Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Hyvin oli ehdokkuuksien myötä kyllä näkyvyyttä. Ja ehkä mainitsemisen arvoista että musiikkiesityksenä kuultiin Late goodbye (Max payne 2) tribuuttina James MacCaffreylle ja muille joukostamme poistuneille.

11 tykkäystä

Toimitusjohtaja Tero Virtalan katsaus tämän päivän yhtiökokouksesta! :blush:

22 tykkäystä

Vaikka kovimmat pystit menikin muille, niin positiivista näkyvyyttä myös Playstation Storessa. Kuvakaappaus PS Storen etusivulta konsolilla selattaessa.

21 tykkäystä

Tero totesi yhtiökokouksen toimitusjohtajakatsauksessa alalla olevan yleistä, että
hyvät myyntiluvut kerrotaan heti (ja vähemmän hyviä ei kerrota), jotta saadaan lisänäkyvyyttä myyntiin/markkinointiin. Nyt Remedy ei päivittänyt myyntimääriä (aiemmin kerrottu helmikuun alun tilanne). Pitäisikö tästä vetää johtopäätös, että viimeisen 2,5 kk myynti ei ole ollut markkinointimielessä suotuisa…

Eiköhän tässä odotella seuraavaa markkinointiponnistusta joka lienee DLC-julkaisu. Juuri nyt pieni numeroilla keuliminen ei juuri varmaan heiluttaisi viisaria.

Pitkää häntää jauhetaan. Jos haluttaisiin joku isompi pomppu myyntiin, optioita on käytännössä kaksi: 1. Julkaista peli Steamissa (en tiedä onko käytännössä edes realismia koska Epic julkaisija, vaatisi että Epic haluaa tehdä näin) ja 2. Tehdä joku todella iso alekampanja joka nostaisi myyntimääriä muttei välttämättä viivan alle jäävää rahasäkkiä. AW2:ta on järjestään myyty tavalla jossa keskihintaa pyritään pitämään korkealla.

Tai no, sitten on vielä optio yrittää saada näkyvyyttä jollain hokkuspokkus-tempulla. Vaikkapa pistää ulos tieto että firma on lopettanut kaiken yhteistyön Sweet Baby Incin kanssa :smiley:

4 tykkäystä

Sano myös että vuoden hiljaisemmat kuukaudet on menossa ja kesällä alkaa isommin alennuskampanjat. Ja sitäki että nykyään pelaajilla on laajat pelikirjastot pelaamattomia pelejä ja tammikuun myyntimäärä osottaa että AW2 on sinne vaan raivannu tiensä.

Aloin jo tässä fiilisteleen Max Payne remakea, mitähän siltä saadaan lähiaikoina ulos.

Olen seurannut pelaajien määrää PSNprofilesin perusteella pidemmän aikaa ja viimeisimpien Playstation alennusmyyntien (27.3-12.4) innoittamana päätin hieman tarkastella millainen korrelaatio PSNP datalla ja PS Store Top Downloads sijoituksilla on.

Alla olevassa kuvassa seurattu PSNProfilesin (globaalia) pelaajamäärän muutosta (noin) viikkotasolla ja vastaavan ajan sijoitus PS Storen US Top Downloads -listalla.

Tämän perusteella noissa PSNprofilesin uusissa pelaajissa selkeää viivettä, eikä alennusten tuomat myyntiboostit näy välittömästi PSNP datassa. Samoin myynnin hiljentyessä uusia PSNP pelaajia tulee silti suht tasaisesti vaikka sijoitus Top Downloads -listalla valuu alemmas.

Tämä tarkastelu tuli tehtyä koska kiinnosti tietää miten alennusmyyntien voi olettaa näkyvän omissa PSNP dataan perustuvissa myyntimallinnuksissa. Johtopäätöksenä todettakoon, että PSNP dataan perustuva mallinnus ei ota hyvin huomioon nopeita muutoksia myyntimäärissä. Peliä varmasti ostetaan pelikirjastoihin odottamaan “kun halvalla sai” ja PSNP dataan tämä heijastuu sitten viiveellä.

Laitetaan vielä bonuksena omien rojaltimallinnusten tilanne muiden ihmeteltäväksi.

