Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Muistakaa nyt sitten tänään ostaa, kun taas saa pitkästä aikaa halvemmalla kuin viikko sitten. Ei tarvitse taas harmitella kun missasi tämänkin dipin.

4 tykkäystä

Tämän vuoksi pitää olla se käteissiivu. Sotakassa. Veri-virtaa-kursseissa-pino. Omani katosi kyllä tässä rytäkässä… Remedyä yli euron alennuksella vs mitenkään perusteltavaan kurssiin joutui ostamaan kaiken minkä irti sai.

3 tykkäystä

Sen verran on jo kokemusta, vaatimattomat 5 vuotta, että olen oppinut suhtautumaan kurssiheiluntaan verrattain tunteettomasti. Ts. olen opetellut asennoitumaan niin ettei kurssinousuista tarvitse suotta iloita ja toisaalta rommeista on turha repiä pelihousujaan (hetkellistä normaalia harmitusta tietysti tuntuu välillä). Tämä on vaatinut ihan tietoista psyykkausta ja mielenhallinnan opettelua. Siinä eniten on auttanut kirjallinen sijoitussuunnitelma, jossa käsitellään varojen kokonaisallokaatio ja muutenkin konseptia turvamarginaalista, Mr. Markkinasta jne. (Toki foorumilla tulee välillä reviteltyä meemien ym. muodossa suuntaan tai toiseen, mutta se nyt ei sinällään heijasta omaa tunnemaailmaa tms.)

Tämä viikko oli minulle lähinnä ostopaikka, eli kamuxia melkein kaikella käteisellä lisää ja äsken en kerennyt koneelle, kun olisin viimeiset roposet ostanut sampoa 29:llä…

23 tykkäystä

Tämä on huikea taito oppia ja hatunnoston arvoinen suoritus. Itse en tuohon pystyisi vaan olen ikuisesti pakotettu ostamaan holdisalkkuun “laatuosakkeita” eli sellaisia joiden menestykseen uskon markkinatilanteesta riippumatta ja pidemmällä aikavälillä. Jos olisi salkussa yhtään kuraosakkeita niin ne lentäisivät samantien laitaan ensimmäisessä dipissä. Toisaalta tämä luo henkisesti perverssin tilanteen että kurssilaskusta iloitsen, koska pääsee ostamaan hyviä osakkeita halvalla ja nousu on pahasta, koska silloin pitää ostaa nouseviin kursseihin.

4 tykkäystä

Ihan samaan lopputulokseen olen päätynyt sijoitussuunnitelmassani. Eli kun tietää ostavansa laatua kohtuuhintaan (alle Fair Valuen), niin mitäpä sitä sitten sen enempää hätäilemään heilunnasta :slight_smile:

5 tykkäystä

Joo ite tein just samanlaisen huomion tossa että oman salkun sisältö nyt tällä hetkellä on vain asioita, jotka mielestäni on silti edullisesti hinnoiteltua laatua.

Hyväähän tässä dipissä oli se että pari päivän sisään puhdistin pienemmät rivit vähän spekulatiivisempia ostoja jotta olisi sotakassaa mahdollista dippiä varten. En tajunnut sitä silloin mutta nyt se näyttää myös siltä että dipin pelko poisti epävarmat rivit pois, joka taisi olla ihan tervettä ja ne rivit lähtökohtaisesti oman sijoitussuunnitelman ulkopuolista touhua. Parempi keskittyä ydinomistuksiin.

Oon tässä muutaman kerran huomannut itsessäni kuvion:
"Markkina dippaa, mietin tarviiko tehdä salkulle jotain. Katson salkkua → huh, ei näillä omistuksilla tarvitse. "

6 tykkäystä

Maananaina vielä näytti niin komealta salkku, kun kaikki komeasti ja reilusti vihreällä. Mielessä kävi voittojen kotiuttelu, mutta kun olen lastannut salkun hyvillä yhtiöillä ja etf:illä, niin pitää opetella kestämään neutraalisti heiluntaa. En usko että tulen saamaan halvemmalla ostettua kuin maalis-huhtikuussa tankkasin salkun.

8 tykkäystä

Täytyy sen verran korjata, että menettelen itse samalla tavalla kuin @Aston_Livingstone ja sinänsä päivien tai viikkojen kurssiliikkeet eivät ole minkäänlaisia osto-/myyntisignaaleja. Sijoitussuunnitelma on olemassa, sitä noudatetaan ja kaikki ylimääräinen hötkyily pidetään poissa. Tästä kertonee esimerkiksi se, että viimeisen vuoden aikana olen saanut salkkuuni yhden uuden yhtiön, olen myynyt vuoden aikana kerran ja koronakriisin aikana tein vain kuukausittaisia palkkapäiväostoja niihin yhtiöihin, joita salkussa oli jo valmiiksi.

Meinasin lähinnä sitä, että kun ne oman salkun laatuyhtiöt näyttää hieman luisuvan, niin alkaa aika nopeasti mennä ajatus siihen suuntaan, että “jos tästä vielä tullaan tuntuvammin alas, niin tuota tekisi mieli lisätä. Ja tuota. Ja ehkä vähän tuotakin.” Sijoitussuunnitelma ja -funda-analyysi on toki tehty jo aiemmin ja näiden laatuyhtiöiden osalta analyysiä päivitetään jatkuvasti.

5 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun täällä on porukkaa, jotka istuvat käteisen päällä, niin missä vaiheessa teillä ne merkit menisi sisään? 2800 tasolla, 2600 tasolla vai 2300 tasolla?

