Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

1 tykkäys

Tuo avaus on sellainen droppi ollut nyt pari päivää, että rojauttaa kaikki lyhyet timeframet ylimyydyiksi. En ihmettelisi yhtään, että siitä ottaisi botit ja treidaajat lyhyt aikaista koppia. Täytyy katsoa rauhassa onko näin, koska treidaajat jos ovat liikkeessä menee laput takaisin myyntilaitaan kunhan tuosta avauksesta on hieman toivuttu. Sen jälkeen katsotaan riittääkö myyjiä lasketella lisää avauksen tasosta vai onko tällä hyvä tässä vaiheessa.

En uskalla itse avata tällä hetkellä shorttia koska rytinä on ollut niin kovaa. Kassissa pienenpieni longi luokkaa “jos tämän arvo huomenna on 0 euroa, totean että joskus tästä viihteestä joutuu maksamaan”.

Edit: Tällä hetkellä tämä osoittautui virheeksi mutta toivon mukaan orastava pomppu kantaisi sen plussalle :slight_smile:

2 tykkäystä

Tänään tehdään ennätyksiä. Finanssikriisiin vertaillaan, mutta isoa laskua lukuun ottamatta on aika vaikea löytää yhtäläisyyksiä.

3 tykkäystä

En näihin romahdus/virusketjuihin juuri kirjoittele kun tuntuu muutenkin riittävän ruuhkaa täällä. Jos nyt kerran kuitenkin heitän oman arvaukseni jatkosta… Aiemmin kun virus riehui vain Kiinassa niin pörssit vähän niiasivat kunnes ymmärrettiin että “se on siellä jossain” ja ei vaikuta meihin & odotetaan Q1 tuloskautta kertomaan missä mennään. Nyt taudin levittyä myös Euroopassa ja aluatavasti USA:ssa, on otettu pieni syväkyykky koska “hei, ei se jäänytkään Kiinaan”. Yleistunnelma on että pelko on ottanut vallan. Seuraavaksi jossain kohtaa oletettavasti vedetään vähän henkeä kun ymmärrykseen menee että tauti leviää muttei tapa “juuri ketään”, ja arvostustasoissakin alkaa näkyä selvästi ylimyytyjä kohteita. Mutta, sitten kun kolmannessa vaiheessa Eurooppa&USA tautikartat alkavat huutaa punaista kuten Kiinassa taudin puhjetessa, niin pahaa pelkään että hengenveto loppuu ja otetaan vielä isompi äkkijarrutus

10 tykkäystä

Välttämättä viikonloppua vasten ei vedetä henkeä vielä

image

Antaa kurssien tulla alas vaan, ei tässä vielä ole mikään kiire isoille ostoksille kun oma salkku on saatu “koronankestävään” asentoon. Katsotaan sitten kun Warren (ja suomalainen serkkunsa Masse) lähtee ämpärin kanssa ulos kultasateeseen niin hypätään sitten itsekin mukaan.

Joo eiköhän tässä riittävän monta vuotta olla jo noustu ja rakennettu arvostustasot Keskuspankkien tuen ja korkotason kautta epärealistisille tasoille. Laskun alkuvaiheessa on vaikeaa olla ostamatta kun osake näyttääkin S-Marketin - 30% hintalapulle. Ja hetke päästä sama hinta näyttääkin järkyttävän kalliille. Tahtoo aina käteinen loppua näissä korjaus- ja laskutrendeissä. Ei kannata pitää kiirettä moneen viikkoon. Alkumetreillä korjausliike, iltasella taas 5 - 6 % pakkasella jenkkilässä on veikkaus.

