Edit: tämä kommenttina käyttäjä Jimmybob viestiin.
Se on tosiasia, että Concordin tekijät ja itse peli joutuivat uuskonservatiivien ja someoikeistoaktiiviöyhöttäjien hampaisiin, koska ne saivat otsaansa leiman “woke”.
Mikä merkitys tällaisella kulttuurisotamaalittamisella oli Concorden myynnille? Kulttuurisodat laajemminkin osana peliteollisuutta ja pelaajayhteisöä? Nämä ovat mielestäni aiheita, joita kannattaa ehdottomasti pohtia tälläkin palstalla, onhan niillä mahdollisesti myös taloudellisia seurauksia yhtiöille.
Sen sijaan viestisi on ongelmallinen, koska otat riittävän selvästi rivien välistä kantaa siihen, kumpi osapuoli on mielestäsi oikeassa tässä kulttuurisodassa. Myös käyttämäsi lähde on valinnut aiheessa puolensa.
Miesvihamielinen? Vai ehkäpä uuskonservatiivien ja vähän laitaoikeistokin kampanja vähänkin wokeksi koettua vastaan? Ihanaa, tätä me juuri haluamme lisää: amerikkalaiset kulttuurisodat osaksi Inderesinkin palstakeskusteluja.
Jos haluat, niin voin kyllä lähteä tähän mukaan ja argumentoida asiaa sitä toista puolta ymmärtävien näkökulmasta. Mutta itse olen sitä mieltä, että Inderesin sijoitusfoorumit on väärä areena näille keskusteluille.
Ymmärrän kyllä, että Concord-pelin kohtalo on erittäin tärkeä aihe uuskonservatiiveille: jos ilmiön ympärillä tapahtuneella öyhöttämisellä ja maalittamisella on todella onnistuttu merkittävästi vaikuttamaan pelimyyntiin laskevasti, niin voittohan se tälle puolelle on. Tai sekin kyllä riittää, että ihmiset saadaan uskomaan, että sillä oli suuri merkitys pelimyyntiin. Ja mikä ehkäpä parasta, saadaan peliyhtiöille varoittava esimerkki: jos olette wokeksi koettu, raatelemme teidät ja tuhoamme pelimyyntinne. Siksi uuskonservatiivien kannattaa vähintäänkin liioitella asian merkitystä: koska Concord oli woke, se joutui (hehe) koko peliyhteisön vihanpidon kohteeksi, minkä seurauksena pelimyynti floppasi.
Suosittelen tekemään nettihakuja aiheeseen liittyen. Entäpä jos Concord floppasi sen takia, että se oli monen pelaajan mielestä yksinkertaisesti huono peli? Ehkäpä moni pelaaja on alkanut jo kyllästyä live service -mallilla toimiviin PvP-peleihin?
Oma mielipiteeni: minusta meidän ei kannata täällä sijoitusfoorumeilla ryhtyä ottamaan vihjailevastikaan kantaa, kumpi osapuoli on kulttuurisodiksi koetuissa asioissa oikeassa.