Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Eikä päivätasolla treidatessa välttämättä ollenkaan paha tilanne - tänään jopa odotan tässä vaiheessa että hesa sulkee ylempänä, enemmän pelkään kantaako mahdollinen pomppu ensi viikolle asti. Paljon on rahaa sivussa ryskymisen jälkeen ja moni suorastaan hamuaa ostonapille heti kun on mitään merkkejä…

Olen otettu @Kelpieracer että kartta jäi mieleen! :smiley: Oon sijainnista samaa mieltä, ja muutoinkin samansuuntaisesti miettinyt tulevia askelmerkkejä :+1: Aistit herkkinä eteenpäin…

1 tykkäys

Näytti olevanki tuo mun pikkulongi kommentti tuolla ylempänä 13h sitte. Ja juu, täysin samaa mieltä. Näinä aikoina tuo vlopun yli meno on melko riskiä toimintaa. Mikä saattaa aiheuttaa vielä loppupäivälle aikamoista heiluntaa ku karhut pelkää shorttiensa puolesta ja bullit longiensa puolesta :smiley:

Että ihan talouden superpäivää?

Eihän se käänne nyt vielä putkahda, ja pahimmat uutiset ovat kuitenkin edessäpäin vielä. Tässä haisee liikaa toivo, eikä toivoa voi syödä. Epätoivoa voi.

Ajattelen hyvin samalla tavoin, Omat oddsit finanssikriisille olivat aiemmin 25% vs 75% että ei. Nyt alkaa näyttää entistä vähemmän todennäköiseltä.

Se tarkoittaa, että optimaalinen panos on yhä vahvasti all-in, kunhan nousu taittuu vähän. En halua ostaa mitään toivopreemiota kuitenkaan, pelkkiä halpoja osakkeita.

5 tykkäystä

Tiedotustilaisuus tl:dr: Taikaseinästä rahaa!

Ei voi muuta kuuin ihmetellä nykymaailman menoa. Tästähän tulee joku uusi finanssikriisi 2 vuoden sisään kun kaikki ovat veloissa.

En odota ainakaan itse että käänne on tapahtunut. Odotan tosin että suurin kurssilasku on takana (mikäli ei ajauduta merkittävään finanssikriisiin, mitä en usko–>pidän toki mahdollisena, mutta en todennäköisimpänä).

Tästä samaa mieltä. Voi poikia finanssikriisin kyllä hieman myöhemmin. Ja inflaatio saattaa oikeasti nostaa päätään pitkän kaulan nokassa jos/kun ralli alkaa.

Mutta kutittelis vähän hiivatisti ottaa viikonlopuksi öljystä pikku shortti… Mutta koska ja koska ja koska ja siksi… niin jää luultavasti ostamatta…


Koottuna Suomen toimet talouden laskua vastaan.

10 tykkäystä

Kriisi peruttu?

1 tykkäys

Lykkäykset pitää maksaa kuitenkin, eli toimet ovat 10,5mrd…eiku finnveran valtuudet olivat jo aiemmin 2mrd, eli hallituksen toimet ovat 9,5mrd joista kommunisti on käynyt valtion työntekijöiden taskulla eläkerahastosta 1mrd verran…eli 8,5mrd yhteisiä varoja ja lisäksi 1mrd valtion työntekijöiden rahoja = 9,5mrd

Edit: Huomioiden että eläkerahaston arvo on laskenut merkittävästi ja nyt kun osakkeet on halpoja niin niitä myydään, jolloin eläkkeitään maksaneet saavat vielä vivutettua tappiot.

Kyllä. Kukaan ei enää matkusta, käy ravintoloissa tai elokuvissa, kaikki urheilu ja sosiaaliset tapahtumat on peruttu x ajaksi ym, ym… Vaikuttaa tosiaan siltä että nousu on alkanut.

Vakavasti sanoen tuntuisi että nyt on vasta saatu pulppuava reisivaltimo kiristyssiteellä hetkeksi tyrehdytettyä mutta vaatii kyllä hiukan tehohoitoa että voidaan sanoa että tilanne on vakautettu.

5 tykkäystä

Ensiviikolla lomautus- ja irtisanomisaalto. Hallitus helpotti lomautus- ja irtisanomiskriteereitä ja aikoja.

(Mm. koeajalla voi irtisanoa tuotannollisista syistä). Monessa yksityisessä firmassa pitkät koeajat ja lyhyet sopimukset.

E:

klo 11:29: Lyhennetään työsopimuslain mukaista 14 päivän lomautusilmoitusaikaa 5 päivään.

klo 11:26: Määräaikaiset työntekijät saa lomauttaa.

