Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Muistaakseni 15 x :wink:

1 tykkäys

kiitos! antaa tukea omalle 10 x -suunnitelmalle. :blush:

1 tykkäys

Suhteutettuna siihen, millä summalla aikoo johdannaista ostaa. Vivutetun “arvon” voi miettiä esimerkiksi salkun markkina-arvoa vastaavaksi. Jos esimerkiksi on 10 k salkku, niin voisin ostaa tonnilla kymmenenkertaisesti, tai viidellä tuhannella kaksinkertaisesti vivutettua minifutuuria, jonka muutos sitten suojaisi karkeasti salkun. Isommat vivut ovat kalliimpia suuremman spreadin muodossa, joten jos käteistä on niin ehkä parempi käyttää isompaa pääomaa ja pienempää tuotteen vipua.

Toinen vaihtoehto johdannaispotin koon miettimiseen on sen kautta, kuinka paljon olet valmis häviämään rahaa johdannaisella ja kuinka kauas asetat stop loss-rajan, jos kurssit nousevat. Esimerkiksi 2 % stop lossilla ja vaikka 100 € tappiolla ostettavan position koko olisi 100€/0,02 = 5 000 €. Tuolloin voisi ostaa vaikka tonnilla x 5.

1 tykkäys

kiitos, yritän sisäistää ja laskea! en aiemmin oivaltanut kunnolla, että on useampia lähestymistapoja!

1 tykkäys

Ei kai vipukertoimella ole niin suurta väliä, jos on tarkoitus ottaa esim. maks 1-5% tappiot shortilla? Kunhan on sen verran pieni kerroin että toimeksiannot on esim. nordnetissä ainakin 100e, jottei mene kaupankäyntikuluja.

hyvä pointti tämäkin! Nordnet ei ole välittäjäni, mutta “säännön” luulisi pätevän pankkeihinkin.

Nordnetillä ainakin oon huomannu että korkeimmalla vivulla on usein spread suhteessa pienempi.

Esim 1000€ 5x vivulla 1% spreadilla tarkoittaa 5000€ positiota kohde-etuuteen ja 10€ spread-kustannusta.

500€ 10x vivulla 1,5% spread tarkoittaa myös 5000€ positiota, mutta spread-kustannus on vain 7,5€


Toki jos pitää positiota pidempään (esim. viikkoja) myös tuotteesta veloitettava kustannus alkaa vaikuttaa.

2 tykkäystä

Kuule nauru pois, sori vaan, vaikka se pidentääkin ikää. Kyllä toden totta nuo syöpäkuolleisuusluvut ovat päivälukuja per / Tellus. Ja luku voi olla suurempikin, koska kaikissa maailman kolkissa ei edes tiedetä, mihin joku menehtyi. :neutral_face:

Mitenkähän googlattu coronavirus on nyt jenkeissä?
Viime viikolla taisi olla vasta 25. googlatuin. Onkohan tilanne viikonlopun jäljiltä muuttunut?
Sorry, ei jaksa itse selvittää.

siis täällä on puhuttu, että futuurit alkaisi piirtämään käyrää klo 23, mutta eihän futuurit ole edes avannut.

Taisi olla kiinafutuurit vasta klo 1.00

1 tykkäys

Kiinan futuurit avaa klo 03.00

1 tykkäys

Klo 4 Suomen aikaa… Japanissa pankit tulevat apuun…

4 tykkäystä

S&p minit pikkauplussalla, Nikkei selvemmin vihreällä. Kiinassa ja Koreassa pikkuplussaa.

Yllättävän rennosti otetaan so far.

3 tykkäystä

Vasta lähiviikkoina ja päivinä lännessä alkaa paljastua tilanteen karuus. Silminnähtävästi puutteita on useilla mailla esim testauskapasiteetin kanssa (Ranska, USA, Japani jne) mikä osaltaan pahentaa tilannetta leviämisen kannalta, mutta mahdollisesti antaa hieman turvallisuudentunnetta kansalaisille ja sijoittajille alkuun.

