Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Pistetäänkö ketju kii :wink:… tai edes nimen muokkaus: indeksien päivittäinen seuranta tms.

1 tykkäys

Noh noh, eikös täällä joka karhu odota kieli pitkällä uutta kuoppaa…

3 tykkäystä

Joku heitti legendaarisen tässä ketjussa joka kuuluisi tuonne pörssiletkautusten ketjun elittiin. Meni jotenkin, että pitäisikö perustaa Pörssiromahduksen seurantahuoneen romahdushuone, jos Sepe nousee yli 3.:sweat_smile:

16 tykkäystä

Jokaisella sijoitusfoorumilla tuntuu olevan oma romahdusketjunsa, mutta ehdotan nimenmuutosta “karhujenpesäksi” sillä pitäähän karhumielisillä sellainen olla. :smiley:

42 tykkäystä
23 tykkäystä

Tällä Foorumilla on jo oma karhujen pesä, tarvitsevatko he toisen?

Vai onko se ensimmäinen jo varattu edellisen karhun hautapaikaksi. Se eli kesä-heinäkuun vuonna 2018.

https://keskustelut.inderes.fi/t/karhujen-pesa-porssiromahdus-veikkausketju/97?u=helel

Ehkä merge. Eihän siellä käynyt kukaan muu kuin sinä ja viestejä 14. :smiley:

3 tykkäystä

Aaah aivan meillä oli jo tuollainen :smiley: Olinpas ennakoiva tuolloin.

1 tykkäys

Sinänsä mielenkiintoista, että romahdusta pidetään taputeltuna, koska BRRRRR ja pörssit nousee (sekä toki Euroopassa koronasta päästiin jo pääosin eroon). Kuitenkin ne Q2-tulokset, joihin korona nimenomaan on iskenyt, ovat vasta edessä päin, eikä Q3:kaan ole ihan kuivilla vesillä.

Tässä on vähän sellainen tunnelma kuin lentokone olisi tehnyt pakkolaskun, ja kansa toteaisi, ettei täällä ole mitään nähtävää jo ennen kuin vikaraporttia on ehditty laatimaan tai tietoa mahdollisista kuolemista on tarjolla. Puhumattakaan siitä, ettei vielä tiedetä, oliko kyseessä ohimenevä yksittäistapaus vai tyyppivika, jonka johdosta syksymmällä koneita tulee putoamaan enemmänkin.

Edelleen analyytikot odottelevat todella nopeaa palautumista normaaliin, mutta itse olen epäileväinen, joskohan Ponssen ja Marimekon kaltaiset laadukkaat firmat saavuttavat niille asetetut tavoitteet. Inderesin analyytikot odottavat kuitenkin ensi vuodelta 2019 ennätysvuoden tasoisia lukuja.

Toisessa ketjussa mainitsinkin, että Boeing juuri lomautti 400, IBM suunnittelee parhaillaan lomautuksia, ja HP:lla korona käynnisti isommankin puhdistuksen - tavoitteena potkia 16 % työntekijöistä pihalle seuraavien 3 vuoden aikana. Korona laukaissut isoja puhdistuksia ja uudistuksia. Tämä on mielestäni erittäin tervetullutta, muttei välttämättä helppo paikka niille, jotka saavat kenkää. Näitä on tullut nähtyä lähipiirissäkin, ja useimmat päätyneet lomailemaan, ja katselevat syksymmällä, josko töitä alkaisi taas löytymään.

Itse odotan edelleen mielenkiinnolla, miltä seuraavat 12 kk tulevat näyttämään Kreikassa ja Espanjassa. Oma epäilykseni on, ettei turismi palaa ihan niin äkkiä kuin toivotaan. Etelä-Amerikkakaan ei ole ihan taputeltu vielä…

Nyt kun tuntuu vahvasti siltä, että koronan tuhoisuus on laantunut paljon odotettua nopeammin, jengi tuntuu palaavan melko vauhdikkaasti takaisin arkeen. Netti pullollaan videoita mm. Ozarkista, jossa jenkkiopiskelijat bilettävät kuin koronaa ei olisi olemassakaan. Pitäisinkin siis edelleen mielessä sen, ettei vielä ole paljoakaan näyttöä koronan jälkeisestä ajasta (tuleeko ravintoloiden ja lentoyhtiöiden toiminta olemaan kannattavaa tässä uudessa maailmassa?). Tutkijat edelleen taitavat olla hieman varpaillaan myös toisen aallon suhteen - tätähän ei alunperinkään odotettu kesälle vaan nimenomaan syksymmälle, kun säät viilenevät. Siihen asti koronalla lienee mukavat oltavat Etelä-Amerikassa ja Lähi-Idässä.

Maailmanloppua ei toki ole syytä odottaa, mutta pitäisin tämän ketjun auki ainakin sen aikaa, kunnes homma on oikeasti taputeltu.

14 tykkäystä

Ymmärtääkseni myös rahoitusalalla on käynyt luuta…?

Suomessa en ole it-alalta kuullut kovin huonoja uutisia eikö yt:tä ole taittu pitää ainoitakaan, ainakaan isoja.

Veikkaisin itse että it-ala on varmaan parhaita aloja tällä hetkellä olla töissä…?

1 tykkäys

Yllättäen ala joka pääasiassa on kamppaillut osaavan työvoiman rekryämisen haasteiden kanssa pärjää hyvin vaikka vähän kysyntä heikentyisi.

