Palkkakeskustelu

+200k yhteensä eikä mitään jää säästöön? Nyt kiinnostelisi kuulla tarkemmin

2 tykkäystä

Avasin kuluja vähän tarkemmin toisessa ketjussa:

Sotkematta tätä ketjua enempää, niin pähkinänkuoressa:
Asunnon kiinteät kulut ~3,5k€- 4k€ kuukaudessa. Perheen ruoat ~1000e+/kk, lasten harrastukset, vaatteet, vakuutukset, päiväkotimaksut, yms. tuohon päälle.

200ke palkkatuloista jää n. 9000e netto/kk.

8 tykkäystä

Katselin juuri yhtä kämppää eteläisestä pääkaupungista: Asunto-osakeyhtiön parkkimaksu oli yli 200€/kk, maksu kellarista (sisälsi viinikellarin) 1000€/kk, vedet 30€/hlö, yhtiöllä velkaa 14M€ ja reilu 100m2 kämppäkin maksoi yli kaksi miljoonaa niin kyllähän mikä tahansa palkka alkaa vaikuttaa pieneltä ja isokin kuukausilyhennys tarkoittaa vuosikymmenten korkojen seurantaa jos ns. vanhaa rahaa ei ole käytettävissä.

Tuo on minun nähdäkseni täysin tavisten ulottumattomissa, mutta silti niitä meille markkinoidaan ja aina joku haksahtaakin. Varsinkin nuoremmalla väellä voi olla epärealistinen kuva hyvänkin koulutuksen tuomasta työpaikan varmuudesta, suhdanteiden pysyvyydestä ja palkan riittävyydestä kaiken keskellä monen tonnin kuukausilyhennyksiin.

Esimerkkinä jostain kaivamani keskituloisen perheen* (2aik. 2 lasta) (brutto)tulot yhteensä 175k€ asumiskulut 1600€/kk (sis lainan lyhennys tonnin kuussa, sähkö vesi lämmitys yms. 350€/kk vakuutus 100€/kk satunnaiset asuntoon liittyvät kulut 150€/kk) Tuo n. 16% nettotuloista asumiskustannus on varmaan (en tiedä, kun esimerkkitilanne ei itseäni koske?) lähempänä tavisten todellisuutta, jättäen muihin menoihin mukavasti valinnan varaa.

Kovemmilla tuloilla myös vaatimustaso tuntuu kasvavan potenssiin kaksi?

• kyseessä on keskituloiseksi luokiteltava esimerkkiperhe, ei palkansaajien mediaani- tai keskiarvo eurolleen esitettynä.
6 tykkäystä

Onko sen keskituloisen perheen sitten pakko asua keskustassa?

Täältä saa:
-300k€ uusi omakotitalo tontteineen
-uusi koulu ja päiväkoti 500m päässä
-Juna-asema 5km
-Peruspalvelut alle 5km säteellä
-Isommat sairaalat, yksityiset lääkäriasemat viikonloppuisinkin 20min matkan päässä
-Nippa nappa muuttopositiivinen kaupunki

Koko 2+2 perhe elätetään alle 4000€ netolla helposti.

Kun vertailuun pyörittää bruttotulot, tuohon riittää 2*30k€ vuodessa optimitilanteessa.

21 tykkäystä

Vähän provo kommentti, mutta mun mielestä se on työntekijöiden oma vika jos eivät kilpailuta palkkaansa. Itse olen juuri sellaisessa tehtävässä, että tuon merkittävää lisäarvoa ja voin aina pyytää palkkaa, ja jos en ole asioihin tyytyväinen voin vaihtaa työpaikkaa. Nyt mulle sanottiin että mun palkka on linjassa, ja hyväksyin sen vastauksen, mutta kuinka ollakaan lähtikin juuri rekryprosessi toisaalla käyntiin ja heti aluksi pyysin reilu tonnin lisää palkkaa. Ei titetenkään ole varmaa, että meneekö tämä prosessi maaliin tai olenko valmis vaihtamaan mutta tämän tarinan opetus on mun mielestä se, että ihmisten pitää enemmän osata pyytää ja äänestämään jaloillaan.
Yksilö pystyy parempiin neuvotteluihin kuin yksikään liitto. Liittojen suuruuden ekonomia ei oikein toimi :smiley:

