Tässä on Nordean osalta jotain jännää. Minulla oli tuota joskus Nordean OST, myin pois ja se on sittemmin näköjään poistunut valikoimasta. Kiinnostaa jos joku onnistunut hankkimaan tuota Nordean OST. Kiinnostava rahasto joka ainakin aiemmin oli selvällä NAV-alennuksella. Nyt en ole hetkeen katsonut.
Samaa etsinyt, muttei taida olla Euroopassa saatavilla. Jenkeissä on Global X Asean equity ETF.
Nordnetista löytyy kyllä HSBC:n ASEAN rahasto, mutta kulut aika korkeat 1,84%
Nämä saattaa olla sen verran tehottomia markkinoita ja alueen etf:t järjestään kalliita, että aktiivisten käyttö on melko perusteltua.
Pyn elite ei itseasiassa ole varsinaisesti Vietnam rahasto, vaan on historiansa aikana sijoittanut tuolle alueelle laajemminkin.
Petri vain on tällä hetkellä päätynyt valitsemaan kohteekseen Vietnamin, tuskin ihan sattumalta.
Pyn Elite on ainakin aidosti aktiivinen osakerahasto. Omasta mielestäni erinomainen lisä hajautettuun salkkuun. Piiloindeksoinnista Eliteä ei ainakaan voi kritisoida.
Olen joskus omistanutkin, eikä olisi kannattanut hypätä kelkasta pois.
Tässä rahastossa on 1 % hallinnointipalkkion lisäksi myös tuottosidonnainen palkkio 12 %, jos veloituskriteerit täyttyvät.
Rahastoesitteen sivu 9 kertoo niistä enemmän, jos tätä harkitsee uutena omaan salkkuunsa. Ei siis halvin rahasto, mutta on tässä saanut palkkioille myös vastinetta pitkäaikaisena sijoittajana.
Jos olisin hakemassa vaihtoehtoja kehittyviltä markkinoilta, niin kurkkaisin ainakin Pyn Eliteä huolella. Jokainen toki itse päättää mikä sopiii omaan hajautukseen parhaiten.
Moi kanssatoverit!
Viikonlopun pähkäilynä olisi sellainen asia. Mulla on kolme rahastoa.Nordnet Ruotsi indeksi,OP Amerikka indeksi, Seligson Global Top 25 Brands A ja otan vielä yhden lisää. ETF ei käy,kun rahat ei riitä joka kuukausi niihin lisätä,kun käyn samalla osakekauppaa ja noihin muihin rahastoihin menee kk-säästö joka kk.
Haluisin teiltä ehdokkaita ja järkeilyä mun ongelmaan, kun itsellä on niin monta vaihtoehtoa ja en halua kun yhden lisää.
Haluan pitää ison osan rahastojen painosta Jenkeissä. Kiitos etukäteen ja mukavaa viikonloppua.
Aika eksoottinen cocktail sulla rahastorepertuaarina mutta mikäs minä olen tuomitsemaan. Storebrand -maailma -indeksiä vaan kehiin…
Voihan sen noinkin ajatella, mutta tuo OP:n ja Seligson rahastot on ollut jo kauan ja Ruotsin aloitin joskus koronan aikaan, kun halusin ottaa jotain pohjoismaista ja tykkään yleensäkin Ruotsalaisista firmoista niin valitsin tuon ennen OP-pohjoismaat indeksiä, koska Novo on niin suurella painolla.
Koko maailman rahasto, Storebrand all countries täydentäisi.
Itse asiassa tuo ja Nordnet maailma indeksi 125 on ne, joita pääasiassa olen vertaillut ja tuo Nordnet rahasto on synteettinen mikä tiputtaa sen pisteitä itsellä vaikka tuo olisikin vivutettu.
storbrandin all countries toisi lisää hajautusta, kun siinä myös kehittyvät mukana, Nordnetin omassa ei ole kuin kehittyneet
Musta järkevin lähtökohta on se, että salkussa on yksi laaja maailmarahasto. Ei muuta. Ja sitten jos jostain syystä haluat sen päälle painottaa jotain markkinaa, niin sitten otat sille jonkun rahaston. Maailmarahastossa USA-paino on joka tapauksessa 60-75% eli hyvin suuri.
Sun tapauksessa ottaisin myös maailmarahaston (Storebrand, tai Nordnet Maailma Indeksi tai OP-Maailma Indeksi) kaveriksi ja pohtisin, paljonko haluan sen lisäksi painottaa Ruotsia tai Jenkkejä ja ehkä lopettaisin säästämisen noihin suppeampiin. Top Brands on sitten vielä vähän oma asiansa ja aktiivinen.
