Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Soitan komppi kitaraa silloin. Vielä on osto housut pysynyt pois jalasta.

5 tykkäystä
1 tykkäys

Jos tilasojen perusteella katsoo millaisille ihmisille Korona on erityisen vaarallinen niin kyllähän me pulleat, vanhat, diabetesta ja sydänsairauksia sekä lääkkeiden/hoitojen avulla hengissä pysyvät syöpää sairastavat länsimaalaiset olemme eniten ongelmissa. Toki alueilla missä aliravitsemusta, kehno hygienia ja heikko terveydenhuolto tuo omat haasteensa.

1 tykkäys

Monet pörssiyhtiöistä on kuitenkin sellaisia joihin tämä tilanne ei ole vielä vaikuttanut kovin pahasti. Paperikoneet pyörivät edelleen, ruokaa tuotetaan ja pankit hoitavat rahaliikennettä. Suuremmissa vaikeuksissa on monet pienyritykset palvelualoilla.

Jenkeissä on vähän erilainen kulttuuri, siellä ei pidetä yt-neuvotteluita lomautusten järjestämiseksi vaan pomo sanoo ”you are fired” silloin kun tarve vaatii.

1 tykkäys
1 tykkäys

Nasdaq ei kauheesti tykänny tästä. Ei ollutkaan priced in?
Edit. tai no mistä näitä tietää

1 tykkäys

Pence on kyllä kova poika nuoles… kehumaan Trumpia. Helvetin imelää.

1 tykkäys

Pikku päivälongit on nyt pistetty taipaleelle ja vloppu shorttia sepeen sisälle. Ellei jeesus laskeudu keskuuteemme viikonloppuna niin uskon että vloppuna ei saada lääkettä pihalle, kokeiluja on useita mutta nekin pääsääntöisesti on ilmestyneet tällä viikolla (näillä tarkoitan olemassa olevien lääkkeiden tehoa). Vaatinee sen pari viikkoa jo olemassa oleville ja jakelukelpoisillekkin testiaikaa.

2 tykkäystä

Talouden ensishokkia on viimeisten päivien aikana hoidettu erilaisilla elvytyspaketeilla, millä tavalla muut palstalaiset näkevät tulevaisuuden? Varsinkin Jenkkien osalta tilanne mietityttää, julkisuuteen tihkuneet työttömyysuutiset ja tieto siitä että epidemia on vasta räjähdysvaiheessa vaikuttaa huolestuttavalta.

Pusketaanko uusia elvytystoimia tulevaisuudessa markkinoille viikoittain, onko niillä tehoa ja jos on niin kuinka kauan?

Ihan ilman kynsiä ja hampaita mielenkiinnosta kysyn tämän ketjun kirjottajien mielenmaisemaa; odotatteko innolla vai kauhulla ennustamaanne maailmantalouden totaalista romahdusta ja kyykkäystä? Jos odotatte innolla, mikä tässä on teillä insentiivi? Halvalla osakkeita? Tienaaminen shorttaamisen avulla? Vai pidettekö itseänne vaan piinkovina realisteina? Voisi kuvitella, että harva kuitenkaan elää ja työskentelee jotenkin eristyksessä taloustilanteesta ja totaalinen romahdus ja lama lopulta osuu useamman nilkkaan. Työskentelen itse terveydenhuollon alalla, jonka voisi tässä tilanteessa lukea ns. kriittiseksi joten mitä pahemmaksi epidemia menee, sitä enemmän minulla on töitä (ja jos valtiontalous ei mene konkurssiin sitä enemmän tuloja, muita lomautetaan, meiltä peruttiin lomat ja käytännössä kiellettiin poistuminen liian kauas työpaikalta), mutten silti millään muotoa toivo mitään calamitya tai maailmantalouden kyykkäystä.

Tällä palstalla, toisin kuin vaikka Kauppalehdessä lisäksi porukka tuntuu fiksummalta ja sivistyneemmältä, siksi lähinnä mielenkiinnosta kyselen, en siis ketään teistä syyllistä, yritän vaan päästä kanssapalstailijoiden mielenmaisemiin :slight_smile:

26 tykkäystä

Jotkut rakastavat olla oikeassa enemmän kuin maailmaa.

