Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Meikäläinen aloitti “sijoittamisen” vuoden 2018 alussa. Siitä lähtien odotellut pörssiromahdusta. Salkun arvo pudonnut 6500 eurosta 4000 euroon tuona aikana. Toki muutama nousu saatu kiinni mutta pienillä summilla. Veikkasin tuolloin, että kun minä saavun pörssiin, niin koko pörssi kaatuu. Toki vitsillä mutta kuitenkin. Raha kun tuntuu kiertävän ympärilläni saapumatta luokseni.

Ajattelin, että parempi olisi olla sijoittamatta ja odottaa kurssien putoamista. No, tämä olisi ollut järjen tie. Kaikki vinkit huusivat kannattaa aloittaa sijoittaminen heti. Tämä lienee merkki kurssien ylikorkeista hinnoista. Enkä ole taksikuski enkä todellakaan ole suositellut sijoittamista kenellekään. Itse pidän osakesäästämistä harhaanjohtavana terminä. Toki indekseihin näin voinee tehdä. Säästän mielelläni pankkitilille niin 300€ kuussa ja käteistä on muutaman kuukauden palkan verran. Ilman lisätöitä en saisi säästöön mitään. Ja minulla sentään on hyvä asunto, hyvä auto ja kaikki kohdillaan. Mikähän piensijoittajan määritelmä on? Täällä porukalla on 100k€ helposti osakkeissa. Itse pystyn hyvällä onnella tekemään töitä seuraavat 30 vuotta ja saan tuon kasaan, jos älyän pysyä poissa osakemarkkinoilta. Enkä koe rahan arvon katoavan, kun se summa pysyy tilillä. Mielestäni sillä pärjää eläkkeellä oikein hyvin. Ja kyllä, ajattelin saada myös eläkettä aikanaan. Työn tekeminen on mieluisaa ja 2400€ nettona (lisätyöt mukaan luettuna) riittävät oikein hyvin elämiseen. Hieman ihmetyttää se, että jotenkin vieroksutaan työntekoa ja eläkkeelle jäämistä. Tuskin kukaan tienaamalla jää 40-vuotiaana pois töistä. En ole itse jäämässä vielä 2v kuluttua. Jatkan tutkimusta ja pidän osakkeeni, koska luotan niihin. Ja ne todellakin ovat historiansa takia pitkässä holdissa. Sitten kun saan omani takaisin, jättäydyn pois ja jatkan työntekoa mieluisassa ympäristössä. Ja varmaan edelleen seuraten pörssiä ja keskusteluita siihen liittyen. Ensin odotellaan koronan jatkumista, ja kovaa kurssilaskua, mikä olisi ihan tervetullut asia. Eiköhän ne kurssit joskus tervehdy.

16 tykkäystä

Off-topic:
Tuolla kahvihuoneen puolella tehdyn lyhyen gallupin perusteella Inderesin foorumin keskimääräisellä käyttäjällä on about 10k sijoituksissa, ikää 30 vuotta ja sijoittanut n. 2-5 vuotta. Täältä foorumilta saa kyllä hyviä vinkkejä, jos vaan haluaa kysyä.

6 tykkäystä

Vaurastuminen ja osakesäästäminen on maraton, ei 100 metrin pikasprintti. Maltti on todellakin valttia ja tämän hetkisen tiedon ja talousdatan mukaan osakkeet ovat yksi historian parhaiten, ellei parhaiten, tuottanut omaisuusluokka.

1-2 vuoden periodi markkinoilla on kovin lyhyt aika. Jokainen toki päättää mikä on oma sietokyky riskin suhteen, mutta riski ja tuotto kävelee käsi kädessä. Tilisäästäminen tässä taloustilanteessa, etenkin nollakoroilla, ei juurikaan karruta varallisuutta.

