Ei mitään isoja yllätyksiä, pitää perehtyä vielä tarkemmin tuohon osariin. Osinkotuotto nykykurssilla lähentelee 7% haamurajaa, jatkan tänään ostoja kun positioon mahtuu vielä.
Ei mitään isoja yllätyksiä, pitää perehtyä vielä tarkemmin tuohon osariin. Osinkotuotto nykykurssilla lähentelee 7% haamurajaa, jatkan tänään ostoja kun positioon mahtuu vielä.
Jatketaanpas vielä ARE:sta, kaikessa tohinassa unohdin ihan kokonaan ostaa osakkeita, joka olikin kurssikehityksen valossa ihan positiivinen juttu Ehkä pitäis laitta pilkki tuonne 70 taalan korville ja katsoa että saako sieltä ongittua pienen pumpsin, eihän se nyt VOI mennä tosta enää alle, eihän?
Osariin perehtyminenkin on vielä kesken, mutta tässä pieni snapshotti.
Positiivisista jutuista pisti itsellä silmään tuo, että rakenteilla olevista tiloista 75% on jo vuokrattu tai sitten neuvottelut ovat käynnissä. Kassassa on rahaa tuo 5,3 jaardia ja velkojen maturiteetti on varsin pitkä, reilu 12 vuotta. Vuokrista kerätty 99,9%.
Sitten vähemmän positiivisia juttuja on tuo 91,7% vuokrausaste.
ARE kinostelee mutta onko kukaan onnistunu löytään enemmän tai vähemmän uskottavia kirjoituksia siitä että mahtaakohan osinko olla kestävällä pohjalla? Tää on nähty niin monesti että hurjasti laskenut REIT on osinkoleikkurissa, mainittakoon nyt vaikka MPW esimerkkinä.
Viimeaikoina olen hankkinut salkkuun BNL eli broadstone net lease reit, perustiedot eli sisäisesti johdettu single tenant vuokraaja. Indistrial ja retail sekä vähän toimistoja.
taloustietoja P/Affo 10.5 osinko 7.2% osinkosuhde 76% sekä kohtuullinen velkaisuus. Debt/equity ratio 65% sekä debt/ebitda 5.4. Vuokrausaste 99%.
Itse en ole löytänyt mitään erityisen huonoa putiikista, mutta ehkä jotain on jäänyt huomaamatta? Ihan mielenkiinnosta kysynkin onko joku foorumilla tutustunut putiikkiin, löytänyt jotain mitä itse en ole tullut ajatelleeksi.
Käsittääkseni osinko on ihan hyvällä pohjalla. Noin vuosi sitten seeking alpha antoi dividend safety arvoksi 76. En usko että tuo arvo on tuosta hirveästi laskenut. Yrityksellä takana 14 vuotta tasaista osinko nousua josta 5v noin 5% vuosittaista nousua osinkoon. Kirjoitin tästä joku päivä sitten ja itse uskon että osake nousee vuoden sisällä jonnekin 90-100$.
Tässä kuitenkin teknistä analyysiä:
Dividend talks noin vuoden takaa.
Dividendology noin 3kk takaa.
Lisäksi uskon että korot ovat USAssa laskussa ja viimeistään ensi vuonna keltainen mies nimittää keskuspankkiin sellaisen ukon joka niitä korkoja laskee jos nykyinen ei sitä tee. Lisäksi Askola on sitä mieltä että viimeistään 2027 alkaa kysyntä ylittämään tarjonnan. Näistä syistä ostin ja ostan jos mennään lähelle 70$ rajaa.
Tosiasia on kuitenkin se että osake on edelleen laskenut joten ehkä olen vain väärässä tämän suhteen.
Osingonjakosuhde on Seeking Alphan mukaan 72,8%, yhtiöllä on tosiaan yli 5 miljardin käteiskassa ja velkoja ei ole erääntymässä isoissa määrin ihan hetkeen. Myös vuokralaiset maksavat vuokransa lähes sataprosenttisesti. En itse ole kamalan huolissani, ainakaan toistaiseksi.