2023 myyntimäärien perusteella tehdyn “Royalties Forescastin” (punainen katkoviiva) mukainen odotettu recoup tapahtuisi vajaan kuukauden päästä, mutta PSNP profiilien liukuvan keskiarvon (sininen viiva) mukaan mallinnettu recoup päivä on hiljalleen työntynyt pidemmälle. Tällä hetkellä arvioitu recoup on tuolla kesäkuun puolivälin kohdilla.
Tämän epätieteellisen mallinnuksen mukaan ollaan peliä myyty vajaat 1,7M kopiota.

31 tykkäystä

Viime viikolla juuri oli uutinen, jonka mukaan suurin osa pelaajista pelaa edelleen vanhoja pelejä ala Fortnite, GTA 5 jne.

Myyntihäntä on siis nykyään oikeasti tosi pitkä. Lottovoittoa ei siis tullut AW2:lla, mutta Remedyn peliksi hemmetin hyvä myynti, mikä toivottavasti sitten näkyy seuraavan projektin julkaisun kohdalla taasen isompana myyntimääränä.

Mutta tasaista tuloa peli tuottanee vielä vuosikaudet. DLC -paketti raketoi varmasti myyntejä myös emopelin suhteen, koska luultavasti siinä vaiheessa tuo complete edition on pienellä alella myynnissä, kun nuo DLC:n pukataan ulos. Noin muuten osakkeenomistaja voinee varautua siihen, että peli myy aina alennuksessa ollessaan ja normiaikoihin on vähän hiljaisempaa myynnin suhteen.

13 tykkäystä

Nuo ovat ns. elävän sisällön pelejä, missä pelataan muiden pelaajien kanssa ja pelinkehittäjä luo jatkuvasti uutta sisältöä peliin. Ei noita voi millään tasolla verrata Remedyn tekemiin kertakäyttöyksinpelikokemuksiin.

9 tykkäystä

Eikös Remedy tähän Condorin tiimoilta koita nyt ottaa kiinni, että tulee tiimipohjanen Controllin maailmaan sijoittuva PvE, jossa elinkaarta yritettäs venyttää vuosien mittaiseksi pelikokemukseksi.

3 tykkäystä

Tiedän kyllä minkälaisia pelejä ne ovat.

Tuo kertoo minusta aika paljon siitä, että suurimmalla osalla pelaajista on vielä aika mopo tietokoneeksi alla. Josta syystä hakataan niitä samoja vuosia vanhoja pelejä. Tätä toki myös tukee Steamin laitetestitilaston tulokset. Ei joku GTA 5:n lisäsisältö esim. selitä, että miksi peliä tahkotaan vielä 10 vuotta myöhemmin.

Toisekseen siitä, että vaikka pelimarkkina kasvaa. Valtaosa pelaajista jumittaa noin kymmenessä pelissä kiinni ikuisuuksia.

Tuo sama tutkimus kertoi mm. tämän:

" Of the 23 percent of playtime spent in 2023 on new games—defined as 2 years or younger—more than half was spent in big annual sequels like the latest Madden or NBA game. Only 8 percent of video game playtime was spent on new, non-annual titles like *Diablo IV or Baldur’s Gate III"

Pelaajat ovat siis kaikin puolin kiinni tutuissa ja turvallisissa peleissä tai pelisarjoissa. Uuden pelin on yhä vaikeampaa saada otettta tavallaan noista valtavista massoista. Heille, kun riittää se uusin Madden, NBA tai Call of Duty. Muuten voikin sitten hakata GTA 5 Onlinea loputtomasti.

1 tykkäys

Ei tuolla ilmiöllä ole mitään tekemistä tietokoneen tehojen kanssa. Näin se on aina toiminut, että peleihin missä muut pelaajat ovat merkittävässä roolissa sisällön osalta tarjoamalla yhteisön tai kilpavastuksen ja mihin kehittäjät päivittävät jatkuvasti sisältöä ollaan valmiita upottamaan valtavasti aikaa. Yksinpelejä pelaat sen kerran, ehkä kaksi ja sitten siirtyvät seuraavaan. Ultima Onlineen, EverQuestiin, Diablo kakkoseen ja Counter Strikeen sai jo milleniumin vaihteessa helposti upotettua tuhansia tunteja, eikä meno ole siitä mitenkään muuttunut. Tuskin muuttuu tulevaisuudessakaan.

