Paradox Interactive Ab - Karttojen ja strategian kuninkaalliset

Tuo oli hyvä illustratiivinen pläjäys, missä oli paljon lainattu materiaalia tänne aiemmin linkkaamastani Paradoxin deep dive -päivästä.

On hyvä teroittaa, miten ydinportfolio on tuonut noin 80 % liikevaihdosta ja monet näistä ydinpeleistä (kuten HOI4, EU4 jne.) tekevät jäätävää jopa +60 % liikevoittomarginaalia. Tulosta on rasittanut paljon Ebban aikaiset megainvestoinnit Bloodlines kakkoseen (joka ehkä julkaistaan loppuvuodesta) ja toisaalta jo lakkautettuun Life by Youhun.

On mielenkiintoista ajatella, miten katsomme osaketta vuoden päästä kesällä 2025. Todnäk. ainakin PA2 on ulkona, hyvänä tai huonona. :smiley: EU V julkaisu pitäisi olla lähellä, ja muihin isoihin peleihin on tehty läjä lisää DLC:tä. Hintoja on ehkä korotettu. Bloodlines 2 on joko ulkona tai alaskirjattu eikä enää vaivaa mieltä. Cities Skylines 2 on hyvällä säkällä korjattu jo salonkikelpoiseksi. Jos siinä tilassa ydinportfolion kasvu näyttää edelleen lupaavalta (ja ehkäpä Arcista jokin peli nousee lupaavaksi näiden rinnalle) ei osaketta kieltämättä voi kalliiksi haukkua. :slight_smile:

13 tykkäystä

EU V / Project Caesarin osalta kannattaa mielestäni ottaa odotuksia aika roimasti alaspäin, koska siellä on vetovastuussa ‘legendaarinen’ pelikehittäjä Johan Andersson ja surullisenkuuluisa Paradox Tinto -studio. Johanin uraa viimeiset 20 vuotta seuranneena täytyy todeta, että kaveri on kuin Kimi Räikkönen Alfa Romeolla, eikä hänellä valitettavasti enää ole ollut mitään annettavaa pelialalle vuosikausiin. Paradox Tinton Espanjan halpisstudiolta ei myöskään voi odottaa ymmärrystä Paradoxin ydinkulttuurista tai kosketuspintaa pelien vaativaan kuluttajakuntaan.

Ymmärrettävästi kaikille sijoittajille Paradoxin henkilöhistoriat eivät välttämättä ole tuttuja, joten tässä pari Reddit-ketjua aiheesta:

https://old.reddit.com/r/eu4/comments/n9774m/is_anyone_else_disappointed_that_johan_is_now/

https://old.reddit.com/r/eu4/comments/n0vg68/johan_and_paradox/

Mun mielestä on ihan perusteltua odottaa, että sieltä Tinton uunista tulee ulos jotain mikä on lähempänä Cities Skylines II, kuin uusi EU4/HOI4/CK3 tapainen kassakone :thinking:

Edit:

Niin ja jos ei ole koskaan lukenut Paradoxin foorumeita, niin on jäänyt paljosta paitsi. Paradox on tavallaan ollut oman alansa Inderes missä pelaajat ovat päässeet suoraan keskustelemaan pelinkehittäjien kanssa ja siellä on aikoinaan ollut todella hienoa draamaa ja vääntöä. Mulla itseasiassa taitaa vieläkin olla permabannit sinne, koska siellä oli ruotsalaiseen tyyliin moderoinnin liipaisinsormi aika herkällä :smiley:

13 tykkäystä

H1:

  • Revenues amounted to MSEK 1,057.9 (MSEK 1,220.1), a decrease by 13 % compared to the same period last year.
  • Operating profit amounted to MSEK 183.3 (MSEK 448.6), a decrease by 59 %.
  • Profit after financial items amounted to MSEK 201.8 (MSEK 468.0), and profit after tax amounted to MSEK 154.1 (MSEK 363.1).
  • Earnings per share before dilution amounted to SEK 1.46 (SEK 3.44) and after dilution SEK 1.46 (SEK 3.41).