Viruksen aiheuttamat vaikutukset talouteen tulevat vasta viiveellä. H1/2020 tulee olemaan vaikea. Toivottavasti virus laantuisi kesällä…

1 tykkäys

Tänään tuskin pystyn hirveän tarkasti seuraamaan pörssin liikkeitä, mutta näin aamun alkajaisiksi totean että SP500 futuurit ovat kevyesti alempana kuin mitä olivat jenkkipörssin sulkeutuessa perjantaina. Toisaalta trendi on taas kevyesti ylöspäin, mutta pääosin kylkimyyryä. DAX futuuri on hieman ylempänä mutta toisaalta se ei ottanut niin järkyttävää piikkiä ylös jenkkimarkkinoiden viime hetken rallista perjantaina.

Eli juuri nyt futuurimarkkinä näyttää siltä kuin pieni härkälauma yrittäisi hiljalleen hiipiä kohti lähtötelineitä, mutta kaikki katselevat ympärilleen pelonsekaisin tuntein. Ei suuria heilahduksia minnekkään vielä, mutta toisaalta ei myöskään mitään selvää merkkiä minne oltaisiin menossa.

Kello on keski-euroopassa vasta seitsemän aamulla. Kuten monesti olen todennut, mitään kunnon signaalia harvemmin saa ennenkuin ollaan noin puolen tunnin päässä euroopan avauksesta.

Aasian pörssien kevyt nousu viittaa vähän siihen suuntaan että ehkä tänään saadaan pomppua takaisinpäin niinkuin itse vähän ounastelin, mutta uutisvirta viikonloppuna oli sen verran ruma että suoraan sanoen en ole varma edes vielä tämän päivän suunnasta. Niin kauan kuin volatiliteetti-indeksi on näin korkealla, liikkeet voivat olla yllättäviä ja nopeita.

Jokainen tekee omat sijoituspäätöksensä. Itse olen tyytyväinen omiini tähän mennessä ja en ole avauksesta latomassa lappuja kassiin alekorista sillä tilanne on hyvin heikoilla jäillä. En toisaalta ole myöskään pinoamassa hirveää shorttia koska lähtökohtaisesti odotan ainakin jonkinlaista reboundia ja riski keskuspankin korkopyssyn silmille tulemisesta minä hetkenä hyvänsä on myös iso ja siinä voi tulla lyhyessä treidissä nopeasti näpeille. Todennäköisesti itse teen alkuviikon hyvin pieniä ja hyvin lyhyitä pelitreidejä yrittäen lypsää vähän irti senhetkisestä markkinatrendistä ja suurimman osan rahoista annan odotella vielä tilanteen selkiytymistä.

Markkinat juuri nyt: :smiley:

s327kht5q4k41

19 tykkäystä

FED käytännössä vahvisti koronlaskun ja Japanin kollega pisti seinälle pönkkää tueksi. EKP:ssa ollaan myös toimeliaita: mietitään nautitaanko lounasviiniksi pinot noiria vai merlotia.

8 tykkäystä

Jaahas, DAX futuurit pomppasivat yhtäkkiä selvästi kun kello löi yhdeksän. Signaali sille että karhut on määrätty lahdattavaksi?

Edit: Unohtakaa. Heiluu voimalla. Takaisin jo siinä mistä ysiltä lähdettiin ja kääntymässä alaspäin. Ei pysty vielä sanomaan minne mennään paitsi että volatilitettia on.

4 tykkäystä

Nyt on parin aallon verran merkkiä ylöspäin ja avaukseen alle vartti. Avaa vihreäksi tänään on oma varovainen tuomioni, mutta pysyykö koko päivän vihreällä on täysi arvoitus. Liian volatiilia on meno ja silti katson ison kuvan olevan edelleen alaspäin, joten pysyn katsomossa. Koville treidaaja-ässille rahaa tarjolla kumpaankin suuntaan, itse en uskalla.

Edit: Ja sitten futuurit painuivat tolppana ylöspäin…

Edit2: Ja avauksesta tolppana takaisin alas sinne mistä lähdettiin. Heiluu, suunta epävarma.

Ja sitten päivätöihin…

2 tykkäystä

Lukusuositus, jos olet käteisessä niin tänään ei noususta huolimatta kannata mennä all in

3 tykkäystä