taas. Ja lisäksi en tiedä oliko sattumaa vai ei mutta Fortum on ollut pirteänä kun oli tuo supersähköhintapäivä. Mielestäni yksittäisten päivien tai edes viikkojen ei pitäisi näkyä pörssikurssissa mut ilmeisesti sit kuitenkin voi näkyä.

Osinkokin (ja siis sen nosto) varmasti yllättää osan.

26 tykkäystä

KH Grouppia lisätty salkkuuni. Se siirtyi niukasti Goforen ohi suurimmaksi omistukseni ja senkin osuus on Nordnetin salkustani noin 12 prosenttia.

Olen aiemminkin kertonut perusteita, miksi olen tätä hommaillut. Heitin tähän nyt nopeasti jotain.

Halvalla sain tai ainakin luulen niin. :smiley:

Viimeisimmät uutisoinnit mm. ne, jotka löytyvät ketjusta, mitkä liittyvät tai liippaavat yhtiöön tai sen aloihin antoivat vahvistusta sille, miksi uskalsin ostaa.

Keskustelin huonekalualan ihmisen kanssa, jolla on näkemystä alasta vähän laajemmin. Antoi ymmärtää, että ei osaa tarkkaan sanoa ja kertoi näkyvyyden olevan heikko. Toistaiseksi on hieman hiljaista, mutta luottoa, kun nostaa katseen kauemmas.

KH on se juttu tässä pitkällä aikavälillä. HTJ:n tulevaisuus houkuttelee ja kiintoisaa nähdä, mitä sille tapahtuu.

Uudet strategiat ja kuviot kiinnostavat sekä pääomamarkkinapäivät antoivat toivoa, mutta olisin kaivannut tuosta CMD:stä enemmän jotain konkreettista. No olihan siellä jotain, mutta sellaista aika paljon, mikä oli tuttua ja jo käsitelty. Indoor on kohdannut haastavan ajan, mutta kerrotut toimenpiteet tuovat mahdollisesti apuja kannattavuuspuolelle. Tuo yhtiön vetäytyminen tappiollisesta Viron liiketoiminnasta on myös ehkä oikea askel, mutta tällaisia askeleita tarvitaan paljon lisää. Uuden ERP-järjestelmän kerrotaan aiheuttavan kuluja (yllätys :blush:), mutta sen uskotaan tuovan kannattavuutta… toivotaan niin (pelkään sanaa ERP). Toivottavasti Askoon liittyvät uudistukset tuovat tulosta. KH Koneet tavoittelee hiomattomia timantteja, toivottavasti onnistuu löytämään sellaisia.

Iso riski tässä on sekin, että tässä joutuu odottamaan aika pitkään enkä edes tiedä, mikä on aika pitkään. Pidemmällä aikavälillä voi tapahtua, vaikka mitä esimerkiksi makrokuvioissa, jotka heijastuvat herkästi varsinkin KH:n aloille. Ei pidä unohtaa Indoorin mainittua taseriskiä.

Aidosti oikeasti en ole tämänkään yhtiön osalta asiantuntija ja tällaisen yhtiöiden numeroita en osaa pyöritellä varsinkaan kokonaisuutta ajatellen. Varsinkin, kun olen numeroissa(kin) huono.

Kiitos analyytikoille, kiitos Foorumin yhtiöketjun kirjoittelijoille ja kiitos kaikille niille, joiden kanssa olen tästä privana keskustellut! :slight_smile:

P.S. Pelottaa vähän… Gofore ja KH ovat jo 25 pinnaa Nordnetin salkustani.

I Am Scared Button Sticker - I Am Scared Button - Discover & Share GIFs

56 tykkäystä

Ostin remedyä lyhyeen pitoon. 2% salkusta. Veivirahoja.

6 tykkäystä

Tankattu eilen Volvo Car 500kpl. Koko omistus 3500kpl ja toiseksi suurin paino, keskihinta 30,96. Saa nähdä milloin tämä putoava puukko vaihtaa rataansa. Ottanut selkäänsä ihan omasta takaa ja sitten kun rauhoittunut niin yleisesti autoteollisuus vetänyt syvemmälle syvyyksiin. Tässä on monta kertaa roikkunut, mutta onneksi ehtinyt livistämään eikä jäänyt katselemaan liian pitkäksi aikaa. ATL:ta tässä viikkojen aikana puskettu alemmaksi ja alemmaksi.
Tuo kiina valmistuksen ja EU tariffi pelko takaraivoissa joka estää tätä pistämästä pitkän ajan salkkuun. EX30 saa tuotannon Belgiaan joskus 2025. Volvo saanut luikerreltua itsensä tariffeista jenkeissä ulos EX30:lle, mutta samalla aiheuttaa katon myyntimäärille jenkeissä. Kylläkin myyntiä luulisi riittävän ilman jenkkejäkin tälle jenkeittäin pikku autolle.

Pieni lisäys Tietoa eilen myös. Ostettu isot possat joulukuun pohjilta. Pieni kevennys joulukuun lopussa ja palattu melkein samaan painoon nyt taas.

EDIT: Hups. Volvo määrät päin prinkkulaa. Korjattu. En tiedä mistä olin nuo aikaisemmat määrät katsonut.

18 tykkäystä

Viaplayn toiminta on toistaiseksi turvattu.

Osto uutisten myötä @4,75 SEK ja nyt toivotaan kunnon rakettia tästä avauksesta :sunglasses:

Edit: Ja hetkeä myöhemmin pienien kaljarahojen kera ulos. Anti ei kiinnosta.

12 tykkäystä

https://www.reuters.com/technology/shareholders-approve-viaplay-rescue-plan-2024-01-10/

“The company’s recapitalisation plan involved an issue of 4 billion new shares at a price of 1 Swedish crown each, a 96% discount to the closing price on Nov. 30 before the plan was announced.”

Varovasti, varovasti.

8 tykkäystä

Oriola + SAP = MYY :money_with_wings:

Oriolat pois +23% tuotolla.

Sittenhän ostelinkin:

  • Neste lisäys
  • TietoEvry aloitus
  • Volvo Car aloitus
20 tykkäystä

Vuoden ekojen kauppojen myötä lisäys Fortumia @ 13,62€.

16 tykkäystä