5 tykkäystä

Mennään vähän langan ytimen ohi, mutta pakko kommentoida sen verran, että tavan Pertin tai Peran on hieman vaikeampi kilpailuttaa palkkaansa siellä prosessi- tai kokoonpanoteollisuuden hihnalla verrattuna nälkäiseen IT/KTM Jani-Petteriin valkokaulustöissä. Pahoittelut kärkkäästä kommentista, mutta on oikeasti töitä, missä on liki pakko mennä sillä sanellulla palkalla. Toki, loppupeleissä tämä on yksilön oma päätös ja aina voi yrittää kouluttautua ja parantaa omaa kilpailuasemaa alan sisällä tai kokonaan toisella alalla.

49 tykkäystä

Tähän nyt sitten voi jo käyttää omaakin kokemusta kontribuutiona:

Mielestäni kannattaa asua paikkakuntansa keskustassa. Pienemmillä paikkakunnilla ei useinkaan ole säällistä paikallisliikennettä, ainakaan sellaista joka sopisi jokaiseen elämäntilanteeseen ja -vaiheeseen. Omalla paikkakunnalla keskusta-asuminen kustantaa melko tasan tuon sinun antamasi esimerkin verran paitsi että palvelut ovat rutkasti lähempänä. Juna-asema, jota esim. itse käytän töihin pääsyyn on kaukaisin palvelu n. 2km etäisyydellä. Autoon ei siis juuri kilometrejä kerry.

Jos pyrkisi etäisyyttä keskustaan kasvattamalla madaltamaan asumiskustannuksia, tarkoittaisi se useimmille toisen auton hankintaa ja tällöin laskelmaa ei kannata edes alkaa tekemään. Puhumattakaan arjen vaikeutumisesta niin ajankäytöllisesti kuin laadullisestikin.

6 tykkäystä

Itse toteutan yllä esittämääni komboa viidettä vuotta. Nykytyö on 90% etänä, joten kakkosauton hajotessa viime syksynä on hyvin pärjännyt sillä, että vuokraan välillä toista autoa. Tähän mennessä tarvinnut kerran, vuokrauskulut alle 100€, kun löytyi tuurilla sellainen joka tuota sivutoimisena tekee.

Kauppareissut yms tehdään 1-2x viikko. Tähän mennessä mennyt helposti näin, voi olla että jossain vaiheessa toisellekin omalle autolle tulee tarve kun lapset kasvavat.

2 tykkäystä

Siis keskitulo on nykyään reipas 7000€ kuukaudessa? Ei ihan taida olla noissa lukemissa kotimaassa, tai sitten on inflaatio hiukan laukannut lisää viime aikoina.

38 tykkäystä

Turhaan opiskeltu, jos keskiansio on jo yli 7kiloa :slight_smile:

Mediaanipalkkaa käytetään yleisesti keskiansion mittarina. Onko se tarkempi ku keskiarvo, niin ehkä suurempi osa ihmisistä osuu lähemmäs sitä kuin keskiarvoa.

Kuitenki kaksi mediaaniansioista ihmistä joutuu allokoimaan sen noin 5keur nettona kuukaudessa asumiseen ja elämiseen. Valitseeko sillä kurjan elämän hienossa vankilassa vai hienon elämän kurjassa vankilassa on kunkin oma päätös.

1 tykkäys

Tai vaihtaa maata. Monista teollisuuden töistä saa huomattavasti kovempaa palkkaa esim. Norjassa tai Saksassa, vaikka työ itsessään on täysin identtistä :slight_smile:

2 tykkäystä

Jep ja kyllä esimerkiksi Suomessakin noheva hitsari pääsee pikkukaupungissakin yli 20€ tuntipalkalle, kun tehdään vaativampia hitsaustöitä ja alkaa olla ihan oikeaa osaamistakin taustalla.

1 tykkäys

No sieltähän pärähti. Sehän se helpoin ratkaisu on tietenkin muuttaa vaikka norjaan… itselle se kyllä kävisi, mutta veikkaan että aika harvalla on tuo mahdollista jos on perhe ja talot Suomessa. Eli silloin joutuu monesti tyytymään siihen tessi liksaan.

