Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Onhan tässä koronan lisäksi suuri huoli etelä-euroopan jo valmiiksi huonosta taloustilanteesta. Nyt uusimpana Syyrian tilanne sekä jännitteet Turkin ja Venäjän välillä, jopa sodan uhka. Uusi pakolaiskriisikään ei ole mahdoton kun Syyriasta väki pakkautuu Eurooppaan päin.

Syyrian uuden pakolaiskriisin voisi estää helposti jos EU:lla olisi halua valvoa rajojaan. Saa nähdä miten käy.

1 tykkäys

Onko tämä syy myydä suomalaisia kasvuyhtiöitä 20% alennuksella parin viikon takaiseen ja vielä lisää tämän päälle, laskeeko mahdolliset “jos” tilanteet arvoa mielestäsi oikeasti niin paljoa kymmenien vuosien sijoitushorisontilla?

1 tykkäys

Ei, mutta markkinat hinnoittelevat firman arvoa 6-12kk päähän.

2 tykkäystä

Näin on ja vähän harmittaa kuinka monet täältäkin ovat lähteneet tähän mukaan. Ensin sijoitettiin että voi myydä myöhemmin kalliimmalla ja nyt myydään, että voidaan ostaa toisilta myöhemmin halvemmalla :smiley:

4 tykkäystä

Itse ainakin myin ainoastaan QTn tappiolla pois kun kevensin tämän härdellin vuoksi ja se saattoi olla virhe - sillä hetkellä vaan näyttin todella ison rysäyksen vaara olevan liian suuri. Eli kotiutin voitot - hieman vähemmän kuin mitä olisi huipuista saanut - ja pidin rahat valmiina uusiin ostopaikkoihin.

DAX löysi pulkkamäen taas. Orastavaa ja varmaan on töyssyjä matkalla mutta saattaa olla lähtemässä kokeilemaan aamupivän pohjien kestävyyttä.

On ihan reaalinen skenaario, että mä oon yks eniten duffee ottanu tällä foormuilla 12kk päästä, mutta silti en myisi, jolloin osuudet yhtiöissä ovat oikeastaan samat. Käteistä tulen pistämään myös tasaisesti tulevaisuudessa aina markkinalle, joten en ole kovin huolissani. Olen myös tiedostanut pitkään sen ettei sijoittaminen ole äkkirikastumista, jolloin en ole luonut liian epärealistisia mielikuvia vaikka silti käännyn optimismiin juurikin ehkä pitkän sijoitushorisonttini ansiosta.

1 tykkäys

Pitkällä horisontilla sijoitajan ei välttämättä kannata tehdä mitään. Eräs tuttu kysyi apua alkuviikosta jolla on pääasiassa pieni kuukausisäästö ETF:iin että jos on jotain irto-peliosakkeita niin myy pois jos ei ole vielä tappiolla ja anna ETFien puksuttaa. 10v päästä tämän viikon tapahtumat ovat pieni väkänen ylöspäin menevässä graafissa.

5 tykkäystä

Ja mielenkiinnolla seuraan kaikkea markkinalla myös lyhyellä tähtäimellä, tai vaikken ite treidaa on tätä ketjua kyl rehellisesti kiva lueskella ja juuri sunki postauksia!

1 tykkäys

Joo, itsekin lisäilen NoHoa laskun jatkuessa myöhemmin. Nyt vain sattui kohdalle tässä toisessa omistamassani yhtiössä sellainen ostopaikka, että laskeskelin vaihdon kannattavan.

Tässä painoi myös se, ettei NoHo ollut ehtinyt kumuloitua minulla oikeastaan yhtään ja se, että valuuttakurssi oli erittäin suosiollinen minulle. Siitä tuli helppo +5% jo yksistään.

Perustelut laitoin ostin/myin juuri äsken ketjuun ja yllekin oikeastaan.

Paitsi, että saatan lisäillä enemmän Kamuxia, QT:tä tai Harviaa. Katsellaan vähän miten mikäkin laskee.

1 tykkäys

Ot, mutta miksi ostohinta vaikuttaisi myyntipäätökseen? Tappio realisoituu sitä mukaa kun osakekurssi laskee, ei silloin kun osakkeen myy.

Jos verottajalta kysyt niin voitot ja tappiot tapahtuvat myyntihetkellä ja kaikki muu on teorettista.

2 tykkäystä

Miksi ei tappiolla kannattaisi enään myydä pois? Verottajahan maksaa osan tappioista.

Jos olisi tulossa tappioita, on vaihtoehto päättää olla ottamatta niitä nyt ja luottaa siihen että keskimäärin kurssit nousevat. Joskus tappiollakin on ihan fiksua myydä. Riippuu miten katsot tulevaisuuden kehityksen haluamallasi sijoitushorisontilla.

DAX-seurantaa: Nyt mennään taas. Päivän sivuttaismyyry on pääättynyt ja pulkkailijat ovat esillä. SP500 futuurit kokeilevat 2900 rajaa alaspäin.

Mutta jos nollatuloksella oletetaan että on parempi myydä nyt (kurssi tulee menemään lisää alas), miksi ei olisi parempi myydä myös tappiolla? Ainakin jos ostohinta ollut yli 1ke.

Lisäys: itse siis koen että ainoa milloin tämän hetkinen tuotto vaikuttaa myyntipäätökseen on jos ollaan kovasti plussalla, ja myynnistä realisoituisi paljon veroja. (Minkä takia OST on ihan kiva)

Olisko tänään vielä kerran että käydään iskemässä -4% tauluun indekseissä? En kyllä yllättyisi enää tästä :smiley:

Viikonloppu pelottaa volatiilina aikana, joten se on ihan mahdollista.

On lisäksi uusi tieto, että korona tarttuu myös ihmisten lemmikkeihin, ainakin koiriin nyt. Tämä on kyllä omiaan lisäämään dippiä maanantaina. En usko, että markkina fronttaa tätä kokonaisuudessaan vielä.