Toivon kuitenkin, että annat osakesäästämiselle mahdollisuuden, oman sijoitussuunnitelman ja riskinsietokyvyn puitteissa tietenkin. Turbulenssia on nimittäin tiedossa, ennemmin tai myöhemmin, enemmän tai vähemmän. Se on tän koko homman juju. Ilman heiluntaa ja riskiä ei ole tuottojakaan. :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Yön aikana futuurit eivät ole juuri liikkuneet eilisen jenkkipäätöksestä, ja senkin vähän minkä ovat, on alaspäin. Futuurit möllöttävät SPY 298 nurkilla eli hitusen alempana kuin eiliset pohjat. Onko tämä merkki halusta pudotella lisää tänään, vai vain uusi pohjatestaus josta kohta taas rallatellaan? Sen kun tietäisi :slight_smile:

Menee vähän off-topic. Tätä voisi jatkaa kahvihuoneella tai sijoitusstrategia-keskustelussa… Mutta hyvä auto nyt voi tarkoittaa mitä vain, mutta oletko laskenut paljonko autosi maksaa kun otat huomioon arvonalentumisen?

2 tykkäystä

Erittäin mielenkiintoinen huomio. Oma mielikuvani oli, että oltaisiin käyty alempana.

Shiller PE:

2 tykkäystä

Joku voisi väittää näinmuodoin arvostustasojen pysyvästi nousseen, koska ne eivät romahduksissakaan romahda entisiin pohjalukuihin. Tai ainakaan viime aikoina eivät ole romahtaneet. Jos katsotaan vain 2000-tuhatlukua niin nykyinen arvostustaso on itse asiassa vain kohtalaisesti yläkanttiin.

Tietysti IT-kuplan “korkea arvostus perusteltu” -jutut olivat ihan eri sfääreissä kuin tämä meidän nykyinen arvostustaso, eli tuskin lähemmäs 50 p/e on perusteltu nytkään.

Lisäksi tämän perusteella me emme todennäköisesti romahda pelkän koronan takia enää melkein minnekään (disclaimer. todennäköisin lukema -15% ja -20% välillä), poislukien yhtiöt joihin korona oikeasti vaikuttaa. Tämä tarjonnee ostopaikkoja lähitulevaisuudessa, olettaen koronan ongelmat väliaikaisiksi. Markkina todennäköisesti pelästyy notkahdusta tuloksessa enemmän kuin ottaa huomioon liiketoiminnan laadun. Sen sijaan aika lailla vaakatasokehitystä on odotettavissa seuraava vuosi vähintään, ellei pari.

Jos tukitoimet epäonnistuvat jostain syystä ja saadaan jotain finanssikriisin tapaista, sitten Jeff Snider -tyyppiset vanhan koulukunnan karhut lienevät oikeassa ennustaessaan -40%.

Sijoittaminen on kuule vakavaa puuhaa! Tiukkaa analyysiä hampaat irvessä! :slight_smile:

3 tykkäystä

Minulle kävi samalla tavalla juuri ennen it-kuplan puhkeamista 2001. Sain niin pahasti turpaan, että pelasin korttini huonosti kuplan puhkeamisen jälkimainingeissa.

Jälkiviisaana voin sanoa, että heti kuplan puhjetessa olisi pitänyt karsia riskisemmät paperit mutta pitää laadukkaat yritykset salkussa ja jatkaa kylmäpäisesti ostoja osingoista ja ylimääräisestä tulosta läpi alhon vuosien.

Koska olet aika alussa, niin uskaltaisin jopa suositella tämänkaltaista lähestymistä: suhtaudu kurssilaskuun mahdollisuutena, älä turpaanottona.

11 tykkäystä

karhukoplan perjantaikuulumisia:

Minä, kun katson koronaviruksen ottavan kuskin paikan indekseihin lähiviikkoina:
kuva

@smuli2 antaa näkemystä bulleille Inderes-foorumilla:
kuva

@AnttiM on kääntynyt ja tullut tuntemaan koronan masentavan totuuden:
kuva

Että näin

#huumori

13 tykkäystä

Vakavia asioita. Pitääkin siis vähän nauraa niille että selviää :smiley:

4 tykkäystä

Markkinaa emme kykene ennustamaan. Oma toiminta tulee kuitenkin perustaa jonkinlaiselle edes hataralle suunnitelmalle. Edelleen pätee aika- ja osakehajautus. Huhtikuussa alkaa helpottamaan, joten … ostot pienissä erissä huhti - syyskuu. Aina jossain päin Aurinko paistaa! Koronrokote? Keskuspankkien jakoavain? Näillä mennään … toistaiseksi.