Kerro toki ihmeessä, että mikä on se uusi peli joka tarjoaa GTA 5 Onlinen tapaisen kokemuksen nettiroistolla pelaamiseen, nyt kun kerran uusin Paydaykin floppasi :slight_smile:

8 tykkäystä

Näinhän tuo menee. Hyväksi havaitut, pitkään kiinnostavana pysyvät pelit vievät pelaajat. Miksi maksaa rahaa ja opetella uusi peli jos on kivaa vanhan tutun kanssa. Nyt myös sitten keksit miksi viime aikoina on tullut muotiin tehdä remastereita ja remakeja…

RTX 3090 hyötykäytössä:

Ja en edes kehtaa pistää paljonko World of Warcraftia on tullut vuosikymmenten aikana jauhettua. /played on reippaasti kolminumeroinen määrä päiviä pelkästään päähahmolla…

Tästä huolimatta pelifirmat joka vuosi tekevät uusia yrityksiä saada aikaan se seuraava vuosikymmeniä myyvä hittipeli. Eikä näiden edes aina tarvitse olla live serviceä, mutta uudelleenpeluuarvoa pitää löytyä.

Tämmöiset eivät tähän mennessä ole olleet Remedyn vahvuusalueella, mutta toivottavasti jossain vaiheessa yrittävät tosissaan. Ja sitä odotellessa, voi sitä rahaa tehdä tällaisilla tarinavetoisilla yksinpeleilläkin ihan siedettävästi. Remedyn vahvuudet pelin ulkoasun, teemojen ja tunnelman osalta yhdistettynä oikeasti pitkään kiinnostavaan pelilooppiin voisivat olla melkoista herkkua.

15 tykkäystä

Väitän, että konetehot ovat yksi tekijä. Ei toki ainoa tekijä.

Jos vertaat, vaikka GTA 5:n, Helldivers 2:sen ja Alan Wake 2:sen recommended ja minimum speccejä keskenään, niin onhan tuossa ihan selvä ero. GTA 5 pyörii ties millä matolaatikolla, Helldiverssin minimun specit on myös melko kämäiset. Noissa puhutaan kuitenkin sukupolvihyppäyksestä teknologiassa pelistä toiseen.

Ja, jos olet joskus käynyt läpi tuota Steamin hardware surveyn tuloksia, niin se kyllä kertoo melko karua kieltä kuinka vanhentuneella kalustolla aika helvetin moni PC-pelaaja edelleen pelaa.

PC-markkinoilla ei siis ole lähtökohtaisestikaan tällä hetkellä samaa massaa pelaajia joiden koneella Alan Wake 2 pyörii ylipäänsä, saati sujuvasti, jos vertaat sitä GTA 5:seen. Päivityksissä puhutaan kuitenkin tuhansista euroista, jos lähdet päivittämään noita matolaatikoita nykyaikaiseksi koneeksi. Toki halvemmalla voi saada jotain käytettyä rautaa jolla hyppää 5v takaiseen teknologiaan. Mutta enpä lähtisi välttämättä silläkään vielä pelaamaan Alan Wake 2:sta.

Itse suosin Payday 3:sen roistoilua, GTA 5:sen sijaan. Mutta massat tuskin siirtyvät tuosta pelistä mihinkään muuhun kuin GTA 6:seen. Niin aivopestyä väkeä pelaajamassat yleensä ovat ja Payday 3:sen konevaatimukset olivat myös selvästi eri luokkaa kuin GTA 5:sen.

Noin 30% pelaajakannasta on vähemmän kuin 8 gigaa muistia näytönohjaimessa. Moisella et enää tee yhtään mitään (kärjistetysti). 35% on se 8 gigaa muistia. Joka on myös ihan naurettavan vähän, kun puhutaan näistä uutuuspeleistä ja, jos niistä haluaa oikeasti nauttia. 16 gigaa tai enemmän on vain noin 4% pelaajista.

Harva oikeasti ostaa uutuuspelejä, etenkään täydellä hinnalla, jos peli nykii ja paukkuu, ja ne kehutut graffat joutuu vetään ihan minimiin. Backlogista löytyy aivan varmasti paremmin pyöriviä pelejä. Raudan päivityksen jälkeen voi sitten ostaa niitä pelejä joihin kone ei riittänyt aiemmin.

Nettipeleissä tuo sitten vielä korostuu, koska häviät kilpailullisuudessa heti, jos mylly ei riitä pyörittämään peliä yhtä hyvin kuin kilpakumppaneilla. Joten massat pysyy siellä CS:ssä, kun sitä pyörittää tehokkaasti lähes mikä tahansa.

