Osakesijoittaminen

Qt Group -ketju

Toisaalta se on pelottava todellisuus nykyään, että se on halvempaa kuin koskaan isoille firmoille ostaa pikkufirmoja pois pyörimästä. Voisi veikata sen lisääntyvän tulevaisuudessa, kun rahasta tehdään halvempaa ja halvempaa ja sen arvo pienenee.

1 tykkäys

Viisas Raha kilahti laatikkoon

14 tykkäystä
3 tykkäystä

Juu, tää on nyt vanhalle sedälle ihan varma rikastumis-case! Nyt kun vaan Oraakkeli kertoo täällä foorumille sitten sedälle, milloin sedän pitää kotiuttaa voitot!! :slight_smile: Osto-kkh oli sedällä 17.60 Edwiniä, ei paha.

Masse-setä, FA, voihan sitä näinkin rikastua eli teettää työt muilla ja kerätä itse muhevat masset :dollar::dollar::dollar::dollar::dollar:

1 tykkäys

Hyvä muuten huomata, että ainakin tuo carbuzzin uutinen on helmikuulta 2018, jossa Mersulta kommentoidaan “quickly proliferate throughout Merceres’ model range and expects it to be offered in every model within a couple of years”.

Jos tuo pitää edelleen kutinsa, niin tarkoittaisi hyvinkin, että 2020 automalleissa olisi jo kaikissa/lähes kaikissa Qt:lla tehdyt näytöt. Ainakin toistaiseksi on (maallikolle) näyttänyt siltä, että tämä pitää paikkansa.

(Voi siis olla, ettei enää tarvitse odotella tuota tyypillistä 3-4 vuotta)

Käykääs porukka vähän tukiostoksilla… ~taala per mersu kilahtaa Qt:lle

5 tykkäystä

Cunning plan sir.

2 tykkäystä

Jos Astonilla on musta kyy tuttu. Rowan Atkinson :wink:. Mitä suurimmalla nöyryydellä kuitenkin kuitaten.

1 tykkäys

Täältä varmaan löytyy tietäjiä. Kiinnostaisi tietää mikä on Yocto ja voiko se lyödä kapuloita näihin taala per Mersu suunnitelmiin? Asia liittyy tähän:

The infotainment system uses Nvidia’s top-of-the-range Tegra Parker, which is designed for AI, UAV and car applications and supports hardware virtualization through arm virtualization enhancements (including the privileged HYP execution mode for executing a hypervisor). The operating system is an embedded Linux based on the Yocto Project.

Boldaus omaa käsialaani.

3 tykkäystä

Hyvä ja tarpeellinen kysymys. En ole asiantuntija, mutta luulen että Yoctolla vain tehdään/luodaan itselle sopiva linux-pohjainen käyttöjärjestelmä (jakelu, distribution). Eli mikäli ei haluta käyttää jotain valmista jakelua…

Tällä ei pitäisi olla suoraa vaikutusta Qt:hen, koska tuo Yocto on vain ”alustatyökalu” ja Qt on taas ohjelmiston kehitystyökalu, jota käytetään ko. alustalla (käyttöjärjestelmä.

Käsitykseni mukaan analogia olisi siis samankaltainen, kuin että MS windows ja windowsissa käytettävä ohjelma, vaikka pasianssi.

Mutta täällä on paljon IT-ihmisiä niin antakaapa te oikea vastaus :slightly_smiling_face: Minä tässä nyt aion nolata itseni kun kohta joku asiaa tunteva kertoo faktat.

2 tykkäystä

En tiedä. Joku tässä nyt mättää vieläkin. Merkittävä osa bisnestä pitäisi tulevaisuudessa olla nuo jakelulisenssit joiden pitäisi olla selviö, koska LGPLv3 lisensoinnin tulisi estää open sourcen käyttö sulautetuissa järjestelmissä. Olenko ymmärtänyt oikein? Sitten on GENIVIä ja SDLC yms isojen auton valmistajien yhteistyökuvioita joista lukemalla aina vastaan tulee sanat “open source”. Tuo Yocto esimerkiksi. QT:n sivuilta löytyy tälläistä:

meta-qt5 is a Yocto compatible meta layer that provides recipes for Qt modules. This topic provides common guidelines how you can use meta-qt5.

