Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Käsitykseni mukaan data on vain 12.3.2020 asti.

EDIT: En kuitenkaan nyt nopeasti löydä tarkkaa määritelmää mitä dataa tuossa on käytetty, jotenkin linkittyy palkanmaksuväleihin.

EDIT2: "Commenting on the data, “it is important to note that the ADP National Employment Report is based on the total number of payroll records for employees who were active on a company’s payroll through the 12th of the month,” noted Ahu Yildirmaz, co-head of the ADP Research Institute. "

No se selittää. Ja tarkoittaa että koko datapointilla on korkeintaan historiallista kuriositeettiarvoa.

“Hei kaikki pari kolme viikkoa sitten vähän työpaikat väheni mutta vaan vähän”

(samalla kun taustalla koko maa on kiinni, kadut autiot ja vain yksinäisen ambulanssin ulina kuuluu kun viimeisintä koronapotilasta viedään sairaalaan)

KAIKKI HYVIN! :stuck_out_tongue:

6 tykkäystä

Joko täällä saa taas karhuilla? :bear: :bear:

2 tykkäystä

Vielä ollaan vähän kiikun kaakun… SP500 ~2480 nurkilla on vähän semmoinen “OMG its going to crash” raja noin suunnilleen ja vielä siellä härät ja karhut ottaa vakavasti erää että minne mennään. Jenkkiavaus häämöttää ja eiköhän siellä oteta sitten näkemystä. Jompaan kumpaan suuntaan. Itse seuraan popcornin kanssa katsomosta ainakin kunnes jenkit on päättäneet että rytiseekö tänään. On meinaan taas alapuolella tilaa semmoiset 200 SP500-pistettä jos lähtee kunnolla luisumaan.

Tai sitten pompataan taas kohti ylämäkeä ja tää oli vaan pieni dippi joka tietty pitää ostaa pois.

5 tykkäystä

Tää on kyllä niin rasittavaa, ei sovi mulle tää sijoittaminen tällasena aikana. Koko aika pitää vahtia, että myykö vai ei, ottaako taas miinusta tältä päivältä vai antaako olla salkussa ja odottaa, että joskus nousee. Laittaako stopparin vai ei jne.

1 tykkäys

Laitat nyt all in, käyt sitten vuoden päästä katsomassa kannattiko. On ainakin helppoa!

Tosissaan kun puhutaan, kannattaa varmaan vähän miettiä sitä omaa sijoitushorisonttia ja peilata omaa käyttäytymistä siihen. Sijoitatko ensi viikon kauppalaskua varten, vai 10+ vuoden näkemyksellä?

12 tykkäystä

jep. Tähän asti olen ostellut ja myynyt jatkuvasti. Nyt olen kyllästynyt ja joko otan kaikki pois tai jätän kaikki sinne, eli all in. En vaan ole päättänyt :slight_smile: Tällä hetkellä on all in ja hyvin hajautettu. Eli salkusta puolet Sampoa ja puolet Fortumia :slight_smile:

10 tykkäystä

Kyllä ahistaa kun illan draama lyheni tunnilla. Jenkkien avauksesta vain 2h aikaa oikeilla tuotteilla, ja vivupeleilläkin jää kaksi tuntia lopusta käyttämättä. Eilenkin olis vika jenkkitunti ollut iloista klikkailua, jos vaan olis ollu tori auki :slightly_frowning_face:

1 tykkäys

Teenkö jotain väärin kun olen vain ostellut, enkä myynyt yhtään mitään joulukuun jälkeen :grin:

18 tykkäystä

Sulla on vaan paremmat hermot

3 tykkäystä

Älä nyt hyvä ihminen näillä hinnoilla noita myy :confused:

Muista vain pari kertaa vuodessa kurkata salkkuun kun osingot maksetaan, ettei jää turhaan killumaan sinne.

1 tykkäys

Sama täällä. Ostellut vain sen minkä ehtii pohjiin saakka. Punastahan tuo vieläkin näyttää, mutta tässä on ainakin 20v aikaa odotella vielä ja tuo raha minkä tuonne laittaa ei ole elämästä pois. Suosittelen kaikkia, jotka nyt paniikissa miettivät myyntiä miettimään vielä kahdesti ja käydä vaikka ulkona metsässä tuulettamassa ahdistunutta mieltä.

