Plug Power ($PLUG)

https://ow.ly/8Xyn50VtRoF

Material handling tilauksia Euroopasta. Samalle toimijalle 2 eri varastoon kalusto. Toyota toimittaa trukit, jotka ovat polttokennojen kanssa yhteensopivia. Muut kilut ja kalut sekä vety tulee Plugilta. Toiseen varastoon tulee 48 trukkia ja toiseen 67. Huomion arvoista on se, että vety trukit ovat alkaneet käymään kauppaa noissa pienemmissä varastoissa, kokoluokkaa 50 trukkia. Nämä on kylmävarastoja, joten vetytrukit sopivat sinne kuin nenä päähän. Odotan lisäkauppoja tältä sektorilta.

10 tykkäystä

Aika toivottomalta tämän pörssitaival alkaa näyttämään, euron raja lähenee ja käänteinen splitti tulossa seuraavaksi, Nasdaqissa pysyäkseen? Ei taida paljon muutamat trukkitoimitukset tilannetta muuttaa? Koko ajan vain valuu alemmas ja alemmas… Aika haastavaa nähdä tämän yhtiön kannalta mitään positiivista, ainakaan lähitulevaisuuteen (jos tulee välttämään konkurssin)

6 tykkäystä

Saa nähdä mistä meinaa rahoituksen saada suomen hankkeille, no eiköhän Suomi ole mukana ottamassa vastuita ja EU:n kautta varmaan jotain rahoitusta tulee.

Itse en usko kyllä usko että suomeen tulee yhtään mitään vetylaitosta ja jos tulisi niin suurin rahoittaja olisi Suomi itse.

Onhan täällä jo vetylaitos, ja lisää on tulossa.

5 tykkäystä

Toki olisi pitänyt olla tarkempi ja sanoa ison mittakaavan laitoksia, itse en pidä tuollaista “container unit” laitosta kovin kannattavana ja tuosta 70 miljoonasta 26 miljoonaa valtiolta eli noin 37%

Ja monta kertaa todetaan että kaupallisesti vihreä vety ei ole kannattavaa. Tuskin Plug power vaatii yhtään vähempää valtion tukea kuin näissä pienissä projekteissa

Tällä hetkellä ei varmaan kukaan tiedä mikä on kaupallisesti järkevää tulevaisuudessa, mutta voisiko olla että vetytalous lähtee jylläämään valtioissa joissa ei vaihtoehtoa ole? Tullit joka suunnalta niin alkaa se vedyn käyttö kiinnostamaan. Tuulta ja aurinkoa ei edes Trump voi viedä pois ja suotuisissa olosuhteissa saadaan energiaa vähintään varastoitua vetyyn ja käytettyä parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Sellaista pohdintaa olut tuopin ääreltä.

10 tykkäystä

Tuossa käytin LCOH laskuri millä näkee vedyn hinnan ja jos rahoitus 1% korolla,CAPEX ja OPEX kulut nykytasolla ja sähkön hinta 0(1€ per MWh) niin vedyn hinta noin 2€ per KG. Ottaen huomioon että laivaliikenteeseen nyt myydään LNG noin 0,85€ per KG niin aika paljon saa vielä vihreä vetyteollisuus kasvaa että hinnat edes lähelle LNG hintaa.

Vedyssä on kuitenkin n. 2.5 x enempi energiaa / kg.

Vety: 120-142MJ/kg
LNG: 50-55 MJ/kg

Näinpä vety 2€/kg hinnalla olisi n. 6% halvempaa kuin LNG.

PS. Luotto Plugin nykyiseen johtoon ei ole kovin vahva

3 tykkäystä

Pari viikkoa sitten Motely Foolissa It's Been 25 Years Since Plug Power Stock Set Its All-Time High. Here's 1 Reason to Buy Today. | The Motley Fool

2 tykkäystä

Kiitos tuosta selvennyksestä, itse en ajatellut noin pitkälle kun vain nopeasti katsoin hintaa.

Jos laittaa sähkön hinnan 20€ per MWh niin sitten vedyn hinta nousee jo 3,45€ per KG eli sitten onkin taas jo aika iso ero.

Lopputulema on se että jos ei saa ilmaista sähköä niin ei vihreästä vedystä saa kovin kilpailukykyistä.

1 tykkäys