Ketjussa on ollut paljon puhetta Puuilon private label tuotteista ja niiden vaikutuksesta myyntikatteeseen ja sitä kautta kannattavuuteen. Peter Lynch tyylisen sijoittajatutkimuksen merkeissä (ja tyytyväisenä osakkeenomistajana) olen tehnyt käytännössä kaikki viimeisimmät työkalu- ja tarvikehankinnat näistä private label tuotteista, mikäli niitä on ollut saatavilla.
Olen hankkinut mm. Tamforce tuotemerkin painepesurin, kompressorin ja paineilmatyökaluja/tarvikkeita, akkuporakoneen, akkutrimmerin, hallitunkin ja kuumailmapuhaltimen. Kramfors tuotemerkin alta löytyi puolestaan ainakin A-tikkaat, parit oksasakset, sorkkarauta, kärkisarjoja, teriä yms.
Hankitut tuotteet ovat olleet hinta-laatusuhteeltaan todella hyviä. Ainakin työkaluissa Puuilon private label -tuotteet ovat ainakin puolet edullisempia kuin vastaavat premium tuotteet, mitä myymälässä on esillä samassa hyllyssä. Private label -tuotteessa on yleensä paperilla lähes premiumia vastaavat speksit, mutta joitakin ominaisuuksia voi puuttua.
Laadusta pystyn sanomaan omien kokemuksieni perusteella sen verran, että toistaiseksi yhtään tuotetta ei ole tarvinnut viedä takuuseen ja projektini olen saanut tehtyä. Takuu on työkaluissa yleensä yhden vuoden ja sen erityisehtona on, että takuu ei ole voimassa ammattikäytössä. Työkalut lienevät siis kasattu edullisista komponenteista, eivätkä ne kestä ammattikäytön työtunteja kovin kauaa. Tee se itse -miehen projekteissa käyttöä on vähemmän ja kulutuskestävyydestä voi siis hieman tinkiä.
Täältä siis pisteet sille Puuilon tiimille, joka näitä private label tuotemerkkien valikoimia suunnittelee ja hankkii. Disclaimer: Olen ollut Puuilon osakkeenomistaja listaumisesta saakka ja osakkeen hyvät tuotot saattavat aiheuttaa vinoumaa mielipiteeseeni. Puuilon osakkeista n. 20 % omistaa kotitaloudet, joten marssiikohan moni muukin tyytyväinen omistaja Puuiloon tekemään hankintoja puhtaasti omistajuuden ansiosta? Minkälaisia kokemuksia muilla on Puuilon omista tuotemerkeistä kuten esim. Tamforce, Kramfors ja Pitstone?