Eli siis MIT-lisensoitu “Yocto-käyttöjärjestelmä” voi(voiko?) pitää sisällään QT:lla tehtyjä osia ja olla osa sulautettua järjestelmää ilman ylimääräisiä lisenssikuluja, mutta tuolle käyttöjärjestelmälle QT:lla tehdystä graaffisesta käyttöliittymästä joudutaan maksamaan QT:lle jakelulisensistä?

Nyt joku kaivamaan järeämpää rautalankaa(ratakisko käy myös) mistä vääntää tämä keissi auki tälläiselle wannabe-koodarille. Kiitos jo etukäteen.

3 tykkäystä

Qt:n FAQ ( https://www.qt.io/faq/) kertoo seuraavaa:

2.19. Do I need to have a distribution agreement to develop an embedded device with Qt?

Yes. A distribution agreement explaining the terms for distributing the Qt libraries is included in your Qt License Agreement. When you create an embedded device you typically have ‘joint hardware and software distribution’, which is subject to a distribution fee, please contact us for more information.

2.20. What does a ‘joint hardware and software distribution’ mean in practice?

If you are making an embedded device with Qt, you most likely will have ‘joint hardware and software distribution’ as described in the Qt License Agreement. This is subject to a distribution fee, please contact us for more information.

Eikös tämä ole riittävän selvästi sanottu?

4 tykkäystä

Mukautettu Linux -jakelu sulautettuihin järjestelmiin. Sisältää myös Qt kirjastot, jos käyttäjä niin haluaa ja päivittää uusimman julkaistun säännöllisesti. Ei negatiivista vaikutusta, mutta ei mitään kummempaa positiivistakaan.

2 tykkäystä

Hyvä jos jollekin tuo on riittävän selkeää. :slight_smile:
QTday Italia video aiheesta:


Kohdassa 3:50 tämä kaveri sanoo jotain tämän suuntaista

“Btw some car manufacturers are now demanding that all the software components, say in their infotainment systems, is open free and open source. That rules out commercial license. They do that for cost reasons. They want to drive down the cost. And if a car manufacturer, they are notorious for having problems with free open source licenses, does that then its a valid option.”

Tuo nyt vähän laittaa kyseenalaiseen valoon oletuksen, että tarvitaan kaupallinen lisenssi QT:n käyttöön sulautetuissa järjestelmissä? En ehtinyt vielä kovin pitkälle videossa, mutta selkeästi aiheena on selventää tätä lisenssi viidakkoa.

Eli Yoctoa(ja sen mukana QT-kirjastoja) voit käyttää sulautetuissa järjestelmissä ilman kaupallista lisenssiä ja jakelulisenssiä? Vaikea uskoa, että “per näyttö” tarvitsisi siis läheskään aina maksaa QT:lle esim nyt Yoctoa hyödyntävien autonvalmistajien. Taas voi olla, että jotain on minulta mennyt ohi. Toivottavasti tämä ei tunnu/kuulosta jankkaamiselta. On vain jostain syystä hemmetin mielenkiintoinen keissi tämä.

2 tykkäystä

En usko, että Yocto sinänsä on tässä kovin merkittävä tekijä, ellei tässä jakelupaketissa (Linux) ole tehty jotain erityistä liittyen sulautettuihin ympäristöihin ja esim. grafiikankäsittelyyn (tehokkuusparannukset C++ kääntäjässä ja graphic enginessä).