Erittäin totta. Matemaattisesti eli salkun arvon kasvattamisen mielessä olet itse asiassa onnekas, jos otat laskun naamaan heti sijoittamisen aloitettuasi. Sitä onnekkaampi voi olla vain, jos aloittaa välittömästi laskun jälkeen pohjilta.

Tai tämä on totta siinä tapauksessa, että salkkusi arvo muodostuu jotenkin alkupääoman kasvun ja kuukausisäästämisen yhdistelmänä. Jos otat vaikka 50% laskun alkupääomaan heti sen laitettuasi markkinoille, mutta jokaisen seuraavan säästöerän saat nousevaan markkinaan, summa on 10 vuoden päästä suurempi kuin jos sijoitat nousevaan markkinaan 10 vuotta ja sitten kaikki laskee 50%.

Alkuvaiheessa kuukausisäästämisen vakiolisäys kuukausittain pystyy helposti kompensoimaan pienen salkun prosentuaalisesti ison mutta absoluuttisesti maltillisen laskun. Pitkään sijoittaneella näin ei ole.

3 tykkäystä

Ei ole helppoa pankkiireillakaan.

Aamun pomppu DAXissa oli miehekäs ja otin siitä vähän shorttia kassiin, nyt poraa alaspäin niin että heikompaa hirvittää… Isoja ovat heilahdukset ja isompi suunta on vielä vähän hakusessa, mutta epäilen että tänään on laskettelukelit.

SPY futut jo testailee 297 rajaa. Eka yritys otti pompun, mutta päivä on nuori.

1 tykkäys

Edellinen ostopaikka oli 2019 alussa jolloin jotain sattui juuri osumaan haaviin…

…nyt tarvitaan yli 25% korjausliike että oltaisiin reilun vuoden takaisissa ostopaikoissa… :sweat_smile:

edit: jenkkiteknologia kiinnostaa, niin tämä oli tällainen karkea Nasdaq laskelma

1 tykkäys

Mhm. OMXHPI taas on enää kuutisen prosenttia joulukuun 2018 pohjilta. Sitten esim. OSEAX on jo aika lailla samoissa kuin tuolloin viime korjauksen aikaan. OMXSPI Nasdaq:n tapaan vielä 20% päässä.

Joka päivä olen sitä mieltä, ettei enää voida laskea. Katson salkkuuni ja totean, “Kyllä tällä p/e näyttäisi olevan noin… 4. On hinnoiteltu kuin sillä ei olisi liikevaihtoa”.

Seuraavalla viikolla laskee lisää. Jos olen rahoissa, ostan lisää.

Nyt petti SP 500 futuuritasolla nousevat pohjat, eli negatiivinen indikaatio siitä lisää. Ja samoin DAXissa on tehty tänään myös uudet pohjat. Ja tuo 50 MA W myös pettää (edellisessä viestissä virhe, kyseessä siis 50 MA M, eikä 50 MA W. Pisteluku sillä siis 11 837,37.

Vaikuttaa että itse siirrän katseet 11 000 pisteen tasolle.

1 tykkäys

Shortti ratsastaa hyvin tätä pulkkamäkeä alas mutta alkaa kyllä taas meno hirvittämään…

Löysin redditin puolelta (huom: lähdekritiikki) mielenkiintosta tekstiä. Melko harmaata tulevaisuudenkuvaa siellä maalaillaan :smiley: ois hauska kuulla muiden foorumilaisten mielipiteitä

1 tykkäys

kiitos @Lexus ja muut, näistä teidän toimistanne aloittelija oppii eri lähestymistapoja.

1 tykkäys