Itse en todellakaan ole mikään fanaattinen liitonmies, mutta olisihan tää meininki aivan hullua monella alalla jos niitä ei olisi.

vaikka esimerkkinä metsäteollisuus, luuletko että stora enso ja UPM maksaisivat enempää suomalaiselle kuin urugualaiselle operaattorille? (Elintasokorjattuna) ei varmasti maksaisi, jos se olisi vaan mahdollista. Niin paljon oon päässyt haastattelemaan UPM:n eri tehtailta muualle siirtyneitä (operaattoreita ja inssejä) että he ovat olleet ihan ihmeissään siitä että uudessa työpaikassa heitä pidetään ihmisinä. Kyllä näillä firmoilla mitkä touhuaa ympäri maailmaa kytee se ajatus takaraivossa että jos esim urkeissa operaattori saa esim. 3e/h niin miksi Suomessa samasta työstä pitää maksaa 23e/h…

Ettei mene täysin offropic niin sama työ jatkuu. Viime vuoden hankkeet 79ke ja 2,5kk vapaalla. Ylitöitä 255h (kaikki otin vapaana) pitkiä päiviä, mutta kyllähän pitkät vapaatki maistuu.

15 tykkäystä

Nyt kun on esim. finanssialan tulokset 2024 saatuna, niin olisihan ko. firmoilla palkanmaksuvaraa vaikka kuinka, tarkoitan että pitää heidän henkilökunnan palkat reaalisesti samana edes. Mutta eipä taida toteutua… Siis esim. OP, Nordea, Sampo-konserni jne…

Suomessa parhaimpaan neljännekseen ansiotuloissa pääsee 4400€ brutto/kk.
Tuohan tarkoittaa melkein “köyhyysrajaa”… (anteeksi karkea termi)…

13 tykkäystä

Ei toteudu ei… Olen yhdessä edellä mainutuissa taloissa “asiantuntija”-tehtävässä ja palkka on ollut kuopassa n.2600 euroa/kk vuodesta -22.

8 tykkäystä

Palkanmaksuvara on huono peruste. Samalla logiikalla kaikkien joilla jää säästöön rahaa veroja voitaisiin nostaa, kun on kerran veronmaksuvaraa.

Kyse on siitä, että paljonko tarvitsee maksaa. Jos työntekijät pysyvät tarjotulla palkalla, niin silloin se riittää. Jos eivät pysy, niin se ei riitä. Etenkin kun aletaan puhumaan vähintään asiantuntijatason tehtävistä, niin kyllä se palkka nousee vaihtamalla (tai vaihtamista uhkaamalla) jos on riittävästi näyttöjä.

18 tykkäystä

Anteeksi tyhmyyteni, mutta tienaatko siis tuon verran vai onko palkkasi tuon verran alempana kuin missä sen mielestäsi pitäisi olla?

Asia on juuri näin. Ja nykyisellä (asiantuntijoiden) työttömyysasteella lienee useimmilla aloilla turha lähteä kyselemään ainakaan mitään megakorotuksia.

Oma palkka tulee tänä vuonna nousemaan sopimuskorotusten verran eli arvatenkin n. kolme pinnaa tänä ja toisen mokoman ensi vuonna. Jos sopimuskaudesta tulee kolmevuotinen en usko ihan tuohonkaan.

3 tykkäystä

2600 on brutto, mikä palkkakuitissa lukee. Se minkä verran minun omasta mielestäni pitäisi nykyisessä tehtävässä tienata onkin vaikeampi kysymys.

2 tykkäystä

Niin sama on teknologiateollisuudessa, palkanmaksuvaraa olisi, mutta periaatteen vuoksi annetaan jengin lakkoilla. Sitten muka syntyy miljardi ( hei 1000 miljoonaa) tappiota päivässä.
Ruotsissa ollaan fiksumpia tässäkin, hakevat kompromissin ilman lakkoilua ja siinä se.
Ei palkkakustannukset ole lopputuotteesta kovin iso siivu kuitenkaan.

12 tykkäystä

Eräässä toisessa finafirmassa asiantuntijana palkkakuopassa. Brutto 3500€ mutta tässä mainitussa viestissä olevalla kilpailijalla samasta hommasta 5k … Voitte arvata käykö ovi nykyisessä firmassa väärään suuntaan. Yleisessä keskustelussa mainittu “me ei kilpailla palkalla” … Niimpä niin…

17 tykkäystä