ARE:
En oo syvällisesti perillä, mutta yhtiökuvauksessa vilahti “campus”.
Mietin, että paljonkohan kouluinfraa - Gemini antaa jotain 75%:
Based on the information regarding Alexandria Real Estate Equities, Inc. (ARE), a real estate investment company listed on the NYSE, a significant portion of their real estate properties are structured as collaborative “Megacampus™” ecosystems, which align with the concept of campus buildings in the context of their specialized focus on the life science and technology industries.
As of March 31, 2025, the Megacampus™ platform accounted for 75% of Alexandria Real Estate Equities’ annual rental revenue. Furthermore, these Megacampus™ properties represented 71% of their operating rentable square footage (RSF).
Alexandria Real Estate Equities develops and operates these campuses in major innovation clusters to provide specialized lab and office space designed to foster collaboration among tenants in the life science, agtech, and technology sectors. These campuses are a core part of their investment strategy and property portfolio.
Syy miksi mietin tuota, on että opintolainaa on vissiin jenkeissä annettu aika liberaalisti ja se on saattanu innostaa kampuksia yli-investointeihin kun maksajille on “endless credit line”.
Tämä hetki sitten katsomani pätkä tuli mieleen (aikalinkki ehkä olennaisimpaan kohtaan, tuo taulukkokuvaaja ei näytä mun silmään kestävältä):
Opintolainoissa oli myös “don’t have to pay” tauko 2020-2024. 2024 oli yritystä ajaa tuota suuntaan, että lainoja ei tarvi maksaa ollenkaan, mutta se ei onnistunut. (tästä saman videon alkupuolella, eli oikeestaan kato kaikki jos aihe kiinnostaa) Nykyinen presidentti taas on joskus sanonut “I love the poorly educated”
Tuo kampus ei viittaa mihinkää kouluihin vaan eräänlaisiin lääketieteellisiin rakennuskomplekseihin. Näissä jättikampuksissa on siis tiloja monille yrityksille. AREn vuokralaisista on näitä isoja firmoja kuten Eli lilly yms. noin 75% ja ne on juuri näissä jättikampuksissa. Näin minä sen olen ymmärtänyt ja jos katsotte nuo videot ja/tai käytte ihan siellä AREn sivuilla niin siellähän se lukee.
Ok eli yritysten R&D-rahasta periaatteessa vuokratulot.
Yritykset ei kuitenkaan kai vetänyt mitenkään “liinoja kiinni” Q1/25 kun tuossa kohden oli tiedossa lähinnä RFK Jr. astuminen puikkoihin ja että DOGE tulee saksimaan julkista puolta. Ainakin Eli Lilly näytti kasvattaneen 9%.
Jussi näytti puhuneen ylitarjonnasta (https://www.youtube.com/watch?v=_JHvsjKym0Q&t=324s)
Aika laajalla alalla näyttää occupancy rate tippuneen ja Kanadakin miinuksella (eli ei ehkä kyse siitä että osaajat saanu jenkeistä tarpeekseen)
Oliko muilla ajatuksia tämän taustoihin?
Ei sentään 5mrd käteiskassaa, mutta likvidiä kyllä.
Osingonjakosuhde tosiaan jotain ~60% AFFO ja ~70% FFO, tuossa jutussa kyllä jostain syystä AFFO ja FFO samat, taitaa olla AI sekoittanut termit juttua tehdessään kun Zacks sitä paljon käyttää.
Nyt oli tipranks.com:iin päivittynyt analyytikoiden uudet arvuuttelut. Itse olen varmaankin tänään taikka maanantaina ostamassa tuon toisen köntän AREa osinkosalkkuun. Vieläkin olen sitä mieltä että tästä ei pitäisi enää alle 70$ tipahtaa. Saapa nähdä. Hyvää viikonloppua kaikille
.