Itseä häiritsee tämän palstan keskustelun sisältö, joka keskittyy pelkästään hehkutukseen ja rummutukseen siitä, miten superjuttu tämä QT ja QTCOM on. Aion joululoman aikaan käydä läpi tämän jutun omalta osaltani, mutta paljon merkittävämpää sijoittajille olisi ymmärtää, mikä on se kilpailukenttä, jossa QT operoi. Mitkä on ne vaihtoehdot esim. autonvalmistajille käyttöliittymien tekemiseen? Mitkä yritykset ja teknologiat? Tilanne ei voi olla se, että on vain QT ja vaihtoehtoisesti sitten peruskäyttöjärjestelmäkirjastot ja HTML5-kuvauskieli näytönhallintaan. Ihan varmasti vaihtoehtoja on. Silloin olennaista olisi tietää, miten paljon huonompia/tehottomampia ne on ohjelmistokehittäjän näkökulmasta ja toisaalta, sisältyykö niihin runtime-lisenssejä ja mitkä niiden kustannukset on vrt QT.

Käyttöjärjestelmäriippumattomuus / koodin siirrettävyys alustalta toiselle voi olla loppujen lopuksi merkityksetön asia, koska C++ on aina käyttissidonnainen. Muut osat koodista ei puhtaasti siirry (ilman muutoksia, vaikka sitä miten yrittäisi varmistaa). Auton käyttöliittymien toiminnallisuus taas on hyvin pientä, jos verrataan sovellusmaailmaan vaikkapa ERP:ssä. Muutama painike per ikkuna ja ikkunoita 10-20 per näyttö/auto. Kaunis grafiikkakuvataustalla on staattinen, joten ulkonäkö hämää maallikkoa. Se on valokuva käytännössä.
Se kaikki muu koodi siellä taustalla (mukautuvuus yms. AI-piirteet) on joka tapauksessa sitten muiden apukirjastojen tuottamaa, joita tuossa sovelluksessa käytetään (tai näin oletan ja vaikka QT:lla olisi apuja siihenkin, siihen löytyy jo valmisaihioita muualtakin. Näitä joutuu jokainen laitevalmistaja muuttamaan joka tapauksessa).

Mistä löytyisi ne keskustelijat, jotka pystyy opponoimaan tätä QT ylivoimaa vastaan. Jos lopullinen totuus on se, että QT on ainoa järkevä softakirjasto tämän tyyppiseen toimintaa, lyön ison panoksen heti kiinni. Sitä ennen kurssihinta saa minun puolestani nousta ihan rauhassa, arvostustaso on jo hinnoiteltu kalliiksi joka tapauksessa. Jos tämä olisi halpa ja teknologisesti ylivoimainen, tämä olisi jo ostettu pois jonkun isomman toimijan toimesta IMO.

16 tykkäystä

Olen samaa mieltä, että olisi mukava kuulla opponointia, koska en itse tiedä mitään softamaailmasta.

Samaan hengenvetoon sanon kuitenkin, että itse istun QT:n kyydissä ihan hyvin mielin tällä hetkellä, koska kenkä on oven välissä jo monessa paikassa ja esim. autonvalmistajat tekevät yleensä sopimukset ainakin “tavallisten” osatoimittajien kanssa koko auton elinkaaren ajaksi (noin 6-7 vuotta).
Näyttösoftien osalta näen ensimmäisen mahdollisen muutoksen automallin ollessa 3-4 vuoden iässä (minor change / facelift), mutta tässäkään kohtaa en usko, että QT:lla tekeminen vaihtuisi ellei sitä ole a) helppo korvata ja b) siitä saa kustannus säästöjä.

Ainakin autoteollisuus on hyvin hidas liikkeissään ja kipuilee senkin vuoksi tällä hetkellä. Nopeat muutokset ovat myrkkyä näille dinosauruksille.

2 tykkäystä

Yocton nostin nyt esille, kun se sattui tulemaan vastaan tuosta Mersun MBUX:sta lukiessani. Ei itsessään merkittävää, mutta mielestäni on hyvin merkittävää QT:n kasvun kannalta mitkä on ne ajurit, jotka saa esimerkkinä nyt isot autonvalmistajat maksamaan QT:lle devaaja lisensseistä ja jakelulisensseistä. Yocto esimerkkinä vain sulautetun järjestelmän softasta missä ilmeisesti on voitu käyttää QT:n kirjastoja ihan open source lisensillä.