Q2:

  • Revenues amounted to MSEK 575.8 (MSEK 737.3), a decrease by 22 % compared to the same period last year.
  • Operating profit amounted to MSEK 28.9 (MSEK 292.9), a decrease by 90 %. Write-downs of MSEK 208.0 (MSEK 0.0) are included in the operating profit.
  • Profit after financial items amounted to MSEK 36.8 (MSEK 310.9), and profit after tax amounted to MSEK 27.3 (MSEK 239.4).
  • Cash flow from operating activities amounted to MSEK 399.5 (MSEK 421.6), and cash flow from investing activities amounted to MSEK -81.2 (MSEK -172.5). Cash flow from investing activities includes a positive effect of MSEK 70.0 (MSEK 0.0) from sales of short-term investments in bonds.
  • By the end of the period cash amounted to MSEK 1,164.2 (MSEK 844.2).
  • Earnings per share before dilution amounted to SEK 0.26 (SEK 2.27) and after dilution SEK 0.26 (SEK 2.24).
  • Revenues in the quarter are mainly attributable to Age of Wonders 4, Crusader Kings III, Hearts of Iron IV, Stellaris and Victoria 3.

Webcast

2 tykkäystä

Omaan muistiini ensimmäinen kerta, kun Suuren viiden joukossa on Age of Wonders. EU IV pudonnut pois. Victoriakaan ei tainnut aiemmin olla ainakaan usein listalla?

Ydinpelit pelittää. Alaskirjaus oli tiedossa. Kassa vain paisuu.

2 tykkäystä
  • Liikevaihto 575m SEK vs. FactSet konsensus 553m SEK
  • Liikevoitto 28.9m SEK vs. FactSet konsensus 26.3m SEK
  • EPS 0.26 vs. FactSet konsensus 0.27

COMMENTS BY THE CEO

We end the second quarter of the year with mixed feelings. On the one hand, our core business has performed very well, but on the other hand, we made the difficult decision to cancel the release of Life by You, as the game would not be able to meet our expectations.

Looking at the quarter’s results, we’ve released several strong expansions with good quality to our core games, which has a positive impact on the top line and provides a good cash flow from operating activities. The bottom line is sadly weighed down by the write-down of Life by You. It is painful but gives us a strong motivation to further improve our operations.

Webcast

25 July 15:00 PM CEST Fredrik Wester, CEO, and Alexander Bricca, CFO, will host a livestream on Paradox’s YouTube channel to present the interim report, and answer questions related to the report and the company’s financial performance, https://www.youtube.com/paradoxinteractive.

4 tykkäystä

Age of Wondersiin sekä Victoriaan molempiin tuli uudet DLC:t mikä saattaa selittää. Victorian Sphere of Influence oli jopa kehuttu.

Mutta niin myös EU4 sai oman DLC:nsä.

4 tykkäystä

Pidän Westerin vähän jo överi-itsekritiikin puolelle menevästä kommentoinnista (mikä on hyvin harvinaista etenkin Ruotsissa), mutta hän vaikuttaa mieheltä jota on vaikea saada tyytyväiseksi.

"It is clear that we have made the wrong calls in
several projects, especially outside of our core, and
this must change. We have areas here where we need
to improve, for example in production, quality and
risk assessment. In 2021, we made major changes to
how we invest in riskier projects, which means that
we have not started new projects with the same
combination of high risk and high costs as Life by
You. We have taken steps forward in those efforts.
Recently, much of our focus is on achieving the right
quality and taking the right risk in all types of
projects. But more needs to be done. No change for
the better can be too small or too big, even if it is
work that will take time."

Cities Skylines kakkosella ehkä valoa tunnelin päässä:

"We’re also happy that Cities:
Skylines II has picked up momentum, with the latest
updates bringing sweeping changes to systems and
*many additions that players have enjoyed. It’s far too *
early to claim victory, but these are several steps in
the right direction."

