Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Eikö tää pulju ollut konkurssikypsä jo pitempään?

Helikopterirahaa alkaa ilmestymään.

Vähän näyttäisi nyt DAX siihen suuntaan että vaikka avattiin selvästi vihreänä niin ei pitäisi tuo taso vaan pompusta pistetään lappua laitaan. LIikkeet tosin vielä varsin maltillisia aiempiin päiviin nähden.

Koto-osakkeita treidaajat voivat katsoa avauksen vs. eilisen closen välistä eroa että “jee reippaasti vihreällä” mutta tämä ei taaskaan kerro koko kuvaa vaan liikkeen suunta on paljon tärkeämpää - markkinapäivien välillä on pompsahdettu ylöspäin mutta nyt näyttää vahvasti siltä että heti kun markkina avasi, vaikka ylempää, lasketaan taas…

Oma pieni vipuhärkä meni lihoiksi jo vartti sitten pienellä voitolla. Seurailen katsomosta tällä hetkellä.

Hmm, SP500 futuurit myös yhtäkkiä heräsivät limit upista eloon, eli siellä ei olla enää +5% katossa kiinni.

Eräällä tavalla tämä olisi jopa tervettä jos heilunta vähän rauhoittuisi. Jos eilen tultiin -12% ja tänään olisi +10% niin riski on että huomenna oltaisiin taas -12% tms naurettavaa.

4 tykkäystä

Tuon takia pääosin taas painutaankin, jenkkien futujen perässä tänäänkin.

DAX ei uskaltanut lähteä nousuun kun ei ollut SP500 futujen tukijalkaa seurata ja sitten karhut ottivat kentän haltuun ja SP500 dyykki tuon limitin alle sitten kiihdytti efektiä.

Jospa uutiset alkaisi nyt ohjaamaan pörssejä. Kuitenkin usa ja kaikki Euroopan maat tehneet rajoitustoimia ja antaneet hyvin samanlaisen arvion viruksen kestosta.

Joo, olen huomannut, että jos ei oikeen osaa treidata, niin nyt ei ehkä ole hyvä hetki kuitenkaan harjoitella. On meinaan muutama kerta jo käyny, että olen ostanu aamulla kalliimmalla ja vähän ajan kuluttua myyny halvemmalla. No olen ollu sen verran varovainen, että olen laittanut tiukan stop lossin (liukuva -1% aktivointi ja -0,5% siitä myynti) ja näin tullut vain muutama kymppi tappiota kerralla. Tiukan stop lossin huono puoli on se, kun kurssit välillä sahaa sen verran, että sitten putookin seuraavasta noususta. Aiemmin, kun aamulla kaikki vihersi, niin tarkoitti nousupäivää, mutta ei tässä uudessa tilanteessa. Ei auta, kuin odotella vielä varmempia ostopaikkoja.

2 tykkäystä

VR käynnistää yhteistoimintaneuvottelut koko henkilöstön lomauttamiseksi.

VR:n tiedotteen mukaan lomautukset suunnitellaan toteutettaviksi vaiheittain kuluvan vuoden aikana. Henkilökohtaiset lomautukset kestäisivät korkeintaan 90 vuorokautta.

1 tykkäys

Ilmeisesti näin oli, kun kuuntelin uutisia radiosta tarkemmin. Sanovat, että päätös olisi tehty ilman korona-tilannettakin.

Itselle tuli vaan ihan maailmanlopun tunnelmat kun näin tämän uutisen. Ja huoli mistä näille ihmisille löytyy uusi työpaikka ja miten lainat / vuokrat maksetaan :disappointed_relieved:
@kelkka

Oivoi… SP500 futut painaa läpi vähän kaikesta ja nyt kyllä kolisee taas vahvasti… vielä on vähän matkaa eilisiin kauhulukuihin mutta tämä yön futuuripomppu on kyllä historiaa tällä menolla. Se siitä vihreästä päivästä.

Olin liian optimisti aamulla. Olisi pitänyt vaan latoa uutta shorttia koukkuun kun longin heitin pihalle :bear:

Edit: Huh, joku pohja löytyi vielä eilistä ylempää mutta selvästi volatiliteetti ei ole kadonnut mihinkään.