Käytännössä se mitä ajan takaa on, että täällä on ollut käsittääkseni vallitseva näkemys, että aina sulautetuissa järjestelmissä tarvitaan QT:n kaupallinen lisenssi. Tämähän tarkoittaisi kassi kaupalla hilloa QT:lle nyt ja jatkossa, jos/kun QT tuntuu olevan todella suosittu framework sulautetuissa järjestelmissä.

Itselle ainakin Yocton ja vielä enemmän tuon Burkhard Stubertin esityksen perusteella vaikeutuu näkyvyys noihin lisenssituottoihin, koska tuon perusteella on mahdoton sanoa maksaako esim. Daimler(Mbition) tai vaikka Ford pennin jeniä QT:lle näiden kirjastojen käytöstä.

Sinua kiinnostaa kilpailukenttä, mikä kyllä kiinnostaa minuakin, mutta tuntuu QT pärjäävän kilpailussa aika hyvin. Sen verran tännekin on linkattu tätä “build with QT” uutisointia. Mielellään kyllä kuulen itsekin lisää tuosta kilpailukentästä, jos saat sitä selvitettyä.

Itse olen keskittynyt haastamaan tuota näkemystä QT ansaintalogiikan aukottomuudesta.

1 tykkäys

Ei softamaailmassa tehdä tuontyyppisiä, aikaansidottuja soppareita. Ainakaan oman kokemuksen mukaan. Runtime-lisenssejä maksetaan niin kauan, kuin ne on käytössä. Eli varmaan auton elinkaaren loppuun saakka. Toisaalta en tiedä, onko tämä kertamaksu vai joku vuosittainen hinta.
Mutta mikään ei estä autonvalmistajaa tekemään uuden version, jossa näytönhallinta on korvattu jollain toisella teknologialla ja silloin myös loppuu lisenssimaksut (vaatii tietty autonpäivityksiä yms.).

Juu kyllä opponointia kaivattaisiin.

Toistaiseksi kaikki tiedossani olevat nimimerkit täällä, joilla on C++ taustaa, vaan tuntuvat olevan tuolla positiivisella hehkutuspuolella mukana ja kukin itse isoilla positioilla kiinni.

Tästä voi tehdä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen :slight_smile:

1 tykkäys

Olen ymmärtänyt, että vapaasti jaettavissa oleva kirjasto on askeleen vanhempi kuin mitä QT-kehityslisenssin mukana tulee. Eli esim. autonvalmistaja maksaa QT-frameworkista, jossa on erilaisia lisätyökaluja noiden näyttöjen tekemiseen ja sen myötä, kun runtime-versio tuosta sovelluksesta käännetään/linkataan binäärikoodiksi ja upotetaan laitteen muistiin, niin nuo uudemmat runtimet tulee sinne mukaan. Ja tästä kokonaisuudesta valmistaja on sitten valmis maksamaan.

Eli sinänsä esim. Yoctolla voi ilmaiseksi tehdä näyttöjä, mutta joudut varmaan osittain itse täydentämään sitä koodipohjaa, jotta saisit vastavat ominaisuudet, kuin QT on tehnyt kaupalliseen versioon (uusia toiminnallisuuksia/parannuksia).

1 tykkäys

Jos ovat niin hyvä niin. Tuosta aiemmin linkkaamasta QTday Italia:n videosta olisi ymmärrettävissä ettei autonvalmistajat(ei poissulje etteikö joku olisi) olisi valmiita tästä maksamaan, kun vaativat kaikkien ohjelmisto osien olevan open source, mikä puhujan mukaan poissulkee kaupalliset lisenssit. Tesla nyt taitaa ainakin varmistettu esimerkki olla Qt:n vapaan lähdekoodin lisenssin käyttäjästä, kun oikein uutiskynnyksen ylitti aikanaan asiasta.

Mutta ettei menisi enempää jankkaamiseksi, niin parempi varmaan minun siirtyä takariviin. Alkaa tuntumaan siltä että väkisinkin minun täytyy olla hakoteillä tämän asian kanssa, kun täällä on niin vankka luottamus siihen, että Qt:n käyttäjät nimenomaan on pakotettuja/valmiita maksamaan pitkän pennin Qt:lle kaupallisesta lisenssistä.

1 tykkäys