Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

https://twitter.com/PriapusIQ/status/1362395650307088384

Kalifornian osavaltiossa työttömyysluvut nousussa. Tuskin kyse pelkästään matalapalkka-aloista. :bear:

1 tykkäys

Oivoi. QT-hehkutuksen keskellä jenkit tulevat sotkemaan kaiken rumilla työttömyysluvuillaan.

4 tykkäystä

Tämähän ei kuulu rommipuolelle lainkaan… eikös olla jo opittu, että rumat luvut tarkoittavat toivoa isosta elvytyksestä joka tarkoittaa rallattelua? :sunglasses:

10 tykkäystä

Damn, niinpä onkin. No, markkina näyttää unohtaneen tämän myös hetkeksi. TARJOILIJA, LISÄÄ ELVYTYSTÄ!

11 tykkäystä

Huonot työllisyys luvut ovat vain positiivinen asia kun elvytystä vaan pukkaa lisää. :slight_smile:

1 tykkäys

Tarjoilija taisi saada kenkää jo.

Voidaanko aloittaa karhuilu? -5 % päivämuutoksella ei enää mahdu salkun bottom 15 listalle :grimacing:

Nooo, vuosipalkka sinne toinen… noh, sinne samaan paikkaan :laughing:

5 tykkäystä

Välillä tarttuu markkinoiden euforismismi ja välillä järki sanoo että nyt tulee lasku ja lujaa että myy kaikki.:sweat_smile:

Kuinka te olette varautunut Karhumarkkinoihin? Kun tässä itse pähkäilen pelisuunnitelmaa siihen tilanteeseen :thinking:

Hienoissa suunnitelmissani olen pitänyt jotain kassaa ostoksiin dipeissä. Käytännössä olen onnistunut pitämään käteistä pari ylimääräistä tuntia ennen kuin olen ostanut jotain.

26 tykkäystä

10 v lainan korko noussut tasaisesti, nyt jotain 1,2%. Asettaa nämä stretchatut arvostukset uuteen valoon

Itse olen myynyt riskisempiä sijoituksia (lue=meemilappuja ja kryptoträkkereitä) pois kovilla voitoilla, ostaakseni defensiivisiä lappuja. Noh, Siemens Energy ehkä juuri ja juuri sellainen saattaisi olla, mutta aika pian valtaosa käteisestä vaihtunut mm. Voxtur Analyticsiin ja Smart Eyeen. Ehkä seuraavaksi lisää uhkapelejä ja aseita, tuskin nuo konkurssiin menee lamassakaan.

4 tykkäystä

Olen ostanut sellaisten yritysten osakkeita, joiden liiketoiminnan uskon kehittyvän suotuisasti. Lyhyellä aikavälillä näiden yritysten pörssikurssien muutoksilla ei ole väliä.

Helppo mantra, mutta sitten se taas testataan kun -40% on taulussa. Kyllähän tässä taas tekee mieli Qt-possaa höylätä, mutta edelliset myynnit 24, 30 ja 61€ hinnoilla ovat olleet jälkiviisaana hölmöjä.

Lähtökohtaisesti en pörssissä olevia rahoja nyt tarvitse, joten annetaan kurssien heilua. Sellaisia rahoja ei omassa pelikirjassa myöskään saa sijoittaa, joita tietää muutamien seuraavien vuosien aikana tarvitsevansa johonkin muuhun.

5 tykkäystä

Tähän ehkä lisäisin että jos määrä on merkittävä. Kokoluokan ollessa tuhansissa en käyttäisi tähän sen suuremmin ajatusaikaa.

1 tykkäys

Dropissa käy huonosti myös niillä osakkeilla, joilla on hyvä yhtiö ja hyvä tulosnäkymä, jos arvostus on älytön. Mainittakoon tilanne, jossa autotehtaan pitäisi saada miljoona jokaisesta autosta.

Kyllä, kukin budjettiinsa sopien. Yllättävien, ja varsinkin vähemmän yllättävien kulujen kattaminen (pahimmassa tapauksessa tappiollisia) osakkeita pakko-myymällä ei ole kivaa.

Nykyisin OST tuo tähän vielä oman mausteen. Aivan sama minkä kokoista summaa nostat ja mitä olet myynyt, niin verot menee koko salkun kehityksen mukaan.

Kuinka näet voxturin defensiivisenä lappuna? Kurssi heitellyt 0,45-0,9x välillä? Omistan itsekin tätä, mutta luokittelen paremminkin toiveikkaana riskilappuna.

4 tykkäystä

Juuri näin, en sitä sellaisena näekään. “Tarkoitus oli, mutta…”.

Ois kyllä aika kova karhunmerkki, jos jengi alkais pitää Smart Eyetä ja Voxturia defensiivisinä lappuina :smiley:

15 tykkäystä

Kieltämättä sai hieman miettimään myymistä, mutta luultavasti pyrin myymään hype osakkeet pois (kannabis) ja lisäilen käteisen painoa. Muuten salkussa QT, Revenio, Evo, Seye, nordea, nokia.
Sijoitussuunnitelma on longina, mutta joutuu nyt hieman pureksimaan hammasta.

1 tykkäys

Sitten mennään karhuna, kun ostolla on OP-korkosalkku ja Telia. Teliasta tosin on pilkki sisällä :slight_smile:

2 tykkäystä