3 tykkäystä
10 tykkäystä

image

2 tykkäystä

Auttakaa aloittelijaa hädässä! Olisiko fiksua myydä kaikki osakkeet ja ostaa takaisin sit kun kurssin suuntaa muuttuu? Eniten on Elisaa salkussa, jonka ajattelin ettei kauheasti kärsisi koronasta mutta on se tullut alas 9,5% viikon aikana (tiedän toki että arvostus oli todella korkealla). Olisi ollut fiksua myydä heti maanantaina mutta mutta…

3 tykkäystä

On fiksua, mutta kentään niin fiksua ei ole, että tietäisi milloin kurssiin suunta muuttuu. Jälkifiksut kertovat sitten myöhemmin milloin tämä tapahtui.

4 tykkäystä

Sanoisin, että riippuu käteisen määrästä? Jos paukkuja löytyy, niin tointaako sitä tyhjentää salkkua ja sitten ressailla ostopaikkoja. Ja vaikea sitä on markkinoille palata tyhjällä salkulla tälläisessä tilanteessa, varsinkin meillä alottelijoilla.

KL uutisesta:

Viikonlopun aikana saadaan Kiinan virallinen ostopäällikköindeksi, sekä maanantaina Caijin-ostopäällikköindeksi, jotka antavat ensi kertaa kuvaa siitä, miten koronavirus on vaikuttanut Kiinan talouteen.

Antaisin itse 95% todennäköisyyden negatiiviselle yllätykselle vs. positiivinen… kun katson aikaisemmin näkemiäni grafiikoita Kiinan tilanteesta…

Tuo ulos viikonloppuna, niin henkisesti vaikea nähdä että kelkka vielä alkuviikosta kääntyisi?

3 tykkäystä

Siitä videota Emmalle. Warren jo 1985 sanoi, että yksi syy miksi hän voittaa jokaisen gurun on, että hän ei nää osakkeita paperina vaan palasena yrityksestä. Mieti tätä nyt ihan siltä kannalta, että jos olisit yrittäjä myisitkö nyt yrityksesi? Toki tänä vuonna yritys ei välttämättä kasvattaisi voittoa, mutta mitä sitten? Tuskin perustit yritystäsi yhdeksi vuodeksi. Itse ainakin mietin, onko jokin muuttunut minun omistamien yritysten kohdalla. Totta kai on muuttunut, mutta miksi nyt myisin? Ihminen on todella tunteellinen eläin, mikä ei varsinaisesti ole hyvä ominaisuus.

21 tykkäystä

Yksi hyvä asia muistaa (millä ainakin itseäni muistuttelen) on se, että niin kauan kuin indeksille pärjää niin hyvin menee. Eli vaik laskisi niin jos laskee vähemmän kuin indeksi niin hienosti meni. Se vaatii sit jo aikamoista treidausvelhoa et pystyy tekemään plussaa tämmösessä markkinatilanteessa.

1 tykkäys

Osaisiko joku selventää mitä tarkoitetaan tukitasoilla?

Mun suunnitelma on holdata 3-5 vuoden päähän, enkä kuollaksenikaan keksi syytä miksi nyt myisin. Eikö kurssit jossakin vaiheessa kuitenkin korjaannu? Eikai ne nyt ikuisksi ajoiksi pohjalle jää? Mutta tosiaan, mistä minä mitään tiedän :smiley:

Itse kysyisin kuitenkin, että onko yleinen arvostustaso ollut lähiaikoina hyväksyttävä. P/E luvut ovat huidelleet ties missä, vaikka yrityksen sisällä ei muutosta tapahtuisi, sen arvo voi romahtaa sijoittajien silmissä.
Ei se ainakaan omaa mieltä lämmitä, jos taskussa on osinkoa maksamaton IT firma -50% tappiolla, mutta kuvittelen sen itse olevan vähintään sen arvoinen, mitä siitä aikanaan maksoin. Voi hyvinkin olla, että nykyiset arvostukset ovat johtuneet yltiöpositiivisista tuntemuksista loputonta markkinanousua kohtaan, ja perusteltu firman arvo on lähempänä puolta siitä, mitä se nyt sattuu olemaan.

4 tykkäystä