Harkitsen osan Yhdysvaltoihin sijoittavien indeksirahastojen myymistä. Minulla on “onneksi” luovutustappioita käyttämättä joten verovaikutuksia ei tule. Mutta mitä tilalle? Kertokaa parhaat ideanne. Mieluiten etf- tai indeksirahastoja.
Omat suhteellisen tylsät ideat:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Spiltan Småbolagsfond
Swedbank Robur Emerging Europe A
Storebrand Europa A
Nordnet suomi indeksi
Joo, Spiltan Globalfond investmentbolag sisältää jenkkejä mutta paljon vähemmän (52%) kuin monet muuta maailmanrahastot. Lisäksi rahasto sijoittaa sijoitusyhtiöihin ja sen kaltaisiin yrityksiin jotka ehkä osaavat tehdä sijoituspäätöksiä tässäkin maailmantilanteessa. Berkshire Hathaway isoimpana omistuksena.
Tässä esitetty ei ole eikä sitä tule käsittää sijoitussuositukseksi tai kehotukseksi merkitä, ostaa tai myydä arvopapereita.
Ei koske kuin ainoastaan USA rahastoja. Ja niistäkin vain sitä osaa jonka voin myydä hyödyntäen edellisvuosien osakesekoilujen tappioita. Minulla on siis ainakin omasta mielestä todella iso paino sijoituksista Yhdysvalloissa, joten pikkuisen kuumottaa tämä Trumpin sekoilu. Eli tarkoitus keventää tuota jenkkipainoa niin paljon kun järkevästi pystyn ilman veroseuraamuksia.
Maailmanideksirahaston kuukausittainen lisäys rullaa ainakin minulla riippumatta hetkellisistä kurssimuutoksista. Kassaa on kertynyt käteisen muodossa mukavasti ja jos aletaan laskettelemaan kymmenissä prosenteissa niin alan kasvattamaan kuukausierää reilulla kädellä. Minulla sijoituksia tarkoitus pitää vielä ainakin 30 vuotta ja uskon että tästäkin kuopastaan noustaan. Rahastohan itse korjaa painotusta kokoajan kurssien mukana ja uskon että itse painotuksia säätämällä en onnistuisi kuitenkaan pääsemään parempaan tuottoon.
Mitkä on vähäkuluisia ETF tai indeksi jos haluaa suoraan ostaa esim. Ruotsi indeksiä?
Nuo rahastothan kirjautuu sitten joskus. Nordnetissa käyn kauppaa.
Kait noi maailmanindeksit on olleet joskus alussa jakaantuneet tasaisemmin ympäri maailmaa, mutta jenkkien markkinoiden hakatessa muun maailman jatkuvasti, on niissä jo pelkästään magnificent sevenin osuus reippaasti yli 20% muista osakkeista puhumattakaan
Oon ruvennut kyseenalaistamaan maailma rahastot.
Pieni joukko USAn teknologia yhtiöitä on tehnyt pääasiassa rahaston nousun. Miksi ei sijoittaisi etenkin tässä laskussa ennemmin S&P500 tai Nasdaq jossa on vielä suurempi paino näillä yhtiöillä ja arvon nousu on ollut tästä syystä vielä suurempaa?
Itse käsitän myös että maailmarahasto pitäisi olla hajautettu enemmän erimaanosiin jos haluaa kunnon hajautukseksen eikä näin suurta osuutta rahaston arvosta pienellä joukolla USAn teknologia yhtiöitä.
Itsekin omistan maailma rahaston, voiko joku perustella miksi laittaisin rahani edelleen sinne, eikä esim S&P500?
Miksi et laittaisi Nasdaqqiin sitten suoraan? Siinä on vielä enemmän jenkkien supertähtiä. Tai oikeastaan, miksi et vaan ostaisi suoraan Nvidiaa, se on kuitenkin kasvanut eniten?
Tässä maailma-indeksissä on arvojen mukainen painotus ja rahasto tuunaa omistuksiaan sääntöjensä mukaan. Jos Kiinan pörssin jatkossa nousee ja Jenkkien laskee, niin maailma etf säätää omistuksensa sen mukaan. Jos haluat jotain muuta kuin reaalisten arvojen mukaan hajautettua etf, niin eiköhän sellainenkin löydy. Esim. Sp500:sta on equal weight rahastoja, joissa kaikki osakkeet ovat samalla painolla. Tai vaihtoehtoisesti ostat alueellisia rahastoja.
Ovatko nämä yhtään parempia tai turvallisempia sijoituksia, niin epäilen? Tuotot ainakin pienenevät, kun ostetaan väkisin joka paikasta x%, vaikka sen markkinan koko olisi pieni ja laskeva.
Mitä sä oikein yrität tässä kysyä? Kysytkö sä että miksi useat sijoittajat haluavat hajauttaa sijoituksiaan? Vastaus on helppo: jotta saadaan salkun riskiä ja heiluntaa laskettua. Ja yritysriskin hajauttaminen on harvoja ilmaisia lounaita, jossa tuotto-odotus ei laske.
Tuolla logiikalla voit sijoittaa tosiaan suoraan siihen voittajahevoseen, jos koet itsesi onnekkaaksi. Hajauttamisen pointti on se, että me emme osaa veikata sitä voittajahevosta, joten hajautamme ja otamme markkinatuoton.
Maailmarahasto on hajautettu eri maihin ja maanosiin. Markkinarvopainotuksella.
On myös rahastoja, joissa yksittäisen kohteen painoa on rajoitettu, mutta siinä on ongelmansa koska silloin ylipainotetaan pienempiä firmoja ja alipainotetaan suuria. Ja balansointi aiheuttaa myös lisäkustannuksia.
Koska emme tiedä, onko USA talouden veturi seuraavat 40 vuotta. Hajautuksella annamme salkun kasvaa, jos esim. Aasia alkaa kasvaa USA:aa nopeammin. Aivan kuten hajautuksella sijoitamme myös muihin yrityksiin kuin nVidia. Kyseessä riskin vähentäminen.