12 tykkäystä

Tällä heilunnalla silmien ummistaminenkaan ei helppoa kun pörssin liikkeet saa iltapäivissäkin yhtä paljon palstatilaa kuin temptation islandin tuoreimmat juonenkäänteet.

1 tykkäys

Jos pörssien päivänsisäiset liikkeet saavat aikaiseksi ahdistusta, on pelissä yksinkertaisesti liian suuri summa rahaa omaan varallisuuteen nähden.

Jos joko riskinsietokyky on matala tai sijoitushorisontti lyhyt, on näissäkin tapauksissa pitkälti kyse siitä, että sijoituksissa on kiinni liian suuri määrä rahaa.

Varmaankin paras mahdollinen sääntö tähän on edelleen se, että sijoita ainoastaan sen verran mikä on varaa hävitä tai laita sijoituksiin vain ns. ylimääräiset rahat, joille ei lähitulevaisuudessa ole käyttöä.

Itse olen mennyt 100% osakepainolla koko koronadipin, ihan hieman lisäillyt, varmasti enemmänkin jos käteistä olisi. Vatsahapot on tullut testattua, eikä kurssilasku ole vaikuttanut millään tavalla omaan arkeeni. Sijoitushorisontti kestää kutakuinkin jonnekin perunkirjoituksen tietämille useiden vuosikymmenten päähän, joten en jaksa ottaa stressiä mistään yksittäisestä dipistä, jota kurssigraafeilta 50 vuoden kuluttua hädin tuskin erottaa.

Toki olisin myynyt kaiken pois ja ostanut pohjilta takaisin jos olisin selvännäkijä, mutta kun kukaan ei tiedä mitä pörssikursseille lähitulevaisuudessa tapahtuu, on pelkkään arvailuun perustuen tuollaisten päätösten tekeminen mielestäni turhaa ja kertoo lähinnä siitä, että “sijoittaja” on väärällä alalla. Joten jos sijoitushorisontti on lyhyt, riskitasoa pienemmäksi tai jos sijoituksissa on kiinni liikaa rahaa omaan varallisuuteen nähden, riskitasoa pienemmäksi. Jos siitä huolimatta kurssilaskut ahdistaa, kannattaa rahat pitää vaikka pankkitilillä.

Jos itse olisin myynyt jossain vaiheessa salkkuni tyhjäksi, olisi itselleni ainakin käynyt (itse itseni tuntien) siten, että en olisi saanut aikaiseksi hypätä missään vaiheessa takaisin kyytiin. Olisin aina odottanut seuraavia ja seuraavia pohjia. Tai kurssien noustua odotellut uutta romahdusta ja kun kurssin sitten joskus ovat taas uusissa ATH-lukemissa, alkanut odottamaan jälleen seuraavaa romahdusta, jota ei välttämättä 10 vuoteen tulekaan. Tämän on saanut huomata tältäkin palstalta. Lopulta kukaan ei sinne pohjille onnistu osumaan ja kynnys hypätä mukaan kasvaa vain koko ajan, riippumatta siitä menevätkö kurssit ylös vai alas. Joten suosittelen kaikille vain mukana pysymistä ja tasaista lisäilyä mikäli käteisvarat sen sallivat ja hinta on omasta mielestä kohtuullinen.

42 tykkäystä
2 tykkäystä

Pitäisikö unohtaa mediamyllytys?

Miksi veivailla salkkua päivästä toiseen ja menettää rahaa tappioiden ja välityskulujen muodossa?

Hirveää veivausta, vaikka q1, q2, q3 ja q4 tilinpäätös on kaikilta firmoilta tänä vuonna julkaisematta.

Mitäköhän Mr. Markkina odottaa, huomenna viikon US jobless claims (?) ja uutisissa corona leviää valtoimenaan? Onko mitään mahdollisuutta nousuun, nyt ainakin osakkeet pakkasella? Eka treidi täällä tehty, Orionia 31 ja risat osto ja myynti 38, ihan hyvin meni. Nyt olisi tarkoitus pilkkiä Fortumia 12 eurosta ja sitten mahdollisesti Orionia taas 30 tietämiltä, jos sinne laskevat…

1 tykkäys

Sun ikuisuus projekti saattaa pian vihertää.

2 tykkäystä

Noo… “vain 3,5 miljoonaa työtöntä lisää, ralli päälle!” kuten kävi viime viikollakin :wink:

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1245396884040097792?s=20