3 tykkäystä

GTA 5 toki ilmestyi 10 vuotta sitten jo, joten ei se hirveästi vaadi tietenkään. Näkisin kyllä itse, että näiden vanhojen suosio on erityisesti siinä, että näitä pelejä (kuten GTA, PUBG, Rainbow6 tms) on hiottu ja kehitetty koko niiden elinkaaren ajan. Erilaisissa esports-peleissä on vielä omat houkuttelutekijänsä. Mikään uusi peli ei yleensä ole pelattavuudessa ja tasapainossa samaa luokkaa, vaan aloittaa vastaavan oman kehittymiselinkaarensa ilmestyessään. Tämän lisäksi vielä moninpelit on monesti sosiaalisia hetkiä kaveripiirin kanssa, joissa yleensä valitaan sellainen, joka kaikilla on/jota kaikki osaa pelata jne.

3 tykkäystä

Totta kai tuo pitkä elinkaari ja ympärille muodostuneet yhteisöt vaikuttavat. Se myös vaikuttaa siihen pelaajien uusien osien ostotarpeeseen, jos se “oma peli” pyörii matolaatikolla. Se taas näkyy sitten uusimpien pelien myyntitilastoissa väkisinkin alkuun.

Kulkevat minusta käsi kädessä nuo kaksi asiaa. Toki osalle riittää se yksi peli mitä tahkota ikuisuus, osa pelaa seuraavaa päivitystä odotellessa jotain muuta ja aika moni on siirtynyt seuraavaan peliin. Malliesimerkkinä juuri kukaan aikoinaan WoWia minun kanssa pelanneista ei tuota peliä enää aktiivisesti pelaa.

Ensimmäinen Twitchissä streamattu Dev stream, muutama jakso lisää tulossa.

Puha sanoi pelanneensa Night springs DLC:n läpi, eli sen osalta melko valmista. Odotusarvo täällä on ollutkin, että julkaisu olisi tässä loppukevään/alkukesän aikana.

7 tykkäystä

Alla Aten etkot liittyen siihen, kun Remedy julkistaa Q1-tuloksensa maanantaina. :slight_smile:

Tuloslive alkaa tuolloin kello 8.55.

13 tykkäystä

Trendi ei ole vielä täysin pysähtynyt PS Storessa PS5 myynnin osalta, mutta näyttää siltä, etteivät myyntisijoitukset ole merkittävästi huonontuneet vrt. tilanteeseen ennen äsken päättynyttä alennusta. Huolini oli, että pelin ostohaluttavuus romahtaa alennuksen jälkeen, mutta tällä hetkellä näyttää siltä ettei mitään äkillistä romahdusta aikaisempaan tilanteeseen nähden tapahtunut ainakaan tässä kevyessä -20% alennuksessa. Toki tuo trendi voi tuosta vielä pikkuhiljaa jatkua ja myyntisijoitukset tasaisesti heikentyä. Aika näyttää. Atte ennustaa sen karkeasti puoli miljoonaa myytyä kopiota kvartaaliin.

Vertailun vuoksi Control möi karkeasti koko vuonna 2022 n. 600k kopiota ja 2023 n. 400k kopiota. Peli toki myös Steamissa, mutta viihtynyt pääasiassa tuolla 200. sijasta ylöspäin PS Storessa (PS5) viimeisen vuoden aikana.

Controliin nähden Alan Wake 2:n olisi todella tärkeää pysyä tuossa 100 parhaiten myyvän pelin joukossa täysihintaisena mahdollsiimma pitkään, jotta AW2 voisi myydä rajoituksineen (digitaalinen myynti, Epic-exclu) saman verran kopioita kvartaalissa kuin Control vuodessa, erityisesit huomioiden että merkittävä osa Control-myynneistä tulee syvistä -75% alennuksista. PS Storen sijoitukset kun määräytyvät todennäköisesti pelimyynnin/liikevaihdon eikä kopioiden perusteella.

:us:

:uk:

12 tykkäystä

Johtoryhmämuutoksia. Control-ohjaaja Mikael Kasurisesta luova johtaja Sami Järven rinnalle, COO Christopher Schmitz jättää yhtiön 31.5.

Kasurisen ottaminen johtoryhmään herättää itselläni positiivisia tunteita. Control on pitkälti hänen käsissään ja mahdollisesti tässä vähän pedataan, että saataisiin henkilöityä Remedyä useampaan henkilöön kuin Sam Lakeen.

33 tykkäystä