7 tykkäystä

image

Nyt kun Life by You on lopetettu ja FOUNDRY julkaistu niin 8 peliä on putkessa joista puolet on menossa Arcille. Omasta kirjanpidosta en löytänyt kahta puuttuvaa. Tinto on tietysti EU5, Development Studio taitaa edelleen printata DLCtä CK3, Stellaris ja Victoriaan mutta uskoisin (ja toivon :smiley: ) että siellä on oltava se toinen piilossa oleva projekti vielä tai sitten Tampereella Ice Flakella. Surviving sarjan jatko?

Interactive:

  • Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 (2024)
  • Prison Architect 2 (2024)
  • Project Ceasar / EU 5 (TBA)

Arc:

  • Escape the Mad Empire (2024)
  • Starminer (2024)
  • Darfall (2024)
2 tykkäystä

image

Kopsaan CEO haastiksen translatorilla myös tähän:

PARADOX: ON ERITTÄIN HYVÄ HALLINTA PUTKIJÄRJESTELMÄSSÄ - TOIMITUSJOHTAJA

TUKHOLMA (Nyhetsbyrån Direkt) Paradoxin hylättyjen Life by You -pelin julkaisusuunnitelmien seurauksena, minkä seurauksena on merkittävä alaskirjaus, toimitusjohtaja Fredrik Wester toteaa, että hän olisi hyvin yllättynyt, jos olisi aiheellista rasittaa tasetta. enemmän pelien sulkemisia seuraavan vuoden tai kahden vuoden aikana.

Paradox peruutti äskettäin Life by You -julkaisun, joka johti hieman yli 200 miljoonan Ruotsin kruunun alaskirjaukseen. Peliä on kehitetty vuodesta 2019 lähtien.

Onko muita pelejä vaarassa?

“Olisin hyvin, hyvin yllättynyt, jos kirjoittaisimme jotain, jolla on vaikutusta taseeseen ainakin seuraavan vuoden tai parin aikana. Toisaalta pelikehitys ei ole mikään supertarkka tiede, mutta tällä hetkellä minusta tuntuu, että hallitsemme erittäin hyvin projektejamme. Tiedämme suunnilleen, missä ne ovat, tiedämme suunnilleen, mitä on tehtävä, jotta ne saadaan tehtyä”, Fredrik Wester sanoo Nyhetsbyrån Direktin haastattelussa.

Life by Youn romutuksen jälkeen epävarmuus on kasvanut ainakin joidenkin Paradoxia seuraavien analyytikoiden keskuudessa, että myös Bloodlines 2:n tuleva julkaisu perutaan. Peli julkistettiin ensimmäisen kerran keväällä 2019 ja on sittemmin viivästynyt useilla kierroksilla. Viimeisin uutinen on, että Bloodlines 2 julkaistaan ​​syksyllä 2024.

Olet sanonut, että sinun on oltava varma laadusta ennen kuin asetat tietyn päivämäärän Bloodlines 2:lle. Kuinka paljon työtä on jäljellä?

“Olemme tulleet pitkän matkan, mutta matkaa on vielä jäljellä /…/ joukkue on ollut tyytyväinen”.

Syksy 2024 on aivan nurkan takana ja pelin suhteen on ollut vähän hiljaista. Ovatko nuo n kertaa vielä voimassa laukaisussa?

“Tulemme pian lisää tietoa Bloodlines 2:sta, jos ymmärrän sen oikein. Sanomatta liikaa, on aika sanoa, mikä sopii”, Fredrik Wester sanoo.

Paradoxilla on valmisteilla kahdeksan peliä (pois lukien Paradox Arc), joista kaksi on ilmoittamatta: Bloodlines 2 ja Prison Architect 2. Tämä tarkoittaa, että toistaiseksi valmisteilla on kuusi peliä, joita ei ole ilmoitettu.

Kuinka monta jatko-osaa edellisille peleille on näiden kuuden pelin joukossa?

