Tärkeä havainto ja samoista arvioista olen olluit itse huolissani. Viime osariin asti tarkkaan osaketta seuranneet muistavat, että näistä glassdoor ja työntekijä-arvioista on kysytty yhtiöltä aiemmin, mutta vastausten kanssa jonkin verran kiemurreltu.
Viime keskiviikkona Webcastissa ja “mini-CMD:ssä” tartuttiin härkää sarvista ja kerrottiin:
- Muut projektit ovat viivästyneet Alan Wake 2 lisäpanostusten vuoksi
- Yhtiöllä on ollut liikaa peliprojekteja
- Tulevaisuudessa tehdään vähemmän, mutta fokusoituneimpia pelejä, jotka pyrkivät hyödyntämään yhteisiä resursseja paremmin.
Viimeiseen liittyen, mahdollisena konkreettisena esimerkkeinä tästä:
Alan Wake 2 - Dark Place New York
Max Payne Remaket - Dark Noir New York
Control / Control 2 - Oldest house sijaitsee New Yorkissa ja jatko-osaa teasattu tapahtuvan rakennuksen ulkopuolella
Joka tapauksessa takaisin aiheeseen. Työntekijöiden palaute on ollut ymmärrettävää, kun tiedetään että tilanne todellakin on ollut se, että muut projektit ovat seisoneet AW2 lisäpanostusten vuoksi. Nyt yhtiö on kuitenkin viestinyt myös ulospäin näistä ongelmista ja kehitystyö on päässyt jatkumaan AW2 vapautuneista tekijöistä.
Mielestäni sijoittajat ja analyytikot edelleen (perustellusti) hinnoittelevat moniprojektimallin epävarmuutta osakkeeseen. Attekin käytännössä ennustaa yli 1.5v taukoa pelijulkaisuihin, kun 10/23 tuli AW2 ja seuraava peli Condor arvioi tulevaksi 6/25. AW2 DLC toki tässä välissä tulee.
Mielestäni nyt nuo entiset palautteet liittyen epärealistisista odotuksista pelijulkaisista/resursseista on nyt nollattu, kun yhtiö tuonut itse esiin ongelmat näissä ja konkreettisesti peliprojektien määräkin on nyt vähentynyt 5 → 4 . Seuraisin kuitenkin erittäin tarkasti jatkuuko nykytilanteesta negatiiviset arviot liittyen moniprojektimalliin.
Toki mukana lienee myös yleistä muutosvastarintaa. Suurin osa negatiiviista palautteista tullut artisteilta ja yhtenä moitteena ettei ole etenemismahdollisuuksia, suhtautuisin tähän palautteeseen kuitenkin hieman varaukellisesti. Voi olla, ettei Remedyssä edetäkään kuin jossain aiemmassa firmassa art-hommissa, kun huomioidaan että Remedyn tärkeimmät pelit voittavat alan arvostetuimmat Art-palkinnot (mm. Control, AW2). Riman pitääkin olla korkealla etenemisen suhteen.
Sitten itse lukuihin.
Remedyn sisäisesti mitattu “Employee engagement score” on laskenut huippuvuosien n. 8/10 -tasosta nyt 2023 vuoden 7.3/10 lukuun, joka on muistaakseni huonoin tulos koskaan pörssitaipaleella.
In 2023, our Employee Engagement Score was 7.3 on a 0–10 scale. According
to the survey, our talent gives high scores for a sense of autonomy
and freedom of opinion, their peer relationships and a feeling of their
work being meaningful, all of which received scores above 8. Based
on the results, we will focus on providing more continuous feedback
and recognition and supporting our talent in leveraging internal
career opportunities.
Samanaikaisesti työntekijöistä vaihtunut 8.1%, joka kuitenkin on matala luku, noin puolet alan keskiarvosta, joka on 15.5%.
Our steady headcount growth continued in Finland and Sweden.
We onboarded 53 new Remedians throughout the year, while our
employee turnover was 8.1%. In total, our headcount increased by 18
in 2023.
Eli negatiivista palautetta on, mutta tuo työntekijöiden vaihtuvuus on muistaakseni hyvin lähellä entistä tasoa. Toki yleisesit pelialalalla on varsin epävarmat tai suorastaan huonot työllistymismahdollisuudet, niin tässä Remedy voi saada “anteeksi”, kun työntekijät eivät lähde riskeeraamaan elantoansa.
Joka tapauksessa 2023 vuosikatsauksen strategiassa on ylevästi tavoite olla “Euroopan attraktiivisin peliyhtiö-työnantaja” 2025 mennessä. Tavoite on kunnianhimoinen ja kannattaa kyllä seurata tapahtuuko seuraavina vuosina huomattavaa käännettä parempaan työntekijäkokemuksessa, retentiossa ja engagement scoreissa
Joka tapauksessa kun näin ylevä tavoite on, on hyvä että sijoittajat ovat hereillä ja seuraavat tämän taviitteen toteutumist ja jatkavat Inderes-haastatteluissa yms näistä kysymistä, sillä kyseessä on yksi viidesta strategisesta pilarista 2025 mennessä.
Lähteet:
EDIT/LISÄYS: Mitäköhän ihmettä ylläolevan 2025-strategiakuvan virke tarkoittaa?
“To own at least three expanding game brands, all with long-term hit potential”
Alan Wake ja Control -brändit jo tiedetään, mutta mikä ihme on kolmas? Onko Max Payne remakeissa jokin optio IP:n takaisinostosta? Ostetaanko Quantum Break IP takaisin Microsoftilta? Kassa ei mitenkään nyt kestä sekä itsejulkaisuja että uusien IP:den ostoa. Ellei siten Remedy jo tiedä, että fyysinen versio ja Steam julkaisu on tulossa loppuvuodesta AW2:lle. Uutta ei-tiedossaolevaa peliä ei mitenkään keretä ensi vuodeksi tekemään.
Toki itse otsikkokin on hyvin sekava. Miten 2025 mennessä on millään tapaa long term?
Remedy’s long-term strategic objectives by 2025.
Onkohan kyseessä painovirhe ja tarkoitus olla 2030-mennessä, josta webcastissakin puhuttiin?