Pörssin liikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Varmasti moni on myynytkin paniikissa, voi se silti olla oikea ratkaisu, jos osaa ajoittaa paluun markkinoille. Moni on myynyt aiemmin, esim. jo 2014-2018 välissä ja jäänyt noususta ulos. Jos ajoittaminen olisi helppoa, niin kaikki tekisi sitä menestyksekkäästi.

Jos osakkeet näyttäisivät halvalta riskiin nähden silloin indeksit nousisivat. Se on paradoksi, että osaketta voisi ostaa halvalla kun tulevaisuus vaikuttaa turvatulta. Nyt monet osakkeet ovat jo vähintään varsin edullisia pitkäön salkkuun mutta paniikin yltyessä vielä on runsaasti varaa lasketella kohti verisiä hintoja. Kriisi taitaa valitettavasti olla vielä aika nuori.

4 tykkäystä

Täytyy pitää sormet ristissä että pankit pysyy pystyssä, ettei vaan syty uusia tulipaloja.

Ystävääni siteeraten: markkina on arvaamaton ja epärationaalinen. :wink:

Se, mikä itse ihmetyttää, onko kaikki oikeasti osannut myydä oikeaan aikaan ja istuvat nyt sen muhkean käteiskassan päällä? Tähän haluan kyllä itse tähdätä, kun viimeiset 20 vuotta ollaan menty buy and hold strategialla osinko-osakkeilla, erittäin pitkällä tähtäimellä (mainittakoot, että salkut ovat tulleet “perintönä” ja nyt viimeisen puolen vuoden aikana vasta omaan hallintaani, oman opettelun alle). Onko buy and hold stategia ihan surkea? Salkkuni on nähnyt monta pudotusta ja nousua elämänsä aikana, hengissä vielä on :smiley:

Edelleen kaikki kiinni osakkeissa, eiköhän ne sieltä ylös tule, ajallaan. Mitään ei ole menettänyt/voittanut, jos ei ole myynyt. Päässä soi vaan tämä hauska rallatus:

13 tykkäystä

Hyvin perusteltu! Pitkäjänteisenä säästäjänä toivon vain, että sitten seuraavassa laskumarkkinassa omat euromääräiset turpaanotot olisivat huomattavasti tätä laskumarkkinaa isommat.

1 tykkäys

Ei ole kristallipalloa, mutta edelleen odottelisin Espanjan, Ranskan, Saksan ja Yhdysvaltojen suurempia lockdowneja ennen ostohousujen jalkaan laittamista.

3 tykkäystä

Olen havaitsevani sellaista biasia, että omista positioista huudellaan kovempaa niiden osumisen mukaan. Se on tietysti ihan ymmärrettävääkin. Kun meitä on täällä tuhansia kirjoittajia, löytyy joka markkinatilanteesta ne muutama nappiosujaa. Muut ovat hiljempaa.

Siten tämä voi olla hieman hämmentävä ympäristö tällä hetkellä varsinkin aloittelevalle kaverille, jota kaikki kehotti holdaamaan hyviä firmoja kuukausi sitten (minä mukaanlukien, ja kehotan edelleen). “Miten kaikki muut ovat nyt tuhdisti voitolla kiitos tyhjästä ilmestyneiden shorttien, paitsi minä?”, aloittelija saattaa miettiä.

Tämän mölinän takia oma sijoitusstrategia korostuu. Täällä on tuhansia eri tyylejä, mikä on tosi hienoa. Mutta pitää aina miettiä, mikä sopii itselleen ja mikä ei.

61 tykkäystä

Huomenta tänne!

image

taitaa aasiassa meno kuitenkin vähän rauhoiuttua :slight_smile: Nikkei vain -3.75%

5 tykkäystä

Tuo on uusi nollapäivä. ;D

11 tykkäystä

Tulisko pieni pomppu tänään niin hyvällä itseriittoisella omallatunnolla heittäis loputkin laitaan. Eilen melkoinen pudotus, niin jouset on ehkä pohjanneet.

Jaha, heti pomppas, miksi näin jyrkkään?

Futuuripomppuja on nähty jokunen aiemminkin. Sitten kun DAX aukeaa niin pomppu on kadonnut jonnekkin. Tosin jokunen on kantanut jopa päiviä.

Mutta on ihan realismia että taas nähdään vastapomppu - eilinen rytinä oli niin kova. Jos tultiin -10% niin +5% tänään / viikonlopun yli olisi melkeinpä tervettä. Mutta ei ole mitään takeita ollaanko nähty pohja vai ei - itse virussoppa on vasta päässyt lähtötelineistä irti esim. Saksassa ja USAssa.

6 tykkäystä

Itse taidan siirtyä jo ostelemaan osakkeita, mutta toistaiseksi ilman vipua.

2 tykkäystä

Nikkei droppaa syvemmälle

image

edit:

image

edit2:

Olisikohan huhtikuussa parhaat ostopaikat… Tuleekos maaliskuun kuluttajaluottamusta (USA) kuvaavat numerot heti huhtikuun alussa? Tässä nimittäin pari viikkoa kerkee paska levitä ja luottamus laskea… Samoiten huhtikuussa saataneen ensimmäistä Q1-dataa

edit3:

image

viruksen ominaisuudet puoltavat sitä, että leviää laajemmalle

3 tykkäystä

Nyt ymmärrän vessapaperin hamstrauksen

23 tykkäystä

Isompaa kuvaa koko romahduksesta tähän mennessä. 4h kynttilöillä SP500 futuureista. Pomppuja on ollut - jopa ihan kunnollisia. Mikään syöksy ei poraa kellariin yhtenä putkena.

Tosin viime päivinä luisu on jyrkentynyt ja jos tänään jotain pomppua nähdään, se voi olla myös hyvin vaimea. Tai sitten tulee Jenkkien hallinnolta ja EUn finanssiminstereiltä isolla kädellä jelppiä kusessa oleville firmoille ja otetaan isompi pomppu. SP500 2600 kolkuttelu päiväksi tai pariksi voi ihan hyvin tapahtua. Kristallipallo sumea ja silleen.

Eilisen volyymipiikki on kyllä huomattava - Mr. Margin Call todennäköisesti on ollut kuvioissa.

Tästä myös näkee riskit kun lähtee “ajoissa” täyttämään salkkua. Ostin siivut Remedyä ja QT:ta kun SP500 oli tuon ekan kaksoispompun keskikohdalla. Ja hetken näytti ihan kivalta. Nyt? TURSKAA. Positiivisena voin ylpeänä kertoa olevani pitkäjänteinen holdaaja pitkälle tulevaisuuteen (85% käteispainolla) :sweat_smile:

15 tykkäystä

Kiitos. Laita näitä kuvia lisää jatkossakin, nämä auttavat hahmottamaan laskua…

4 tykkäystä

Bitcoin näyttää pudonneen eilen yli 30%. Kyl se näyttää käteinen olevan ainoa turvasatama tällä hetkellä

Bitkoinin ja Kullan dyykki viittaisi Mr. Margin Calliin markkina-ajurina - kaikkea myydään surutta kun on pakko.

2 tykkäystä

Jaaha. Shorttausbanneja pukkaa.

5 tykkäystä