Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Hallitus on ottanut esille valmiuslait ja poikkeustoimet? Osaisiko @Verneri_Pulkkinen tai joku muu avata tämän vaikutuksia pörssiin? Kuulostaa hurjalta ja valmiuslaki sisältää nopealla vilkaisulla paljon rajoitteita, jotka nimenomaan koskevat rahoitusmarkkinoita ja arvopapereita.

Nyt joku keskusohjaamossa nukahti ostonapin päälle. :mask:

image

10 tykkäystä

FED vähän repoili? Tai jotain vastaavaa? Onko havaintoa?

Kävi tuuri, suljin päivän shortin noin 10 minuuttia aiemmin… :sweat:

Buffet päästi koirat irti?

2 tykkäystä

Kritiikki toki siltä osin on oikeaakin, että kymmenien miljardien käteiskassan pitäminen vuosina 2010-2014 on ollut virhe, vaikka nyt korjattaisiin alaspäin 50%.

Sanottakoon, että tilanne näytti pahemmalta vuonna 2015 kuin miten loppuviimein kävi. Oikein pelaamallakin häviää joskus.

1 tykkäys

Fed laittoi haisemaan: $500 miljardia tänään, plus saman verran lisää joka viikko ainakin kuun loppuun asti.

3 tykkäystä

Eiköhän tuo selitä. Puoli biljoonaa vähän QE:tä…

Uh oh… ei tunnu vakuuttavan markkinoita. Puolet pompusta kadonnut ja vahva suunta alaspäin…?

1 tykkäys

Arvauksia, miten markkinat euroopassa suhtautuvat tähän, jos mitenkään?

Ei pysty vielä sanomaan. DAX Futuurit pomppasivat vähän mutta ei läheskään samalla tavalla kuin jenkki-indeksit. Kysy uudestaan kun jenkkien pörssi on sulkeutunut, sitten on ehkä jotain ideoita miten käy huomenna.

Minulla on kokemusta vain DAX:n ja SPX:n shorteista.

Panikoijien kannattaisi tehdä yksinkertainen check-up laskelma. Monenko kuolleen vuosikulutusta
vastaa tämä korona-panikoinnin aiheuttama markkina-arvojen lasku. Veikkaan, että sellaista pandemiaa ei maailmanhistoria tunne ja aiemmin terveydenhoito ei ollut lähelläkään sitä tasoa, mitä tänä päivänä. Toki yhtään väheksymättä tilanteen vakavuutta muutoin, mutta pörsseillä on tapana ylireagoida tälläisissä tilanteissa.

4 tykkäystä

Mitä tuo tarkoittaa käytännössä? Voiko joku selittää?

Itse olen edelleen 100% käteisessä, en aio hätäillä ostojen aloituksen kanssa. Myin koko osakesalkkuni tyhjäksi joulukuun lopulla ja pohjilta olisi taas tarkoitus ostaa täyteen. Antaa lasketella vielä…

8 tykkäystä

100% käteinen → 0% käteinen päivässä, vai millainen on strategia/osto-ohjelma, kun ostat pohjilta täyteen?

Tulee kyllä olemaan erittäin haasteellista ajoittaa se pohja mutta katsotaan kuinka hyvin osun oikeaan. Vielä on selvä fiilis siitä että lasku jatkuu

2 tykkäystä

Haasteellista tottakai, mutta onko jotain strategiaa suunniteltu, vai ihan mutulla? Ihan vain voisi (mutulla) kuvitella, että jos tarpeeksi kyykätään, niin negatiivisia uutisia ja skenaarioita (joista osa toteutuukin) tulee vielä pitkään sen jälkeen kun nousumarkkina on alkanut, ja mutu siinä vaiheessa sanoo (ainakin itsellä): “eihän nää voi nyt nousta kun tulee kokoajan lisää huonoja uutisia”.

Olen miettinyt pari päivää, että onko syy tähän rajuun laskuun rahastojen muuttaminen käteiseksi? Ovatko ihmiset siis paniikissa menneet myymään rahastojaan? Rahastot kun myyvät säälimättä ja kursseihin katsomatta. Jonkinlainen kommentti asiasta taisi tänään tai eilen aamusta, mutta lähipäivien tapahtumiin niillä myynneillä ei ole vaikutusta. Kohta saadaan varmaan uutta tietoa.

Eiköhän viimesen vuosikymmenen ETF-buumi ole juuri tähän osasyynä ainakin. Ainakin näin rajujen ja “tasaisten” osakemarkkinoiden välillä tapahtuvien nousujen ja laskujen taustalla…

1 tykkäys

Usein pullbackin pelko saa vetäytymään ostoaikeista, vaikka tuntuu, että mahdollinen pohja on käsillä. Tällaiset kapitulaatiopäivät kuten tänään ja maanantaina saavat epäröimään, vaikka juuri pohja usein ajoittuu sellaisiin päiviin, etenkin yksittäisillä osakkeilla.

Ja varmaan itse lasku ruokkii itseään, monet myyvät koska “huomenna saa kuitenkin halvemmalla, tai viikon päästä viimeistään”. Ja varmaan 100 muutakin tapaa miten lasku ruokkii laskua.