Omaan päähän tää toisen romahduksen odottelu ei istu, koska a) sitä mitä odottaa ei ikinä tule b) en luota itseeni, että vaikka kuinka olisi suunnitelmana laittaa rahat kiinni, kun s&p osuu 2500, niin jos kurssit on -15%, niin ahneus luultavasti veisi voiton ja jäisin odottamaan vielä halvempia hintoja. Lisäksi se aikahaarukka osua pohjiin on vain muutamia päiviä.

4 tykkäystä

Itse en tavoite ostotasoja aseta indeksien perusteella, vaan seuraan tiettyjä osakkeita mitä ostan jos halpenee tarpeeksi. Esimerkiksi tällä hetkellä Fortum @15,5€ tai Coca-cola @42$

2 tykkäystä

Oli kyllä niin nopeasti aamudippi ostettu pois, että palaverin takia meni koko homma sivu suun. Aijai, kun olisi saanut Remedyä 18€ pintaan sun muuta kivaa. Osassa lappuja on jo melkein koko eilinen ostettu pois. On tää nopeeta touhua.

3 tykkäystä

*Indeksitasolla S&P 500 -indeksissä 2950 pistettä on raja, jossa kannattaa siirtyä ostolaidalle. Toinen raja on 2790 pistettä. On epätodennäköistä, että näin alas enää lasketaan, mutta jos mennään, niin tämä ns. ”all in” -taso.”

Nyt S&P 500 -indeksi on 3002 pisteessä. Lasku siis todellakin tapahtui valonnopeudella. S&P 500 -indeksi on lähellä 2950 pistettä ja “all in” -tasoa 2790 pistettä. Sormi kannattaa varovasti siirtää ostonapille. Koronanousuissa ja -laskuissa ostot ja myynnit kannattaa aina ajoittaa useaan ajan hetkeen.*

Koko juttu sijoittaja.fissä.

Tässäkin jutussa tulee hyvin esiin se, miten isoihin romahduksiin ei enää uskota ja nyt kannattaa olla sormi aika herkällä ostonapilla näissä dipeissä jos vielä on käteistä.

6 tykkäystä

Kyllä meni oma ennustus ihan pieleen tästä päivästä :roll_eyes: Ei ollutkaan niin säikyt markkinat, että olisi kunnolla lähtenyt laskemaan. Sisäinen karhu on pettynyt kun hunajat jäi tällä kertaa saamatta. :bear: teollisuuden osakkeita tuli tällä viikolla jo kevennettyä ja kasvatettua käteistä noin 30%.

Itse odotan, että tietyt osakkeet joita seuraan laskisi noin -30% nykyisestä tasosta.

1 tykkäys

Tulee näin jonkinasteisena karhuna ihan hymy huulille, kun todetaan vähän alempana olevan maaginen taso jota alemmaksi ei voida enää mennä :smiley:

1 tykkäys

Itse laskin seuraamalleni etf rahastolle ostohinnat käyttämällä lähtötasona helmikuun huippua. -10%,-20%, -30%, -30% -35%-40% -45% -50% tarkoituksena oli nostaa jokaisen dropin yhteydessä euromäärää niin, että -50% kaikki olisi pelissä. No sinne asti ei ihan päästy. En nyt muista mikä taso jäi harmillisen lähelle (n.3% tavoitehinnasta) saavuttamatta. Aika karkea ja varmasti monin tavoin epätäydellinen suunnitelma, mutta nyt salkkua katsellessa ihan kivastihan tuo meni. Ylimääräiset rahat joita en saanut tuhlattua käytin Fortum/sampo/cargotec triplaan.

Oma mottoni ja sijoitusstrategia toimi(toivottavasti) hyvin, KISS, keep it simpe stupid.

5 tykkäystä

Kunnon :teddy_bear:-miehet nauraa tukitasoille ja sanoo “hold my beer” kun painellaan läpi. Koronaliukumäessä näitä “jykeviä” tasoja ryskyi läpi sellaista tahtia…

2 tykkäystä

Pelkkä tunne sanoo että pudotus jatkuu tänään. futurit ei oo tae vaikka vihertää. Ehkä jätän Googlen ja Telian salkkuun pelkästään.

En usko että ainakaan heti pudotaan. Jenkkiavauksessa tietty on iso heilunta, mutta epäilen että 30min avauksen jälkeen saatetaan olla nousussa ja voidaan hyvinkin kiivetä tuonne 3100 nurkille.

Isompi kysymysmerkki on että tuleeko pelokkaiden laput-laitaan kaato jenkeissä ennen viikonloppua, joka tietty hankaloittaa kotipörssin sijoittajan elämää. Myydäkkö jotain ennen viikonloppua peläten että jenkit pistävät viime tunnille pulkkamäen. Toisaalta jos sellainen tulee, maanantai-aamuna on taas halpaa makkaraa tiskissä jos sitten viikonloppuna ei tullutkaan maailmanloppua.

Ja kyllä, myönnän että liipasin on sormella keventää paria spekulatiivisempaa lappua jos alkaa näyttää että pulkkavaraston ovea auotaan uudestaan… mutta jos jenkkiavauksen jälkeen ei olla ihan vapaapudotuksessa niin tuskin hirveästi on kiirusta myymään.

1 tykkäys

Markkinan tasapainotila näyttää olevan 3065 SP. Jos avaus siitä koilliseen, on lupa ostaa koska palataan aiemman huipun lähelle.

Nyt ollaan jo 700 plussalla Dowissa. Eilenkin laskui kehittyi päivän/illan mittaan entistä enemmän. Tänään voidaan ottaa takaisin jopa samoille paikoille mistä ollaan pudottu. Päivän lopuksihan se nähdään. Eilinen reaktio oli kuitenkin todella voimakas ja rajuin sitten maaliskuun yli 2000 pisteen päiväpudotuksen.

2 tykkäystä