“En todellakaan pääse tarkkuustasolle (yksityiskohtaisella tasolla, toimittajan huomautus), mutta on ainakin kaksi, jotka ovat hieman eri kehitysvaiheessa”, Fredrik Wester sanoo.

Onko kuuden pelin joukossa jokin World of Darkness -universumin peli (sama universumi kuin Bloodlines)?

“World of Darknessissa on juttuja, joita kehitetään sekä julkaisuyksikkömme kautta että lisenssillä /…/, mutta en sanoisi, että se on yksi suurista putkipeleistämme”, Fredrik Wester sanoo.

Paradoxissa on meneillään pelin työnimellä ”Project Caesar” kehitystyö, jossa useilla foorumeilla on päätelty, että se on jatkoa yhdelle yhtiön klassisista ydinpeleistä: Europa Universalis.

“En voi oikein kommentoida sitä. Pelin joukkue halusi mennä sen kanssa tällä tavalla (nimeltään Project Caesar) paljastaakseen ja jättääkseen sen avoimeksi spekulaatioille. En voi kommentoida, mikä pelin nimi tulee olemaan tai mitä se on, valitettavasti peleihin”, Fredrik Wester sanoo.

Kuten sanoin, Paradoxilla on kaksi ennalta ilmoittamatonta peliä: Bloodlines 2 ja Prison Architect 2, ja molempien pelien julkaisut on asetettu tälle vuodelle. Vuodenvaihteen jälkeen se on vielä täysin tyhjä julkisessa julkaisukalenterissa.

Sinulla ei ole ilmoitettuja pelejä vuodelle 2025, mitä odotat?

“Muutama pala meidän pitäisi saada ulos, ainakin kaksi mielestäni /…/ Toivon jatkuvasti, että julkaisemme kaksi-kolme peliä vuodessa, se on tavoite, joka ei ole muuttunut, että meillä pitäisi olla linja kahdesta kolmeen isoa peliä vuodessa”, Fredrik Wester sanoo.

Seuraavaksi pelimäärän toiveisiin ei sisälly Paradox Arc, kustannusliiketoiminta, jossa julkaistaan ​​pienempiä ja yhtiölle kokeellisia peliprojekteja, joiden pitäisi täydentää portfoliota ja jotka parhaassa tapauksessa voidaan lisätä Paradoxin pelivalikoimaan. .

“Sieltäkin tulee muutama”, sanoo toimitusjohtaja.

Fredrik Westerin mukaan ei myöskään pidä sivuuttaa sitä tosiasiaa, että ensi vuonna saattaa tulla yritysosto.

“En voi luvata mitään, mutta markkinat ovat aivan eri paikassa kuin pari-kolme vuotta sitten. Meillä on pari tapausta viikossa, joissa on studioita, jotka haluavat myydä, ja IP-osoitteita, jotka ovat myynnissä, koska Markkinat näkevät, näyttää siltä, ​​että olemme loistavassa asemassa hyödyntääksemme markkinoiden ulkonäköä.”

Erottuaan Paradoxin toimitusjohtajan tehtävästä ja toimittuaan muutaman vuoden hallituksen puheenjohtajana Fredrik Wester palasi Paradoxin toimitusjohtajan tehtävään noin kolme vuotta sitten.

Oletko alkanut nähdä toimitusjohtajan roolisi horisonttia?

“Haluaisin pysyä toimitusjohtajana niin kauan kuin näen ja tunnen olevani uskomattoman motivoitunut /…/ tällä kertaa tuntuu siltä, ​​että minut viedään pois toimitusjohtajan tuolista”, Fredrik Wester päättää.

3 tykkäystä

Ai tuo pipeline luku ei pidä sisällään Arcia. Sinällään ihan loogista kyllä. Tosiaan tuon mukaan siis viisi on vielä julkaisematta kun lasketaan mukaan EU5. Puhelussa Bricca sanoi että headcount on hieman kasvussa kun ei huomioida Tectonicin sulkemista ja rekryjä on tehty Tukholmaan ja Tampereelle.

