Niin se menee. Itse otan sen skenaarion, että Palantirista tulee liittovaltion ja USA:n puolustusvoimien (DoD) se ainoa AI toimija, jonka systeemien kautta kriittinen data hallinnoidaan. Navy kauppa kertoo siitä, että Palantir pystyy tarjoamaan ratkaisun, joka toteuttaa kaikki turvaluokitukset. Navyn jälkeen on luonteva polku kaikkien muidenkin virastojen ja kriittisten toimijoiden liittyä DepartmetOfDefence-Palantir kokonaisratkaisuun. Jatkossa liittolaiset myös.
En muista oliko täällä ketjussa ollut puhetta Palantirin yhden perustajan Peter Thielin ja varapresidentti JD Vancen yhteisestä ammattihistoriasta. Copilotti kertoi siitä näin:
JD Vance ja Peter Thiel ovat olleet läheisiä yhteistyökumppaneita jo pitkään. Heidän suhteensa alkoi vuonna 2011, kun Vance tapasi Thielin Yale Law Schoolissa pidetyn luennon jälkeen. Thielistä tuli Vancelle merkittävä mentori, ja hän auttoi Vancea siirtymään lakialalta riskipääomasijoittamiseen. Thiel on myös tukenut Vancea taloudellisesti, erityisesti tämän senaattorikampanjassa vuonna 2022.
Palantirissa kiteytyy sijoittamisen viehätys. Edellä luettelemani asiat minun mielestä paaluttaa Palantirille kasvua ja menestystä hyvin pitkään. Sitten luin I/O Fundin Palantir “analyysin”. Ei Beth Kindig puhunut ollenkaan noista em. asioista. Beth pyöritteli numeroita otsikolla " Palantir Stock: How High is Too High?". Itse ajattelen niin, että jos firma on yksi muiden joukossa, niin numeroiden kautta toimitaan. Sitten kun on kyse firmasta, jolla on iso sielu ja joka luo uutta, niin yhtiön tarina on yhtä merkittävä kuin numerot. Näitä isosieluisia yhtiöitä ovat esimerkiksi Palantir ja Nvidia.