EPR q1 ulkona. FFO ja liikevaihto yli sekä ennusteiden nosto jälleen. Tällä kertaa osinkoa nostettiin myöskin 3,5%. On ne kyllä kovia
Täällä puhutaan aika paljon ARE:sta ja jonkun verran muista, mutta löytyykö ketjusta Innovative Industrial Properties REIT:n tutustuneita? Yhtiö keskittyy “Innovatiivisen teollisuuden”, eli toisinsanoen reguloidun kannabiksen tuottamiseen erikoistuneiden yhtiöiden kiinteistöjen omistamiseen.
Näillä yhtiöillä ilmeisesti (velka)rahoituksen saaminen on haastavaa, jonka takia IIPR on uniikissa asemassa ostaessaan kiinteistöjä tällaisten tuottajien taseesta (Sale & Leaseback -kuviolla) tai näiden toimintaa varten. Yieldit on melko korkeat ja samoin on yhtiön osinkotuotto ollut pitkään.
Viimeisimpänä takaiskuna kuitenkin talvella saatiin uutinen portfolion suurimman vuokralaisen PharmaCann defaulttaavan kaikki vuokrasopimuksensa (16.3% portfolion vuokrista). 9 seuraavaksi suurinta vuokralaista tuottavat 59 % vuokrista.
Vuokrasopimusten Waultit ovat yli 10 vuotisia pääosin.
Riskiähän toki on vuokralaisten toimialojen puolesta, mutta onko joku tutustunut tähän tarkemmin?
En ole muutakuin että IIPR-A pref vaikuttaisi aika hyvältä vähempiriskiseltä sijoitukselta, jota ostin Askolaa peesatessa kun dippasi viimeksi.
Agree realtyn joku etuoikeutettu osake ollut jonkun aikaa - 30% alle lunastus hinnan. Tuossa osinko noin 6% nyky hinnalla, kuponkikorkp noin 4,5. Tuo lienee reit osakkeiden aatelia ja 6% tuotto siksi hyvä ja lunastuskaan ei harmita. Agree realtylla taitaa olla nyt kantaosake hintava, oliko jotain hankaluuttakin luvassa, mutta tuo etuoikeutettu luulisi olevan turvassa.
Itse katselin samaa (ADC-A) kun maksaa vielä kuukausittain, 6% ehkä kuitenkin vähän nihkeä etuoikeutetusta osakkeesta vaikkakin on alennuksessa
Preferred osakkeissa ja baby bondeissa löytyy tällä hetkellä parempiakin tuottoja kuin 6% jos näitä haluaa salkkuun poimia. Nähdäkseni investment grade luokituksen omaavan baby bondin tuotto on huomattavasti turvatumpi kuin etuoikeutetun osakkeen.
Etuoikeutetuissa kannattaa lisäksi katsoa onko mahdollisen osingonmaksun keskeytyksen jälkeen yhtiöllä velvollisuutta maksaa etuoikeutetuille maksamatta jääneet osingot taannehtivasti ennenkuin jatkavat perusosakkeen osingonmaksua, käytännöt vaihtelevat.
Yhtiöillä joiden osingon oletetaan ennemmin kasvavan kuin pienenevän preferred osakkeiden osinkojen tulee olla suurempia kuin sen hetkinen perusosakkeen osinko, jotta etuoikeutettua kannattaa ostaa.
Adc-a on tuo Agree realtyn etuoikeutettu osake, joka on kumulatiivinen. Päättymis päivä 19.7.2026, joka tietysti ei velvoita lunastukseen. Osinko on selkeästi parempi kuin kantaosakkeella johtuen tuotteen alentuneesta hinnasta, mutta 6% on tietysti vähän. Kantaosake on hintava.
En tiedä miten tässä markkinassa kannattaisi toimia, kun vielä taaloja on puolet salkkujen arvosta. Olen hajaittanut riskien suhteen ja hakenut turvallisia vaihtoehtoja. Agree realtyyn ja tähän etuoikeutettun hieman perehdyin ja mielestäni tämä sopii omaan salkkuun tuomaan turvallisesti edes jonkinlaista kassavirtaa. Omistan myös At&t:n etuoikeutettuja osakkeita samalla tavoitteella ja tuotolla.