Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Nasse kampesi taas vihreälle. Pitkää häntää piirtää.

3 tykkäystä

Riippuu pitkälti mitä salkussa, ja kuinka paljon luottaa omien yhtiöiden arvostustasoihin. Jotkut yhtiöt tai sektorit voi helposti ottaa vielä -70%, joten jos nyt myyt, voit vuosien päästä leuhkia kuinka osuit myynneillä huipuille. Toiset taas ehkä nousee jo ensi viikolla 20-50%. Mistäs näitä tietää.

3 tykkäystä

Tesla todennäkösesti vie indeksejä jonkun verran alas matkallaan kokonsa, ja ehkä cathy woodin dippien ostelun ansiosta. Tilanteita on hankala nähdä etukäteen, mahdollisesti ilma puhaltuu pois piankin? Itse en kuitenkaan nää Teslan mahdollisesti aiheuttamaa indeksien laskua huonona indikaattorina, jopa päinvastoin.

1 tykkäys

kuva

Ja sitten mennäänkin taas ylös. Saadaanko kuitenkin taas pudostus vielä loppuun aikaiseksi. Tämä markkina on kyllä kuin maanis-depressiivinen ilman lääkkeitä pikakelauksella :smiley:

15 tykkäystä

Joo kirjoitin jälkikäteen ajateltuna todella huonosti aiemmin. Ei minua oikeasti huolleta yhtään laskettelu. Käteinen ja Tesla bear-sertit huolella ylipainossa salkussa, joten minä olen lasketteluun vain tyytyväinen. Ihan tervettä olisi tulla alaspäin ihan reilustikin SP500:ssa. Mutta mistäpä markkinan liikkeistä tietää. Ihan hyvin voidaan jo olla lähiaikojen pohjat tongittukin tai sitten jatkaa taas ensi viikolla pohjien etsimistä.

3 tykkäystä

Yess! ite 95% osakeissa ja Qt:ssa omistajana, mutta ei tätä hommaa saa ottaa henkilökohtasesti vaan jokasen ajatukset auttaa muokkaamaan omaa filosofiaa. Mutta vetyosakkeisiin en koske

2 tykkäystä

Konsensus tääläkin tuntuu olevan sitä mieltä, että korko ja inflaatiokehityksen aikaansaamana hype lapuista lähtee vielä ilmaa runsaasti. Syyskuussa nasses putosi noin 15% ja sepe noin 10%. Nyt on nähty about vastaavat korjaukset. Tunnelma tällöinkin oli varsin bearish.

Ei sekään ole mitenkään mahdotonta, että suunta kääntyy taas sepellä ja nassella ylöspäin hetkisen ylös-alas jumpan jälkeen. Tällöin myös nouseva trendi hypeosakkeilla ehkä jatkuisi, mutta loivempana.

Aika usein, kun konsensuksen fiilis on johonkin suuntaan ja se suunta nähdään ainoana vaihtoehtona, nähdäänkin aivan jotain muuta. Tätä ei myöskään kannata sulkea pois.

6 tykkäystä

Saa nähdä miten 10v korot kehittyy. Jos ensi viikolla nousu jatkuu niin hype lapuissa on vielä paljon höylättävää.

2 tykkäystä

joo älkää ottako nahkoihin mun vety kommentteja, etenkin @meri vaikuttaa tehneen oikeesti ison kassan näillä. Sijoittamisessa kaikki voi voittaa, kun lopulta jaetaan yhtiöiden voittoja osinkojen muodossa

1 tykkäys

Oon välillä miettinyt että olisiko hyvä idea jos epäilyttää että kova laskumarkkina on tuloillaan niin myydä puolet omistuksista ja alkaa ajallisesti hajauttamaan puoli salkkua esim seuraavalla kolmelle vuodelle?

Tää on hyvä tähän :smirk:

Joko on sormi liipasimella kun sepe ja nasse molemmat hyppäsivät hurjaan nousuun? Ei käy kateeksi teikäläisen päätöksen paikkaa. Päivitäthän tännekin tai sopivampaan ketjuun miten manooveri onnistuu? Minua ainakin kiinnostaa kovasti. :smile:

Itse myin salkun melkein tyhjäksi maaliskuussa ja huonostihan siinä meinasi käydä. Sen jälkeen olen polttanut useat positiot stoppareilla ja turhan nopeilla myynneillä Näiden jälkeen ei ole enää tehty mieli kikkailla ja laskutkin aiheuttaa lähinnä olankohautuksia.

Disclaimerina sellainen, että salkkuni on toimialahajautettu ja riskilappujen osuus on alle kymmenen prosentin luokkaa.

3 tykkäystä

Lyhyesti: en myynyt mitään, kävin lenkillä ja nyt lenkin päätteeksi rillit huurussa huomasin että kivasti on palauduttu ylöspäin. Että näillä eväin viikonloppuun ja taivas pudotkoon niskaan maanantaina.

30 tykkäystä

Juuri näin… ei ehtinyt edes ostotoimeksiantoja dippiin virittää kun 8/11 lappua jo vihertää tältä iltaa taas…

1 tykkäys

Hyvä pointti. Ainakin täällä foorumilla on tunnelma kääntynyt negatiivisemmaksi kuten aiemmin todettu. Viime yönä katsoin suuren oraakkelin tv-show’ta ja hänellä oli teemana:

Viikko sitten perjantaina oli tälläinen samanlainen pikkupositiivinen tunnelma ja maanantaina rallateltiin. Saa nähdä toistuuko, mutta en yhtään ihmettelisi jos tämä korjailu oli nyt tällä erää tässä. Ihmiset vertaavat mieluusti kursseja muutaman kuukauden takaisiin, mutta se ei välttämättä ole kovin rakentavaa. Nyt tiedetään paljon sellaista mitä aiemmin vaan arvailtiin. Hammastahnaa ei saa enää takaisin tuubiin.

Eikä ole enää varaa useampaa dippiä ostaa :smiley:

12 tykkäystä

Tuosta tiedonpalasesta voisi tulla mieleen, että hmm… tuo ei ole ihan kestävällä uralla. :sweat_smile:

Jahas, eiköhän tuo ensi viikolla mene Housesta läpi ja saa nähdä miten vaikuttaa…

5 tykkäystä

Aloin muistelemaan kevään 2006 pörssilaskua ja mistä se johtui. Jäi elävästi mieleen, että syynä oli marginaalisesti odotukset ylittänyt inflaatio ja sitä seurasi todella raju parin viikon lasku. Ja näinhän se oli kun google-haulla hain tietoa tuosta laskujaksosta.

Inflaatio pelästytti USA:n talouden | Yle Uutiset | yle.fi

Tämä voi hyvinkin olla myös tämän kevään skenaario, josta ollaan jo nyt nähty esimakua. Vielä ei tosin noissa 2,3 % lukemissa, mutta voisiko se olla mahdollista. Jos inflaatio menee tuonne niin sitten kömpii karhut koloistaan ja voimalla…

4 tykkäystä

Jätän tämän nyt tähän.

Kiitos @Visukinttu

25 tykkäystä

Eiköhän tällä kertaa tuo korkojen nousu lähinnä aiheuttanut negatiivista reaktiota koska viime viikkojen nousu on ollut niin nopeaa joten siitä tulkitaan kaikenlaista. Jos ennustaa tulevaa kehitystä viime viikkojen korkojen raketoinnista niin kohta on korot siellä kuussa…

Jos ollaan ATH-tasoilla, jokainen rasahdus aiheuttaa levottomuutta.

29 tykkäystä