2 tykkäystä

Itse pyrin olemaan realisti. Karhuksi on syytetty ja :teddy_bear:-koplaan kait kuulun, mutta en todellakaan toivo romahdusta, mutta en myöskään halua istua sulavan salkun kanssa pulkkamäessä hymyilevänä optimistina jos perssilmälläkin näkee että nyt kolisee.

11 tykkäystä

Tulee turvallisempi olo kuunnella romahduksen nähneitä markkinoilla. Itse olen tuoreempi tapaus, markkinalla vuodesta 1997, siten myös teknottu on ja finanssikriisikin nähty. Markan kelluttelun alotus ei koskettanut meikäläistä, sen verran pieni olin :slight_smile: Tässä yritän muistella tuntemuksia ja peilailla omaa henkistä tasapainoa finanssikriisiin. Ehkä siksikin tuntuu siltä että uin vastavirtaan kun ostot olen jo alottanut. Kirjotin joskus aikaisemminkin että oli pakko alottaa. Finanssikriisissä en millään tahtonut päästä käteispinosta eroon kun pelotti mennä markkinoille. Nyt kun tunnen oman heikkouden (yhden niistä lisää) niin korjaan edellistä virhettä näin. Saapi nähdä onko virhe. Olen laskenut että kassa riittää tällä ostotahdilla 12kk jos ostan kuukausittain saman määrän. Jos jaan tämän määrän kahdelle kuukaudelle niin 24kk. Teen päätöksen kolmen viikon kuluttua lähdenkö kummalla taktiikalla liikkeelle. Mikään tosin ei sano etteikö tämäkin ole virhe, mutta sitten taas seuraavassa romahduksessa katellaan että mikä meni kahdella edellisellä kerralla vituralleen :smiley: Teknosta en juuri puhu koska kuin ihmeen kaupalla dumppasin salkkuni lähes huipulla kahdessa erässä–>romahdusensikertalaisen tuuria lienee.

Jotenka on mukava kuulla että täällä on vanhoja savinyrkkejä kertomassa näkemyksiään, ei sillä etteikö nuoremmat olisi tässä parempia, vaan siksi että sielun veljeys menneistä romahduksista :wink:

Pahoittelen kappaleen jäsentelemättömyydestä.

8 tykkäystä

John lentää kohta ulos salista

2 tykkäystä

Pidän itseäni realistina. Ei mulla varsinaisesti ole henkilökohtaisia insentiivejä sen tarkemmin. En vaan yksinkertaisesti usko, että tämä ratkeaa pelkillä elvytyspaketeilla.

Olen töissä rahoitussektorilla, enkä pidä omaa työpaikkaani kovin varmana jos kunnolla rytisee. Toki olen valmis tunkemaan rahat pörssiin, jos oma työtilanne yms. sen sallii, mutta se on täysin toissijaista.

1 tykkäys

Täällä itse vitsaillut karhumarkkinoista ym. Puhtaasti huulenheittoa.

Olen todella huolissani siitä mitä eri maissa tapahtuu tällä hetkellä. Ihmisten välinpitämättömyys ja ymmärtämättömyys vaarantaa ihmishenkiä. Todella vaarallista leikkiä ja kuolemiin liittyvät uutiset aiheuttavat kyllä suunnatonta mielipahaa.

Ihmishenget ratkaisee. Mun tai kenenkään muun rahat ja sijoitukset on ihan yhdentekeviä sen rinnalla

22 tykkäystä

:smiley:

Voin myös samaistua @Aston_Livingstone n kommenttiin. Maailmassa tapahtuu niin traagisia asioita, että ei voi kääntää katsettaan pois.

6 tykkäystä

Mulla on työtilanne tällä hetkellä hieman heikko ja näkymät lyhyellä aikavälillä eivät ole rohkaisevia. Pidemmällä ehkä kyllä. Sijoitusrahaa on kuitenkin hieman kertynyt (ei älyttömästi kuitenkaan) ja yritän maksimoida sen.

Pyrin erottamaan normaalielämän ja tämän sijoittaja- (tai oikeastaan spekuloija-) -harrastuksen, täällä ei paranisi tunteilla.

1 tykkäys