Lomautusoikeus koskemaan myös määräaikaisia työsopimuksia

Laajennetaan lomautusoikeus koskemaan myös määräaikaisia työsopimuksia
samassa laajuudessa kuin se koskee toistaiseksi voimassa olevia työsopimuksia.

Lomautustilanteessa työntekijällä tulee olla oikeus työttömyysturvaan sekä oikeus purkaa työsopimus määräaikaisuudesta huolimatta.

Työsuhteen saa jatkossa purkaa koeajalla myös tuotannollisin ja taloudellisin perustein. Takaisinottovelvoite pitenee yhdeksään kuukauteen.

1 tykkäys

Totta puhut. Sysäsin koko markkinan hieman laiskasti samaan laatikkoon. Meillä on toki hieman vastaavia nousijoita pörssissä, joista on syöty lähinnä viimeisen puolen vuoden tuotot

Aika tuhnu on hallituksen pelikirja tähän… Ei vakuuta vielä tällaisena, lisää tarvittaisiin…

1 tykkäys

Hienoa, että isoja päätöksiä tehdään, mutta mielestäni analogia on hyvä. Tämä kaikki tuki ja helikopterirahat ja muuthan on vain pelkkää tekohengitystä (=potilas ei kuole), jota en ainakaan itse epäillyt hetkeäkään ettei tehtäisi. Ongelma on siinä että tätä pitäisi pystyä jatkamaan nyt niin kauan kuin virus täällä joukossamme möyrii, koska niin kauan kuin näin on, palvelut ei lähde pyörimään ja ihmiset kuluttamaan. Tätä tulevat vielä pahentamaan nuo lomautukset ja irtisanomiset. Näillä taloustoimilla selvitään varmaan pari kuukautta, mutta entä sitten. Pitää kuitenkin muistaa että tämän ensimmäisenkin aallon tartuntahuippua Suomessa ennustetaan vasta toukokuun puoleen väliin eli 2 kk päähän. Siitä sitten pari kuukautta niin ollaan vasta samassa tilanteessa kuin nyt (jos kaikki menee hienosti).

Toisin sanoen, ongelma ei raloustoimenpiteillä ratkea, mutta oireita voidaan väliaikaisesti lääkitä. Eli sormet ristissä kannattaa toivoa nyt sitä nopeaa jackpottia hoito-/rokoterintamalta, jos kestää sen 18kk mitä on puhuttu niin sitten ollaan syvässä suossa.

Mä olen tän kartan mukaisesti edelleen varsin short-asemissa, usko on luja, ja tämän kartan katsominen pitää tiellä, eikä sorru panikoimaan.

1 tykkäys

Itse näkisin isompien yritysten kannalta tämän niin että kannattaa vain lyödä investoinnit/kehitys toistaiseksi jäihin kokonaan, lomauttaa ja irtisanoa ihmisiä isolla kädellä.

Pitää kannattavat toiminnot käynnissä (esim. teollisuudessa kannattavimmat linjat/tuotteet). Pitää näiden työntekijät.

Niin ja kyllähän ne Finnverankin takaamat lainat pitää maksaa.

Kuitenkin ihan hyvä paketti mun mielestä yrittäjän näkökulmasta. Jos kriisi kestää pari kuukautta niin muuten elinvoimainen bisnes pidetään kyllä näiden avulla tuon ajan yli pystyssä jos nyt on likviditeetin kanssa haasteita. Tappioita tämä ei kyllä poista/kata eli lisää kyllä yrityksien velkaantumista mutta ehkä kansantaloudellisesti otan ehkä tuon velan kuitenkin yrityksille kuin valtion taikakassasta.

Valtion työntekijöliden eläkekassan kuppaaminen ei ole hyvä juttu jos menee noin kuin sanoit.

50 miljardin face value hyväksymällä tämä tukipaketti riittää teoriassa pitämään talouden “normaalitasolla” n. kolmeksi tai ehkä kahdeksi ja puoleksi kuukautta tilanteessa, jossa Suomen BKT on koko sen ajan tasan 0.

Siitä voi sitten venyjä etsiä laskeskelemalla, että jos Suomi ei olekaan 100% seis ja jos tukipaketin ei tarvitsekaan ylläpitää kuin vaikka 70% tehoja.

Jos me tällä hetkellä uskomme noin 6kk mittaiseen kriisiin, nämä huomioiden tämä on aika lailla oikean kokoluokan paketti. Tietysti sillä oletuksella, että se on netto 50 miljardia, eikä mitään laskennallista kikkailua.

No se on kyllä sitten asia erikseen, valitettavasti.

5 tykkäystä