“Koronan myötä esiin on noussut yhteistoimintalain poikkeustilanteisiin tarkoitettu pykälä, jonka perusteella lomautukset voidaan toteuttaa siirtymällä suoraan lomautusilmoitusaikaan, niin että yhteistoimintaneuvotteluja käydään rinnakkain samaan aikaan. Näin prosessi nopeutuu ja palkanmaksuvelvollisuus lyhenee viidestä viikosta kahteen viikkoon.”

Pahimmaksi näkisin itse tilanteen Yhdysvalloissa jossa monet pätkäsopimuksilla töissä ja palkanmaksu loppuu seinään.

EDIT: EK on aloittanut säännönmukaisten korona-yrityskyselyiden teon. Tänään julkaistuun ensimmäiseen kyselyyn vastasi yli 780 yrittäjää ja yritysjohtajaa 12.-16. maaliskuuta, jolloin vastaajat eivät olleet vielä tietoisia hallituksen valmiuslakiesityksestä.

Yrityksistä 40 prosenttia pitää koronaviruksen seurauksena syntyviä lomautuksia tai irtisanomisia todennäköisinä. Toisaalta 43 prosenttia yrityksistä pitää niitä vielä epätodennäköisinä.

1 tykkäys

Ihan vähän harmittaa, että sen verran kiireinen aamupäivä ettei ehtinyt positioita availla vaikka omakin analyysi oli että DAXiin tulee gap fill päivän aikana.

No onneksi hypoteettiset menetetyt tuotot ovat tarpeeksi imaginäärisiä ettei niistä jaksa hirveästi pettyä… aina voi hakea uutta paikkaa seuraavasta liikkeestä.

Opettelen tässä sertien käyttöä, nopea kokeilu dax bulliin heti avaukseen, myin oitis ja ostin bear dax x10, pienillä pelataan ja opetellaan…hypnoottisia noi kurssien vilkkuvat vihreät/punaiset valot…

Avauksen nurkilta ostettu x10 beari on tällä hetkellä kyllä varmaan mukavasti vihreän värinen. Seuraava osa on sitten se “milloin pitää myydä pois…” - joka pomppu on potentiaalinen IIK nyt se kääntyi ja jos jahkailee liian kauan kun härät herää niin jää saalista pöydälle.

Joo onneks on vapaapäivä, tää vaatii kyllä jatkuvaa seurantaa… No ei puhuta mun kohdalla isoista rahoista, koitan opetella.
Edit: Myin +22% kohdalla.

1 tykkäys

Koronaviruksen johdosta ja @OldFekin raporttien IIK (Italia, Iran, Korea) johdosta näen IIK:in kahta kauheampana, ehkä normaalin iik:n potenssiin 2. :smiley:

Ostin eilen iltapäivällä DAX bearia sillä ajatuksella että pidetään tarvitteassa yön yli jos ei laske merkittävästi. Nyt pompun huipulta ostin vähän lisää. Käsi hakee jo vähän myyntinappia, mutta pitää odotella kuopan pohjaa.

Kaikilla toki oma strategiansa, mutta itse pitelen shortteja asenteella “tappiolla en myy” jos ei olla tultu yli 10% ylöspäin. Pitempiaikainen trendi on kuitenkin alaspäin ja aina tulee seuraava päivä. Sertifikaatteja voi mielestäni huoletta pitää yönkin yli, en ainakaan omissa empirisissä tutkimuksissa ole huomannut merkittäviä haittavaikutuksia. Kyllähän sieltä arvoa katoaa, mutta heilahtelut ovat niin isoja että pienet epäideaalisuudet uppoavat kohinaan.

Edit: välipomppu vai nousutrendi, kas siinäpä pulma.

Edit2: shortti kiinni, ~ +20%. Loppulaskut jätetään tipiksi, ei jaksa enää päivystää

2 tykkäystä

Mää olen eilen ja tänään ostellut aloituspositioita, 75% cash tilanne nyt…vaikea sanoa mihin suuntaan tästä

Tänään pieni satsi NoHo

Vaikeinta tässä on hahmottaa, miten pitkälle ajalle tuo osto-ohjelma pitäisi virittää

5 tykkäystä

IMHO talous on melko varmasti enemmän kuralla kun toistaiseksi ymmärretään. Näin voimakas käsijarrusta vetäisy ei voi jäädä pieneksi kuopaksi.

4 tykkäystä