Kyllähän mulla sijoitussuunnitelma on ja tarkoitus on pitää Jenkkien paino korkealla. Siellä 80% päällä. OP-Amerikka indeksi on selvästi suurin ja Ruotsi on vain muutaman % tällä hetkellä. En viitsi myydä/vähentää noita kahta isointa verojen takia, mutta Top Brandsiin ei ole tarkoitus tänä vuonna paljon lisäillä vaan tulevaan ”maailma” rahastoon ja osakkeisiin, jotka on pääasiassa Suomeen.
Googlaamalla löytyy joitain USA:ssa toimipaikan omaavia hyvämaineisia välittäjiä, jotka palvelevat myös Eurooppalaisia sijoittajia ja ovat palvelleet pitkään ja tarjoavat koko USA.n sijoitusmarkkinaportfolion.
Itsellä samaa “ongelmaa” mikä ehkä ylempänä käyty.
Nordnetissä on oman pienen parin tonnin osakesalkun lisäksi Storebrand Globalia, johon menee kk säästämisellä 200e. Tämän lisäksi OP:n asiakkaana ja osittain ajatellen tulevaa asuntolainaa olen laittanut OP:n Maailma Indeksiin 500e/kk. Tämän lisäksi laitan OP:lle yleensä kertasummana sen mitä jää ylimääräiseksi kuukaudessa. Nyt on tilanne, jossa OP:ssa on 20k ja Storebrandissa 11k. Onko tuossa “hajautuksessa” mitään järkeä, kun laittaa kahteen indeksiin?
Olen ajatellut, jos siirtyisin ETF:ään, kun kuukausisumma alkaa kuitenkin menemään säästöjen kohdilla yli 1000e per kk. Nuo indeksit kannattaa varmaan verotussyistä (ei myydä siis) jättää tuottamaan ja siirtyä täysin vaan ETF:ään vai miten näette? Auttaako omassa pankissa rahan pitäminen todistamaan paremmin varallisuutensa vai onko sillä merkitystä onko se OP:lla vai Nordnetissä?
Ei tuolla indeksisijoittamisella varmaan väärin mene, mutta tavoitteena kuitenkin laittaa ja unohtaa rahat. Ehkä sitten asuntoa ostaessa tarvittaessa jotain realisoida, mutta mielellään pitäisi nämä rahat tuottamassa.
Tuskin on kauheasti hyötyä tai haittaa.
Jättäisin vanhat olemaan vaikka vaihtaisit uudet ostot ETF:ään. Noilla kk-säästöillä kannattaa kyllä ostaa ennemmin ETF:ää kun saat hallinnointipalkkioista 0.1 % pois (Storebrand verrattuna siis). Verovelkaahan voi vähennellä näistä hiljalleen myymällä <1000 € vuodessa jos ei muita myyntejä ole.
Pankki ei yleensä huomioi juurikaan jos varallisuus on jossain muualla kuin samassa pankissa. Voit siis ehkä saada esim. himpun pienemmän marginaalin lainaan kun on varallisuutta OP:ssa ja säännöllinen kk-säästö juoksee.
Minulla ainakaan Osuuspankki ei huomioinut muissa pankeissa olevia osakesijoituksia eli eivät kelvanneet vakuudeksi eivätkä todistamaan, että maksukykyä löytyisi.
Ei minullakaan. Valehtelin itselleni, että kyse oli siitä, että OP:ssakin oleva omaisuus riitti.
Kannattaisiko sitten suunnata katseet esim. OP:n kautta ETF SPYI:hin, kun jossain vaiheessa asuntolainaa kuitenkin katsoo? Vähentää tuota OP-Maailmaa ja tyrkkää tuohon kuukausittain? Ei taida olla kuukausisäästämistä noihin ETF:iin OP:lla?
Onko tuossa mitään eroa Nordnettiin, en ainakaan itse osannut katsoa.
Edit. Tietysti netistä luettuna tuo “naimisissa” tiettyyn pankkiin ei välttämättä ole paras ratkaisu, jos pitää alkaa siirtämään esim. 50k salkkua asuntolainan kilpailutuksen takia. Pitää ehkä nukkua yön yli ja tehdä tämän jälkeen joku ratkaisu
ETF:iin sijoittaminen on siinä mielessä fiksumpaa kuin rahastoihin, että ne voi siirtää toiselle välittäjälle/pankkiin. Niitä voi myös lahjoittaa jälkikasvulle toisin kuin rahastoja.
Säästäisin ETF:t kuitenkin sinne minne niitä on matalakuluisinta tai muuten kätevintä säästää, enkä yrittäisi arvailla mista pankista saan vuosien tai kymmenten vuosien päästä parhaan lainatarjouksen.
Onkohan tuo tässäkin ketjussa kehuttu Storebrand Globall All Countries A Eur - indeksirahasto fiksuin hajautettu indeksirahasto, kun kuukausittain sijoitettava summa vaihtelee n. 100-200€ välillä? Vauvalle pitäisi kohta availla Nordnettiin tiliä kunhan nyt syntyisi.