Itse tein sen virhearvion, että oletin asiakkaiden vetävän koronan vuoksi it-projektien rahahanat kiinni, mutta näyttääkin omaan silmään siltä, että korona päinvastoin laukaisi tarpeen uudistuksille. It-sektori ilmeisesti muutenkin toistaiseksi ollut turvassa, koska projektit kestäneet koronan yli, työ on pääosin etätyönä tehtävissä, ja asiakkaat lienevät pitkälti kotimaassa.

Vincitillä oli “hyvän hengen yt:t” maaliskuun paikkeilla pahemman varalta. En ole kuullut, että kaverit olisivat joutuneet edes lomautetuksi. Efectellä oli myös yt:t, mutta firma toki eroaa alan konsulttitaloista. Digia sen sijaan rekryää edelleen kovaa tahtia uutta jengiä vuoden loppupuolelle, mikä antanee osviittaa siitä, että ensi vuodesta odotetaan kovaa.

3 tykkäystä

Tähän voisi lisätä sen, että Fed odottaa, että työttömyysprosentit tulevat huitelemaan loppuvuonna kaksinumeroisissa luvuissa. Eli vähintään samoissa lukemissa, missä majailtiin finanssikriisin pahimpina aikoina. Tuokaan arvio tuskin sisältää toista aaltoa. Tosin ei varmasti sisällä rokotettakaan, mutta toimiva ja laajalle levikille saatava rokote tämän vuoden puolella on mielestäni epätodennäköisempää kuin toinen aalto.

Jos ketjun nimeä halutaan muuttaa, voiko Talousromahduksen seurantahuone toimia? :smiley: Pörssiromahdus on nyt joko takana tai tauolla, mutta reaalitaloudesta ainakin kantautuu huonoja uutisia jatkuvalla syötöllä. Myös muut nimet kelpaavat.

7 tykkäystä

Tämä on hyvä huomio. Juuri 2 tuntia sitten Valmetkin ilmoitti irtisanovansa 200 henkeä (max 50 Suomesta). Ruotsistakin taisi juuri tulla tieto, että viime kuun työttömyys oli 8,2 %. Kasvanut 1,4 % viime vuoden vastaavalta ajalta, ja 1,2 % viime kuulta. Puhdistukset siis jatkuvat.

14 tykkäystä

Eli jos käännetään positiiviseksi, niin firmat kohta trimmatussa kunnossa
:thinking::blush:?

4 tykkäystä

Alkaa olla tosiaan ketjun sulkemisen paikka tai ainakin nimenmuutos vaikka siihen ehdotettuun karhuketjuun. Tätä vauhtia kohta painellaan takaisin alkuvuoden tasoihin.

Nasdaq 100 palannut jo romahdusta edeltäneelle tasolle
image

20 tykkäystä

Sitähän tämä nimenomaan on. Aivan varmasti yksi jos toinenkin pulju saa nyt hyvät perusteet irtautua ei-tuottavista toiminnoistaan ja henkilöistään. Itse olen muutamassa eri firmassa yhteensä kolmet yt:t nyt seurannut, ja melko kylmällä kädellä ovat lomautelleet ja potkineet pihalle väkeä, joka ei juuri tällä hetkellä ole kannattava yritykselle. Yt:issä puhuttu palavista lautoista ja selviytymistaistelusta, ja heti yt:iden päätyttyä pistetty kuitenkin uutta rekryä pystyyn (toki eri rooliin, mutta kuvastaa sitä, ettei rahasta ehkä ollutkaan pulaa vaan ennemminkin tarpeesta/halusta siirtyä vanhoista teknologioista ja toiminnoista uudempiin). Samaa on lähipiirissä useat tuttavat todenneet.

Samaan aikaan mm. retail-puolella suljettu liikkeitä kilpaa ja siirrytty verkon puolelle. Viimeisimpänä Victoria’s Secret sanoi sulkevansa neljäsosan liikkeistään pysyvästi. Näissäkin työskentelee muutama henkilö. Puhumattakaan yrityssaneerauksista (Hertz, Avianca, JCPenney…)

Toisin sanoen, näin radikaalien kulujen karsimisen seurauksena loppuvuoden tulokset eivät välttämättä olekaan niin pahat kuin saattaisi pelätä, mutta pitkällä tähtäimellä ei liene myöskään hyväksi taloudelle, jos ja kun työttömyys tulee olemaan aivan järkyttävän korkea.

Itse pitäisin ketjun siis ennallaan. Eiköhän tämä tästä pikku hiljaa kuole pois, jos on kuollakseen? Itse mielelläni keskitän tänne karhuilut ja kauhuskenaarioiden pohtimisen, sekä ihmettelen irtautumista reaalitaloudesta.

10 tykkäystä

Lisäilinpä DAX shorttia salkkusuojaksi, ei tää nyt taas ihan terveeltä näytä.

5 tykkäystä

Itse pidän tällä hetkellä merkittävimpänä riskinä että tässä kovasti rullaavat rajoitusten höllentämiset räjäyttävät tartunnat kasvuun muutaman viikon viiveellä. Kun nyt edes malttaisivat pitää sen matkustamisen rajoitukset pystyssä pidempään niin vain ne maat joissa mennään liian aikaisin auki ottaisivat sen osumansa ihan itse. Suomi on tältä osin ns. hyvässä kuosissa ja kunhan tässä on jokunen nollapäivä putkeen niin alkaa olla homma taputeltu.

Osakkeiden osalta pelkään että jenkeissä päästään vielä veivaamaan edestakaisin noita rajoituksia ja kurssit eivät välttämättä tykkää jos näin käy.

2 tykkäystä

Samanlaisen toimenpiteen tein itsekin tänään.