@timontti, onko tuo haastattelu julkinen ja ei muurin takana? Viitsitkö heittää linkin?

2 tykkäystä
2 tykkäystä

Johan oli Imperatorin takana ja se peli floppasi hyvin pahasti. Syynä floppii ei ollut edes, että peli olisi ollut huono, vaan että se puskettiin niin keskeneräisenä ulos, että pelissä ei ollut mitään mihin tarttua. Sitten, kun pelistä saatiin viimein mielenkiintoinen, suljettiin rahahanat.

Samaa pelkkää osittain tässäkin. Sieltä tulee peli, jossa on potentiaalia valtavasti, mutta täysin keskeneräisenä versiona.

Nythän Paradox on viivästyttänyt näitä DLC:n julkaisuja, mikä on sitten positiivinen merkki, että ehkä jotain on opittu. Mutta kyllähän tossa varmaan taas menee se 3 vuotta pelin julkaisusta, että peli on pelattavassa formissa.

1 tykkäys

Päivitetty FactSet konsensus. Ainakin osa analyytikoista (7 kpl konsensuksessa) on päivittänyt ennusteensa osarin jälkeen.

2 tykkäystä

Pääsen blummalla käsiksi Barclaysin analyyseihin viivästetysti. Tuttuun “ison maailman” tyyliin nämä ovat melko keveitä bullet point läpysköjä verrattuna Inderesin raportteihin. Olen kuitenkin iloinen, että juuri nämä raportit avautuvat sillä Barclaysin analyytikko UNDERWEIGHT -suosituksella liikkeellä ja skeptinen yhtiön etenkin lyhyen aikavälin performanssista. Toisin kuin useimmat sijoittajat, jotka tuntuvat etsivät analyyseista (ja muualta, kuten toisiltaan ja uutisista) omia näkökulmia tukevia nostoja, minä etsin omista omistuksista seikkoja missä voin olla väärässä. Siksi negatiiviset näkemykset ovat enemmän kuin tervetulleita.

Barc. nojaa 120 tavoitehinnassa ja “vähennä” -suosituksessaan siihen, että epävarmuus Blood kakkosen ja PA2:sen julkaisuihin on valtava. Vaikka hekin tunnustavat ydinportfolion arvon ja laadun, tuomitaan peliyhtiöitä herkästi niiden lyhyen aikavälin performanssin perusteella. Tämä toki pitää lukea niin, että finanssimarkkinoiden lyhyenläntäistä aikajännettä palvellakseen he nostavat näitä huolia, kun minä taas mietin miltä Paradox näyttää seuraavan 3-10 vuoden päästä.

Joka tapauksessa, nuo B2 ja PA2 huolevat ovat aitoja. Sen sijaan Q2 vahvsti kuvaa ydinportfolion laadusta ja kestävyydestä. Jos nuo kaksi menevät kuitenkin ihan penkin alle jatkunee heikko sentimentti osakkeessa vielä tovin. Vähän nollapostaus, mutta mitä haen että voi tulla mielenkiintoisia ostopaikkoja vielä.

17 tykkäystä

Mielestäni tämä ei nyt oikein täsmää Westerin viimeisimpään haastatteluun, jossa hän ilmeisesti olisi hämmästynyt, jos vielä on suurempia ongelmia tulossa.

https://x.com/prisonarchitect/status/1819282202472878486?s=46&t=i2cVXl7qbQSvs-RzI0qJbg

Prison Architect:

At this stage, we can’t commit to a new release date as we need to re-assess the scope of the work needed to be done before the game is release-ready. Over the next few months, we will focus on improving the game and building a more robust release timeline. This also means we will be limiting our communication with you all until we have a timeline we feel comfortable with.

With this indefinite delay, preorders on all platforms will be refunded, and the preorder items will be added to the base game.

Paradoxia on mukava vain seurata rauhassa omistamatta (240 sek tason alittamisen jälkeen).

6 tykkäystä

"Är det fler spel i riskzonen?

“Jag skulle vara väldigt, väldigt förvånad om vi lägger ner någonting som har någon slags påverkan på balansräkningen i alla fall det kommande året eller två åren. Sedan är det så att spelutveckling är inte någon superexakt vetenskap men nu känner jag att vi har väldigt bra kontroll på de projekt som vi har. Vi vet ungefär var de står, vi vet ungefär vad som behöver göras för att få klart dem”, säger Fredrik Wester i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt."

Hän toisaalta huomautti, ettei pelikehitys ole “eksaktia tiedettä”. Nuohan on monimutkaisia projekteja ja PA2:ssa on ollutkin jotain teknistä häikkää jo tovin.

Postauksesta:

*Why is it taking time to fix the game?
Prison Architect is a game with deep systems that all interact with each other, and this is also something we want to bring with us into the sequel, Prison Architect 2. Having systems like this in a game also means that a small change in one area will also affect one or more other areas, which we then also need to apply fixes to. Improving the performance has proven to be a task that will take time ."

Näistä asianhaaroista huolimatta on tuo uutinen taas vähän märkää rättiä naamaan, vaikkakaan ei taas ehkäpä ihan yllätys olekaan. PA2 ja Bloodlines 2 on liputettu sijoittajapiireissä jo pitkään epävarmoiksi tapauksiksi.

Lisäys. Tässä on Steamchartseista kaappaus Cities Skylines kakkosen pelaajamääristä. Tosiaan pientä orastavaa elpymistä näkyvissä kuukausitason pelaajissa.

6 tykkäystä

Uutta “shorttivideota” ulos :smiley:

5 tykkäystä

:smiley: Aikalailla perus peliskenen vihaisten miesten kaulapartaista lätinää ilman mitään uutta.

Ei ole mikään uutinen, että PA2 on vaikeuksissa ja Bloodlines 2 on kiipelissä. Pelaajia saattaa ärsyttää DLC:t ja hinnoittelu, mutta valitus tullee pieniääniseltä joukolta sillä myynnin kehitys ydinpeleissä puhuu muuta.

Pelikehitys on todella kompleksista, kuin rakentaisi monta Olkiluoto 3:sta samaan aikaan. Rapatessa roiskuu, ja viime vuosina on roiskunut vähän enemmän. Samalla Paradoxinin on monesta eri studiosta koostuva kokonaisuus. Yhden osan ongelmat eivät välttämättä koske toisen osan kehitystä.

Plus, sijoittajalle ratkaisee paljon mitä on jo kurssissa. Argumentoisin, että nämä pelikehitysongelmat mainituissa peleissä ovat jo aikalailla markkinalla tiedossa.

12 tykkäystä

Stellarikseen taas yksi mini-DLC lisää, mutta se ei ollut se mielenkiintoinen osuus.

Cosmic Storms is developed in collaboration with Behaviour Interactive

Aiemmin kaikki Stellariksen DLC:t on tehty PDX Development Studiolla mutta nyt näyttäisi olevan että ollaan (ainakin jossain määrin) otettu alihankintaa mukaan. Mikä tarkoittaa että ruotsin resursseja on siirretty johonkin toiseen projektiin.

Behaviour Interactive on aiemmin ollut mukana porttaamassa Stellarista konsoleille jos en väärin muista?

Edit:
https://x.com/Behaviour/status/1783122469798219995?t=faZ0u3O1ch0Ffs11TdtdqQ&s=19

Onhan Behaviour ilmoittanut tämän jo kesän alussa.

4 tykkäystä

Tälläinen kattava läpikäynti / analyysi tuli vastaan niin pistetään talteen!

This deep dive is a collaboration between [Learning To Grow (Learning To Grow | Substack) & The Outsiders’ Corner. A former Swedish wonder-child now trades at a 5-year low of 139 SEK (-39% YTD). We hope this writeup will help dissect whether the stock response is warranted and whether the company may be attractively priced for potential long-term owners.

4 tykkäystä